LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Hallo allemaal, ik ben Bart van Dessel ;) en dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik rij al jarenlang Range Rover Classic en ken ze van binnen en van buiten, sinds 29-10-2010 ben ik ook in het trotse bezit van een mooie '94 Mini 1.3i British Open Classic, in het British racing green. Prachtige Mini met electrisch vouwdak en mooie beige stoffen bekleding. De dorpels vertonen wat gaatjes maar daar zijn we nu mee bezig. Het karretje loopt prima, wat me opvalt is een slechte synchromesh van de 3e versnelling. Als ie warm is schakelt ie beter, is dit met andere olie of een toevoeging iets te verbeteren?? Er zit een John Cooper sportuitlaat onder die best redelijk wat geluid produceert, persoonlijk stoort me dit niet maar m'n vriendin en de kids gaan er voornamelijk mee rijden dus wat meer rust zou wel fijn zijn. Ik heb hier nog een '84 Mini staan met een gloednieuwe uitlaat van eenn Stage 1 kit, dus ook met ander spruitstuk, past dit 1 op 1 op deze 1.3i? Katalisator heb ik niet nodig.

Dit zal zeker niet mijn laatste bericht zijn, ik ben benieuwd naar de response,

Groetjes, Bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

allereerst welkom.
met de antwoord op je vraag kan ik je helaas niet helpen.
misschien foto's plaatsen geeft een duidelijk en interessant beeld.
groeten pim

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Welkom! Een kat heb je wel nodig voor je emmisie eisen. Anders krijg je problemen met de APK. Verder zit er bij een SPI (94er SPI) een lambda sonde in je spuitstuk en die heeft de computer nodig. Verder is de uitlaat van na het spruitstuk (volgens mij) anders als bij die van een carb. dus dat gaat niet zo 1 op 1.

Synchromes is een kwaal (vaak eerst van de 2e versnelling). Iets dikkere olie kan iets helpen maar beter is nieuwe synchromes ringen monteren.

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Welkom,kom je toevallig uit goes?
Gisteren kwam ik een br. open tegen op ringbaan west.

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Hoi! Nee ik kom niet uit Goes, ik kom uit Meijel, Noord-Limburg. Een JCB spruitstuk kan ik die makkelijk monteren? Ik ben Land Rovers gewend en daarbij kun je bijna om het blok heen wandelen, ook met de V8 zelfs. Een katal. hoef ik niet want een vriend van mij doet apk en die maakt er geen probleem van.

Gr, Bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Dan zou ik nog steeds de kat laten zitten. Als hij een steekproef krijgt, dan gaat hij nat en dan heeft hij een probleem met de RDW.

Een mini is heel wat anders als een Land Rover. Bij een mini moet je er rekening mee houden dat er bijna geen ruimte is.

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

als jij een Lcb wilt moenteren moet je dat lekker doen, zonder kat, veel plezier. steekproef van de rdw en je mag niet meer de weg op en je vriend heeft strafpunten op zijn naam staan...

normailter is een 84er een 998cc motorke, en heb je grote kans dat het uitlaatsysteem wat erop zit gewoonweg te klein van diameter is om een 1300 te beademen.

maak het netjes, zorg voor een kat heb je op termijn alleen maar meer plezier van. de keuringen worden met de dag strenger en pipo's die langs de regels keuren lopen hard tegen de lamp...

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

[size=85:15fde42r][topics samengevoegd - Crispy][/size:15fde42r]
Hallo, ik heb hier een nieuwe uitlaat liggen van een stage 1 setje voor een 1000 met carburateur. Speciaal spruitstuk met RC40 uitlaat. Setje komt van [een minicenter] uit UK. Past deze uitlaat onder een 1.3i van 1994? Een British open. Ik wil er dan wel een aansluiting inmaken voor de lambda en er een kleine universele kat tussen plaatsen. Maarrrr, als ik eerst even zonder kat wil rijden (is net apk gekeurd) kan ik dan de lambda uitschakelen? Of moet de sensor aangesloten zijn?

Alvast dank voor antwoorden,

groetjes, Bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Wat is de diameter van de uitlaatdelen? 1,5"?

