Kruimelpad
Lichtverklikker in MPi
RE: Lichtverklikker in MPi
Ingediend door Sander-T op di, 10-12-2002 19:47
Lichten gaan toch vanzelf uit?
Ik heb wel eens een poging gewaagt, maar ik durf het weer eens niet. Bang dat ik em op de verkeerde draad prik en al doende de plofzak uit het stuur doe komen...
Ik zal eens voor je zoeken in mijn uitgebreide database met MPi informatie misschien dat ik daar iets kan vinden.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb eens even gekeken, en het is het handigst als je niet van de schakelaar aftapt, maar van de verlichting van de snelheidsmeter, toerenteller enzo. Het instrumentenpaneel dus.
Daar kun je vrij makkelijk bij, en je hoeft je dan niet druk te maken om stads en dimlicht enzo (aparte draden). De andere aansluiting moet dan ergens bij de binnenverlichting komen. Pas een beetje op met de schakelaar die bij de deur zit, als je daar vanaf wil tappen, want het alarm gebruikt die ook en het is niet fijn als het ding om 2 uur 's nachts gaat toeteren.
- Login of registreer om te reageren
Universitair elektrotechniek, Henk, niet elektromonteur
Maar ook als ingenieur elektrotechniek kom ik er vast wel uit, hoor. Het is alleen altijd handig om even na te gaan of iemand al eens iets gedaan heeft en misschien nog tips heeft.
Sander: stads- en dimlicht, meuh, als hij het bij dimlicht en grootlicht doet vind ik het prima. Bovendien wil ik hem zo aansluiten dat hij gaat piepen zodra het contact uitgezet wordt, dus dan is het denk ik toch het handisgte om te kijken of ik hem onder de kap over de stuurkolom kwijt kan raken.
- Login of registreer om te reageren
Twee documenten die daarbij handig kunnen zijn:
http://www.home.zonnet.nl/tielkie/minipage.html
Verwacht er niet te veel van, ik heb geen zin om een fatsoenlijke pagina in elkaar te mikken. Er staat het elektrisch schema van de MPi op, en een electrical library, waarin de verschillende connectors beschreven zijn.
- Login of registreer om te reageren
Waarom sluit je de boel niet zo aan dat alles uitgaat als je je contakt uitzet,zo zit het bij een mini van mij .... heel erg handig
kan ik nooit meer iets vergeten uit te zetten
- Login of registreer om te reageren
Dat wordt alweer een heel ander project Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om over zoiets na te denken (waarschijnlijk is het niet al te ingewikkeld, maar toch). Ik heb ook nog een Mini te restaureren
- Login of registreer om te reageren
Nou, in de stuurkolom bouwen is niet het beste plan dat ik ooit heb gehad. I.t.t. oudere Mini's zit de kap van de stuurkolom niet alleen vastgeschroefd, maar zitten de twee helften ook aan elkaar met plastic clipjes (onderste helft zit aan de stuurkolom vastgeschroefd, bovenste helft zit met die clipjes vast aan de onderste). En met die kou hebben dus gelijk een aantal van die clipjes het opgegeven; dat plastic is een stuk brosser als het koud is (was eigenlijk al van plan het op te geven, nog 1 keer voorzichtig trekken, krak!). Gelukkig waren zie niet allemaal kapot en kon het meeste wat wel stuk was worden gelijmd. Tot overmaat van ramp kreeg ik toen de bovenste kap nog niets eens weg (misschien dat je hem er wel uit zou krijgen met een beetje buigen, maar dat durfde ik niet aan met die kou, want als een clipje kan breken kan een complete kap ook breken, en dan ben je verder van huis). En omdat ik die kap niet wegkreeg had ik ook niet echt de mogelijkheid om een piepertje in te bouwen (als die kap weg had gekund had het wel gelukt, denk ik, want op de schakelaar zit een mooie multistekker en de aansluitingen van het contactslot kun je ook goed bij). Hoe dan ook, het zit nu weer netjes.
