Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Beste mede miniliefhebbers,

Ik ben in het bezit van een Mini Clubman Saloon 998 cc (met stage 1).
Sinds maart dit jaar heb ik alleen maar problemen met het blokje.
Twee keer de koppakking eruit en slecht koelen.
Oorzaak lag in een kapotte temperatuursensor.

Nu heb ik het volgende probleem:
Het blokje loopt niet echt lekker. Hij produceert wat bijgeluiden.
Ook wordt de druk in het koelsysteem tijdens het rijden te hoog, waardoor er koelvloeistof uit het systeem wordt geperst. Dus steeds bijvullen.
Wat betreft het slecht lopen, ik heb de compressie van de cylinders even gemeten.
Één cylinder heeft 11-12 bar en de andere 3 hebben hooguit 5 bar.
Volgens de monteur is het onderblok uit 1991 en de kop is ouder en voor gelode benzine. Dit zou volgens hem het probleem veroorzaken, want ik gebruik nml geen loodvervanger (volgens de vorige eigenaar was het een loodvrije kop)

Nu heb ik een aantal vragen:
Is dit inderdaad het probleem of zien ik iets over het hoofd?
Wat kan ik het beste doen om mijn probleem op te lossen?
- een nieuwe standaard kop
- een stage 2 of 3 kop (ik rij sportief)
- mogelijk een andere oplossing
(indien er een andere kop op moet, wil ik graag een nieuwe. bij een gebruikte weet je nooit of hij goed is. En ik heb geen zin in dubbel werk)

Peter

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

voor de test kan je natuurlijk wel even een standaard gelode 1000 kop erop schroeven.
die kosten geen reet en dan kan je kijken waar het aan ligt.

een gepoort/geflowd 1000 kopje kost je ook snel een paar honderd euro, en dan weet je nog niet eens of het probleem is opgelost.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Oorzaak: een kapotte temp.sensor.

Hûh??

Moet je me toch eens uitleggen: de ventilator draait altijd mee, dus alleen de thermostaat kan kapot zijn geweest....
Anyhow: probeer gewoon een 1000 kop (ongelood, dus >'84) zoals al aangegeven.
Gooi er voor de 'power' een 1100 nokkenstok in desnoods.
Heb ik van de week met je gesproken bij 'De Veste'/Twente-stadion?...

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

De temperatuurmeter kreeg een verkeerd signaal door. De meter hoorde in het rood te staan, maar gaf een normale bedrijfstemperatuur aan. Nieuwe sensor erin en nu goede temperatuur af te lezen op de meter. Als je denkt dat de temp. niet te hoog is dan rij je door met als gevolg dat de koppakking eraan gaat.

En ja we hebben elkaar deze week gesproken bij 'De veste'.

Wat betreft het plaatsen van een andere kop. Ik ben nog niet zo thuis in het sleutelen aan een mini. En het is de auto waar in dagelijks in rij. Dus ik wil niet het risico lopen dat het niet werk of dat de werkzaamheden lang duren.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Conclusie: temperatuursensor is niet de oorzaak van de problemen, maar een bijkomend probleem. De oorzaak is een motor die te warm is geworden, dus moet je daar de oorzaak van gaan zoeken.

Ik zou beginnen met de thermostaat en de radiateurdop te vervangen, en het koelsysteem te spoelen en opnieuw te vullen met verse koelvloeistof. Daarmee sluit je een paar veel voorkomende zaken uit. Vervolgens kijken wat er met de temperatuur gebeurt.

Mijn 1000je heeft op de terugweg van het IMM ook de koppakking eruit geblazen, ondanks dat de temperatuurmeter niet eens in de buurt van het rode gebied geweest is. Weliswaar liep de motor iets warmer dan normaal, maar de hoge buitentemperatuur en de overbelading (don't ask) werden 'm teveel..

