hoi ik zit met het volgen de probleem
de motor start niet maar als je gas geeft dan komt er ploffjes en blauwe rook uit de card
ik heb onlangs een nieuwe nokkenas gestkoken
als ik de eerst cilinder (radiator kant) juist voor BDP zet dan gaat de klep van de inlaat open op cilinder een
is dit juist moet deze niet gesloten blijfen tot de piston voor bij BDP is
Ik ben bezig met een 998 revisie en er komt een nieuwe nokkenas in. (gewoon alles standaard). Is het dan noodzakelijk om de nokkenas te timen of kan ik gewoon de nokkenas plaatsen en de originele spi in de krukas gerbuiken. De ketting is een enkele met spanner (nieuw).
in principe zouden allen bruikbaar moeten zijn met de dot to dot methode
alleen in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn
zeker bij regrinds zit er vaak verschil (omdat de as wat gedraaid is om voldoende vlees te halen voor de grind)
bij billet cams gaat het vaak goed (zeker bij de grote slijpers)
maar checken kan zeker geen kwaad
en een ofset spie kost toch ook geen drol
Ingediend door Flying Dutchman op za, 27-06-2009 08:46
Ik lees dat je de eerste cilinder hebt genomen?Of de eerste stoterstang?
Voor het inklokken moet je de 2de stoterstang gebruiken ! De eerste is een uitlaat.
Als ik het niet goed begrepen heb hoor ik het wel.
Zie forum juist inklokken nokkenas.
Ingediend door streetscreamer op ma, 23-07-2012 00:27
zal meevallen. In ieder geval mag je geen onderling verschil hebben (cilinders)
Als je dot-to-dot niet gelooft, kan je nog altijd een andere timing methode gebruiken ter controle:
Dave Walkers theorie voor single cam motoren (dus ook A series)
Zet motor op TDC
Vervroeg de cam totdat de uitlaat lift 2/3 is van de inlaat
Dit is het maximum van vervroeging
Dan gaan verlaten tot je de meeste gemiddelde power hebt
RE: ketting timing
Ingediend door diedrick op zo, 27-05-2007 13:26
hoi ik zit met het volgen de probleem
de motor start niet maar als je gas geeft dan komt er ploffjes en blauwe rook uit de card
ik heb onlangs een nieuwe nokkenas gestkoken
als ik de eerst cilinder (radiator kant) juist voor BDP zet dan gaat de klep van de inlaat open op cilinder een
is dit juist moet deze niet gesloten blijfen tot de piston voor bij BDP is
al vast bedankt
RE: ketting timing
Ingediend door Rene op zo, 27-05-2007 17:08
Als je de de krukas 180 graden draait moet de klep van de 4e cilinder openen ipv de 1e.
A.d.h. daarvan ga je de ontsteking statisch afstellen.
Je zit in de goeie richting...
RE: ketting timing
Ingediend door diedrick op ma, 28-05-2007 17:30
tld deze opstelling alleen voor de orgi nokkenas
of is deze voor allen goed
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/tchaigt.gif
nummer 7
RE: ketting timing
Ingediend door Rene op ma, 28-05-2007 21:47
Is over het algemeen genomen ongeveer wel goed maar is afhankelijk van wat voor nokkenas je gemonteerd hebt...
Als je geen verstelbaar tandwiel hebt is dit de goeie richting (verspringende spieen daargelaten)
RE: ketting timing
Ingediend door NED1108 op zo, 31-05-2009 12:05
Ik ben bezig met een 998 revisie en er komt een nieuwe nokkenas in. (gewoon alles standaard). Is het dan noodzakelijk om de nokkenas te timen of kan ik gewoon de nokkenas plaatsen en de originele spi in de krukas gerbuiken. De ketting is een enkele met spanner (nieuw).
RE: ketting timing
Ingediend door Rene op zo, 31-05-2009 12:20
Waarom een standaard nokkenas als je toch alles open hebt liggen ?
Een SW5 in een 1000 maakt het rijden net iets leuker...
Je kan gewoon de standaard afstelling gebruiken .
RE: ketting timing
Ingediend door vis op zo, 31-05-2009 18:07
Wie weet welke nokkenassen je allemaal kan gebruiken met standaard tandwielen?
RE: ketting timing
Ingediend door nonono op zo, 31-05-2009 23:18
in principe zouden allen bruikbaar moeten zijn met de dot to dot methode
alleen in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn
zeker bij regrinds zit er vaak verschil (omdat de as wat gedraaid is om voldoende vlees te halen voor de grind)
bij billet cams gaat het vaak goed (zeker bij de grote slijpers)
maar checken kan zeker geen kwaad
en een ofset spie kost toch ook geen drol
RE: ketting timing
Ingediend door NED1108 op ma, 01-06-2009 17:50
Het is een regrind as dus wellicht verstandig om toch te meten.
Dank!
RE: ketting timing
Ingediend door BruteSound op vr, 26-06-2009 17:59
Ik heb hier nog een Kentcam schijf liggen om je nokkenas te timen. Kan m eventueel opsturen.
RE: ketting timing
Ingediend door streetscreamer op vr, 26-06-2009 22:59
Altijd !
METEN = WETEN
RE: ketting timing
Ingediend door Flying Dutchman op za, 27-06-2009 08:46
Ik lees dat je de eerste cilinder hebt genomen?Of de eerste stoterstang?
Voor het inklokken moet je de 2de stoterstang gebruiken ! De eerste is een uitlaat.
Als ik het niet goed begrepen heb hoor ik het wel.
Zie forum juist inklokken nokkenas.
RE: ketting timing
Ingediend door Peter op do, 19-07-2012 22:24
Even een oud topic omhoog halen;
Wat zijn de symtonen van een niet goed getimede nokkenas.
Ik heb de dot-methode gebruikt, maar weet niet of de nokkenas een nageslepen is.
Kan het zijn dat hierdoor de compressie vreemde waardes aangeeft. terwijl het blokje redelijk netjes loopt...
RE: ketting timing
Ingediend door streetscreamer op ma, 23-07-2012 00:27
zal meevallen. In ieder geval mag je geen onderling verschil hebben (cilinders)
Als je dot-to-dot niet gelooft, kan je nog altijd een andere timing methode gebruiken ter controle:
Dave Walkers theorie voor single cam motoren (dus ook A series)
Zet motor op TDC
Vervroeg de cam totdat de uitlaat lift 2/3 is van de inlaat
Dit is het maximum van vervroeging
Dan gaan verlaten tot je de meeste gemiddelde power hebt