Hilo`s en schokbrekers combinatie

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Bezig zijnde met een nieuwe ophanging voor mn nieuwe project vraag ik me het volgende af. Er zitten hilo`s op (praat nu over de achterzijde), en als ik die behoorlijk laag draai (en dat wil je :)" title="Evil" /> ) dan passen naar mijn idee de schokbrekers niet. Nu wil ik toch nieuwe aanschaffen, dus mijn vraag is of ik beter verkorte schokbrekers kan kopen ipv normale? Iemand hier iets zinnigs over te melden?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Ik denk dat het eraan ligt welk effect je wilt krijgen.
Ik heb zelf HiLo`s aan de voorkant zitten(ben er nog niet aan toe gekomen om de achterkant te doen... :D ) en toevallig laatst ook nog mijn schokbrekers vervangen.(standaard hoogte)
Nou moet ik wel zeggen dat je vering, naarmate je er mee rijdt, wel een stukje inveert nog.
Het voordeel van die HiLo`s is dat je je auto ontzettend lekker kunt afstellen wat betreft hoogte.
Nou hoeft het voor mij allemaal niet zo laag,anders dan schuurt mijn uitlaat over de grond bij de eerste de beste drempel.......... :x
Wil je echt een lage auto, dan moet je inderdaad ook verkorte schokbrekers kopen.
Voor de veerwerking maakt het niet uit ( ik denk dat het alleen wat stugger gaat worden), maar je auto ligt een stuk lager.
Ik hoop dat bovenstaand verhaal duidelijk is, maar anders zijn er nog zat mensen die er veel meer verstand van hebben.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Ik heb ook hi-lo's gemonteerd, in combinatie met G-max schokdempers. Ik heb ze ff naast de originele dempers gehouden en in de uiterst uitgetrokken stand zijn de G-maxen ongeveer 2 cm korter. Deze dempers werden me aanbevolen door een Mini-specialist (en naar aanleiding van mijn budget ;)).

Hoe het rijdt weet ik nog niet helaas, mijn Mini zit nog in het projecttraject... Maar ik vermoed dat het qua comfort niks uitmaakt, een Mini heeft toch al nauwlijks veerweg tenslotte.

Misschien dat iemand anders zijn ervaringen wil delen?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Als je banden tegen de spatbordranden aan lopen ben je nog lang niet op het eind van de slag van je schokdempers.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Is t dan misschien verstandig om 'bumpstops' oid te monteren om te voorkomen dat de banden je verbreders raken bij diep inveren?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Maarten van den Akker schreef:
Als je banden tegen de spatbordranden aan lopen ben je nog lang niet op het eind van de slag van je schokdempers.



Met andere woorden als ik standaard afmeting schokbrekers monteer kan ik de hilo`s zo laag zetten zonder dat ik het einde van de schokbreker (lees helemaal ingeveerd) haal? Want in dat geval heb ik dus geen extra korte nodig...

Eventueel dan met bumpstops moet het dus goed gaan.... :?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

mooie keuze man :)\\_

maar als je je mini lager wil leggen, echt laag, dam moet je ook je schokbrekers veranderen! ik heb samen met mijn broer al flink wat buikschuivers op de weggezet :)" title="Evil" /> , en in het begin dachten we: a joh, komt wel goed maar het volgende gebeurt:

door het verlagen komen de schokbrekers berder in elkaar te zitten en ,aangenomen dat je progressieve dempers hebt , worden ze ook wat stugger.ze komen in de stand die ze normaal zouden krijgen als je met 80 over een drempeltje vliegt..ghegeh. hier zijn de meeste dempers niet op berekend (op het in die stand rijden :) ) aangezien het meestal niet zo is dat men continu met 80 over drempels kuilen ofzo rijdt, de druk loopt te hoog op en de keerringen (binnen en/of buiten)de demper gaan lekken of klappen er uit!

dan moet je alsnog andere dempers halen, en bij eventueel origineel maken ook weer.. (niet dat dat nodig is maar als het heel bijft kun je het ook weer op marktplaats verkopen..scheelt in de kosten!

bovendien zul je merken dat MET die sportdempers ( of verkorte dempers) je wagentje VEEEEL beter door de bochten glijdt 8)

veel scheurplezier (en misschien tot zandvoort???)

tom

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Eehh. ........... Drempels?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

tommetje schreef:
en aangenomen dat je progressieve dempers hebt , worden ze ook wat stugger.



