RE: Hoe kies je het beste uitlaatspruitstuk
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 25-03-2009 11:53
.. misschien ook leuk om de bron (link naar het artikel) te geven voor de geinteresseerden in het geheel ?!
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: Hoe kies je het beste uitlaatspruitstuk
Ingediend door Reneend op wo, 25-03-2009 11:14
Ik dacht, dit is een leuk topic om te beginnen omdat ik na het lezen van een stukje van Keith Calver opeens een hele andere kijk heb gekregen op een deel Mini tuning.
In de vele topics die op dit forum al te vinden zijn kom je als lezende leek al snel tot een paar conclusies, wanneer je een 998cc hebt is de Cooper Freeflow dé uitlaat om te hebben, de LCB kun je beter links laten liggen.
Voor een 1275 geldt het omgekeerde, daar is de LCB dé keus voor iedereen.
Nu las ik een artikel van hem waarin hij elke beschikbaar uitlaatspruitstuk beschrijft, kortom, welk spruitstuk gebruik je voor welke applicatie, en opeens kom je tot andere conclusies...
Voor het gemak zal ik het even knippen en plakken;
- Cooper freeflow; The best all rounder for all road cars where up to 85-ish bhp’s expected. Only slightly restrictive up to 90 bhp. Mid range/drive-ability benefits usually out-weigh slight loss at top- end. Supplied in the better, properly developed stage one kits for most engine sizes.
- LCB smallbore; Recommended for all small-bore engines where up to 60-ish bhp’s expected. Generally gives superior results to anything else, but isn’t commonly used.
- LCB mediumbore; Engines where 70-110 bhp’s expected. Best used on longer stroke type engines like 1100 and 1275cc units. Gives good over-all performance on race 1000s. Contrary to popular opinion, isn’t best suited to engines where less than 70 bhp’s expected - in fact can be detrimental to power, consequently not recommended.
- LCB largebore; Engines where in excess of 100 bhp’s expected as a minimum. Drive-ability will suffer on lower engine output, it’s really for race use or insanely powered road cars (i.e. with race spec engines giving massive power output). Absolute peak power improvements on small-bore race engines only. Better suited to 1275cc+ -based units.
- 3 into 1 smallbore; Designed for where economy’s ultimate goal. Works quite well on race small-bore engines with 300 degree-plus cam timing where mid range needs to be maximised. Only 3 into 1 that can be suitably sealed up for road use.
- 3 into 1 mediumbore; Race engines, generally up to 1275 (up to +0.060”) irrespective of cam type. Effective on small-bore based units with cam timing in excess of 300 degrees to optimise all round performance and 1400cc+ units with cams having less than 300 degrees of timing.
- 3 into 1 largebore; Biggest capacity, fire-breathing race engines.
Na het lezen van dit lijstje hoop ik dat iedereen beter de juiste keuze kan maken wanneer hij een uitlaatsysteem gaat kopen. Van belang blijft natuurlijk dat je reeel moet zijn over het vermogen dat je uit je Mini gaat halen, om het maximale uit je Mini te kunnen halen... snappen we het nog