Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

heb de search gebruikt en kwam 3 topics tegen maar allen niet echt relevant dus een nieuw topic

ik wil m'n mechanische fan weg laten en een electrische door de wielkast monteren tegen de radiator (een uit een cinqueciento uit 92 past mooi).

maar hoe schakel ik dit mooi?

het moet thermostatisch anders staat het ding de hele tijd aan.

kenlowe heeft een mooi schakelsysteem maar dit kost een godsvermogen

minispares heeft een leuk ding wat je in de bovenste radiator slang zet en via een stelschroef regelbaar is maar 50 pond ex verzend kosten is ook best duur

dan zijn er de thermoschakelaars die je in je blok kan draaien maar dan vervalt je tempsensor ook niet wenselijk

dus heeft er iemand een oplossing?
is er bv een t stuk voor je tempsensor aansluiting?
een ander systeempje?

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Ik denk dat het simpelste is om op zoek te gaan naar een radiator van een Spi. Een andere mogelijkheid is om het thermostaathuis van een metro te nemen, maar ik weet niet of je wegkomt met de hoogte...

Er zijn wel auto's waar sensoren in slangen verwerkt zijn, maar de ruimte in die bovenste slang van een Mini is nogal beperkt. Wat je ook zou kunnen proberen is een dik stuk koperen pijp nemen en daarin een t-stuk solderen en dan schroefdraad erin voor de sensor.

Dennis

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

een spi radiator heeft dus een aansluiting voor een sensor?

hmm dan gaat het butget daar dus aan op

je begrijpt nu wel dat ik voor een duppie op de eerste rang wil zitten :P

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

In de spi radiator zitten onderin een sensor die werkt als een schakelaar. Deze gaat aan als de temperatuur te hoog wordt. De sensor is 17 euroen een radiator moet je wel op de kop kunnen tikken Hierbij zit ook precies een ronde afdekkap voor de fan.
Maar je mechanische fan draait toch ook altijd?
ik snap je idee wel maar met de ligging van de radiator bij de mini weet ik niet of het wel zo slim is. Ik denk als je motor warm is dat hij dan tochj continu draait.
Verder zou ik ook kijken voor een electrische fan van een SPI en het binnenspatbord van een spi aangezien hier al een mooie uitsparring inzit. En je houdt het mini.

Het is hier wel goed te zien hoe het zit bij een spi.
FOTO

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

je link naar de foto werkt niet

maar ik zal even uit leggen waarom ik de mechanische weg wil

omdat ie altijd draait
mijn blok warmt (door het bloken van de bypass)veel te langzaam op

als de fan dus niet draait warmt ie veel sneller op

de fan van een spi is geen goed idee omdat die slechts al extrafan bedoeld is

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

dan zet je toch de koelvin van je huidige mechanische op de motor van een electrische fan van spi?

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

heb jij wel eens die twee fins naast elkaargehouden?!?!?

en dat hoeft allemaal niet want ik heb een fan die prima past

dit topic gaat dus ook alleen over de electrische kant!

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Okay maar is dan uiteindelijk niet de radiator van een spi voldoende? Misschien een gevoeligere sensor erin dan dat er nu in zit zodat hij niet bij de cruciale momenten pas aangaat maar net iets eerder. Het moment dat je m nodig hebt zeg maar.

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

ja een radiator van een spi zou idd kunnen maar die heb ik niet

dus als ik er een tegen kom is het mooi maar als er een andere manier is dan is dat nog mooier

default

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Als je wil heb ik een adres hier in de buurt die gratis een thermoswitch in je nieuwe radiator soldeert. Ik heb daar een nieuwe gekocht voor een std mini 1000 maar dit werkt ook prima bij mijn 1293. Ook lange stukken continue 130 op de snelweg gaat zonder problemen, zelfs met files tussendoor. Ik was destijds nog geen 50 euro kwijt en dan soldeerden ze er gratis een bus in met schroefdraad naar keuze. Ik heb een goedkope nieuwe thermoswitch gekocht (ik geloof passend op een opel) en zij hebben er aan de onderkant netjes een aansluiting voor gemaakt. De thermoswitch schakelt via een relais de electrische fan boven de 90 graden aan en gaat weer uit onder de 83 graden oid. Je hebt ook schakelaars die bij dezelfde temperatuur aan en uit schakelen, maar dan staat het relais elke keer te schakelen omdat hij hem snel achter elkaar uit en weer aan schakelt. Als het relais binnen in de mini zit wordt je daar helemaal gestoord van.

Ik gebruik de mechanische fan ook niet meer, de electrische fan (uit een metrootje) kan het gewoon goed aan. Stiller en efficienter.

Succes,
Erik

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

ah das een mooie optie kan je dat adres pm'n?

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Heeft er iemand ervaring met het toepassen van de fan-schakelaar (en de radiateur) van een SPi in een carb Cooper?

De Cooper met carburateur uit 1991 is een van de weinige (enige?) carburateur-Mini's die net als de SPi een elektrische koelfan heeft om de mechanische fan op de waterpomp te ondersteunen. Deze wordt aangestuurd door een sensor die in een sandwich-stuk geschroefd is, dat tussen thermostaathuis en cilinderkop zit. De SPi, die erop volgde, heeft ook een elektrische fan, maar deze wordt aangestuurd door een sensor die onderin de radiateur zit geschroefd.

