leidingwerk binnen in leggen.

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Hoi ik ben bezig met onze Mini nou
wilde ik graag brandstol en rem leidingen binnen in leggen
dat wat minder troep onder de auto heb maar
nou kan ik niets vinden ( heb zoek fucties al probeerd)
heeft iemand tips en foto`s het is vast al gedaan dat heb ik wel
gelezen.



O ja weet ook niet of ik hier in de goede topic zit. :?

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Dennis heeft een clubman waar ,of nog steeds, leidingwerk in de auto zat.
Minisales is ook bezig met een mini om het leidingwerk binnendoor te leggen.

Zij kunnen je vast wel helpen.
Als je gaat zoeken op suzuki gti kom je hun topicnaam wel tegen.

;)

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Op zich is dat niet eens zo heel moeilijk natuurlijk. Het gaat om een brandstofleiding en een remleiding. Ik heb de remleding nog wel onder de auto liggen, maar twee brandstofleidingen binnendoor.

Gewoon een twee gaatjes in het midden van je schutboard. Naar beneden achter je kachel en dan naar achteren over de middentunnel. Vastzetten met beugeltjes. Gaatjes in de achterbak. Eentje naar beneden voor je remmen de ander naar je tank en klaar.

Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Ik wilde dit ook gaan doen als ik met mijn Mini aan de gang ga.
Weet iemand of er nog eisen aan gesteld worden? Ik kan me voostellen dat er eisen zijn aan bv de afstand tussen de klemmen waarmee de leiding vast zit? En wat betreft de gaatjes. Goed afwerken en dichtsmeren tegen vocht en roest...!? Iemand tips? Enne de accukabel...? Mag die ook binnendoor (icm benzineleiding)?

Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

ik zou iig wel leidingbeugels met een rubbertje gebruiken.

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Even een vraagje,

De leiding laten lopen via de tunnel lijkt mij de beste manier. MAAR... geeft het geen problemen met de benzine? Dwz. de uitlaat straalt veel warmte af naar de tunnel, de brandstofleiding kan er wel tegen... maar gaat de benzine niet koken ofzo.. of kan dat niet,of geeft dat niets???

Ollie

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Die tunnel wordt misschien handwarm echt niet kokend heet. Als dat zo zou zijn zou je bekleding eraan vastsmelten.

Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Ehhhmmm handwarm....!! Rij een keertje met mij mee O:) ..ik heb geen bekleding in de auto!! En het wordt gloeiend heet...

Ollie

RE: leidingwerk binnen in leggen.

bedankt voor de reactie maar
graag had ik toch wat foto`s gezien en ik heb gelukkige een
enkele brandstof leiding maar die leiding 2x 90 graden bocht of
of anders.

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Niet heet genoeg om de luchtbellen in de brandstofleiding te creeeren als die binnenin de auto ligt. In de standaard opstelling loopt de brandstofleiding vlak achter het uitlaatspruitstuk langs en daar wordt het pas echt heet en dat geeft ook geen problemen.

Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

ollie schreef:
Ehhhmmm handwarm....!! Rij een keertje met mij mee O:) ..ik heb geen bekleding in de auto!! En het wordt gloeiend heet...

Ollie


mischien afstelling van de motor controleren heb zelf ook een keer gehad dat de bodem te heet werd was het gevolg van een te rijk afgestelde motor. dit was mijn rekensom
te rijk = vlam in de pijp = smeltende bitumen binnen op de bodem :)" title="Evil" />

RE: leidingwerk binnen in leggen.

In de standaard opstelling loopt de brandstofleiding vlak achter het uitlaatspruitstuk langs en daar wordt het pas echt heet en dat geeft ook geen problemen.



Daar heb je een punt!!

Ik heb trouwens wel eens last gehad van te hete benzine tijdens een slalomwedstrijd afgelopen jaar. Althans we vermoeden dat dat de reden was dat het motortje niet wilde oppakken. Motorkapje open, en heel goed laten afkoelen.... probleem (gelukkig) weg. En nooit meer terug gekomen.

mischien afstelling van de motor controleren

is op de vermogensbank afgesteld... d:)b

Ollie

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Bij het spruitstuk loopt ie misschien 20 cm langs het spruitstuk, dat is wel wat anders dan 2m lang parallel. Maar als ie aan de binnenkant van de tunnel ligt (dus in het interieur) lijkt het me niet zo'n probleem?

default

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Ik zou voor dat ik dit zou doen toch eens naar een RDW keuringsstation gaan en daar aan een keurmeester vragen wat wel en niet mag op dat gebied.
Jouw auto heeft namelijk een RDW typegoedkeuring wat inhoud dat de auto toegelaten is op de Nederlandse wegen in de staat zoals hij door de RDW bij de typegoedkeuring is aangetroffen, en dat is met de leidingen onder de auto.

