Koppeling keuze

RE: Koppeling keuze

Voor mijn project heb ik een MPI blok liggen zonder vliegwiel en een versnellingsbak van een 998cc A+. Verder heb ik ook nog een A+ 998 vliegwiel, koppeling (versleten) en drop gears.
Het blok gaat 105-100pk leveren.

Wat is de beste setup en wat heb ik allemaal nog nodig?

RE: Koppeling keuze

ik ben hier zelf mee het puzzelen gegaan en het forum heeft de meeste dingen kunnen beantwoorden

je hebt een MPI blok, dat is beduidend anders dan carb of SPI, of dat op een normale versnellingsbak past weet ik niet.

een 1000 cc vliegwiel is "smallbore" en een 1300 "bigbore" dat vliegwiel past dus niet op je krukas, vrij eenvoudig te testen ook.
als je een 1300 vliegwiel hebt gevonden, past je primairy gear vd dropgears niet omdat die ook te klein is.

aangezien je veel PK los wil laten, lijkt het me handig non-verto platen erin te zetten die solid zijn dus geen veren oid ertussen.

my 2 cents

RE: Koppeling keuze

je vliegwiel gaat wel passen .. je zal even moeten puzzelen met je dropgears

998 A+ kan Verto of non-Verto zijn, afhankelijk van de leeftijd; je kan eventueel de starterkrans aanpassen op de startmotor die je wilt gebruiken.

rond de 100 pk zou je liever een non-Verto willen hebben, en de vraag is of je dan ook voor rechtvertande dropgears moet gaan en eventueel een oranje drukplaat, de bak zelf zit op het randje voor die pk's ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling keuze

Bedankt voor het meedenken! d:)b

De 1000 is van 1990 dus dat is toch Verto?

Er komt een X-pin dif in en ik neig nu naar een MG Metro turbo koppeling setup.

Die rechtvertande dropgears is ook wel een goed idee, als ik die dingen toch nieuw moet aanschaffen.

Eerst had ik het idee (ivm injectie) om een nieuw stalen vliegwiel voor een MPI (inclusief patroon voor de sensor)te zoeken maar die bestaan niet en het patroon is niet bepaald standaard. Dus komt er een pully voorop voor de onstekingssensor.

Gelukkig krijg ik alleen veel pk's en hoge toerentallen. Erg veel koppel komt er in dit geval niet uit.

RE: Koppeling keuze

een 1000 van 1990 is standaard Verto

zie verder:
http://www.minimania.com/web/displayID/923/ArticleV.cfm

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Koppeling keuze

Bedankt Theo!

Ik zit aan het volgende lijstje:
C-AEG 425 vliegwiel of 422 afhankelijk hoe de ontsteking wordt
C-AHT596-1 koppelingsplaat hoewel GPC204AF ook sterk genoeg moet zijn
GCC679 drukgroep

Voor de drop gears had ik het volgende in gedachten:
primary large bore 23 teeth C-STR123
idler A+ 30 teeth C-STR30A (of TA)
input 24 teeth C-STR240
Dit verandert dan gelijk mijn eindoverbrenging van 3.1 naar 3.23.
Of zou een DAM9373 ('Economy' primary gear, A+ 1275-type only) genoeg zijn?


Groetjes Richard