Injectie?

default

RE: Injectie?

Hallo,

Kan ik op een blok met onderstaande zaken mijn SPI opbouwen?
Of gaat dat niet gaan met deze nokkenas,...?

1275cc (carbu origineel)
Large vavle ported head
Fast road rally cam 276
3.44 Diff

Het diff misschien toch al best terug vervangen naar het originele 3.1 dat erop zat of zo laten?

Mvg,
Dieter

RE: Injectie?

deze nokkenas haald de emissie-eisen van een Spi niet...
Onze Spi heeft ookeen 3.44 diff, lekker laten zitten zou ik zeggen :P

default

RE: Injectie?

Carlien schreef:
deze nokkenas haald de emissie-eisen van een Spi niet...
Onze Spi heeft ookeen 3.44 diff, lekker laten zitten zou ik zeggen :P



Oké das duidelijk ^^
En de nokkenas van een metro kan deze het halen?


Niet zoveel verschil tussen 3.44 en 3.1 dan?
Dan zou eventueel de versnellingsbak van een 1000cc met 3.44 diff ook gaan of vergis ik mij.

Iemand had me gezegd dat de bak van een 1.3i (DAM 5626) versterkingen heeft waardoor ik wat twijfel om de versnellingsbak van de 1000 (DAM 4818) die hier staat te steken.
Maar ik heb al genoeg mensen gehoord dat het gedaan hebben zonder enige problemen.
Iemand tips?

/Dieter

RE: Injectie?

dieter1310 schreef:
Carlien":2mj7uleb]deze nokkenas haald de emissie-eisen van een Spi niet...
Onze Spi heeft ookeen 3.44 diff, lekker laten zitten zou ik zeggen :P



Oké das duidelijk ^^
En de nokkenas van een metro kan deze het halen?[/quote:2mj7uleb]
durf ik geen uitspraken over te doen, ken de specs daar niet van.
Onze SPi heeft een 274i, deze is elke APK weer net goed (krijg deze opmerking elke keer :P )



Niet zoveel verschil tussen 3.44 en 3.1 dan?
Dan zou eventueel de versnellingsbak van een 1000cc met 3.44 diff ook gaan of vergis ik mij.




juist wel, 3.44 rijdt een stuk leuker.

/Dieter[/quote]

default

RE: Injectie?

Hmm, dan toch maar erover denken om die versnellingsbak van de 1000cc te steken en dan zien wat het geeft.

Kan de andere dan nog altijd reviseren ondertussen maar dan kan ik toch al terug rijden :-)

/Dieter

RE: Injectie?

Je zou natuurlijk ook alleen het differentieel kunnen overzetten.

De standaard metro nokkenas is dezelfde als die van een MG metro turbo en Mini SPI dus gaat niet veel opschieten. De nokkenas van een MG Metro is al te wild voor een injectie.

Een Cooper S (510) zou wel moeten lukken, het probleem is namelijk de nokkenasoverlap ivm met stationairloop en emissie. Maximaal 39 graden overlap, dacht ik.

Andere opties zijn de Swiftune Sw5i en Kent 246 nokkenas (hoewel de laatste niet specifiek voor injectie is ontworpen).

In plaats van een andere nokkenas zou je ook 1.3 of 1.5:1 rockers kunnen plaatsen.

RE: Injectie?

Ik snap niet zo goed wat je nu wilt?

Een leuk carb blokje ombouwen naar Spi?
Je eigen Spi voorzien van een andere nokkenas?
Een andere versnellingsbak onder je huidige blok?

Voor al deze mogelijkheden zijn ook al bestaande topics...

default

RE: Injectie?

Crispy schreef:
Ik snap niet zo goed wat je nu wilt?

Een leuk carb blokje ombouwen naar Spi?
Je eigen Spi voorzien van een andere nokkenas?
Een andere versnellingsbak onder je huidige blok?

Voor al deze mogelijkheden zijn ook al bestaande topics...



Bovenstaand blokje ombouwen naar SPI, aangezien ik eigenlijk alleen de versnellingsbak zoek maar niet direct vind.
Maar met de huidige antwoorden ga ik het toch maar laten staan en even verder zoeken naar een 5626 bak :-)

Bedankt,
Dieter

default

RE: Injectie?

Nieuwe vraag:

Kan ik volgend blok gebruiken en dezelfde rij-eigenschappen behouden:

12H D21 (motorcode)
[u:362ohb9n]Source Vehicle : [/u:362ohb9n] Metro
[u:362ohb9n]Engine type & CC : [/u:362ohb9n] A+ 1275 cc Transverse mounted
[u:362ohb9n]Fueling : [/u:362ohb9n]
[u:362ohb9n]Engine features : [/u:362ohb9n]
1st Alternative compression ratio
Pre-engaged starter
1985 Requirements
1988 Model year
Cold Climate specification
[u:362ohb9n]Gearbox features : [/u:362ohb9n]
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
2.95:1 Final drive


Origineel:
12A 2D J01
[u:362ohb9n]Source Vehicle : [/u:362ohb9n] Mini
[u:362ohb9n]Engine type & CC : [/u:362ohb9n] A+ 1275 cc Transverse mounted
[u:362ohb9n]Fueling : [/u:362ohb9n] Single Point Injection, Base, 9.4:1 CR
[u:362ohb9n]Engine features : [/u:362ohb9n]
9.4:1 Compression Ratio
Catalyst
[u:362ohb9n]Gearbox features : [/u:362ohb9n]
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.105:1 Final Drive



/Dieter

RE: Injectie?

aangezien ik eigenlijk alleen de versnellingsbak zoek maar niet direct vind.



