Hoofdremcilinder

default

Hoofdremcilinder

Ingediend door Edwin&jolanda op

ik heb een mini uit 1991 998, en ben hem een beetje aan het opknappen en heb een vraag over het remsysteem.

kun je de hoofdremcilinder (ik heb er een met een groene band), vervangen voor een kleiner potje zoals de koppelingscilinder zodat je de rem bekrachtiger (die grote ronde pot) compleet wegkan halen?. Ik ben op YouTube mini's tegen gekomen die 2 van die cilinderpotjes naast elkaar hebben staan. Het scheelt enorm in ruimte 😀

ik ben benieuwd naar een reactie.

groet,

edwin

RE: Hoofdremcilinder

Oudere mini's hadden inderdaad ook een remcilinder die erg leek op die van de koppeling. (intern wel anders dan die van de koppeling.)

In theorie kan je dit "terugbouwen", echter heb je dan ook een andere remdruk verdeler nodig, een andere pedalen box, en de hoofdremcilinder gaat dan naar de andere kant toe. Er is dan vast nog wel iets wat ik vergeet. 

De rem eigenschappen van de mini worden dan wel minder, dus of je dit echt moet willen moet je jezelf goed afvragen. 

RE: Hoofdremcilinder

@ goldeneye:
De remeigenschappen hoeven niet minder te worden. Als de boring het zelfde is merk je er helemaal niets van. Alleen ben je dan de voor/achter gescheiden remcircuits kwijt waarmee je nog (een beetje) kan remmen als 1 van de 2 circuits lek is.
Het is wel een beetje apart, die scheiding voor/achter bij een Mini: als de voorremmen het niet meer doen heb je nog maar zo'n 20% remvermogen, is het achterste systeem lek heb je nog zo'n 80% beschikbaar. Bij de meeste auto's is het dan ook diagonaal gescheiden.