Ingediend door LimitedSjoerd op vr, 12-10-2012 20:56
Ik heb een probleem, mijn cilinderkop vind het leuk om koppakkingen kapot te maken na een paar honderd kilometer.
Het is een stage 2 kop die nu in totaal zo'n 2000 km heeft gelopen en hij is 300 km geleden gevlakt. Voordat hij gevlakt was heeft hij 3 pakkingen weggewerkt. Nu weer één denk ik.
Nu lijkt mijn blok ook een te hoge oliedruk te hebben en ook het water spuit uit de overloop van de radiator. De te boge oliedruk verklaar ik uit het feit dat er olie langs de slang van de carterontluchting tegen de motorkap spoot toen ik oop de snelweg reed.
Ik begin me er flink aan te ergeren en ik wil eigenlijk nou weten wat de problemen kunnen veroorzaken ik zal hieronder even de setup zetten:
'91 1275 motorblok
Stage 2 kop, 5:1 Rollertip rockers (de slechte), dubbele klepveren
stage 1 big bore maniflow uitlaat met middendemper en spaghettispruitstuk
hiff44 carburateur met een dunnere naald en k&n luchtfilter
4-core radiateur
lucas sportscoil bobine
Voor de rest trekt hij na de 100 ook niet echt lekker door, verwacht ik toch wel eigenlijk. zou hij te arm kunnen staan, hij drinkt aardig en de choke haalt weinig uit als ik die opentrek.
Je geeft aan dat er water uit je radiateur overloop spuit,wat is de temperatuur?
Als de afstelling te arm staat word het blok vaak te warm.
Hoe monteer je de koppakking,zeer belangrijk dat dit droog gemonteerd word dus zonder de pakking in te smeren met bv olie want dit zet uit als het heet wordt en kan de pakking kapot gaan, je hebt ook verschillende kwaliteit pakkingen voor de kop
Met een stalen rei kan je controleren of de vlakken nog recht zijn,vaak kan je aan de kapotte pakking wel zien waar deze lekt.
Ik neem aan dat Sjoerd onderhand wel weet hoe een koppakking gemonteerd moet worden. Ik neem ook even aan dat je een goede kwaliteit koppakking gebruikt.
Ik denk eerder dat het probleem niet zozeer in de kop, maar in het onderblok zit. Het is heel goed mogelijk dat de bovenkant van het blok niet meer goed vlak is en deze terugkerende problemen veroorzaakt.
De olie spoot langs een slang van de carterontluchting. Je hebt dan waarschijnlijk een te hoge carterdruk. Carterdruk en oliedruk zijn twee verschillende cirquits.
Heb je overigens een oliedrukmeter in je auto?
Ingediend door LimitedSjoerd op za, 13-10-2012 13:53
Mini Power schreef: Is je blok of kop niet gescheurd?
ik hoop het niet, de laatste keer zag ik geen scheurtjes.
Er zit een Payen pakking in, van een metro turbo omdat die wat beter hoge compressie kan hebben. ik heb geen oliedruk meter in de auto, heb nu wel een oliedrukmeter geleend van iemand dus dat ik ga binnenkort de oliedruk meten. De koppakking is goed gemonteerd, daar ben ik van overtuigd.
de koppakking slaat door tussen de tweede en derde cilinder. volgens mijn temperatuur meter wordt het blok niet te warm, zelfs komt hij amper tot het 'witte streepje' in het midden.
Carterdruk is een lichte onderdruk omdat je carb.vacuum er op aangesloten is om je carterdampen af te zuigen. Kun je controleren door je olie-vuldop losjes op de vulopening te leggen, je merkt als het goed is dat de dop een beetje wordt aangezogen.
Onderdruk kan volgens mij ook door bv een kapotte zuigerveer komen, misschien handig om de compressie te meten op alle cilinders.. Verklaard misschien ook waarom deze niet lekker doortrekt na de 100km omdat je vermogens verlies hebt.
