laag?

RE: laag?

ik heb een aantal vraagjes mbt bodemspeling ed:

Nu ik mijn mini aan het restaureren ben staat ie op circa 30 cm (gemeten van grond tot randje onder deur) van de grond (op 10" ballonbandjes) en hangt mijn blok 21 cm boven de grond. ik wil hem op 13" zetten met ongeveer 185-40-13 banden. Nu heb ik gisteren eens zitten meten en volgens mij moet de mini nog omlaag als ik de betreffende wielen monteer zodanig dat ik zo goed als geen speling meer heb tussen band en wielkast (vind ik mooi). Als mijn mini nog verder omlaag gaat ben ik bang dat mijn blokje drempels gaat raken. Weet iemand wat de originele bodemspeling is, tot hoe laag ik kan gaan, en of het mogelijk is mijn mini 'optisch' te verlagen met arches (de arches zodanig plaatsen dat er geen ruimte meer lijkt tussen band en wielkast)

RE: laag?

Hou er iig rekening mee dat je banden dan kunnen gaan aanlopen in de arches als je over een hobbel rijdt. Verder zou ik aanraden om een carterbescherming te monteren en dan is het verders gewoon proberen... Die hilo's zijn redelijk gemakkelijk te verstellen dus als het aanloopt of als je teveel last hebt met drempels dan zet je m toch weer wat hoger?

Bij mijn mini (10" standaard ophanging) had ik al wel eens het probleem dat mijn uitlaat een drempel raakte in het midden.

RE: laag?

carterbescherming wordt natuurlijk geregeld. ik wil mijn mini (optisch) laag hebben en zou het heel kl*te vinden als dat niet zou gaan lukken door te weinig bodemspeling. Ik kan mijn blok nu nog hoger hangen, straks niet meer.

Mijn vraag is dus: kan ik ruimte tussen band en wielkast 'wegpoetsen' met een arch?

RE: laag?

Je hebt veerweg nodig (of je zou je ophanging moeten vastlassen) dus ik denk: nee

RE: laag?

Je zul altijd rekening moeten houden met de bewegingsvrijheid van de wielen (Veren en draaien). Dus helemaal opvangen, door de arches lager te monteren, kun je het niet.
Dus zoals Crispy al zegt, Hi-lo’s monteren en dan gewoon uitproberen...

Zelf zit ik ook met een redelijk verlaagde Mini, met carterbescherming, deze ligt 8cm van de grond, en alleen bij echt smalle, hoge drempels heb ik last van een schurend geluidje. :P

RE: laag?

dat ik veerweg nodig heb snap ik. Die wil ik tot een mini :) mum beperken, afweging tussen looks&comfort. Maar of je nou de mini laag, maakt of arches lager hangt maakt voor de veerweg natuurlijk niet uit.

Voor de grondspeling daarentegen wel; ik denk dat de uitlaat het laagste punt wordt op plusmin 19 cm van de grond met de huidige hoogte van de mini die ik nu heb (geen hi-low en 10' velgen). Als ik de ophanging verlaag moet ik nog 10 centimeter lager gaan zitten (om straks met 13' de look te krijgen die ik wil) en ben dan bang dat 9 cm grondspeling veel te laag is. Vandaar dus mijn vraag of ik de mini wat hoger kan zetten en dan arches wat lager kan plaatsen voor het lagere imago.

laat ik de vraag anders formuleren:

1:wat is de minimum hoogte van onderste punt tot wegdek voor een verantwoord verlaagde mini?
1a:wat bij een 'normale'mini het hoogteverschil tussen de onderkant van het carter en de onderkant van de bodemplaat
2:kan ik de mini optisch verlagen door arches slim te plaatsten?

RE: laag?

bij mij steekt de uitlaat ook vrij laag onder de mini uit, zit op net geen 9 cm... maar ik moet zeggen dat ik nog nooit iets heb geraakt op de openbare weg. terwijl ik zoms toch behoorlijk over de drempels jaag. denk hier dus wel aan de de mini een vrij korte wielbasis heeft, dus zul je ook minder snel de bodem raken op een drempel.(als je het over de normale drempels hebt, en niet die rare puisten en sigaren)

RE: laag?

mijn adjusta ride heb ik vanvoor ook helemaal
dichtgedraaid. en heb er geen last mee,
natuurlijk als er molshopen van vluchtheuvels
liggen durft mijn uitlaat wel eens raken maar niet erg.

ik krijg nl geen vinger meer tss wiel en body :)" title="Evil" />

grtzz

RE: laag?

dat vind ik heel fijn om te horen :D, ik dacht dat mijn blok te laag zou hangen maar nu een keer goed nieuws dus

@mr cooper: rijdt dat nog een beetje comfortabel zo'n korte veerweg? (hoe vaak heb je je hoofd tegen het dak gestoten :P)

RE: laag?

hoofdstoten valt toch best mee in een mini? heb er nog nooit last van gehad vriend van mij die 2 meter is stoot ook ze kop niet.. korte veer weg is alleen maar goed voor de wegligging toch?

RE: laag?

bij een korte veerweg moet de vering stug zijn om geen aanlopende banden te krijgen...dit gaat een beetje ten koste van het comfort

RE: laag?

Ik heb 8 cm tot mn carter bescherming..... Het is een manier van leven.... Je moet het er voor over hebben.... Het staat stoer .... Maar is slecht voor de nieren.... Dus een persoonlijke beslissing....

RE: laag?

ben zelf een meter 95 en nog geen enkele keer
mijn hoofd gestoten, maar inderdaad die korte veerweg is nadelig voor het comfort.

(nu hobbelt hij iets meer).

grtzz

RE: laag?

Dus met hi-lo's kan ik het inveren van de achterwielen beperken??

Dit is bij mij nu echt wel nodig wat ze lopen aan in bochten, is dit de oplossing??

RE: laag?

Waar lopen ze aan dan? In de wielkast? Dat hoort bij standaard velgen/wielen niet te gebeuren. Wat zou kunnen is dat je rubber veerbollen wat oud/versleten zijn. Dan kan je beter die vervangen, dat is volgens mij evenveel werk als hilo's monteren

RE: laag?

Ze lopen aan tegen de binnekant van de verbreders, ik heb 13x7j met 20mm verbreders,...

RE: laag?

Ok je kan Hilo's monteren dan kun je de auto iets hoger zetten. Nieuwe veerbollen kan ook, die zijn meestal wat dikker dus dan komt ie ook hoger te staan en zijn bovendien stugger dus minder invering.

Als je het budget hebt doe je allebei :D

RE: laag?

Ik wist niet of die al bekend was want ik ken het nog niet.
Voor hi-lo's - ophang beugels die hoger uitkomen waardoor je dempers niet dichtslaan.