klepgeleiders..brons of staal?

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Ik heb gezocht en niet gevonden wat ik exact zoek ..vandaar dit topic..

Welke klepgeleiders gebruik je waar en wanneer?

Ik heb 2 soorten gevonden en vraag me nu af of ze allebei geschikt zijn voor gebruik met ongelode benzine..euro 95..
De stalen wel,staat er bij,maar de bronzen ook? En waarom zijn die dan zo achterlijk veel duurder in verhouding?
De kop was voorzien van stalen geleiders en geschikt voor ongelood.. echter is er 1 geleider beschadigd..en 1 ander is in 100 stukken gebroken.. :x ;) >
Nu moeten ze weer terug erin..en ik heb nog een setje bronzen geleiders liggen..Maar ik weet niet of dit de juiste zijn voor ongelood..???? :?

De gevonden geleiders bij Minispares: 12g1963 artikelnummer stalen geleiders..
c-ajj4037 artikelnummer bronzen geleiders.

Graag zie ik reactie tegemoet..

RE: klepgeleiders..brons of staal?

De bronzen geleiders zijn beter, ze worden ook toegepast in de 'snellere' koppen.

Maar nu komt het:

Volgens een van de grotere Engelse Mini shops die ook motoren bouwen is de samenstelling van de ongeloode benzine op het continent anders en minder geschikt voor de bronzen geleiders. Daarom verkopen ze alleen nog maar koppen met stalen geleiders aan particulieren op het continent die rechtstreeks bij hun bestellen. Dit omdat ze eerder problemen hebben gehad met kleppen die vastliepen en ze verdenken dus de kwaliteit van de benzine hiero. Zelf weet ik niet precies wat ik hiervan moet denken...

RE: klepgeleiders..brons of staal?

had zelf begrepen dat met rvs kleppen altijd brons de voorkeur krijgt..
in de uk dan...dat wel..

RE: klepgeleiders..brons of staal?

"Cast iron guides; use either standard road spec valves - preferably the up-rated, chrome-stemmed items for longevity - or race spec valves that have been chrome-stemmed. DO NOT use raw EN214N race valves - they will seize in the guides. It is possible to run the Tuftrided/nitro-carburised type valves in iron guides - but I have had mixed success with this, so cannot heartily recommend it.

Bronze guides; easy this as you can use any type of valve material you like. The earlier standard road spec valves that have no surface-treatment on the stems will wear out quite quickly though - especially on the more modern manganese/silicone-brass alloys as they are very hard"


is een quote van Keith Calver
uit dit
link
Artikel

al je vragen over kleppen en geleiders beantwoord

RE: klepgeleiders..brons of staal?

ik zie graag de reactie van siryun tegemoet in deze :)

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Aangezien die 'zweert' bij Keith zal hij hetzelfde zeggen als in het artikel waarschijnlijk.. ;)

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Ik heb er al meerdere mensen erover gesproken en ook alle artikelen erover gelezen voordat ik deze vraag dumpte..
Ook het stukje van Calver kon ik al langere tijd..maar er zijn mensen die anders beweren..en die zijn niet de 1e de beste..vandaar dat ik meer een discussie hier wou op los laten om te horen wat men erover denkt....

Vandaar dat ik de reactie van Bart dan graag lees.
Dat is interessante info..en recente info..
Niet een of ander stukje knippen/plakken uit 2003... en hopen op the best..
De benzine verhouding is nog al verandert laatste paar jaar..
Ook de materialen waar men mee werkt ontwikkeld zich nog steeds..
Stukje kan dus best wel achterhaald zijn na een paar jaar... 8)

Info van mensen die het zelf hebben gedaan of hebben laten doen.. daar zoek ik naar..
Is het bevallen,volgende keer weer zo,of anders? enz. enz.

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Des Hammill zegt dat gegoten ijzer klepgeleiders standaard is en zelfsmering van deze klepgeleiders aantrekkelijk is.
Hydural Bronze is een alternatief materiaal en zouden langer meegaan.