De sensor van mijn carb Cooper is nu voor de tweede keer kaduuk, en aangezien ik er dus al eens een nieuwe in heb gestoken, weet ik hoe duur die krengen zijn (waarschijnlijk doordat er al zo snel overgestapt is op een ander type; rond de 50 UKP, tegen rond de 10 UKP voor de SPi-variant).

Ik zou zeggen dat het moet kunnen om de radiateur te vervangen door een voor een SPi (gelijk maar een nieuwe met meer koelvermogen, aangezien meneer Calver mijn setup met standaard radiateur en oliekoeler minder handig vind), de sensor/schakelaar die daar bij hoort te gebruiken (het is maar een schakelaar en temp waarop hij aan moet slaan zal niet afwijken, blijft in principe zelfde motortje) en het gat in het sandwich-stuk dichtmaken met een klein boutje (of heel het sandwich-stuk er tussenuit natuurlijk).

Heeft iemand hier ervaring mee? Zie ik dingen over het hoofd? Misschien het vermogen dat de schakelaar aan kan (hoewel dat al eens aangepast is, schakelt nu via een relais, dus vermogen zou geen probleem moeten zijn)?

De optie om een "custom" sensor in te laten bouwen is wel leuk, maar als het gewoon "standaard" Mini kan blijven is dat voor mij wel een pre. Ook is het weglaten van de mechanische fan iets dat ik heb overwogen, maar als het elektrische gebeuren net als nu uitvalt, dan is dat nu een klein ongemak, maar dan een groot probleem.

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

in principe kan je idd prima ombouwen naar spi

het enige wat die schakelaar doet is idd schakelen bij temp x

Een moer en in solderen heeft als voordeel dat je elke thermo schakelaar er in kunt zetten die je wilt en niet gebonden bent aan vreemde imperiale schroefdraden

ik rij nu sinds kort weer met std fan (lang verhaal blok dood)en het is een heel verschil kwa geluid maar zolang je geen belt drive er op hebt zitten maakt dat eigenlijk ook niet uit

dus gewoon laten zitten die std fan en electrisch schakelen zo als je wilt

default

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Ik weet niet of ik iets doms zeg, heb er weinig verstand van nog.
Maar je temperatuurmeter binnen (begreep dat je die een hebt) hoe wordt die aangestuurd? mechanisch of elektrisch? Want als het elektrisch is dan zou je een aftakking van die draad kunnen maken die via een transistor een relais inschakelt.
Maar mechanisch dan vervalt die oplossing.

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Hmm.. Is elektrisch. Maar waarom zou je dat doen als er gewoon kant-en-klare temperatuurschakelaars te koop zijn?

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

misschien een stomme vraag of een goed idee

ik heb een opel calibra gehad daar zaten twee koelvinnen op een aan de motor zijde en de andere buiten de motor zijde, een daar van was geschakeld op temp de andere draaide door wind snelheid (rijwind)
dus.

Je hebt een blaas vin (denk ik) en een zuig vin.

:?

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

En wat is het idee dan precies c.q. voor welk probleem draag je een oplossing aan? Die setup hebben Mini's tussen 1991 en 1996 dus ook, met het verschil dat de ene fan [i:1jte57n9]mechanisch[/i:1jte57n9] wordt aangedreven door de V-snaar (zoals alle Mini's van voor 1996 die hebben). De mechanische fan blaast vanaf de motor lucht de radiateur in, aan de andere kant van de radiateur zit de elektrische die lucht door de radiateur heen zuigt.

Het idee van Onno is juist om de mechanische fan helemaal weg te laten, met het idee dat een elektrische fan ingeschakeld wordt op het moment dat het nodig is, en dat een mechanische fan ook draait als dat niet nodig is, terwijl hij wel een belasting voor de motor is. Of de fan die je toepast moet zuigen of moet blazen is volledig afhankelijk van de vraag aan welke kant van de radiateur je hem wil toepassen.

Het lijkt mij overigens waarschijnlijk dat die ene fan in jouw Calibra ook [i:1jte57n9]mechanisch[/i:1jte57n9] wordt aangedreven, want als hij wordt aangedreven door de luchtstroom, dan is het geen ventilator maar een windmolen (die de luchtstroom alleen maar belemmerd) ;)

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Ok dan snap ik het nu.

Dat wist ik niet maar waarom iets veranderen
als er mensen zijn die daar al over na hebben Gedacht.


Ik zou gewoon de koelvinnen los draaien
en een elektrische fan plaatsen aan de buiten kant.

Maar is het geen opties om een soort koelgat
te maken in spatbord...,

RE: Hoe een elektrische koelvin aan te sluiten?

Allemaal opties, maar het ging specifiek over de mogelijkheden om een elektrische fan in te schakelen in dit topic, niet over koel-mods in het algemeen. En tja, waarom iets veranderen als anderen er al over nagedacht hebben...? Omdat we eigenwijs zijn :) Bovendien hebben die anderen er een flinke tijd geleden over nagedacht en in de tussentijd hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan, natuurlijk.