Tja, persoonlijke afweging. Ik zou het er wel ingooien (idd 286 omwisselen voor 266/SW5 als je dit niet wil/gewend bent), maar ik rij dagelijks met de mini en wat extra power is dan zeker niet weg tussen de moderne plastic zakjapanners.
Als je handig bent kun je altijd nu voorlopig het standaard blok er in gooien en zodra je denkt goh ik kan wel wat meer power gebruiken, dan lepel je em er weer uit en tune je em...
Maar dat ligt allemaal aan jezelf
Heeft het nut? Als je dit alles erop zet, ja daar win je zeer zeker veel pk en trekkracht mee, MITS goed afgesteld natuurlijk!
- Login of registreer om te reageren
RE: Inno 1300 motor revisie/tuning
Ingediend door DanielM op vr, 14-08-2015 23:55
Hallo iedereen,
even voorstellen: Mijn naam is Daniel en ik heb afgelopen maand hier via de markt van de Mini7Club een Innocenti Cooper 1300 Export voor restauratie gekocht. Het is een flinke kluif maar ik ga er met goede moed in; de shell is hard en de vorige eigenaar heeft er al een mooie nieuwe vloer en dorpels in gelast. Enfin, een mooie basis voor een mooie Inno Cooper. Tevens ben ik ook maar gelijk lid geworden van de club.
Naast de mooie harde shell zat er ook nog de originele 1275 Inno motor en een hele stapel tuning onderdelen bij. Waaronder een complete Performance Kit van Kent met een 286 nokkenas met dubbele klepveren en followers, een verlicht en gebalanceerd vliegwiel, zwaardere koppeling, roller high-lift rockers (ik gok 1:1,5 maar moet het nog uitzoeken), duplex cam chain kit, LCB en RC40 uitlaat, een reserve 12G940 kop (en nog een hele 850 motor) en nog een hoop andere zaken; ik ben nog bezig met het sorteren van alle onderdelen.
Helaas vertelde de vorige eigenaar mij er bij dat deze motor zo'n liter olie per maand verbruikte en dus waarschijnlijk even flink onder handen genomen moet worden. Dit leek mij ook een uitstekend moment on de vele nieuwe onderdelen er maar gelijk op te zetten. Ik ben me gelijk in gaan lezen in de gele bijbel van Vizard en ben tot de conclusie gekomen dat een 286 nokkenas waarschijnlijk iets te veel van het goede is voor mij (volgens Vizard loopt die niet zo lekker stationair en werkt hij pas in een goed geflowde kop op een blok dat tot minstens 1380 is uitgeboord en je verliest flink wat koppel onderin de toeren). Mijn idee is om er een niet al te exotisch motortje van te maken maar het dat het wel een beetje sportieve motor wordt die wel mooi mee kan in het verkeer.
Ik zat te denken om de 286 die ik heb met een Metro of Kent 266 dan wel Swiftune SW5 te vervangen, of is de combo van de high-lift rocker met en de standaard nokkenas al genoeg? maar ergens knaagt ook: is het uberhaupt waard om al deze moeite te doen of is een standaard Inno 1300 blok al sportief zat?
Alle suggesties zijn welkom en ik hoop jullie gauw bij een van de club evenmenten te ontmoeten.