Kruimelpad
Koppeling koppelt weer
RE: Koppeling koppelt weer
Ingediend door Pennock racing op ma, 31-05-2010 18:35
Uiteraard ontlucht ja!
heb vandaag het pinnetje in de cylinder langer gemaakt. Heeft wel iets geholpen heb kunnen tanken maar zodra je hem in zn versnelling zet begint hij al te rijden. ga dalijk proberen het pedaal iets om hoog te buigen om nog wat meer slag te krijgen.
- Login of registreer om te reageren
Koppeling ontkoppelt!
oplossing:
Pin van de koppeling cylinder verlengt naar ongeveer 100mm en pedaal omhoog gebogen naar ongeveer de zelfde hoogte als het rempedaal.
Reactie van Pa: "Zo goed heeft hij eigelijk nog nooit ontkoppelt".
Nogmaals het is een zware competitie drukgroep dus van daar dat het zo lastig is.
Ik denk had het pedaal niet eens extra omhoog gebogen had hoeven worden, maar hij haalt het nou wel echt goed.
- Login of registreer om te reageren
sper (van gesperd) is het nederlandse woord, in het engels is dat toch niet spare?
daar hebben ze het over difflock
- Login of registreer om te reageren
.. Ook wel bekend als een limited slip differential Of LSD (Niet te verwarrend met een ander benevelend goedje..
- Login of registreer om te reageren
Hmm dit weekend is de koppeling pas echt goed getest tijdens de ele rally. Af en toe waren er toch weer problemen met de koppeling. Vooral als je langer aan het rijden bent. misschien heeft het met de olie te maken. Er zit nou dot4 in niet heel erg super.
Ik heb trouwens iets gehoort over een systeem met kabels dat ooit op een metro gebruikt is. iemand die hier iets meer van weet?
p.s.
[youtube:2hqfuc4b]wr8rxNic4XQ[/youtube:2hqfuc4b]
- Login of registreer om te reageren
Kan je niet een langere master-cilinder gebruiken? Of een dikkere, alleen dan gaat het pendaal wat zwaarder.
Erg leuk filmpje.
- Login of registreer om te reageren
Pennock racing schreef:
Ik heb trouwens iets gehoort over een systeem met kabels dat ooit op een metro gebruikt is. iemand die hier iets meer van
De bediening is in principe om te bouwen naar kabelbediening, maar ik vaarg mij af of je dat wilt. Ik weet niet precies hoe de pedalenbak van een Metro eruit zietn, maar de Mtro's hadden een kabelbediende koppeling. Ten eerste denk ik dat je erg weinig ruimte hebt voor de kabelbediening, zowel bij de pedalenbak als bij het koppelingsdeksel. Bovendien is de betrouwbaarheid van een hydraulisch bediende koppeling vele malen groter, zolang deze in een goede staat is tenminste.
Kabels kunnen vrij abrupt breken, waardoor je ineens helemaal geen koppeling meer hebt.
In het kader van de betrouwbaarheid zou ik echter gebruik maken van DOT3 vloeistof en een goede hoofd- en werk/slave-koppelingscylinder.
Overigens begrijp ik niet goed wat nou precies het probleem is. Eerst gaat het erover dat ie niet goed ontkoppelt en dat de Mini meteen begint te rijden bij inschakelen van de versnelling. Even later heb je een armpje verlengd (???) waardoor de boel wel weer werkt, en daarbij ook het koppelingspedaal verbogen (??!!??).
Wat is nu precies het probleem ? Wat gebeurt er wel of niet?
- Login of registreer om te reageren
Ja dat vraag ik me ondertusse ook af.
Dat pinnentje heb ik verlengt om de volledige lengte van de cylinder te kunnen benutten. Pedaal heb ik heel iets omhoog gehaalt om dezelfde reden.
Sinds dien koppelt hij dus weer.
Nu ben ik er dus achter gekomen dat na een tijdje rijden (Flinke stampen)het pedaal toch weer minder te worden. Dit heeft denk ik eerder te maken met de vloeistof die heet word of een nippel, cylinder of leiding die ergens lekt. Ik zou anders ook niet echt weten wat het zou kunnen zijn
2 problemen dus eigelijk. (1 verholpen)
Met kabels ben je meteen van het gedoe met olie af. Er is wel risco dat een kabel breekt. Ik weet niet hoe z'n systeem er uit ziet maar het is denk ik wel mogelijk om om te bouwen naar wat dikkere kabels.
- Login of registreer om te reageren
Pennock racing schreef:
Nu ben ik er dus achter gekomen dat na een tijdje rijden (Flinke stampen)het pedaal toch weer minder te worden. Dit heeft denk ik eerder te maken met de vloeistof die heet word of een nippel, cylinder of leiding die ergens lekt.
Het pedaal wordt minder ? Ik kan mij daar weinig bij voorstellen. Waarschijnlijk bedoel je dat het pedaal zwaarder gaat ? Of dat het moment van aangrijpen van de koppeling erg hoog, of juist erg diep zit ?
Als je aant stampen geweest bent en je staat stil, wat is dan precies het koppelingsprobleem als je wilt wegrijden ?
Moet je het pedaal helemaal in de vloer stampen om stil te blijven staan (= niet goed ontkoppelen).
Of moet je het pedaal heel ver op laten komen voordat de Mini gaat rijden ?
Pennock racing":12o759dm]
Met kabels ben je meteen van het gedoe met olie af. Er is wel risco dat een kabel breekt. Ik weet niet hoe z'n systeem er uit ziet maar het is denk ik wel mogelijk om om te bouwen naar wat dikkere kabels.[/quote:12o759dm]
Kijk maar eens bij een Metro onder de kap, of desnoods bij een andere middenklasse-auto (VW Polo/Golf, Opel Corsa/Kadett/Astra) uit de jaren 80-90. Het meerendeel daarvan was voorzien van kabelbediening voor de koppeling.
En gedoe met de olie? Een koppelingssysteem zoals in de Mini, is jarenlang betrouwbaar en storingsvrij, MITS het in goede staat is.
Dus nogmaals; zorg dat je hoofd-koppelingscylinder bij het pedaal, en de werkcylinder op het koppelingshuis beiden in goede staat zijn, dat het leidingwerk in goede staat is en nergens lekt. Dan kun je jarenlang plezier hebben van een hydraulische koppelinsbediening.
Niet voor niets zijn de meeste merken inmiddels voor het gros van de auto's over gestapt op hydraulische bediening.
- Login of registreer om te reageren
een Metro kabel is flink dik .. (moet er nog 1 hebben liggen ?!)
uit de Metro-Haynes:
je zal wel ook je pedaal moeten ombouwen ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Die zelfstellende kabel werkt ook niet altijd ideaal...
Deze slijten ook.
- Login of registreer om te reageren
RE: Koppeling koppelt weer
Ingediend door Pennock racing op ma, 31-05-2010 01:59
Ik heb problemen met de koppeling. Het gaat om een rally mini. Het gaat dus niet om een standaart drukgroep (competitie drukgroep) en bak, vandaar dat ik hem in de categorie plaats.
Ik heb een nieuw slangetje gelegt (stale buitemantel). Koppeling cylinder op de motor en aan het pedaal zijn gereviseert.
Ik zat zelf misschien te denken aan een drukgroep die plakt, anders weet ik het echt niet. We hebben wel met veel moeite even kunne rijden maar dat hielp ook niet echt.
Iemand die een idee heeft? Hij moet Vrijdag rijden.