Ik kan mij voorstellen dat als er onverhoopt iets gebeurd met de brandstofleiding binnen in de auto dat je een levensgevaarlijke situatie aan de hand hebt met lekkende benzine binnen in de auto voor je zelf en eventuele inzittenden.

Buiten dat denk ik dat ook een verzekeringsmaatschappij hier wel eens problemen mee zou kunnen hebben als er iets gebeurd.

RE: leidingwerk binnen in leggen.

hertje schreef:
dat de bodem te heet werd was het gevolg van een te rijk afgestelde motor. dit was mijn rekensom
te rijk = vlam in de pijp = smeltende bitumen binnen op de bodem :)" title="Evil" />



Ff oftopic maar een te rijke afstelling geft een lagere temperatuur dan een arme(daarom kan bij een te arm mengsel een gat in de zuigerbodem branden)

Denk dat in jouw geval iets meer als een te rijk mengsel geweest is( vrij rijk in combi met een te laat ontstekingstijdstip bv)

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Goedendag,
mijn eerste forum bericht..
Rene heeft gelijk, een rijk mengsel koelt de cilinder en zuiger, waardoor er minder kans is op detonatie en dergelijke. Mits het ontstekingstijdstip "normaal" staat en de compressie niet te hoog is.

Waarschijnlijk, even terug komend op eerdere berichting, moet er dan een nieuwe typegoedkeuring komen voor mini's met benzine en remleidingen binnen in het voertuig. Dit zou mooi zijn, zodat niet iedereen ermee naar de RDW hoeft daarna, scheelt een boel in de kosten voor de rest..

Groeten Alex

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Ik word soms een beetje moe van mensen die bij het minste of geringste zeggen...mag dat wel? Moet je daarvoor niet naar de RDW? Er mag zoveel niet, ik denk dat de helft van de mensen hier 1 of meer illegale dingen aan hun auto hebben te beginnen met iedereen die een 998 vervangen heeft voor een 1275 of wat voor motor dan ook.

Ik denk dat een brandstofleiding binnendoor veiliger is dan buitenom. Als er inderdaad iets mee gebeurd, dan ligt de auto al zodanig in puin dat je zelf ook waarschijnlijk zand op je buik krijgt.

Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

d:)b :)\\_
Helemaal mee eens...
Andere Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

nou ja zeg zijn er ook nog goede voorbeelden

zoals een foto \\:)/

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Dennis schreef:
Ik denk dat een brandstofleiding binnendoor veiliger is dan buitenom.Dennis




Waarom is binnenlangs veiliger????? Als dat zo zou zijn zou toch elke auto zo uitgerust zijn???? Persoonlijk houdt ik de eventuele vlammen zo lang mogelijk buiten als er wat gebeurd..... Ik hou ze lekker buitenom.........

Vaporlock........ Brandstof koeler kopen!

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Lijkt mij dat ze binnendoor veiliger ligger wat betreft beschadigingen en oxidatie.

Dennis

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Wel eens gehoord dat iemand zijn leiding heeft moeten vervangen door oxidatie of beschadigingen???






Ikke niet....





Anders zouden alle auto's van fabriek af toch al de leidingen binnen hebben?
Ik blijf erbij, ik houdt het spul wat door de leidingen gaat liever buiten...

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Renessy schreef:
Wel eens gehoord dat iemand zijn leiding heeft moeten vervangen door oxidatie of beschadigingen???

Ikke niet....


Anders zouden alle auto's van fabriek af toch al de leidingen binnen hebben?
Ik blijf erbij, ik houdt het spul wat door de leidingen gaat liever buiten...



De reden dat fabrikanten het buitenlangs laten lopen is meer vanwege de functionaliteit van de auto, dat deze voor allelei doeleinden geschikt moet zijn zoals vervoer van personen al dan niet in combinatie met lading.