Onderdruk ontstaan door een kapotte zuigerveer? Integendeel: door een kapotte zuigerveer lekt de compressiedruk door naar het carter, hierdoor krijg je juist een overdruk in je carter. Hoge overdruk in je carter kan er voor zorgen dat je olie naar buiten lekt. In dit geval waarbij de zoveelste koppakking is gemonteerd kan die overdruk ook door een kapotte koppakking komen. Overigens lijkt de druk in het koelsysteem ook veel te hoog, ook waarschijnlijk door de kapotte koppakking.
Willy1 schreef: Onderdruk ontstaan door een kapotte zuigerveer? Integendeel: door een kapotte zuigerveer lekt de compressiedruk door naar het carter, hierdoor krijg je juist een overdruk in je carter. Hoge overdruk in je carter kan er voor zorgen dat je olie naar buiten lekt. In dit geval waarbij de zoveelste koppakking is gemonteerd kan die overdruk ook door een kapotte koppakking komen. Overigens lijkt de druk in het koelsysteem ook veel te hoog, ook waarschijnlijk door de kapotte koppakking.
Je hebt gelijk, bedoelde carter(over)druk. Zou idd de koppakking kunne zijn maar dan moet deze ook naar de koelvloeistof/olie poorten lekken lijkt mij en dus niet alleen tussen de cilinders.
Ik heb in mn 1380 blok een keer een gebroken zuiger gehad en de olie spoot uit het gat van de pijlstok
Dat is allemaal leuk en aardig, maar blijft de vraag waarom de koppakking er elke keer uit klapt. Dat heeft niks te maken met overmatige carterdruk of overdruk in het koelsysteem dat is alleen een eventueel gevolg, niet de oorzaak.
Er zijn een aantal mogelijkheden: - de kop zelf,
- het onderblok,
- met alle respect voor Sjoerd, het monteren van alles: schoonmaken vlakken, aanhaalmoment etc.
Ingediend door LimitedSjoerd op zo, 14-10-2012 00:31
De kop was gevlakt, deze heb ik gereinigd. middenblok met korrel 230 de resten van de oude pakking weggehaald, met alle kopbouten er uit, daarna alles schoon geblazen en ontvet. bouten er in gedraaid en daarna de pakking en kop geplaatst. toen vanuit het midden in 'rondjes' alles aan gaan trekken met eerst op 68 Nm en daarna op 72 Nm en toen op 74 Nm.
ik moet eerlijk zeggen dat de momentsleutel niet is gekalibreerd maar wel dat hij redelijk nieuw is en niet vaak gebruikt.
maandag ga ik de compressie meten en als deze niet goed is gaat de kop er af. er komt nog geen witte rook uit de uitlaat, wel zit er al een beetje 'sludge' in de klepdeksel.
Willy1 schreef: Er zijn een aantal mogelijkheden: - de kop zelf,
- het onderblok,
- met alle respect voor Sjoerd, het monteren van alles: schoonmaken vlakken, aanhaalmoment etc.
je geeft als mogelijkheid de kop zelf, wat houd dit precies in?
Er kan of een scheurtje in de kop zitten, of de kop is niet voldoende gevlakt (degene die de kop vlakt bepaalt tot hoever hij gaat met vlakken, je wilt immers minimaal materiaal weghalen) of de kop kan beschadigd zijn. Je moet er niet blindelings van uit gaan, dat als je onderdelen laat bewerken dat deze 100% oke zijn, hoe goed iedereen zijn bedoeling ook is.
Controleren op haarscheuren kan door middel van een penetrant onderzoekje. Het is relatief eenvoudig uit te voeren, maar je hebt er inderdaad een paar speciale spuitbusjes voor nodig.
De stappen van je aanhaalmoment verschillen ook minimaal, in de Haynes staat er een patroon van aantrekken wat je moet aanhouden, en daar gaan ze geloof ik in stappen van ~30 -> ~60-70 (weet 't niet precies uit mn hoofd).
als je koppakking lek is heb je niet zo heel veel aan de compressie, maar het klinkt alsof er daar wat loos is.
