12, 1 en 2 zijn de eerste twee getallen van 1275, de cilinderinhoud.
bij 99g heb je een 1000 (998) blok. ik weet niet zeker of het bij de koppen is, maar bij de blokken werkt het zo.
- Login of registreer om te reageren
12, 1 en 2 zijn de eerste twee getallen van 1275, de cilinderinhoud.
bij 99g heb je een 1000 (998) blok. ik weet niet zeker of het bij de koppen is, maar bij de blokken werkt het zo.
jah dat had ik ook in gedacht en de G dan? en de cijfers erachter?
ow oke omdat ik laatst hier op het forum las dat een 12g202 kop of iets dergelijks redelijk zeldzaam begon te worden
klopt een 12g202 wordt zeldzaam, net zoals een 12g295
motorinhoud is na te gaan op nummer, de koppen zijn niet logisch genummerd bij mijn weten.
een 12g202 is voor een 1100
een 12g295 is een cooper kop
een 12g940 is een 1275 kop, maar kan verschillende klepgrotes hebben...
jaah ik heb net ff gekeken heb dus een 12g940(8) erop zitten die 8 staat ook nog ergens voor?
Behalve de heel vroege Cooper S kop (AEG163) is het gietnummer van alle 1275 koppen 12G940 (MPI is mss weer anders want daar is een extra oor aan gegoten). Alleen door het meten van klepdiameters en poorten kun je bepalen van welke auto 'ie afkomt. Koppen met 2 extra boutgaten hebben nog 12G1805 in de buurt van de thermostaat staan, hetgeen inhoudt dat 'ie van een Cooper S of Inno Cooper blok oid af komt.
Hoe groot zijn de onderlinge verschillen bij die 12g940's? Als je naar de prestaties kijkt bedoel ik.
Ik wil uiteindelijk toch kijken naar een 940 kop voor m'n mini-tje.
Volgens mij zijn de meeste koppen op de markt gebaseerd op de 12G940, standaard, stage2, 3, 4 etc.
Dus de verschillen zijn groot, dit komt door klep diameter, vorm verbrandingsruimte, bewerkte poorten, etc etc. Zie ook dit topic: viewtopic.php?p=258776#p258776
De 12G940 kunnen van de fabriek met twee verschillende inlaatkleppen en drie uitlaatkleppen komen.
De inlaatklep heeft of een diameter van 33,3mm of 35,6mm.
De uitlaatklep is meestal 29,5mm (afgezien de 12A185 met 31,0mm) en is in de MG Metro Turbo sodiumgekoeld.
Voor een smallbore block (850/998/1098) is een 12G940 met 33,3mm voldoende voor een 1300 is een kop met 35,6mm inlaat de beste basis.
Ik bedoelde dus van de fabriek af, had ik er even bij moeten zetten. Maar is nu duidelijk. Dank
Roadrunner schreef:
Ik wil uiteindelijk toch kijken naar een 940 kop voor m'n mini-tje.
als je een 1275 mini hebt zit die er dus al op: als je een 850, 998, 1098 hebt past een 12G940 niet zonder modificaties aan het blok, anders slaan je kleppen krom.
Ja, ik was op de hoogte van de aanpassingen die ik moet maken bij m'n blok (998)
Maar ik zal de eerste niet zijn niet dat niet deed en de gevolgen heeft ondervonden
Trouwens, leuke Jag heb je Ik had hem zien staan op de clubdag als ik 't goed heb.
tnx:) ja, hij is moeilijk te missen zoals 'ie er nu bij staat;)
Van die auto heb ik de oude motor vervangen door een 24-klepper uit een later model (XJ40): instant 100pk erbij; 80kg lichter in gewicht en ultra betrouwbaar. Nou nog een keer een lik verf...
Nee, zo laten Beetje rat-look past wel bij zo'n 'bak'
Maar mocht je ervan af willen
welk nummer heeft een Cooper S kop? (1275cc)
en is die te vergelijken met een mg metro kop?
of is de cooper kop beter of andersom?
als je het hebt over een MKI Cooper S kop dan is het nummer AEG163. Probleem daarmee is dat de kleppen dusdanig groot zijn dat de kop scheurt tussen in- en uitlaatklep. Ze zijn hoe dan ook erg zeldzaam. Ook niet slecht is de latere S kop of eentje van een Inno Cooper. De makkelijkste basis (dwz waar je het minste werk aan hebt en die ook nog redelijk te krijgen is) voor een snel kopje is een MG metro of Rover Mini Cooper kop, waarbij er bij mijn weten geen verschil is tussen carb. of spi. Zoals ik al schreef heten ze op een goed moment allemaal 12G940, maar aan klep- en poortgrootte kan je wel zien waar 'ie vandaan is gekomen.
okay, bedankt voor de info!
ik krijg 'm vandaag te zien, dan weet ik meer, hij heeft in iedergeval wel 11 kopbouten ipv 9, was origineel groen van kleur
ik maak wel even wat foto's
Als het orgineel een 11 kopbouts kop is dan is het in iedergeval van een Cooper S.
Belangrijk voor de indentificatie is om de klepdiameters te meten.
ettore bugatti schreef:
Als het orgineel een 11 kopbouts kop is dan is het in iedergeval van een Cooper S.
Belangrijk voor de indentificatie is om de klepdiameters te meten.
Of van een Metro Turbo!
Ik ben erachter wat voor een kop het is, het casting number is 12g1316
Iemand meer info van deze dingen, hier op het forum niets te vinden, op google dat het een zogenaamde smog head is ofzoiets, wat houdt dat in?
link
Hier staat dat dit een goed koppie is om te flowen, omdat hier veel ruimte voor is!
RE: koppen?
Ingediend door koenclaassen op zo, 03-10-2010 22:18
misschien een stomme vraag van me
maar wat houd het precies in of je een 12G kop hebt? of gaat het alleen om het getal erachter?
groetjes