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Spruitstuk: buitenste 2 buizen 35 mm, binnenste 38 mm, loopt uit in buis van 44 en ook de lange buis naar 1e demper is 44 cm. Morgen moet ie eronder zitten, volgens mij past ie 100%

Gr, Bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Wat denk je ermee te winnen..?
De bedoelde uitlaat wordt als set geleverd met een andere gasnaald voor de carburateur, en samen leveren ze ongeveer 10% winst op bij een 998-je.
Vooral bovenin wordt het ding wat sterker, persoonlijk vind ik het jammer dat je er juist onderin trekkracht door verliest.
Een injectiemotor meet de te inspuiten hoeveelheid brandstof af aan de hoeveelheid lucht die binnenkomt...

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Wat ik ermee win is dat ik deze uitlaat gloednieuw heb liggen, komt inderdaad van een 1000tje af als complete kit (stage 1) zoals ik in m'n eerste bericht heb geschreven. Ik heb deze uitlaat dus liggen en als die past dan heeft die ook weer een goed doel en hoeft ie geen stof meer te verzamelen in de schuur....
M'n vriendin gebruikt 'm hoofdzakelijk als boodschappen-autootje en voor m'n 2 jongens naar school te brengen. Natuurlijk vind ik het leuk om er af en toe mee te gummen....

Gr, Bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Aangezien dezelfde discussie te verwachten is als op je eerdere topic, heb ik de topics even aanelkaar gehangen.

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Naast de diameterverschillen van een LCB voor een 1000 en 1275 is als het goed is een 1275LCB ook iets langer/hoger dan een 1000 LCB. Een 1275 blok is namelijk iets hoger.

Ik denk dat je het wel passend krijgt en hij zal er ook wel stiller door worden. Verder win je iets aan trekkracht onderin/middengebied, maar topvermogen wordt toch met een kleine LCB afgeknepen.

De ECU gaat ook in de noodloop als je niet de lambdasensor aansluit en dat rijdt niet fijn. De lambda moet wel uitlaatgassen meten anders gaat ie alsnog in de noodloop.

Succes!

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Het past dus niet op een spi 1300, gisteren hebben we een aansluiting voor de lambda in het spruitstuk gemaakt en het spruitstuk gemonteerd, past prima. Maar helaas past dan de spi-unit niet meer, deze unit is wat dieper en lager dan het carb. spruitstuk. Morgen gaat het oude spruitstuk er weer teug op, helaas......

gr, bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Misschien kan je het inlaat spruitstuk wat verder van blok zetten dmv spacers tussen kop en spruitstuk. Weet alleen niet hoe krap het bij het schutboard is...

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Ik heb d'r al een nieuwe opzitten, LCB speciaal voor spi, ik ga liever niet met opvulringen of zo werken, het moet in 1 keer passen. Uitlaat is nu klaar, alleen wil de benzinepomp niet meer werken, er komt geen plusje op de voedingsdraad, alles werkt verder wel, als je de pomp direct op de accu aansluit dan loopt ie.

gr, Bart

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Kan zijn dat de dodemansknop gesprongen is door het werken aan de mini. Ik zou die eens indrukken en kijken of de pomp het dan wel doet.

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Helaas.....heb ook de 2 kabels doorverbonden maar niks....waar zit trouwens het relais van die pomp? Weet iemand dat? Het betreft een British Open 1.3 spi van 1994.....

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Voor de problemen met de benzinepomp had je een eigen topic geopend, waar ook al reacties in staan. Dus graag over de pomp verder in dit topic: viewtopic.php?p=564819#p564819

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

even off topic
ik zou de spullen van de spi in de gerestaureerde 84e hangen/monteren heb je ook geen kat nodig ect.

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

welke '84? Benzinepomp doet het weer, ik had het in dit bericht ook al aangekaart aangezien ik in het andere topic geen reacties kreeg, weinig techneuten hier schijnbaar....

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Volgens mij is je wel verteld waar de zekering zat.. :O

en met de zoekfunctie kan je ook genoeg vinden.

Daarbij, het forum is er ter info... wil je snel en goed geholpen worden, ga je naar een garage, waar ze je voor 50 euro per uur helpen. Mag je daar klagen als het niet goed genoeg voor je is... :O

p.s. relais van de pomp zit in je relaisbox, boven op je rembekrachtiger...

default

RE: LCB + uitlaat van 1000 op 1.3i?

Relais heb ik gevonden, inderdaad in de zwarte kast, daar zitten 4 relais in, voor o.a. benzinepomp en de startmotor. Ik heb mezelf inderdaad via een andere weg geholpen, heb een pakketje workshop cd-rom manuals gekocht, daar staat alles in. Als iemand een kopietje wil dan mag ie d'r eentje komen halen. Alles staat d'r in.

Groetjes, Bart