Info motorblok

default

RE: Info motorblok

Hallo, ik ben sinds kort eigenaar geworden van een op te knappen mini maar nu had ik een vraagje in verband met de motor deze is een 998cc a+ motor heb ik reeds terug gevonden.
Nu zou ik graag hoge compressie zuigers in dit blok steken maar dan wel van een 1,3( dus laten uitboren)
Nu mijn vraag is zijn de onderblokken (dus de gietijzeren blok) van een 998 en van een 1,3 hetzelfde?
Of indien iemand anders betere ideetjes heeft voor het blokje wat pitiger te maken mag dit gerust ook zeggen...
Alvast bedankt
Mvg thomas

RE: Info motorblok

Er is op het forum al ruim voldoende informatie te vinden over het opvoeren van een standaard blok. Belangrijkste vraag vooraf is hoever wil je gaan en hoeveel geld wil je uitgeven? Echt meer vermogen kost serieus geld.
Succes. 8)

RE: Info motorblok

Onderblokken 1000 en 1300 zijn NIET hetzelfde.

Verder: wat Ton zegt 8)

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Info motorblok

Hangt een beetje af van wat je wilt.
Je kan je 1000 blok opboren met +0.30 pistons.Maar zoals gezegd is een 1300 en een 1000 blok niet hetzelfde.
Om hem gewoon pittiger te maken kan je beginnen met het zogenaamde 'stage 1 kit' Dit is een nieuwe uitlaat, inlaat en uitlaat spruitstuk, nieuwe carbu naald, speciale luchtfilter. Je mag ongeveer 10-20% pk winst verwachten afhankelijk van de staat van je luchtfilter ED nu.

Wil je een blok nog pittiger kan je beginnen met een andere nokkenas en een andere geflowde kop. Je moet hierbij wel rekening houden dat je compressie rond de 10.1:1 blijft voor een straat mini.
Laat je niet verleiden door 1.5 rollertip rockers. 1.3 is het maximum dat nodig is voor straat mini, alles wat hoger ligt verliest Pk's onder de 5000 toeren.

Als je een nieuwe nokenas ed. haalt moet je zeker zorgen dat de vervroegingscurve van je stroomverdeler juist blijft. Je kan een 123 ignition of dergelijke kopen, of je kan je huidige stroomverdeler zijn curve laten aanpassen door AC Dodd .