Is dat oude topic afgesloten? Anders had je het beter bij die bestaande topic toe kunnen voegen lijkt me...
- Login of registreer om te reageren
Is dat oude topic afgesloten? Anders had je het beter bij die bestaande topic toe kunnen voegen lijkt me...
De vraag komt uit dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 445#214445
En mij lijkt hij daar idd niet op z'n plaats, dus goed dat er een nieuw topic wordt aangemaakt.
2 Eelke , Ja , beter een nieuw topic aan maken , maar dan moet je wel de mensen involved ff een pmetje sturen , nu weet geen hond er meer van af , ff cru maar goed bedoeld.
2 Siryun , Ik meet met een flowmeter ... een verschildrukmeter ... zo kan je heel makelelijk zien wat de snelheid is die er in gaat , die eruit gaat en wat het verschil is.
Het is een dubbele pietobuis die je doormiddel van meetslangetjes overal in kan stoppen om precies op elk punt de flow te meten , dat lukt je nog niet eens op een flowbench (flowbench = alleen goed om te balanceren en te optimaliseren , maar niet om intern je kop te meten).
Een flowbench doet hetzelfde maar alleen aan de inlaatkant en uitlaatkant van je poort , ik meet dus nog in de poort zelf , voor het betere bochtenwerk.
Er rijd geen auto in Nederland rond die meer dan 5.5m/s (bv subaru turbo) luchtstroom heeft , dat is een bult lucht daar word je al koud van!!!
Sterker nog , meer lucht verbrand gewoon je zuigers!!
Greetz , Jeroen2
Ps maareeeh , Siryun , reken jij het dan 's ff uit.
dit is een partij wazige materie !
mijn voorlopige conclusie:
ja het systeem werkt zeker op niet-siamese uitlaten in de zin dat het flow ineens van de schaal afgaat,en er zijn wat mensen aan het rekenen geslagen of je in het gasmengsel bij de temperatuur die er heerst etc etc nu echt supersonishe flow krijgt en zo ja bij welke lift.
Bij siamese poorten werkt jammer genoeg de theorie volstekt niet meer (wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd de theorie voorziet aleen niet in deze configuratie)
dus totdat ik uitvogel hoe CDF code nu echt wat kan zeggen. of hoe ik een poort kan nabouwen met drukmeting geloof ik dat ik dit even laat liggen.
RE: In en uitlaat chokes revisited
Ingediend door SirYun op wo, 08-03-2006 19:12
Even een oude koe uit de sloot trekken..
het ging ooit een keer over al dan niet choken van inlaat en uitlaat poorten.
[i:2g54kbpu]Quote: Siryun
je kan n.l. in theorie d.m.v. een choke op de uitlaat poort deze supersonisch laten gaan , je kan dan met een heel klein poortje uit wat veel helpt voor het koppelverloop.
Jeroen2:
Mijn visie.
Ideale motor :
Dus bij bv een 1275je bij bv 5000rpm.
Dat is dus 1275 / 2 (4-slag) / 4 cilinders / 60 (per seconde) x 5000rpm = 13333cc/seconde aanzuig-lucht per cilinder.
Bij bv een inlaat-klep van 36mm (steel van 7mm) = 9cm^2 (ietsjes meer).
Dat betekend dan dat er 13333cm^3 lucht door een gaatje van 9cm^2 gaat waar nog een klep in het midden voor zit (absoluut niet ideaal/laminair , maar goed stel).
13333/9 = 1481cm per seconde lucht-stroom.
Of bij de uitlaat , 30mm met 7mm steel = 5,5cm^2 klep.
Hier komt dan pas de uitzetting van de brandstof erbij 14430cm^3/s , die tel je dan op bij de lucht (let wel ideale motor) = 27763cm^3.
27763/5.5 = 5048cm/s dat is weer 5.1m/s bij de uitlaat-klep.
Kortom , de niet geflowde koppen hebben al een grotere doorlaat keel (qua oppervlak) dan de kleppen en ook hier haal je deze snelheden niet , sterker nog dan moet je een 2literblok maken met een 1000 kopje (niet geflowde kelen) bij 11000rpm , dan kom je pas in de buurt.
Nu m'n vraag :
Dat is dan 1,5-5.1m/s (optimistisch afgerond naar boven , immers ideale motor) en haal je dus nooit van z'n leven supersonische snelheden , of bedoelde je subsonisch misschien? [/i:2g54kbpu]
Het is mij persoonlijk nog niet geheel duidelijk hoeveel flow snelheid je kan verwachten.
Ik ben de laatste tijd veel aan het lezen over tests met poortsnelheden..iedereen zit n.l. vrij hoog
maar dat is op een bench bij 28 inch (yuk) H2O onderdruk.
die 5 m/s die Jeroen2 aanhaalt lijken mij rijkelijk laag..
da's 18km/uur.. een zacht briesje..
waarom doet iedereen zijn metingen bij 28 inch H2O met snelheden van 400+FPS als je toch maar
5m/s nodig hebt
overigens is gebleken dat je bij hele lage depressie nouwelijk verschillen kan vinden in poorten.
*ok* pas op!!!! globale berekeningen na dit punt..
maar uitgaande van de gemiddelde zuigersnelheid (18m/s) bij 6800 rpm. zou je tenminste het cylinder volume er uit moeten persen in de tijd die het kost om van ODP naar BDP te gaan.
zeg de 18 is nogal hoog..
neem je 9 m/s duurt het 8 miliseconde om 81mm te overbruggen..
dit is natuurlijk een beetje een natte vinger redenering maar iets zegt mij dat de uitlaat snelheid door een 28mm choke hoger ligt dan 5 m/s
overigens
kom ik uitgaande van de waarden van een 1330 met de lift voor een RE13 op een inlet valve mach index van 0.46 bij 6800 toeren
da's 330ms*.46= 151m/s uitgaande van 20 graden
limiting port velocity is bij het oppervalk dat ik meet 158m/s
hmmm..
ik ga toch maar eens de bieb van de TU in