Kokende dot 4 in de pot...

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Is het minitechnisch gezien aanvaardbaar om ipv. de remsappen te verversen deze te vervangen voor een dot 5 of hogere?

Bij flink gebruiken loopt de koppeling weg, en ook de remvloeistof uit het reservoir van de hoofdremcilinder proest toch wat vloeistof op het schutbord.

Zal ik verversen of kan ik ook overstappen naar een beter alternatief voor dot4?

RE: Kokende dot 4 in de pot...

DOT 5.1 (super DOT 5) heb ik als vervanging gebruikt. Tot nu toe Functioneerd alles naar behoren. 5.0 Zou ik alleen niet proberen. Die wil nog wel eens blijven hangen, aangezien het remolie op siliconen basis is. Heeft wel als voordeel dat het absoluut geen water opneemt, en een heel hoge temp kan krijgen zonder te koken, maar dat is dat plakken van de remmen niet waard niet mijn idee. DOT5.1 is al een aardige verbetering van DOT 4. En deze is wel net zoals de normale remolie, alleen van een betere samenstelling....

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Ik heb de 5.1 wel voor mn motor gebruikt als upgrade, maar wist niet of dit ook in de mini kan... Werkt inderdaad prima.

En voor de koppeling kan dit ook gewoon?

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Hier is trouwens al geschreven over DOT 5 en 5.1.
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2235#62235

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Hoppa 5.1 erin dus. Ik had wel gezocht, maar niet gevonden.

Het verschil in 5 en 5.1 is dus best flink. 5 laten staan en voor de 5.1 gaan. Deze is mengbaar met dot 3 en dot 4. Maar is beter in gebruik door een hoger kookpunt.

dus: slang op de nippel, nippel open, pedaal intrappen en ondertussen iemand laten bijvullen. totdat de vloeistof licht van kleur wordt bij de nippel gewoon laten lopen... voor de remmen even meerdere nippels pakken en netjes los/vast als bij het ontluchten.

RE: Kokende dot 4 in de pot...

En met een beetje pech kan je over een tijdje de diverse keerringen en seals gaan vervangen aangezien DOT 5 agressiever is dan DOT 3/4....

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Beter dan geen remmen of koppeling hebben, en ik denk dat het wel zal meevallen hoe erg dit is voor de afdichtende delen... Safety first.

En al die remvloeistof heeft natuurlijk ook flink mn verf lopen "afbeiten" in de motorruimte rond de HRC. Poetsen en remreiniger erop. Met wat bijtippen komt dat wel weer goed.

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Rene schreef:
aangezien DOT 5 agressiever is dan DOT 3/4....



Daar staat inderdaad een ervaring mee op pagina 2 van het topic wat ik linkte.

RE: Kokende dot 4 in de pot...

hmmm.. ik las alleen pagina 1...

Nu ga ik toch twijfelen of ik niet beter dot 4 erin kan gooien en dan hopen dat alleen verversen al genoeg helpt.

Het kookpunt moet hoger komen te liggen dat is zeker.

voor de goede orde: ik heb het nu over een mini die alleen voor circuitdagen/stuur/behendigheids en andere auto"onvriendelijke" dingen. Vandaar ook dat ik last krijg van de te warm wordende vloeistof. Met de dagelijks vervoer mini heb ik nooit ergens last van gehad.

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Voor koppeling inderdaad gewoon 3 of 4 gebruiken. Kopeling wordt ook niet kokend heet. Maar kwa remmen zou toch zeker wel 5.1 pakken. Wat slijtage van seals valt dat heel erg mee....

RE: Kokende dot 4 in de pot...

@taekeb: hoe oud was jouw remvloeistif eigenlijk. misschien heeft het daar mee te maken dat hij eerder kookt?

vaak zeggen ze om de 2 jaar verversen maar wie doet dat nu eigenlijk echt. en misschien bij zwaar gebruik ieder jaar. is maar een ideetje :)

RE: Kokende dot 4 in de pot...

Demelza schreef:
Hier is trouwens al geschreven over DOT 5 en 5.1.
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2235#62235


Sorry, maar dit voldoet toch wel aan de omschrijving "dubbel topic" volgens mij...