voor de test kan je natuurlijk wel even een standaard gelode 1000 kop erop schroeven.
die kosten geen reet en dan kan je kijken waar het aan ligt.
een gepoort/geflowd 1000 kopje kost je ook snel een paar honderd euro, en dan weet je nog niet eens of het probleem is opgelost.
- Login of registreer om te reageren
RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?
Ingediend door Red_Garfield op za, 12-09-2009 08:48
Beste mede miniliefhebbers,
Ik ben in het bezit van een Mini Clubman Saloon 998 cc (met stage 1).
Sinds maart dit jaar heb ik alleen maar problemen met het blokje.
Twee keer de koppakking eruit en slecht koelen.
Oorzaak lag in een kapotte temperatuursensor.
Nu heb ik het volgende probleem:
Het blokje loopt niet echt lekker. Hij produceert wat bijgeluiden.
Ook wordt de druk in het koelsysteem tijdens het rijden te hoog, waardoor er koelvloeistof uit het systeem wordt geperst. Dus steeds bijvullen.
Wat betreft het slecht lopen, ik heb de compressie van de cylinders even gemeten.
Één cylinder heeft 11-12 bar en de andere 3 hebben hooguit 5 bar.
Volgens de monteur is het onderblok uit 1991 en de kop is ouder en voor gelode benzine. Dit zou volgens hem het probleem veroorzaken, want ik gebruik nml geen loodvervanger (volgens de vorige eigenaar was het een loodvrije kop)
Nu heb ik een aantal vragen:
Is dit inderdaad het probleem of zien ik iets over het hoofd?
Wat kan ik het beste doen om mijn probleem op te lossen?
- een nieuwe standaard kop
- een stage 2 of 3 kop (ik rij sportief)
- mogelijk een andere oplossing
(indien er een andere kop op moet, wil ik graag een nieuwe. bij een gebruikte weet je nooit of hij goed is. En ik heb geen zin in dubbel werk)
Peter