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Het koelingsprobleem dat ik als eerste had is opgelost.
- andere poelie
- grotere radiator
- nieuwe radiatordop
- nieuwe termostaat
- nieuwe slangen
- nieuwe sensor

hierna is het blokje niet meer warm gelopen.

En ja de sensor kan niet de oorzaak zijn, maar kan wel op tijd waarschuwen indien er iets mis gaat. Zo kun je grotere problemen voorkomen.

Ik was inderdaad een beetje te kort door bocht.

Ik zit nu mat dat andere probleem.
Daar moet ik een oplossing voor vinden.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Weet je toevallig hoe goed de zuigerveren nog zijn?

Ik zou een 12G202/295 kop proberen te bemachtingen en die laten flowen en geschikt maken voor loodvrij.
Dat geeft meer vermogen dan een geflowde std smallbore kop.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Toen de koppakking 2 keer is vervangen, gaf de monteur aan dat volgens hem de zuigerveren nog in orde waren. Ook waren er geen beschadigingen te zien (of voelbaar) op de cylinderwanden.

Ik hoef een racemonster te hebben. Maar het vermogen dat ik erbij krijg met een stage 3 kop lijkt mij voldoende. Het gaat mij niet om een zo hoog mogelijk topsnelheid. Ik heb liever wat meer acceleratievermogen, dan een hoge topsneldheid.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Mocht je nog een 12G295 kop willen, dan heb ik er nog 1 liggen. Samen met rimflow kleppen.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

let we wel een stuk omlaag als je een 295 er zo op zet.l : je compressie gaat
als je deze er zo op zet.

ik zou zeggen , laat de kop vlak maken en koop een goede kop pakking (geeft iets meer geld uit). zit je nattuurlijk wel met een fors compressie verschil wat ergens vandaan moet komen. komt of uit het onderblok ( compressie test: heet en met volgas overigens)of uit de kop , maar dat is altijd even puzzelen. hoe weet je dat de druk te hoog is? een andere bron van lastig te vinden koelwater verlies is lekkage langs de as van de waterpomp. vooral als je snaar vanwege slippen te vast wordt gezet.

success!

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Ik heb al twee keer de koppakking laten vervangen en de kop is even zo vaak gevlakt.

Vrijdag hebben we de compressie test gedaan met de eerder genoemde waardes als uitkomst.

Hoge druk is in het koelsysteem.
Als het motortje loopt, dan wordt er druk opgebouwd in het koelsysteem, waardoor er koelwater uit het systeem wordt geperst. Dus moet er ergens in de kop een scheurtje zitten.

Tevens is de monteur ervan overtuigd dat het aan de kop moet liggen en niet aan de koppakking omdat de klepafstelling van de 3 cyclinders met lage compressie verlopen/bijgesteld moesten worden. Dit duid op een probleem met de kop zelf (uitspraak van monteur).

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

als de klepafstelling zo vaak bijgesteld moet worden kan het idd best dat de kop een gelode variant is.

wanneer je hem eraf haalt en een van de kleppen opent kun je zien of er een ring achterzit of niet (kan zo even niet op de juiste naam komen, sorry)

een ongelode kop zou dan waarschijnlijk het probleem oplossen.

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

de ring die Reneend bedoelt is dan de klepzitting (als de kop ongelood is gemaakt).

Als je op ongelode benzine rijd met een kop die voor gelode benzine is bedoeld, kan het heel goed zijn dat je klepzittingen inslaan (en daardoor niet goed meer (aan)sluiten = compressieverlies). Dus kop eraf en controleren hoe je kleppen en zittingen er uit zien .. je monteur moet je wel kunnen vertellen of de kop nog te redden is ?!

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Kop slecht van 1000-tje, wat nu te doen?

Als ik zo je eerste post lees, dan denk ik in eerste instantie aan een onsteking die veel te vroeg staat of iets anders met de ontsteking. Controleer eerst eens of die wel op tijd staat...