Elektrische compressor weet ik niet, maar er zijn wel mechanische compressors. Ik kan helaas niet zo snel iets op I-net vinden.
- Login of registreer om te reageren
Elektrische compressor weet ik niet, maar er zijn wel mechanische compressors. Ik kan helaas niet zo snel iets op I-net vinden.
Een mechanische die ook op een mini past? zonder grote body veranderingen?
Een mechanische kit die speciaal voor de Mini gemaakt is. Body-modificaties zou ik zo niet weten. Ik kan er alleen helemaal niks over vinden
z0rr0 schreef:
een electrische kompressor die lucht in je carb stuwt en daarmee je vermogen flink verhoogd.
Een maat van mij heeft hetzelfde idee gehad, en is eerst eens even gaan rekenen voordat hij actie heeft ondernomen. Hij heeft uitgerekend hoeveel lucht er per sec. de verbrandingsruimte in gaat, om te weten hoeveel lucht de comressor minimaal zou moeten stuwen om dit te evenaren, laat staan een overdruk creeeren.
Conclussie was dat daar een dusdanige (electr) compressor voor nodig was dat dit niet haalbaar zou zijn.
Daarbij: waarom de extra energie omzetting van mechanisch naar electrisch en weer terug naar mecanisch. Als er een compressor gebruikt wordt wordt deze gewoon door een snaar aangedreven.... Zie de minispares catalogus (maar schrik niet van de prijs )
Overigens is het effectiever om gebruik te maken van een turbo. Deze maakt gebruik van de (loze) uitlaatgassen waardoor het rendement hoger is dan van een kompressor welke juist aangedreven wordt door de motor en dus vermogen vraagt (alvorens het te kunnen vermenigvuldigen)....
Een tijdje terug heb ik bijna een oude lancia met kompressor (volumex in het italiaans) gekocht, dat nam nogal wat ruimte in beslag onder de (enorme) motorkap. Aangezien je dit bij je mini allemaal achter de carburateur en in de buurt van je uitlaatspruitstuk moet passen lijkt me dit vrijwel onmogelijk. Past ook niet bij het rijkarakter van een mini. Door de verlaagde compressie verlies je power op lage toeren en krijg je een soort katapult effect op hoge toeren. Het mooie van de meeste A-motoren is dat ze juist van onder tot boven redelijk progressief trekken. Leuk idee natuurlijk maar ik zou het daarbij laten.
Groet,
Henk
Er ston een tijdje geleden een artikel in de MiniWorld/Mini Magazine ovwer een Mini met kompressor. Ik heb het alleen doorgebladers en niet gelezen (kiosk) maar zag er wel vet uit.
In de catalogus van Minispares staat er een, een kit, Super Charger, inclusief spruitstuk, tandriem ed.. Op blz. 4. Koste in de Guldentijd f8166,- zal nu dus wel 8166 Euro zijn.
Lekker prijsje trouwens.
Ach ja, natuurlijk. Ik maar zoeken naar "compressor" (komen er wel een aantal tools naar boven, zoals een cone compressor ), zo'n ding heet natuurlijk "super charger" in het Engels.
Even op de site van MiniSpares ( http://www.minispares.com ) zoeken naar "super charger" en je vind hem.
http://www.electricsupercharger.com
Dit ziet eruit als een fijne kleine oplossing,die tenminste iets goedkoper is;)
zou dit goedwerken bij een mini?
ze zeggen in ieder geval dat directe instroom van lucht goed is,dus toch maar een goed happende happer monteren dus;)
Ik denk dat je een boel zelf zult moeten maken en dat je (dus) wel handig moet zijn. Vergeet ook niet dat er niet veel ruimte is bij een Mini achter de motor. Verder, 700 Watt? Goeiesmiddags. Idd., zo 50 A, zoals ze zelf zeggen. Da's niet misselijk. Hoeveel vermogen leverd de dynamo van een Mini eigenlijk? Je moet denk ik wel bereid zijn om te experimenteren, of iemand die toevallig ervaring heeft met die dingen in Mini's. En weten wat je doet. Anders eet hij A-series "for breakfast", denk ik.
Ingediend door Mini Martin op vr, 28-06-2002 13:26
Er zijn diverse soorten dynamo's voor Mini's in de handel.
Een dynamo leverd gemiddeld tussen de 43 en de 55 amp/uur. Dit is afhangkelijk van het bouwjaar van de Mini.
De types die gebouwd zijn na 1996 kunnen een maximale stroom leveren van rond de 65 amp/uur.
Houdt wel rekening met het feit dat ook je verlichting eens moet branden en je accu moet bij laden.
Weet wel dat als je een beetje elektronica in je Mini hebt zitten je al gauw een kale stroom van 60 apm/uur nodig heb. Wanneer je nog eens 50 amp/uur nodig hebt voor een compressor zou ik al gauw gaan denken aan een mechanisch aangedreven compressor.
Dit is alleen ingeschakeld bij vol gas.
dus kan je het meer vergelijken met een startmotor die je even gebruikt.
maar de uitleg staat erbij
een mechanische is zo duur dat je beter een turbo blok kan kopen,
dit blijft tenminste nog een beetje betaalbaar
Ingediend door Mini Martin op vr, 28-06-2002 14:03
Even een vraagje.
Wil je de compressor alleen gebruiken bij een standaard blok, of heb je meerdere aanpassingen gedaan om het vermogen van je blok op te krikken?
