kop

RE: kop

Luitjes,

Als je willekeurig een nieuwe loodvrije kop mag uitzoeken voor een 1300-tje. Welke zou dat dan worden en waarom?

Ben benieuwd

RE: kop

mg metro
best flowende exemplaar in standaard uit voering

RE: kop

Waarschijnlijk een overbodige vraag :? maar als je hetzelfde zou willen, maar dan voor een 998cc (99H997) motor, welke zou het dan worden en uiteraard ook waarom...? :)

RE: kop

AEG 163!!!

is een 11 stud cooper s kop voor kleine en grotere blokken, grotere kleppen en betere compressie

is alleen moeilijk om aan te komen, zeker in goede staat


(laat ik er nou net een op de plank hebben liggen :)" title="Evil" /> )

RE: kop

voor 1000 moet je de 12G295 hebben (als je die als kunt krijgen)

RE: kop

AEG 163 is voor zowel 1000 als voor 1275 blokken

de 12G295 is een cooper 997/998 kop
de AEG 163 is een cooper S 970/1071/1275 kop

RE: kop

[knip]
...de 12G295 is een cooper 997/998 kop
de AEG 163 is een cooper S 970/1071/1275 kop...
[knip]

Aangezien de AEG 163 een kop is voor een S 970, 1071 of een 1275 blok, moet ik dus voor mijn 998cc (mot.no. 99H997P....) een 12G295 zien te bemachtigen...jammer dat die dingen schijnbaar zo schaars zijn :( :( heren, toch nog bedankt voor de info... :)

RE: kop

EB schreef:
loodvrije kop



;)

RE: kop

Het hangt een beetje af van wat je verder met het blok wilt in welke mate de kop gemodificeerd moet zijn (grotere kleppen, bewerkte/grotere poorten). Maar als je iets mag uitkiezen, zou ik gaan voor iets van een gerenommeerde tuner zoals bijvoorbeeld Swiftune of MED e.a.
En als het blok verder vrij standaard is/blijft, is een late (loodvrije) MG Metro kop niet slecht.
Zelf ben ik in elk geval tevreden over mijn Mintec/Minispares MSE4 kop (i.c.m. 1,5:1 rockers en SW5 nokkenas).

RE: kop

Als euries niet meespelen wil ik wel een jack knight 16 klepper



Of deze Arden 8 poorter, omdat dat er gewoon mooi uit ziet.

RE: kop

Heeft iemand ervaringen met een swiftune en/of MED kop, stage 3 of zo??

:'(

RE: kop

geld speeld geen rolex?

ik denk toch een Calver Ultimate Race use
CST 2004.
al was het maar om uit te vogelen wat hij met het uitlaten doet :P

Swiftune MED etc is allemaal zo'n beetje het zelfde qua concept

RE: kop

Slayer schreef:
Of deze Arden 8 poorter, omdat dat er gewoon mooi uit ziet.



liever een Westlake die past netjes onder je kap. :D

<- check foto

RE: kop

AEG163 had de neiging te scheuren tussen de kleppen en past niet zonder meer op een 1000 want dan raken de kleppen het blok. Kan alleen als je uitsparingen maakt in het blok - niet simpel. AEG163 is vervangen door de bekende 12G940, maar had wel grotere kleppen dan de hedendaagse versie maar iets kleinere dan AEG163. Wel heel veel betrouwbaarder! 12G295 is de beste standaard tuning kop voor small bore engines .

Natuurlijk kun je ook voor een gemodificeerde kop gaan. Stage 2 is wellicht beter over te slaan gezien de relatief hoge prijs. Stage 3 is voor toeren, Stage 4 is voor koppel en Stage 5 is voor full race. Kan zowel voor een 12G295 kop als een 12G940 kop. Hedendaagse top voor A-series 1275 en hoger is waarschijnlijk de 7-poorten kop. Het origineel uit Denemarken is iets minder dan de versie die MiniSport daarvan heeft gemaakt. Ziet goed uit en past ook onder de kap.

default

RE: kop

Mini4Ever schreef:
AEG163 had de neiging te scheuren tussen de kleppen en past niet zonder meer op een 1000 want dan raken de kleppen het blok. Kan alleen als je uitsparingen maakt in het blok - niet simpel. AEG163 is vervangen door de bekende 12G940, maar had wel grotere kleppen dan de hedendaagse versie maar iets kleinere dan AEG163. Wel heel veel betrouwbaarder! 12G295 is de beste standaard tuning kop voor small bore engines .

