k&n inleg filter vermogen verlies?

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

goedendag.. mini vrienden!!

nadat ik vanmorgen een K&N vervangings filter heb geplaatst en netjes 1 uur de accu polen van de accu te hebben gehad.. heb ik zelf het idee dat me mini vermogen is VERLOREN!!

ik heb het gevoel dat de mini er langer over moet doen om naar de 80/100 moet komen en dat hij met optrekken ook minder snel is!!

hoe kan dit komen? heb ik wat fout gedaan??

gewoon oude originele filter ring eruit gehaald!! en nieuwe k&n erin gelegd.. deksel van filter huis erweer op en klaar!!

wat doe ik fout??
owja het betrekt een spi uit 1994!! 1300i

graag hoor ik jullie mening groeten jeroen

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Wil niet zeuren hoor, maar met alleen een andere luchtfilter win je geen vermogen. Kan zelfs dat je vermogen inleverd omdat je het lucht benzine mengsel verstoord. Om simpel winst te halen zou ik beginnen met een stage1 kit. Maar zelfs als je deze geistalleerd hebt moet je eigenlijk naar een rollerbank (dynobank) om hem goed af te stellen.

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Heb je het filter wel goed schoongemaakt?

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

een spi zou het mengsel zelf moeten aanpassen toch..
door de accu een uur los te hebben gahad heb je de cpu gereset.. ik heb hier gelezen dat deze zichzelf de juiste waardes kan aanleren..

Misschien nog wat meer km's maken zodat de cpu daar tijd voor heeft?

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

mijn bedoeling was ook niet om meer vermogen te behalen!!

MAAR.. het moet toch niet goed zijn dat ik op mijn huidige vermogen verlies maak? na het plaatsen van een K&N filter??

groeten jeroen

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

In het boek van David Vizard :)\\_ alleen lovende woorden over de K&N filter. Een goed filter kan je weldegelijk winst opleveren alleen ga je die enkele (1à2) pk niet opmerken. Ze zijn vooral als ze vuil zijn beter dan de andere vuile filters.
Het enige waar je moet op letten bij die filters is dat ze niet te veel inge-olied zijn. Te weinig is ook weer niet goed want de olie zorgt voor het vasthouden van de vuilpartikkels.

Keith calver (calverscorner.com)heeft er ook tests mee gedaan en ervaarde voor de injectiemodellen de beste resultaten met een vervangingselement in de originele behuizing.

Hoe heb jij jou vermogen verlies gemeten? of zijn het maar veronderstellingen? Afregelen is voor de injectiemodellen niet nodig.

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

dit is een eigen inschatting..

ik heb het gevoel dat hij minder snel optrekt en langer erover doet om aan zijn top te komen!!

kan dit nog komen? ik heb ooit ook iets gelezen met rood slangetje afknellen of zo?? kan dat??

groeten jeroen

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Dat rooie stukje slang moet je bij een vervangings Filter gewoon op het filter huis laten zitten.

Als je de accu polen lostrekt moet de ECU zichzelf weer opnieuw inregelen, dat kan inderdaad even duren.
Dus dan is het misschien wel aannemelijk dat de auto even slechter rijdt?

Ik zal ook maar gelijk van de situatie gebruik maken om erbij zeggen dat je de polen niet persee los hoeft te halen. (Ging bij mij met een complete audio inbouw ook wat lastig....) Je kan er ook gewoon een ander filter instoppen. De ECU regelt de benzine/lucht verhouding toch permanent bij...

Voordat ik kritiek krijg: Ik heb zelf een SPI gehad. Daar heb ik een aantal maal gewisseld met een ander inleg filter en een open filter.

Een "open" filter maakt wel degelijk verschil. Het is alleen wat voor verwachtingen je erbij hebt. Na de montage zal een 1300 echt niet als een 16v optrekken. Maar ik merkte altijd wel heel duidelijker dat het blokje het "makkelijker" had. Hij reageerde ook een stukje sneller op commando's van mijn rechtervoet.