Die kop is vrij simpel. het is gietijzer dus vlak is vlak en zacht worden bij oververhitting zoals bij een alu kop heb je geen/nouwelijks last van. Kan hij alleen nog lek zijn, dat geeft meestal geen problemen met pakkingen maar olie lekken op gekke plekken. Maar alles kan.. het is BL
heb je de kopbouten van het blok gehad en in elk gat een klein 45 graden chamfer in gezet? Als je de draad wat optrekt kunnen ze ook wel eens niet lekker en dat voorkom je zo. Alle vlakken met thinner schoon poetsen tot NUL vet. Heb je originele kopbouten op iets van aftermarket kouwgum ?
je kan b.v, met een simpele haarlineaal (kost niet heel veel in kleinere maten, Kan overigens wel heel veel kosten als je de absurde versie besteld) proberen te vinden of je onderblok niet vlak is op de plek waar de pakking steeds sterft
mijn inschatting is dat bij twijfel het beter is om een keer het blok er uit te trekken en in een klap uit te vinden wat er loos is ( ik schat een kapotte zuigerveer/en.. ben there) en deze dan een keer de laten vlakken (minimaal, tot schoon). anders blijf je aan de gang
zou het ook niet kunnen dat je afstelling van je blok niet optimaal is?
Misschien je mengsel wat te arm, waardoor het redelijk warm wordt in je verbrandingsruimte?
Of je voorontsteking te vroeg, waardoor je blok misschien lichtjes pingelt in hoge toeren? En er dus wel iets stuk MOET gaan?
Weet niet of het hieraan kan liggen, maar het is het proberen waard lijkt me. Vroeger blies ik er ook vaak mijn koppakking van tussen. En na alles nagekeken te hebben van afstelling, had ik hierna geen last meer van. Kan toeval zijn, ...
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door LimitedSjoerd op vr, 12-10-2012 20:56
Ik heb een probleem, mijn cilinderkop vind het leuk om koppakkingen kapot te maken na een paar honderd kilometer.
Het is een stage 2 kop die nu in totaal zo'n 2000 km heeft gelopen en hij is 300 km geleden gevlakt. Voordat hij gevlakt was heeft hij 3 pakkingen weggewerkt. Nu weer één denk ik.
Nu lijkt mijn blok ook een te hoge oliedruk te hebben en ook het water spuit uit de overloop van de radiator. De te boge oliedruk verklaar ik uit het feit dat er olie langs de slang van de carterontluchting tegen de motorkap spoot toen ik oop de snelweg reed.
Ik begin me er flink aan te ergeren en ik wil eigenlijk nou weten wat de problemen kunnen veroorzaken ik zal hieronder even de setup zetten:
'91 1275 motorblok
Stage 2 kop, 5:1 Rollertip rockers (de slechte), dubbele klepveren
stage 1 big bore maniflow uitlaat met middendemper en spaghettispruitstuk
hiff44 carburateur met een dunnere naald en k&n luchtfilter
4-core radiateur
lucas sportscoil bobine
Voor de rest trekt hij na de 100 ook niet echt lekker door, verwacht ik toch wel eigenlijk. zou hij te arm kunnen staan, hij drinkt aardig en de choke haalt weinig uit als ik die opentrek.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Sebastien op za, 13-10-2012 00:19
Je geeft aan dat er water uit je radiateur overloop spuit,wat is de temperatuur?
Als de afstelling te arm staat word het blok vaak te warm.
Hoe monteer je de koppakking,zeer belangrijk dat dit droog gemonteerd word dus zonder de pakking in te smeren met bv olie want dit zet uit als het heet wordt en kan de pakking kapot gaan, je hebt ook verschillende kwaliteit pakkingen voor de kop
Met een stalen rei kan je controleren of de vlakken nog recht zijn,vaak kan je aan de kapotte pakking wel zien waar deze lekt.
Olie druk kan door de lekke pakking komen.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Dennis op za, 13-10-2012 08:52
Ik neem aan dat Sjoerd onderhand wel weet hoe een koppakking gemonteerd moet worden. Ik neem ook even aan dat je een goede kwaliteit koppakking gebruikt.
Ik denk eerder dat het probleem niet zozeer in de kop, maar in het onderblok zit. Het is heel goed mogelijk dat de bovenkant van het blok niet meer goed vlak is en deze terugkerende problemen veroorzaakt.
Kun je ook zien waar de koppakking doorslaat?