Jah.. dat is zo.. Maar dan neem je wel ff voor de makelijkheid aan dat je progressieve dempers hebt.. En dat durf ik wel te betwijfelen.. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ze bestaan, maar kan me niet voorstellen dat ze op mini's zitten. Die hebben namelijk al progresieve veren. Of eigenlijk veerbollen. Lijkt me wat nutteloos.

Dus aangenomen dat je normale dempers hebt, dan snijd je verhaal geen hout.. Ben het met Maarten eens dat je in de min. veerstand nog demper over hebt.. Dus snap ik ook niet helemaal waar je kortere dempers voor nodig hebt. Doch ik ken het verhaal over deze kortere dempers al heel lang, en het staat ook in de catalogus. Het zal dus wel geen sprookje zijn, maar ben wel benieuwd wat er dan wel achter zit.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Je moet dit even lezen:

link

onder het hoofdstuk suspension / dampers fitmment data en dan vooral de TABLE OF DAMPER LENGTH COMPARISONS.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Het verlagen van een auto doe je door de veren korter te maken. In het geval van de mini, maak je de trompetten korter. Met de standaard schokbrekers zal het werkgebied iets verschuiven. De schokbreker kan nog maar een klein stukje inveren, maar wel veel verder uitveren. Dat is de reden dat andere schokbrekers aanbevolen worden. De kortere schokbrekers hebben het zelfde bereik met in en uitveren. Dat is weer beter voor de levensduur ,en ook de werking. Dat is althans hoe ik er over denk, het is dus niet wetenschappelijk onderbouwd helaas. Misschien dat je op de site van Koni hier iets over kan vinden.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

marco B schreef:
Met de standaard schokbrekers zal het werkgebied iets verschuiven. De schokbreker kan nog maar een klein stukje inveren, maar wel veel verder uitveren. Dat is de reden dat andere schokbrekers aanbevolen worden.



Kijk zoiets had ik dus ook in gedachten. Echter wat ik me afvraag is wat voor probleem ik krijg bij het gebruiken van standaardlengte veren (geen spax oid, maar minder dure gaz of kayaba of iets dergelijks) samen met bumpstops om ze niet helemaal in te laten klappen, of dat ik kortere veren koop. Als de eerste optie ook prima werkt, behou ik namelijk nog wel mn hele veergebied mocht ik m om wat voor reden dan ook hoger willen draaien.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Het ligt eraan hoever je de auto verlaagd. Voor een auto met normale (schroef)veren wordt altijd gezegd, dat als je meer als 4 cm verlaagd je kortere veren moet hebben. Gebruik je de standaard schokbrekers icm bumpstops loop je misschien het risico dat je uisluitend op je bumpstops veert. dan ben je ook de werking van de schokbrekers kwijt, en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

[size=75:97fjnema][Topics samengevoegd - Demelza][/size:97fjnema]

Ik wil m'n wagen verlagen ivm met nieuwe plattere banden, ziet hij er wat strakker uit.
Heeft iemand ervaring met G-max dempers icm Hi low's?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

ja heb ik, wel al 200km hahahhahahahah

zoek ff op het forum, is zat over geschreben, ik ben er tevreden over...

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

ik heb op school geleerd dat als je je auto verlaagd.... je dan ook de sporing camber eb\\n caster moet bijstellen... want naar mijn mening komen die dan ook anders te staan.... vooral de sporing lijkt me belangrijk bij het uitveren....

iemand daar ervaring mee hoe dat af te stellen...???? ik ben zelf ook vanplan hilo's met andere shocks toe te gaan passen.

gr fred!

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Voor de sporing kan je beter even zoeken op het forum. Camber, Castor of Sporing lijken me goede zoekwoorden ;)

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

[size=75:1mxvccqm][topics samengevoegd - Crispy][/size:1mxvccqm]
Korte simpele vraag:
Welk type schokdempers heb ik nodig voor een MPI?

De "standard height" of "lowered height"?

Dit omdat volgens mij de MPI (uit 1999) standaard een hi-low kit heeft, anyway in de mijne zit een hi-low kit, maar volgens mij in combinatie met standaard KYB dempers (waarvan ik denk dat het nog de fabrieksdempers zijn).

Op de sites kom ik dus de verschillende maten tegen en wil graag de juiste bestellen, om te voorkomen dat ik na een zaterdagmiddag klooien erachter kom dat ik te korte of te lange dempers heb.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Ik verwacht niet dat Hi-Lo's ooit origineel zijn geweest...

De sportspack's zijn volgens mij geleverd met de std trompetten en instelbare rode koni's.