Natuurlijk kun je ook voor een gemodificeerde kop gaan. Stage 2 is wellicht beter over te slaan gezien de relatief hoge prijs. Stage 3 is voor toeren, Stage 4 is voor koppel en Stage 5 is voor full race. Kan zowel voor een 12G295 kop als een 12G940 kop. Hedendaagse top voor A-series 1275 en hoger is waarschijnlijk de 7-poorten kop. Het origineel uit Denemarken is iets minder dan de versie die MiniSport daarvan heeft gemaakt. Ziet goed uit en past ook onder de kap.

Stage 3 voor toeren, en Stage 4 voor koppel?

Hmmz.. vrijdag ga ik misschien een nieuwe kop nemen. Ik twijfel alleen tussen verschillende versies.. Bij Minisport is het verschil tussen stage 3 en stage 4 algauw ruim 200 euro..

Stage 4 kop van Minisport is loodvrij, begreep ik? Ik sta ook open voor andere alternatieven..

RE: kop

op een ander forum is een stage 3 te koop van jonspeed. ook een gerenomeerd merk als het op tuning aankomt voor iets minder als 400 euro

default

RE: kop

Interessant.. heb je een link ernaar?

Overigens heb ik besloten voor een stage 3 kop te gaan. Het verschil in poorten met stage 4 kop is maar 0.7mm, terwijl het verschil in koppen van 1000cc en 1275 al 3mm bedraagt. Volgens mij merk je het verschil in stage 3 en 4 kop amper.

Dan kan ik beter voor stage 3 kop gaan, lijkt me. Handig als je later ooit turbo neemt, bij stage 4 kan dat iig niet. :)

default

RE: kop

Ik laat m'n oude kop door SirYun bewerken. En dat heeft geen haast nodig. Gewoon een minimale modificatie, aangezien ik geen high-performance blok hoef waar alles nauwkeurig op elkaar afgestemd is. Ik wil 'm gewoon rapper maken, that's all.

Vermogenswinst van 20 á 25% met andere modificaties die later komen, daar ben ik al tevreden mee. :)

RE: kop

hey, even een vraagje over een kop die ik hier heb. Ik heb er wel wat over kunnen vinden op het www, en wat ik er van gevonden heb is dat het een MK3 cooper kop is. Dat betekend dubbele klepveren, iets grotere kleppen (36mm inlaat) en 11 kopbouten. hier wat foto's:









Mijn vraag is, heb ik iets wat leuk is om op m'n 1275 blokje te gooien, is het iets voor de orgineel freaks of is het een bonk roest :x

RE: kop

in ieder geval een kop die gereviseerd moet worden

een wat mij lijkt staandaard 12g940 kop van een innocentie
welke nog voor loodhoudende benzine is

maar een hele goede bassis voor een net wat betere 1275 kop

hilbert

RE: kop

Had de innocentie dan ook grotere kleppen/dubbele klepveren etc? dat hij ongelood is geloof ik direct, ik kan ook geen popnagel vinden. Het freeswerk rondom het thermostaathuis zou aangeven dat het een vrij oude kop is?

op het thermostaathuis staat het nr 12G1805 ingeslagen, ik heb op engelse minifora 1 topic gevonden waarin word gezecht dat dit een mk3 cooper kop is. verder kan ik niks over dat nummer vinden. iemand hier een idee?

RE: kop

Was de 12G1805 niet die kop die tussen de kleppen doorscheurde?

RE: kop

via:
http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/engines.html

5e van onderaf uit het lijstje .. effe doorlezen

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: kop

d:)b

Het is dus inderdaad een cooper mk3 kop, met iets grotere kleppen als standaard.

ook in de tekst te lezen is dat de eerdere cooper koppen met de gietnummers 12A185 en AEG163 bekend staan te scheuren.

mk3 kop heeft als gietnummer gewoon 12G940, met een extra nummer bij het thermostaat huis geslagen, namelijk 12G1805. Deze scheuren blijkbaar niet zo snel, doordat ze de uitlaatkleppen wat klijner hebben gelaten als bij de 12A185 en AEG163 koppen.

theo bedankt :P

RE: kop

volgens mij heeft een standaard Cooper Spi kop of een van een '91 carb Cooper dezelfde specs als de MG metro kop en is gegarandeerd loodvrij (MG metro was dat pas na 1987 ofzo).
Reden dat een stage 5 relatief veel duurder is tov een stage 4 dan bijv een stage 4 tot een 3 is dat die laatste peekaas veel meer werk kosten dan de eerste.
Die AEG163 zou ik lekker in een vitrine leggen trouwens, naast m'n 12G206 (=voorloper van de 295), als stukje geschiedenis. Je mag hem ook aan mij geven om op m'n 1275 MK1 Cooper S blok te schroeven;)
Ik heb een Longman GT17 kop liggen en die poorten zijn echt huge vergeleken met een standaard MG metro kopje, maarja, was ook geen goedkoop kopje;)