Hoe bepaal ik de juiste veersterkte?

RE: Hoe bepaal ik de juiste veersterkte?

Beste allemaal,

Ik wil bepalen welke sterkte van klepveren ik nodig heb, maar ondanks de verschillende topics (o.a. "tuimelaars + dubbele klepveren" en "hoe kies ik dubbele klepveren") waarin de veren aan bod komen ben ik er niet uit.

We willen natuurlijk dat de veren de hele kleppentrein de nokkenas mooi spelingsvrij laat volgen, zonder dat ze te zwaar zijn om vermogensverlies en overmatige slijtage te voorkomen.
Graag zou ik willen weten hoe je de nodige druk bij gesloten en volledig geopende klep bepaalt/berekent - ik heb het idee dat het namelijk nog niet zo eenvoudig is.

Daarnaast gooi ik hier wat beweringen neer die van invloed zijn op de nodige veersterkte, waarvan ik benieuwd ben welke kloppen, en welke anders horen te zijn (afgezien van punt 1 ga ik uit van een zelfde max. toerental):
[size=85:pzymfsz4]
[list=1:pzymfsz4]
[*:pzymfsz4]Maximaal toerental: hoger -> sterkere veren nodig, en omgekeerd;[/*:m:pzymfsz4]
[*:pzymfsz4]Tuimelaar ratio: hogere ratio -> slappere veren mogelijk (langere hefboom voor de veer richting de nokkenas), en omgekeerd;[/*:m:pzymfsz4]
[*:pzymfsz4]Massa kleppentrein: lichter (b.v. titanium veerschotels, carbon stoters en verlichte volgers) -> slappere veren mogelijk;[/*:m:pzymfsz4]
[*:pzymfsz4]Nokprofiel: steiler profiel -> sterkere veren nodig;[/*:m:pzymfsz4]
[*:pzymfsz4]Dubbele klepveren zijn niet zozeer voor een hogere sterkte (ook haalbaar met een enkele veer), maar om harmonische frequenties te minimaliseren (door de verschillende veerconstantes).[/*:m:pzymfsz4][/list:o:pzymfsz4]
[/size:pzymfsz4]
Dus: Wat is waar, wat is onzin en wie kan uitleggen hoe een zinnige de bepaling van de sterkte gaat?

Groeten,

Peter