Blijkbaar heeft Dieter een Spi met een probleem in de bak, en denkt dit "makkelijk" op te lossen door een metro-blok te gebruiken en daar de Spi spullen op (over) te zetten?!

Naar mijn idee is het gewoon een kwestie van het reviseren van de bak ... dat kost wat tijd en moeite, maar dan weet je wel wat je hebt; bij een tweedehands Metro-blok moet je dat ook maar afwachten, en bovendien is het dus niet zo makkelijk om daar een Spi van te maken.

Het lijkt mij zo dat het kalf groter wordt dan de koe 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Injectie?

Probleem in bak is het niet echt, differentieel is in stukken vanéén gevlogen en het huis/carter is kapot.
Normaal is de versnellingsbak niet geraakt en nog perfect in orde.

Het is altijd een gok als je iets tweedehands koopt dat besef ik ook wel, maar ik wil snel op de baan.


Moest ik bijvoorbeeld een bak vinden, welke onderdelen moet ik dan zeker vervangen als hij toch uitéén ligt?
Best zo'n revisiekit kopen in engeland of gewoon een paar klein zaken (zonder de lagers, ...)
Schrik om dit te doen heb ik zeker niet, maar het is gewoon dat ik wil rijden en dan is het makkelijkste om even een ander blok te zoeken.
Het moet wel iemand zijn dat te vertrouwen is want nog meer kosten/werk op mijn nek halen is niet de bedoeling...



Dus om terug te komen op de mijn vorige post, kan dit blok erin zonder echt aanpassingen te hoeven doen of gaat dit niet door bv ander compressie, ...?
Naar wat Theo zegt lijkt het me van niet.

/Dieter

RE: Injectie?

Maar als het echt alleen de bak/diff wat nu een probleem geeft, waarom zet je dan niet alleen de bak over van het blok dat je gevonden hebt? Als je die blokken toch allebei naast de auto hebt staan is dat niet zoveel werk.
Dan heb je ook geen gezeur met emissie eisen bij de APK.

default

RE: Injectie?

Ja dat gaat ook natuurlijk, maar dan blijft de vraag, is dit goed?
Van een 3.1 diff naar een 2.95 diff gaan?

En de bak alleen overbouwen zou een mogelijkheid zijn, maar daarom dat ik ook vroeg of er werk is aan de motor om de injectie op het ander blok op te bouwen. Volgens Theo wel, dus die vraag is al beantwoord ;-)
Moest het hetzelfde zijn waarom dit dan niet eerst proberen?!

Ideaal is gewoon de bestaande bak reviseren, dan ben je zeker en op het internet staat hier lekker veel uitleg over en kan je het met gemak zelf doen, dat weet ik ook. Maar om een juist huis te vinden bleek al een probleem te zijn.
Ik kan natuurlijk gewoon tijdelijk de 1000cc-bak die ik heb staan erop zetten en terwijl de originele reviseren en nadien er terug onderbouwen.

/Dieter

RE: Injectie?

Een 1000 bak past ook prima, dus dit kun je zowiezo doen.
Van 3.105 naar 2.95 scheelt niet zo veel, iets lagere toeren op de snelweg.
Misschien moet je wel even het wormwieltje in de bak aanpassen om je KM teller weer goed te krijgen (als de bakken allebei van een auto met 12" af komen zal dat niet nodig zijn)

default

RE: Injectie?

Oké, bedankt.
Nu kan ik weer wat verder ;-)

/Dieter

RE: Injectie?

op een Spi zit een belangrijke sensor op het vliegwiel, dus dat heb je zeker nodig .. het makkelijkst is dus het bestaande vliegwiel *en* de behuizing waar de sensor in zit te gebruiken. Als je dat los hebt ben je al zover dat het simpel genoeg is om de bak/diff te vervangen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Injectie?

Uhu jah, dat wist ik.

Voor het diff te vervangen, als ik de moer los zet voor het 'kleine' tandwiel, hoe kan ik de versnellingsbak dan best blokkeren om die los te krijgen?
Ik had ergens iets gelezen van de 3de en 4de versnelling tegelijk in te schakelen en dan moest het lukken.
Iemand nog een tip?

Nu is de kooi van mijn 3.1 diff wel beschadigd door de pen die naar buiten gegaan is en daarom zou ik die graag vervangen. Ik denk dat de kooi van een ander diff gelijk en is dit zo kan vervangen?!
Of toch maar gelijk aan zo'n diff denken dat ze bij de engelse winkels verkopen?

/Dieter