Ow ja, het was een standaard SPI, met alleen achter de cat. een PlayMini.

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

ohja inregelen ecu spi/mpi ligt rond de 50km

daarom als je te veel gaat tunen, en je neemt geen prog bare ecu.....loopt hij om de 50km de boel zo raar bij te regelen..... dat je of giga veel voor een prog bare ecu betaald.


of terrug gaat naar carb's :9

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Evilcomputing schreef:
ohja inregelen ecu spi/mpi ligt rond de 50km

daarom als je te veel gaat tunen, en je neemt geen prog bare ecu.....loopt hij om de 50km de boel zo raar bij te regelen..... dat je of giga veel voor een prog bare ecu betaald.




dit klopt niet helemaal. dit doet hij volgens mij dan niet elke 50 km maar hij doet het 1x maar dan geeft de ecu te weinig benzine voor de hoeveelheid lucht die de motor heeft. (Dus geen ademnood maar benzine nood) als je verder gaat tunen zal hij dus gewoon lopen maar dan valt er meer uit te halen op het gebied van pk's

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

whokkeeee dan ik het mis hebben :D

dacht dat de ecu constand bij stond te regelen.

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Mini-Weert schreef:
dit klopt niet helemaal. dit doet hij volgens mij dan niet elke 50 km maar hij doet het 1x maar dan geeft de ecu te weinig benzine voor de hoeveelheid lucht die de motor heeft.



Waarom zou de ECU zichzelf maar 1x instellen?
Ik meen toch echt dat de luchtvochtigheid (het weer dus!) tijdens het rijden kan veranderen....

Dan zou je een mooi probleem hebben als de ECU zichzelf maar slechts 1x inregelt...

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Iig lijkt het mij duidelijk dat het niet aan de K&N ligt, maar puur aan het resetten van de ECU. Had je dat niet gedaan, had er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Ff geduld en rijden zoals je altijd doet en het zal wel weer normaal worden.

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

Berry M schreef:
Waarom zou de ECU zichzelf maar 1x instellen?
Ik meen toch echt dat de luchtvochtigheid (het weer dus!) tijdens het rijden kan veranderen....

Dan zou je een mooi probleem hebben als de ECU zichzelf maar slechts 1x inregelt...



In het begin zal een ECU grote stappen nemen om de instelling bij te regelen. (dat zou tot die 50km kunnen zijn waarover gesproken wordt) daarna wordt met kleine stapjes verder geregeld.

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

hejz jongens..

bedankt voor alle reacties tot nu toe!!

ik ga ff de komende 50km afwachten!!

ik laat hier wel even weten hoe het verder loopt..

alvast bedankt.. groeten jeroen

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

nou inmiddels al een goed 300 km gereden en hij loopt weer perfect jongens.. in elk geval bedankt voor de raad en de tips... groeten jeroen en misschien tot zondag..

RE: k&n inleg filter vermogen verlies?

even nog een aanvulling op het ecu verhaal. een ecu regelt continue alles bij dus niet om de 50 km maar gewoon altijd. vandaar ook dat je bijvoorbeeld een lambda sonde heb en luchttemperatuursensor,koelvloeistofsensor etc. Aan de hand van de waardes die de ecu krijgt van deze sensoren spuit hij een bepaalde hoeveelheid benzine in. in de ecu staan deze waardes opgeslagen maar als de motor nu door slijtage bijvoorbeeld wat meer of minder benzine nodig heeft om aan het ideale mengsel te voldoen kiest hij iets andere waardes uiteraard hebben deze waardes wel een bepaalde grens, vandaar ook dat je met serieus tunen een programeerbare ecu nodig heb. wat je dus doet met de accu pool losgooien is de ecu compleet resetten daarna heeft ie dus de tijd nodig om weer te bepalen wat de juiste waardes zijn. En dit kan inderdaad 50 of meer km duren.

Groeten Kevin