Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Michael en ik hadden het er zondag over wat het nou precies het verschil is als je spruitstuk verwarmd of dat je dat juist niet doet.

Michael had namelijk gehoord dat het bij een warme motor negatieve gevolgen heeft voor het vermogen en Ik dacht dat het eigenlijk wel beter is voor de verbranding dus ook voor het vermogen.

Wie kan hier even duidelijkheid in brengen want mijn spruitstuk is nog niet verwarmd (heb hem niet aangesloten) maar als het duidelijk positieve invloed heeft dan ga ik dat natuurlijk gauw doen.

Groeten Marijn

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Het verwarmen van het spruitstuk is eigenlijk puur om bevriezing te voorkomen (het naadje van de kous weet ik niet, maar volgens mij is dat [i:a3acmpkj]niet[/i:a3acmpkj] alleen een probleem in de winter).

In principe heeft Michael gelijk dat juist koude lucht beter is als het gaat om zoveel mogelijk vermogen. Koude lucht is namelijk dichter dan warme lucht, zodat je dus per volume meer zuurstof de motor in krijgt. En daarmee kun je dan weer meer benzine verbranden.

Dat zo'n beetje alle Stage 1 kits toch met een verwarmd spruitstuk worden geleverd heeft zeker een reden, dat dus te maken heeft met het te koud worden van e.e.a. Details heb ik helaas niet.

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Volgens de alom bekende Ome B te A heeft het nauwelijks zin om de koelslangen op het verwarmde inlaatspruitstuk aan te sluiten.

De LCB die eronder zit verwarmd de boel al genoeg. Voor "the looks" echter ziet het er natuurlijk wel kewl uit als hij aangesloten is. Al is dat dan met bmw-slangenklemmen (guilty... dad's supply of BMW parts was only available)

Over het effect van wel of niet aansluiten; ik weet het niet. Ik heb mijn stage 1 kit niet uitgeprobeerd zonder de "verwarming"

Ik heb na de rit in Schotland (lees de minimailinglist) wel ineens een knoepend/pokkend geluid op bepaalde momenten. Z

Zou het de stuurstanghoes kunnen zijn? Rechts lekt namelijk...

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Dus als ik het goed begrijp is het niet goed om het inlaat spruitstuk te verwarmen.

Een ding snap ik nog niet helemaal.
Wanneer kan het spruitstuk dan bevriezen :? ?

Groeten Marijn

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Hoho... Het spruitstuk bevriest niet, de carburateur bevriest! Als het spruitstuk nu verwarmd is, dan straalt dat door naar de carb, die daardoor niet bevriest!

De reden van het bevriezen is dat door de werking van de carb benzine verdampt voordat het de motor in gaat. En verdampen van benzine onttrekt warmte! Om de carb te laten bevriezen hoeft het dan ook echt niet onder nul te zijn.

De reden dat bij stage-1 kit's zo'n verwarmd ding zit, is omdat het originele spruitstuk één geheel vormt met het uitlaatspruitstuk en zodoende verwarmd wordt. Als je een LCB en zo'n goed flowend inlaatspruitstuk monteerd, heeft men bedacht dat er wel eens te weinig warmte naar de carb zou kunnen komen. Vandaar de wateraansluiting. In de praktijk valt het allemaal wel reuze mee. Vapour lock door een te hete carb, waardoor de benzine te vroeg in de carb verdampt, is sneller gebeurd.

:? zou je ook bevroren injectors kunnen hebben op je mini?

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Het aardige is dat David Vizard juist aanbeveelt om in geval van een gecombineerd spruitstuk de twee delen van elkaar los te zagen, om zo de warmteoverdracht te verminderen.

Volgens mij dus gewoon afdoppen, die handel, in geval van een verwarmd spruitstuk. Helemaal niet aansluiten staat misschien een beetje slordig, maar een stel mooie dopjes erop is niks mis mee, denk ik.

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Sander-T schreef:
De reden dat bij stage-1 kit's zo'n verwarmd ding zit, is omdat het originele spruitstuk één geheel vormt met het uitlaatspruitstuk en zodoende verwarmd wordt.



Niet helemaal. De orginele "set-up" heeft langs het uitlaatspruiktstuk een kamer gemonteerd zitten waarlangs de carburateur de inlaatlucht zuigt, welke daar dus verwarmd wordt. Daardoor wordt de carb in de winter voorzien van warmere lucht wat de bevriezing voorkomt. Deze kamer wordt afgesloten door een bi-metaal welke ervoor zorgt dat als de motor warm is er gewoon "koele" lucht aangezogen wordt.

Het verwarmd inlaatspruikstuk is er dus voor om dit te compenseren. En of het nodig is :? :?

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Bij mij was het wel nodig. Ik hem de mijne tussen de slang die naar de radiator van de kachel gaat gemonteerd zodat ik hem een beetje uit en aan kan zetten, als ik de kachel afsluit door aan dat ding in het dash te trekken komt er geen nieuwe warme vloeistof meer door het spruitstuk en dat merk je wel.
Tijdens de Limburgia rit (lekker warm weer) had ik de auto gestart met dat ding uitgetrokken en bleef ie haperen omdat het spruitstuk te koud bleef. Ook van de winter toen ik de slang nog niet erdoor had lopen wilde hij wel eens haperen.
Nu kan ik hem met warm weer uitzetten (kachel is dan immers ook uit) en met koud weer is ie dan aangesloten.
Als ie niet aangesloten is worst ie wel enigsinds warm doordat het geheel warm wordy maar je merkt het verwschil echt (ik dan iig).

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Dit is wel Makkelijk dus,

De een zegt wel aansluiten en de ander juist weer niet.

Mijn mini hapert alleen even als hij koud is verder loopt hij heel goed.
Dus ik denk dat ik het zo maar laat.
In ieder geval bedankt voor de reacties en andere reacties zijn veredr
nog welkom natuurlijk.

Groeten Marijn

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

wij zijn bezig om de stage 1 kit eronder te zetten en zaten dus ook een beetje met hetzelfde als mini-philip.
is het verstandig/kan het geen kwaad op het spruitstuk tussen het kagelkraantje en de kachel aan te sluiten?.

RE: Inlaat spruitstuk Verwarmen/niet

Ik vindt het eigenlijk wel een goede oplossing, de inlaat verwarming is eigenlijk alleen handig in de winter zoals eerder vermeld. Als het weer warm is gebruik je je kachel niet, en dus ook niet je inlaat verwarming, die je dan toch niet nodig hebt.