Heb je je mini erg verlaagd, ga dan voor de kortere versie.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Nou de Mini staat volgens mij wel iets lager dan normaal denk ik. Maar dat moet ik eens na-meten t.o.v. wat de officiele hoogte volgens het boekje is (hoogte vloer-dak). Maar ik wil hem niet verlagen vanwege het geschaaf van de uitlaat over de drempeltjes en andere horizon vervuilende snelheidsremmende maatregelen,

Dus passen er dan de standaard maat dempers onder? of ben je door zo'n hi-low kit (ongeacht de rij-hoogte) gebonden aan "lowered height" dempers? :?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Zijn wel meer topics over korte schokbrekers, bijvoorbeeld deze: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 950#105950

Ik laat eventueel samenvoegen aan de mods alhier over :)

MPi's hadden beslist niet standaard Hi-Lo's.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Mpi's hebben standaard geen hi-lo's en staan ook niet lager. Mijn mpi komt ook uit 1999 en daar zitten gewoon trompetten onder. De rode Koni's zijn wel verstelbaar in hardheid (moeten ze er wel eerst onderuit) Misschien heb je een mini gekocht waar al hi-lo's onder zaten?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Ik denk dat ik dan een Mini heb waar de vorige eigenaar HiLo's onder heeft gezet. Maar maakt het uit of je korte of standaard dempers gebruikt? Als ik het zo begrijp kunnen er gewoon standaard dempers onder.

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

inprincipe wel, tenzij die wel heel erg laag is, ik zou ook gewoon voor standaard dempers gaan

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Ok, dat worden dus standaard lengte dempertjes.

Ik zat een beetje te gluren naar de exoten dempertjes, dus Bilstein, Koni. Maar "men" in de "joe-kee" schijnen nogal lyrisch te zijn over KYB, Kayaba. Nu zag ik dat ze voor de Mini 3 soorten hebben. De "standaard", de "super gas" en de "gas-a-just". Qua kosten schelen ze nogal met de exoten. Dus lijkt het me best het overwegen waard. Rijden hier mensen met de "super gas" of de "gas-a-just"?

Even een toevoeging.
Naast de budget banger KYB is er nog een merk die redelijk in het voor mij aantrekkelijke eurootjes gebied zit, GAZ. Hoe zit het daarmee? Het type wat ik zojuist heb gezien is metaalkleurig met een blauwe sticker en de hardheid van de demping is instelbaar. Iemand
deze onder zijn/haar Mini? En op welke manier zijn ze in te stellen, d.m.v. een stelschroef waar je bij kan als de auto geparkeerd staat of moet je de boel er eerst helemaal er uit schroeven om hem een slagje stugger of soepeler te zetten?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

ik heb onder mijn andere mini SPAX adjustables en die werken perfect, die kan ik je in ieder geval aanbevelen. Met de rest geen ervaring. Alleen met de standaard mpi rode Koni's en die vind ik zelf ook heel erg fijn :+)

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Thanks.. Ik zag dat Spax ook onder de 40 eurie grens (per stuk) zit. Dus nog een extre keuze... arrrgghhh :)

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

aanvullend vraagje over schokdempertjes monteren. Is het raadzaam om de "bushes" (hoe heten die dingen in het NL?) die aan de ophanging, bij de schokdempers zitten, te vervangen?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Het gaat hier inderdaad meer om de schokbrekers in combinatie met hilo's (niet specifiek voor de MPI) dus ik heb de vraag aan het door Eelke gelinkte topic gehangen.

Eelke bedankt voor de link ;)

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Zitten onder NL afgeleverde MPI's standaard rode Koni's?

Het enige wat ik kan zien, zijn zwarte dempers. Nu weet ik alleen niet of dit KYB's zijn of dat ze zwart zijn omdat de zaak waar ik mijn Mini heb gekocht de complete bodem zwart heeft laten spuiten. :?

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

In elk geval Koni's, ik neem aan rode ja (tenzij ik me vergis is de enige andere optie geel, en die zijn harder, niet waar?)

RE: Hilo`s en schokbrekers combinatie

Ok, de boel er dus onder vandaan schroeven en even wat strakker draaien. Tenminste, als het Koni's zijn. (wat erg lastig te zien is omdat ze dus zwart zijn, en zwarte Koni's bestaan niet, behalve als de mijne stiekempjes toch rode Koni's zijn)

Is er een ander kenmerk, bijvoorbeeld een ingestanst tekentje of typenummer, waaardoor je een Koni die overgespoten is kan herkennen?