openluchtfilter heeft een betere luchtaanvoer zeker he niet ?
Ik denk dat wel.
- Login of registreer om te reageren
openluchtfilter heeft een betere luchtaanvoer zeker he niet ?
Ik denk dat wel.
Vragen zijn nooit dom, tenzij je niet gezocht hebt in de historie! Het cone-filter (dus niet het inleg-element) geeft de minste weerstand tussen de carburateur en de buitenlucht. Maar dempt dus ook minder geluid. En omdat de carburateur dicht bij het uitlaatspruitstuk zit komt er met een cone-filter warmere (dus minder dichte) lucht in de motor. Het inleg-element laat de geluiddempende behuizing in tact, maar de lucht moet een langere weg afleggen via de inlaatbuis, het filterhuis en die bocht de carburateur in. Maar hij zuigt wel weer lucht op op een plek waar de lucht koeler is. Ik zelf gebruikte cone filters, bij mij was geluid geen probleem. Mijn Mini had ook geen dempingmateriaal in de body.... Wat is je doel?
nou, ik heb dus een inleg filter, als ik dus bijvoorbeeld gaatjes zou boren in het zwarte omhulsel, zou je dan hetzelfde effect krijgen? of meer geluid? of is dat geen goed idee?
Je zal zeker meer geluid krijgen, maar of je er ook meer vermogen bij krijgt betwijfel ik. Wat voor motortje heb je?
gaatjes in je deksel is een oude methode om een "vetter" geluid te krijgen, vaak vergezeglt met een rotte motor in een kadeddillac...
vermogenswinst leverd het in elk geval niet op, sterker nog als je de gaten aan de binnekant van de ronde deksel prikt zal je lucht aanzuigen die niet door het filter is geweest, en of dat de bedoeling is???
voor het geluid is een cone filter erg leuk, 2x nog leuker en een uitlaat zonder dempers en de wijk zal erg blij zijn met je hobby, net zo blij als bij mij in de straat :)" title="Evil" />
thanks, levert het wel vermogensverlies op? ik merk dat hij door die luchtfilter wel beter trekt enzo, ik heb een dubbele uitlaat en dat maakt al veel geluid, maar wat meer geluid vanuit de motor zou idd wat mooier zijn, dus gaatjes boren aan de bovenkant is dus dan wel een goed idee? hoe groot moeten die gaten zijn? of maakt dat niet uit? ik heb gewoon een 1000cc, maakt het uit of de lucht dan niet door de filter is geweest? of gaat dat niet samen? lucht door de filter en zonder dat het doorheen is geweest? veel vragen..ik heb er ook weinig verstand van merk ik..
zet er toch ineens een openluchtfilter in man
heb je ineens wat meer vermogen.
je ziet maar
dat zou ook kunnen, alleen deze filter zit er net 2 dagen in, beetje zonde als ik dan gelijk weer wat anders erop schroef.
In principe zijn al die veranderingen, uitlaten, filters, etc. vermogenvernietigers. Je verstoort namelijk de normale ademhaling van de motor, waar de carburateur op afgesteld is. Ergo, bij al die veranderingen moet je ook de carbinstellingen (niet alleen stationair) afstellen. Tenzij je een injectiesysteem hebt dat zichzelf een beetje kan aanpassen. Maar je zegt een gewoon 1000-tje te hebben, dus denk ik dat'ie nu minder presteert dan origineel.
hmm..ik heb het idee dat hij meer presteert, sneller optrekt etc, volgens mij is zijn max snelheid wel iets lager, maar hij haalt nog steeds ruim 160 per uur, maar zou jij die gaten erin boren?
Ruim 160 in een 1000? weet je zeker dat er verder niets getuned is?
Uh, ja, of zelfs zo'n cone monteren. Maar ik stel de boel dan wel af op een rollenbank, zodat de grotere hoeveelheid lucht die de motor krijgt ook meer peut mee krijgt... Da's het hele punt.
blissard schreef:
Ruim 160 in een 1000? weet je zeker dat er verder niets getuned is?