Ik heb al een aantal dingen gedaan en er staan er nog een aantal op het programma,dit leek me gewoon fijn voor de mogelijkheid om mn lucht ergens anders vandaan te halen.
lekker koel dus beter vermogen.
Ik heb nu een MG kop,andere carburateur(maar wil een dubbele fish carburateur,iemand?) LCB,rc 40 uitlaat,pipercross filter.
Iemand trouwens bekend met de performance van een 1293 blok met een diff onder de 3 (iets van 277 ofzo) rijdt dit nog een beetje onderin?
Martin: Ampere per uur? Ik neem aan dat je gewoon ampere bedoelt? Zowiezo kan ik me weinig voorstellen bij ampere per uur. Capaciteit van bijvoorbeeld een accu wordt vaak in ampere-uur uitgedrukt, wat wil zeggen dat de accu gedurende een uur een stroom met die hoeveelheid amperes kan leveren en dan leeg is (even afgezien van of de accu uberhaupt wel die stroom aankan).
Zorro: fish-carbs? Hoezo dat? Ik dacht niet dat ze beter presteren dan reguliere SUs of Webers. Of heb ik nou niet goed opgelet toen ik het betreffende hoofdstuk in Vizard las? Zijn daar wel genoeg onderdelen e.d. voor verkrijgbaar?
Ik ben net bezig met vizards boek,
de afstelling van de fish carbs leek een stuk makkelijker dan de rest en hij vertelde dat de performance ook goed was.
Maar een setje webers of dellorto's lust ik ook wel
maar ik heb alleen geen zin om mijn bulkhead weg te moeten zagen
Ja, maar het is dus extreem ongebruikelijk, volgens mij. Voor ik Vizard las had ik nog nooit van Fish-carbs gehoord (ook niet van Dellorto, trouwens). Volgens mij is het niet makkelijk om die dingen te pakken te krijgen. Laat staan te onderhouden.
Wat betreft de drukvulling waar het over ging, persoonlijk zou ik een Supercharger prefereren boven een Turbo. Ten eerste moet je voor een Turbo de compressie verlagen, je uitlaat aanpassen, en op de een of andere manier zorgen dat de Turbo rijkelijk voorzien wordt van olie (Asje van de Turbokompressor draait met 100.000 tot 150.000 omw/min).
Het verstandigst lijkt mij in zo'n geval een compleet Turbo blok uit een Metro of ERA Turbo aanschaffen, mede gezien het feit dat vrijwel alle Turbo's (kweenie of dat bij de A-series Turbo ook zo is) voorzien zijn van zuigerkoeling (kleine sproeiertjes die onder vandaan tegen de zuigerbodem olie sproeien).
Een groot voordeel van de Supercharger is dat deze al vanaf stationair toerental een overdruk levert, in tegenstelling tot een Turbo, die pas bij een hoger toerental (= hoge uitlaatgas snelheid) druk gaat opbouwen.
Bovendien hoef je bij een Supercharger in principe geen compressie te verlagen (lagere druk), past ie zonder zaag- en laswerk onder de motorkap, en heb je minder problemen met koeling van de diverse componenten. Inderdaad is het rendement wat minder, maar daarentegen lijkt een Supercharger mij ook iets betrouwbaarder.
Als ik nog eens ergens zo'n ding zie tegen een schappelijke prijs (dus geen 4000 Euro!!) zou ik zo'n ding nog weleens willen hebben :-)
Zo'n "ventilator" levert slechts 10pk op een 911 hoor ,3,5 liter tov 1,3.
Begin eerst maar eens met je pk-tjes te zoeken, 5 keer 2pk is er ook 10, en op een veel goedkopere manier, maak maar,voor dat je met zulke dingen begint verstand te krijgen van motoren dan kun je nog kuren genoeg uithalen.
Klopt ook wel, je kunt een hoop pk's tevoorschijn toveren door de nodige fijnslijperij, maar dan moet je nog steeds dat geweldige geluid van een Supercharger missen ;-) De combinatie Supercharger - Staight cut Jack Knight bak lijkt me helemaal een waanzinnig geluid geven ! ;-)
Maar ik wil mijn 1275 eerst eens gaan voorzien van een Stage 3 kop en een lichter vliegwiel, dat zal al een wat fellere reactie op het gaspedaal gaan geven, zeker in combinatie met de dubbele HS2 die er dan maar meteen op gaan. Verder moet de lawaaierige Sportex vervangen gaan worden door een Maniflow LCB met een RC40.
De standaard kop op mijn 1275 Metro blok is nu een beetje de bottleneck aangezien de inlaatkanalen van een Stage 3 kop icm de grotere kleppen natuurlijk al een veel betere cylindervulling bewerkstelligen.
Desondanks zou na al die modificaties een Supercharger hoog op de verlanglijst blijven staan. :-)
RE: Kompressor
Ingediend door z0rr0 op wo, 26-06-2002 15:58
Mijn vader en een aantal van zijn vrienden hebben aan de IVA gestudeerd.
Het afgelopen weekend dacht ik aan hun eens wat tips te vragen ten aanzien van het vermogen van motoren.
Zij kwamen met een ideetje op de proppen waar ik wel oren naar had.
nu vroeg ik mij af of iemand hier iets meer info of ervaring mee heeft.
Ipv een turbo een kompressor te monteren(natuurlijk mijn compressie eerst verlagen etc)
dus ipv op uitlaatgassen aan gedreven een electrische kompressor die lucht in je carb stuwt en daarmee je vermogen flink verhoogd.
Is dit mogelijk en als dat zo is waar haal ik een passende kompressor vandaan?