En ja ik heb er wel eens van gehoord dat ledingen vervangen moeten worden, zeker de stalen, ik heb er zelf nl last van...

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Na mijn mening is dit alleen iets voor Rally of Race auto's
Door bij rallyauto's de leidingen binnen te leggen kunnen ze niet scheuren als je over een rotsblok glij met de bodem.

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Zullen we er geen welles-nietes spelletje van maken over of je de leidingen wel of niet binnendoor wil alten lopen? Er wordt hier om informatie gevraagd, niet om welles-nietes meningen.

Dennis

default

RE: leidingwerk binnen in leggen.

vorig jaar werd mijn andere auto nog afgekeurd op doorgeroeste remleidingen. Dus uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat toch echt kan... waren ijzeren leidingen, zitten nu koperen onder en die gaan vast wat langer dan 16 jaar mee...

Gjalt

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Gjalt schreef:
vorig jaar werd mijn andere auto nog afgekeurd op doorgeroeste remleidingen.



I rest my case...
En nu einde discussie of het nu wel of niet mag of liever wel of niet wilt |:(

default

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Remleidingen binnenin lijkt me wel een veilig idee, brandstof daarintegen zou ik lekker buitenom laten liggen.

Zelf heb ik eens moeten uitwijken voor een andere auto en ik moest een stukje door de berm, geen probleem zou je denken. Dag later keek ik onder de Mini, toen bleek dat mijn remleiding van voor naar achter bijna helemaal door was.

moet je nagaan wat er gebeurd had kunnen zijn als ik een noodrem moest maken.

Maar iedereen moet het zelf beslissen natuurlijk.

Is het niet zo dat je 33% van de auto mag veranderen zonder opnieuw te laten keuren bij de rdw?

default

RE: leidingwerk binnen in leggen.

De RDW stelt de volgende technische eisen aan de remmerij, aldus de info die ik van hun site haalde:

Algemeen
Onderdelen van de reminrichting moeten
deugdelijk zijn bevestigd. Ze mogen geen
breuken of scheuren hebben.
De bevestigingen mogen niet ernstig
zijn geroest.
De onderdelen mogen geen in- en/of
uitwendige lekkage vertonen en moeten de
noodzakelijke bewegingsvrijheid hebben.
De rembekrachtiger en de remkrachtregelaar
moeten goed werken.

Pedaal
Het rempedaaloppervlak moet stroef zijn.

Remslangen
De remslangen mogen niet langs andere
voertuigdelen schuren en niet zodanig
zijn beschadigd dat het wapeningsmateriaal
te zien is.

Trommelrem en schijfrem
Bij een wiel met trommelrem mag in
onberemde toestand de rem van de
personenauto niet slepen. Bij een schijfrem
mag deze enigszins slepen. De dragers of
bevestigingen van de remvoering mogen de
remtrommel of -schijf niet raken.
De remschijf mag niet over meer dan
50% van de breedte van het remblok zijn
geroest.

Remcilinders
De remcilinders van de personenauto
moeten stofhoezen hebben die niet
ernstig zijn beschadigd.

Anti-blokkeersysteem
Het anti-blokkeersysteem moet goed werken
en een deugdelijk functionerende
waarschuwingsinrichting hebben.

Remvloeistof
Het reservoir van het remsysteem moet
voldoende remvloeistof bevatten.




Ik lees hierin niets over de plaatsing van de leidingen, alleen dat ze dus niet mogen schuren langs andere onderdelen.
Oftewel: ik zie zo snel geen bezwaren?

Gjalt.

RE: leidingwerk binnen in leggen.

Stefan84 schreef:

Is het niet zo dat je 33% van de auto mag veranderen zonder opnieuw te laten keuren bij de rdw?



Dat gaat om samengestelde voertuigen. Bij de Rang Rover is dat bijvoorbeeld:
1/3e = Carosserie, 1/3e = Chassis/assen en 1/3e = Motor/transmissie.

Ik heb bij mijn Mini de accu kabel, remleiding en benzine leiding binnendoor gelegd: in het profiel van de bodemplaat.

Door de tunnel aan de buitenkant door de (uitlaattunnel) is op zijn zachtst gezegd "een beetje dom" ;)