Ik denk dat de snelheidsmeter 'getuned' is, ofwel gewoon teveel aangeeft....
ik weet het zeker dat hij dat haalt, laatst nog gereden op de snelweg naast mijn vader, ok hij trilt dan wel heel erg, misschien is het een 1300 dan? hoe kan ik dat zien eigenlijk? maar gaatjes boven in boren geen goed idee dus?
1300 kan je zien aan de kleur al (moet dan rood zijn) en je kan voor 100% zekerheid te hebben gewoon de motornummer ff nakijken.
Ingediend door dieseltje op zo, 01-08-2004 23:01
ik heb ook een duizendje en mn teller klopt wel en die gaat ook over de 160 heen maar ik heb er wel een andere kop op zitten en lcb en conefilter maar dan nog gaat die wel erg hard
Hugo schreef:
In principe zijn al die veranderingen, uitlaten, filters, etc. vermogenvernietigers. Je verstoort namelijk de normale ademhaling van de motor, waar de carburateur op afgesteld is.
Als je niet 'te ' gaat, valt dat toch mee.
De meeste staan toch aan de rijke kant afgesteld en meestal bolt em wel beter ze.
Maar je hebt wel gelijk dat je de motor best iedere keer tuned na wijzigingen.
Ik snap wel je bedoeling, maar vermogenvernietigers zijn het nu wel niet hé.
en onze 1000cc haalt 150 op teller en em zou mits voordelige omstandigheden er wel over gaan.
Maar doen moet ik eerst de wielkes heruitbalanceren en nog wa dingen die in onbalans draaien vrees ik
@OLI4 ik zou toch kiezen om gaten te boren in de buitenrand van je behuizing, zodat de filter er nog tussen zit
Pak een boor van 20mm en boor er om de 5cm er eentje in (beke verdelen)
En als em precies wat minder doet, zet em wat rijker of desnoods steek je gewoon een andere naald....
Greetz
Zelf rij ik sinds korte tijd met een RC40 uitlaat rond en een K&N conefilter.
Ik heb een SPI en merkte wel dat de ECU eventjes moest "wennnen" en tijd nodig had om zich aan te passen.
Misschien is het een idee om wat naalden voor je carb aan te schaffen en eens te kijken met welke naald hij het soepelst rijdt?
Suc6!
O ja, glad vergeten.........ik zou absoluut niet in je luchtfilterhuis gaan boren.
Een inlegfilter is gemaakt om te werken in een "gesloten" luchtfilterhuis (jaja, een blond moment) en als je daar nou in ga boren dan verander je de eigenschappen...........beetje moeilijk uitgelegd, maar ik hoop dat je me snapt.
Fazerray schreef:
ik zou absoluut niet in je luchtfilterhuis gaan boren.
Nou dit is iets dat uitgebreid getest is. Is het dan wel oop een 1100 meen ik. Ook is hier al meerdere keren over gesproken op het forum. Dus wat betreft de gaten zou ik zeggen, ff zoeken.
de link betreffende de luchtfilter test [size=75:55psnqse](als het goed is tenminste, de plaatjes doen het momenteel niet)[/size:55psnqse]
link
Wat betreft gaten in het filterhuis: Keith Calver heeft ooit tests op de rollenbank gedaan om precies deze vergelijking te maken:
[list:2nzt5i72][*:2nzt5i72]Standaard filterhuis[/*:m:2nzt5i72]
[*:2nzt5i72]Cone filterhuis[/*:m:2nzt5i72]
[*:2nzt5i72]Standaard filterhuis met gaten (niet zomaar, maar taktisch geplaatst natuurlijk)[/*:m:2nzt5i72][/list:u:2nzt5i72]
Allen met K&N filtermateriaal, dat dat beter werkt dan standaard filtermateriaal nemen we even als aanname (is ook aangetoond overigens). De gaten die gemaakt waren zaten aan de voorkant van het filterhuis, vrij groot, van een centimeter of anderhalf doorsnee geloof ik. Het standaard filterhuis met gaten was de winnaar, gevolgd door het cone filter en daarna het onbewerkte standaard filterhuis. Dit was op een 1100 motor, en aangezien de verschillen niet wereldschokkend waren is het de vraag of het bij andere setups dezelfde resultaten opleverd.