Dennis
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Willy1 op za, 13-10-2012 11:53
De olie spoot langs een slang van de carterontluchting. Je hebt dan waarschijnlijk een te hoge carterdruk. Carterdruk en oliedruk zijn twee verschillende cirquits.
Heb je overigens een oliedrukmeter in je auto?
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Mini Power op za, 13-10-2012 13:08
Is je blok of kop niet gescheurd?
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door LimitedSjoerd op za, 13-10-2012 13:53
ik hoop het niet, de laatste keer zag ik geen scheurtjes.
Er zit een Payen pakking in, van een metro turbo omdat die wat beter hoge compressie kan hebben. ik heb geen oliedruk meter in de auto, heb nu wel een oliedrukmeter geleend van iemand dus dat ik ga binnenkort de oliedruk meten. De koppakking is goed gemonteerd, daar ben ik van overtuigd.
de koppakking slaat door tussen de tweede en derde cilinder. volgens mijn temperatuur meter wordt het blok niet te warm, zelfs komt hij amper tot het 'witte streepje' in het midden.
hoe kan ik de carterdruk meten/ verbeteren?
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Willy1 op za, 13-10-2012 14:27
Carterdruk is een lichte onderdruk omdat je carb.vacuum er op aangesloten is om je carterdampen af te zuigen. Kun je controleren door je olie-vuldop losjes op de vulopening te leggen, je merkt als het goed is dat de dop een beetje wordt aangezogen.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Sebastien op za, 13-10-2012 21:45
Onderdruk kan volgens mij ook door bv een kapotte zuigerveer komen, misschien handig om de compressie te meten op alle cilinders.. Verklaard misschien ook waarom deze niet lekker doortrekt na de 100km omdat je vermogens verlies hebt.
Ben wel benieuwd wat het probleem is
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door LimitedSjoerd op za, 13-10-2012 22:07
Ik ook!
maandag regel ik een compressiemeter en dan ga ik alles even doormeten, wat voor een waardes moet ik verwachten?
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Sebastien op za, 13-10-2012 22:28
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Willy1 op za, 13-10-2012 22:31
Onderdruk ontstaan door een kapotte zuigerveer? Integendeel: door een kapotte zuigerveer lekt de compressiedruk door naar het carter, hierdoor krijg je juist een overdruk in je carter. Hoge overdruk in je carter kan er voor zorgen dat je olie naar buiten lekt. In dit geval waarbij de zoveelste koppakking is gemonteerd kan die overdruk ook door een kapotte koppakking komen. Overigens lijkt de druk in het koelsysteem ook veel te hoog, ook waarschijnlijk door de kapotte koppakking.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door LimitedSjoerd op za, 13-10-2012 22:32
Dankje!
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Sebastien op za, 13-10-2012 23:02
Je hebt gelijk, bedoelde carter(over)druk. Zou idd de koppakking kunne zijn maar dan moet deze ook naar de koelvloeistof/olie poorten lekken lijkt mij en dus niet alleen tussen de cilinders.
Ik heb in mn 1380 blok een keer een gebroken zuiger gehad en de olie spoot uit het gat van de pijlstok
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Dennis op za, 13-10-2012 23:03
Dat is allemaal leuk en aardig, maar blijft de vraag waarom de koppakking er elke keer uit klapt. Dat heeft niks te maken met overmatige carterdruk of overdruk in het koelsysteem dat is alleen een eventueel gevolg, niet de oorzaak.
Dennis
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Willy1 op za, 13-10-2012 23:19
Er zijn een aantal mogelijkheden: - de kop zelf,
- het onderblok,
- met alle respect voor Sjoerd, het monteren van alles: schoonmaken vlakken, aanhaalmoment etc.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Sebastien op za, 13-10-2012 23:28
Dat is idd de vraag, vlakken goed controleren op haarscheurtjes/oneffenheden.
Er is naar mijn weten ook spul om eventuele haarscheurtjes zichtbaar te maken
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door streetscreamer op zo, 14-10-2012 00:08
uhmmmm...... altijd dezelfde momentsleutel gebruikt? is deze gecalibreerd?
Trek je de kop na op de juiste manier?