Vizard zegt dat bronzen klepgeleiders minder olie smering nodig hebben en dat ze meer warmte overdracht naar de kop toe kunnen realiseren. Hij maakt verder ook een link tussen klepgeleiders, octaangetal en compressieverhouding.

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Hmm als je Vpower gaat tanken dan kan je idd alle hulp gebruiken.....

Maar de gewone 95/98 van de normale pomp (ik ben nooit bij shell te vinden) zijn nog prima vergelijkbaar met de brandstoffen die gebruikt werden ten tijden van het schrijven van KC

Ik heb toevallig ervaringen met beide en ik heb me gewoon aan KC's advies gehouden.
De eerste kop had EN214N kleppen en bronze geleiders ging prima is na 5000KM er af gegaan en zag er uit als nieuw
Kop 2 met rimflow kleppen (chrome stelen)en gietijzeren geleiders werkt na 3000 nog perfect

Verder is het hele verhaal over gelood en ongelood twijfelachtig bij gietijzeren koppen!
Een giet ijzeren kop kan prima ongelood aan ook zonder harde zittingen (gietijzer is al redelijk hard op zich) mits er voldoende zitting is om de warmte over te dragen van klep naar kop.
Een kop zonder harde zittingen zal idd wel eerder aan revisie toe zijn echter dit verschil is zo marginaal dat het monteren van harde zittingen in de koste bate analyse niet snel voordelig uitpakt.


Dus gewoon KC aanhouden en lekker ongelood tanken behalve als je een race kop hebt met hele dunne zittingen

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Bedoeling is om een blokje te bouwen dat een hoop km's te verduren gaat krijgen.
Als woon werk verkeer auto..
Betrouwbaar is KEYWORD no.1...

Echter ben ik niet zo'n iemand die altijd bij dezelfde pomp tankt en er alle soorten en merken in donder.
Al s hij dus v-power krijgt heeft ie mazzel.. ;)

Ik heb echter wel gemerkt dat de huidige moter verschillend reageert op verschillende pompen..
Of te wel..met shell euro 95 loopt de moter beter,stiller en verbruikt minder per km..dan dat hij met de euro 95 doet van de "witte pomp" hier ff verderop..
Ook pingelt hij wel eens na met deze "witte "sappen..
Nee dit is geen gelul en ben al bjna 8 maanden aan het checken of het ook echt zo is..en ja..goedkope benzine is duurder op lange basis..< bij mijn mini wel> :+)
Sterker nog..met een A3 diesel scheelde het bijna 80 km per tank beurt.. :x
In 6 weken getest met noordwijk-best al vaste dagelijkse route..

RE: klepgeleiders..brons of staal?

Ik ben absolut niet enthousiast over V-power
ik vind het gewoon troep

als je blokje gaat pingelen moet je 98 gaan tanken (v-power is 95!!!)zo simpel is het.

Als je voor ultieme betrouwbaarheid gaat is het toch simpel?
Bronze geleiders met kleppen met verchroomde stelen en harde zitingen monteren met veel zitting oppervlak zo dat het lekker koelt
Compressie verhouding laag houden en veel plezier

RE: klepgeleiders..brons of staal?

v-power is octaan 97 in nederland in duitsland is het ook octaan 97 maar daar heb je een extra v-power racing met octaan 100. Bij mijn motor merk ik het absoluut in verbruik als ik v-power tank.

RE: klepgeleiders..brons of staal?

practisch puntje. bronzen geleiders stropen nogal bij het inpersen en slaan met een hamer kan je wel vergeten (overigens ueberhaupt een k#t methode). Ik heb een soort lomp persje gemaakt van 5 ton en dat gaat goed.

veel kilometers: alles standaard houden! ergo gietijzer en choom stelen. en wel op maat ruimen *ook bij gietijzer, NB, bij brons krijg je de helft van de tijd de klep er anders niet eens in.