Als je op www.minispares.com Calver's Corner opzoekt kun je het artikel waarschijnlijk wel terugvinden.
[Edit: heb ik nog zo goed gekeken, is Franske toch nog eerder ]
@Eelke, daar kijk ik nu niet van op.
Op mijn andere auto van een niet nader te noemen merk op dit forum..., heb je ook het beste resultaat met een K&N vervangfilter en het filterhuis doorboren.
Volgens mij kun je ook de originele aanvoerpijp er ook gewoon aflaten met de koud/warm klep inclusief.
Loopt ook lekker op onze mini.
Greetz
Waar exact boor je dan die gaten? Of maakt dat niet zo heel erg veel uit? (buiten het feit dat het in de buiten rand moet natuurlijk)
Volgens mij kun je ook de originele aanvoerpijp er ook gewoon aflaten met de koud/warm klep inclusief.
Loopt ook lekker op onze mini.
Klopt, je haalt extra weerstand voor de luchtinvoer weg.
Waar exact boor je dan die gaten?
In Keith calver werden de gaten onderop geboord, op de plek boven je inlaatspruitstuk dus.
Beter is nog om aan de voorkant een heel gat te slijpen, en daaraan een dikke buis te monteren die je achter de grille lucht laat happen. De lucht moet zo koud mogelijk zijn (in koude lucht zitten de moleculen dichter bij elkaar, en dus absoluut meer zuurstof per kubieke m)
Wouter
red flame schreef:
gaatjes in je deksel is een oude methode om een "vetter" geluid te krijgen, vaak vergezeglt met een rotte motor in een kadeddillac...
vermogenswinst leverd het in elk geval niet op, sterker nog als je de gaten aan de binnekant van de ronde deksel prikt zal je lucht aanzuigen die niet door het filter is geweest, en of dat de bedoeling is???
voor het geluid is een cone filter erg leuk, 2x nog leuker en een uitlaat zonder dempers en de wijk zal erg blij zijn met je hobby, net zo blij als bij mij in de straat :)" title="Evil" />
Het lijkt misschien zo, maar...
de mooie cone filters geven vermogen verlies op die 1100cc
Met de gaten te boren en een vervangfilter win je meer!
Is niet de eerste test die zo een uitkomst heeft.
Maar de kelk doet het misschien beter op een 1300cc...
In elk geval het oppelvlakte van zo een cone is vele malen kleiner dan de originele, dus die moet het hebben van een betere doorlaatbaarheid.
Hierbij spelen de schokgolven van de inlaatklep meer een rol en op minispare gokken ze op dit en de bocht als oorzaak voor het verlies...
ze halen trouwens 2pk en 2Nm bij met de vervangfilter en de gaten rondom in de behuizing.
Ze hebben zes 20mm (ongeveer, 3/4duim) geboort in de voorkant van de behuizing, (aan de rechterkant tov de originele inlaatstuk?) dit is iets stiller is dan rondom zes gaten boren.(welke je kan doen voor meer inductie noise :)" title="Evil" /> )
En de warm/koud klep en tuit is eraf.
Ik zou er eigenlijk links en recht twee aluminium buizen opsteken tot net voor de motor.
Daarmee heb je normaal nog beter resultaat.
als je het beste wilt...
Waarom gaten erbij?
De inlaatmondstuk is iets kleiner dan de doorlaat van de carburator.
conclusie, gaten boren is niet zo slecht hé
vooral als je beter resultaat haalt dan een cone.
Greetz
RE: k&n filter of open luchtfilter
Ingediend door OLI4 op zo, 01-08-2004 17:46
Vraagje..misschien een hele domme
wat is eigenlijk het verschil qua prestaties / geluid en dergelijke, tussen een open luchtfilter van K&N en een gewone sportluchtfilter van K&N die je in die zwarte ronde bak legt?
grtzz
Oli4