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door LimitedSjoerd op zo, 14-10-2012 00:31
De kop was gevlakt, deze heb ik gereinigd. middenblok met korrel 230 de resten van de oude pakking weggehaald, met alle kopbouten er uit, daarna alles schoon geblazen en ontvet. bouten er in gedraaid en daarna de pakking en kop geplaatst. toen vanuit het midden in 'rondjes' alles aan gaan trekken met eerst op 68 Nm en daarna op 72 Nm en toen op 74 Nm.
ik moet eerlijk zeggen dat de momentsleutel niet is gekalibreerd maar wel dat hij redelijk nieuw is en niet vaak gebruikt.
maandag ga ik de compressie meten en als deze niet goed is gaat de kop er af. er komt nog geen witte rook uit de uitlaat, wel zit er al een beetje 'sludge' in de klepdeksel.
je geeft als mogelijkheid de kop zelf, wat houd dit precies in?
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Willy1 op zo, 14-10-2012 00:55
Er kan of een scheurtje in de kop zitten, of de kop is niet voldoende gevlakt (degene die de kop vlakt bepaalt tot hoever hij gaat met vlakken, je wilt immers minimaal materiaal weghalen) of de kop kan beschadigd zijn. Je moet er niet blindelings van uit gaan, dat als je onderdelen laat bewerken dat deze 100% oke zijn, hoe goed iedereen zijn bedoeling ook is.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Rammelbak op zo, 14-10-2012 12:16
Controleren op haarscheuren kan door middel van een penetrant onderzoekje. Het is relatief eenvoudig uit te voeren, maar je hebt er inderdaad een paar speciale spuitbusjes voor nodig.
Een link met wat informatie: link
Stuur maar een PB als je denkt dat je hier wat aan hebt. Misschien kan ik je helpen.
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door Spherix op zo, 14-10-2012 13:52
De stappen van je aanhaalmoment verschillen ook minimaal, in de Haynes staat er een patroon van aantrekken wat je moet aanhouden, en daar gaan ze geloof ik in stappen van ~30 -> ~60-70 (weet 't niet precies uit mn hoofd).
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door SirYun op ma, 15-10-2012 20:17
als je koppakking lek is heb je niet zo heel veel aan de compressie, maar het klinkt alsof er daar wat loos is.
Die kop is vrij simpel. het is gietijzer dus vlak is vlak en zacht worden bij oververhitting zoals bij een alu kop heb je geen/nouwelijks last van. Kan hij alleen nog lek zijn, dat geeft meestal geen problemen met pakkingen maar olie lekken op gekke plekken. Maar alles kan.. het is BL
heb je de kopbouten van het blok gehad en in elk gat een klein 45 graden chamfer in gezet? Als je de draad wat optrekt kunnen ze ook wel eens niet lekker en dat voorkom je zo. Alle vlakken met thinner schoon poetsen tot NUL vet. Heb je originele kopbouten op iets van aftermarket kouwgum ?
je kan b.v, met een simpele haarlineaal (kost niet heel veel in kleinere maten, Kan overigens wel heel veel kosten als je de absurde versie besteld) proberen te vinden of je onderblok niet vlak is op de plek waar de pakking steeds sterft
mijn inschatting is dat bij twijfel het beter is om een keer het blok er uit te trekken en in een klap uit te vinden wat er loos is ( ik schat een kapotte zuigerveer/en.. ben there) en deze dan een keer de laten vlakken (minimaal, tot schoon). anders blijf je aan de gang
RE: Kop vreet pakkingen?
Ingediend door wouterke op wo, 17-10-2012 21:32
zou het ook niet kunnen dat je afstelling van je blok niet optimaal is?
Misschien je mengsel wat te arm, waardoor het redelijk warm wordt in je verbrandingsruimte?
Of je voorontsteking te vroeg, waardoor je blok misschien lichtjes pingelt in hoge toeren? En er dus wel iets stuk MOET gaan?
Weet niet of het hieraan kan liggen, maar het is het proberen waard lijkt me. Vroeger blies ik er ook vaak mijn koppakking van tussen. En na alles nagekeken te hebben van afstelling, had ik hierna geen last meer van. Kan toeval zijn, ...
grtz