Hoe kies ik dubbele klepveren?

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Ik wil de standaard klepveren van mijn 12G940 Metro kop, 1275 cc vervangen voor dubbele klepveren, maar hoe kies ik nou de juiste, ivm de hoogte/veerdruk ed. Snap er niks van...

Linkje naar de juiste set zou helemaal mooi zijn, of via pm. Wil ze bestellen bij die ene grote zaak in Engeland.

Thnx!

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

je kan je eerst afvragen waarom je die erin wilt.

het geeft een zwaardere belasting van je motor, doordat ie grotere veerdruk moet overkomen.


dubbele klepveren zijn alleen nuttig boven de 6000 rpm.

als je daar wel regelmatig komt kan je het overwegen.

de verschillende lengtes en druk is voor verschillende setup's
vraag advies aan de fabrikant welke je het beste kan gebruiken

EDIT: volgens nonono

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Tja, nou maak je het nog moeilijker ;)

Ik wil zelf m'n kop wat flowen, en een 266 nokkenstok, stage 1 kit erbij en evt 1.5 hi-lifts. Naar mijn inzicht milde tuning. Is het dan aan te raden. Ik wil er niet mee gaan racen, tis meer bedoeld om lekker mee te kunnen in het dagelijkse verkeer. Is het dan nog steeds aan te raden?

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Neem de veren die worden aangeraden door de fabrikant van de 266 nokkenas. Dit hoeven niet perse dubbele te zijn. m.a.w. de nokkenas bepaald de benodigde type veer.

Zoals Hanz zegt, de dubbele veren zorgen ervoor de je kleppen ook bij hoge toeren het profiel van de as blijven volgen, dit levert iets vermogenswinst op bij nokkenassen die zeer hoge toerentallen kunnen draaien. Echter kost het je vermogen in de lagere toeren.

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

ik heb bij piper toendertijd mijn setje gehaald, hier zat dus de nokkenas en onder andere ook de klepveren bij, hun hebben dan al voor jouw bepaalt de verhouding.

anders gewoon een mailtje naar het merk van je nokkenas sturen en daarin vragen welke veren te gebruiken.

succes ;)

ps, als je wil denk ik dat je wel kan berekenen welke kracht deze veren moeten leveren, gezien je alle massas en versnellingen kan meten of al weet.

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

sorry Hanz maar nu ga je een beetje de mist in.

Een te lage veerdruk is juist het gene wat slijtage van de nokkenas veroorzaakt!
bij een te lage veerdruk volgt de nokvolger de nok niet goed is een ergste geval stuitert hij zelfs het geen een snelle destructieve werking heeft op as en volger.

Door de olie heb je goede smering en dus is een te veel aan druk (binnen grenzen natuurlijk) geen probleem voor de slijtage.
Echter het kost wel vermogen omdat er harder gewerkt moet worden om de klep open te krijgen.

Vraag de nokkenas fabrikant om advies meld hier ook bij welk ratio rockers je gaat gebruiken.
Die kan jou dan een prima set er bij leveren die kwa veerdruk goed is maar ook de juiste crush (of juist niet crush eigenlijk) eigenschappen heeft.
Het risico is namelijk dat je met de moderne highlift nokken assen en "klassieke" veren in de valvspring crush regio komt en brekende veren levert nog veel meer schade op.

Dus andere nokkenas dan ook bijpassende veren!

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Bedankt voor de tips. Dan ga ik nog heel even verder sparen en in 1 x de nokkenas en rockers icm de juiste veren bestellen. Dan moet het goed komen.

THNX!!

EDIT: Heb al een kit gevonden waar alles in zit, dus dan zit het altijd wel goed. d:)b

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

@ nonono, ah zo had ik het nog niet bekeken.
maar in principe alleen iets voor de hogere toeren regionen waar dit probleem zich voor doet.

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Toen ik mn gebruikte stage 4 kop aanschafte, zaten daar ook dubbele klepveren op.
De kop heb ik kompleet gereviseerd en voorzien van bronsmangaan geleiders, rimflo kleppen en...... andere klepveren.

Waarom?

Veren kwamen niet in "crush" bij normale montage op m'n 286 nokkenas, maar in combinatie met de 1,5 roller rockers ging het vies fout! Toen herinnerde ik mij dat ik nog een setje veren had liggen, die ooit deel uitmaakte van de set zoals Kent leverde bij z'n nokkeassen (en ook nokvolgers). Past nu prima zonder crush.

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Ja maar dan heb je het al over stage 4 kop en daarbij waarschijnlijk ook heel ander doeleind.

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

maakt voor de benadering van het probleem weinig verschil hoor

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Hanz

crush heb je bij elke toerental.
Nokkenas en volgers kunnen echt bizar snel gaan.
Schakel maar een paar keer mis dan vliegt ie in de toeren.....

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Met een 266 kun je prima je originele veren behouden. Zijn deze oud en is het onzeker of ze nog genoeg spanning leveren kun je altijd nog nieuwe kopen. Heb ook met een 276 geen problemen ondervonden. Met een 286 heb ik nog nooit gereden met enkele veren. Maar de 276 reed ik ook enkel mee op straat en de 286 alleen op straat naar het circuit toe zeg maar... Constant doorhalen gaat beter met de bijbehorende veren.

Slijtage kan ik niet over meepraten. Enige nokkenas die echt al lang meegaat onder extreme belasting is een sw5 (icm mg kopen 1.5 lift met de bijbehorende klepveren)bij mij. Al het andere kwam toch met bakproblemen of andere plannen weer snel "op de plank" terecht.

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

wat houd crush nou precies in??? is dat niet gewoon het inveren???

Gr Fred

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

Ja, maar dan iets verder inveren dan de bedoeling is. De windingen worden dan over elkaar heen geperst zeg maar. Inveren tot het eind en dan nog iets verder...

RE: Hoe kies ik dubbele klepveren?

En wanneer dat gebeurt, krijg je dit:

http://i211.photobucket.com/albums/bb16 ... apot-1.jpg

Maar dit was met een BMC 649 nokkenas met lifters (ongeveer het profiel van een 296)

Gelukkig was in mijn geval de binnenste veer nog heel, anders was de klep het blok in gevallen :'(

Hoe klinken zwevende kleppen?

link
Tussen 16 en 18 seconden hoor je de zwevende kleppen als je goed luisterd

Een gebroken buitenste veer klinkt het zelfde maar dan al bij 4000 toeren.

Zo heb je een beetje een beeld bij het omschreven probleem, succes! :)" title="Evil" />


PS. zelf kop flowen? kijk eens rond op engelse mini fora of mini onderdelen aanbieders, voor een goeie stage 3 kop (als je dit al niet gedaan hebt) waarschijnlijk ben je dan beter/goedkoper uit.