Volgende slachtoffer gaat het zekeringenkastje zijn, daar heb ik betere hoop op (heb ik al los gehad, je kan aan de achterkant overal mooi bij), maar tegen die tijd dat ik het loshad was ik compleet verkleumd, dus dat stellen we maar uit tot het buiten en in de garage iets warmer is
- Login of registreer om te reageren
RE: Lichtverklikker in MPi
Ingediend door Mini Martin op zo, 15-12-2002 16:01
Heel simpel: + op de zekering van de verlichting, - aan de massa.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
Hehe... Simpel is het wel, maar zo simpel niet, Martin. Op jouw manier is dat piepertje permanent zijn irritante werk aan het doen als je je licht aan hebt, niet alleen als je dreigt het te vergeten. Wil je weten hoe het wel werkt, kijk dan even in het algemene topic over lampenpiepertjes, http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=185
Het ging mij ook niet om dat soort fundamentele dingen, maar om de praktijk van het inbouwen in een MPi. Zo had iemand die er ervaring mee heeft me bijvoorbeeld kunnen zeggen: "Inbouwen in de stuurkolom zou ik niet aan beginnen. Die zit met clipjes vast en je loopt nogal kans om die af te breken. Je kunt het beste gewoon inbouwen achter het zekeringenkastje (zit bij de MPi in het interieur), daar kun je overal prima bij." Nu heb ik dat zelf moeten ondervinden. Geeft ook niet, maar als je niet vraagt krijg je zeker niet dat soort adviezen
- Login of registreer om te reageren
En niet te vergeten, het is makkelijk voor mij, want ik heb zo'n lampengiller nog liggen hier, maar ik heb geen zin om 'm te monteren, vanwege het geklooi wat je dan moet doen aan de stuurkolom (afbrekende clipjes wist ik niet...) Zekeringenkast had ik nog niet aan gedacht eigenlijk, misschien ook wel vanwege m'n onredelijke airbag-ontploft-bij-het-aanraken-van-het-gele-draadje fobie
Als het je gelukt is Eelke, kun je dan even vertellen hoe? dan hoef ik het niet meer uit te vinden (ons is lui )
- Login of registreer om te reageren
Is toch best simpel om er een contactgeschakelde lichtinstallatie van te maken. Je zoekt eerst een contactgeschakelde zekering op, deze sluit je aan op aansluiting 85 van een relais, 86 aan massa. Je onderbreekt daarna de voeding van de lichtschakelaar, ook in de zekeringkast, welke je op het relais aansluit op 30 en laat de draad uit het relais komen op aansluiting 87 waarna deze weer naar de lichtschakelaar gaat en voila een contactgeschakelde installatie.
- Login of registreer om te reageren
Eelke zei dit:
Sander: stads- en dimlicht, meuh, als hij het bij dimlicht en grootlicht doet vind ik het prima.
het is inderdaad stadslicht en dimlicht (bij daglicht). Daarnaast grootlicht.
En later ook nog dit:
Hehe... Simpel is het wel, maar zo simpel niet, Martin. Op jouw manier is dat piepertje permanent zijn irritante werk aan het doen als je je licht aan hebt, niet alleen als je dreigt het te vergeten.
Ik heb een 'luxe' lichtpieper van de automaterialenzaak, deze aangesloten op het dimlicht, en niet op het stadslicht. Ik wil nog weleens langs de kant stoppen en wel mijn motor afzetten, maar niet mijn stadslicht. Dan piept hij niet.
Aan de andere kant piept de luxe pieper slechts een klein minuutje en sterft dan langzaam af. Dus als ik 's avonds een kijkje in mijn garage wil nemen, is er ook niets aan de hand.
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Ik heb zelf ook 1tje aangesloten. Viel wel mee qua moeilijkheidsgraad vond ik. Volgens mij (als mijn geheugen mij ff niet in de steek laat) + op dashboardverlichting (werkt met stads- en dimlicht) en de min op contactstroom. Als je contact uitzet met lampen aan gaat ie zoemen. Contactstroomkabel fungeert dan als min. Volgens mij kun je die draden ook gewoon achter je dash vinden (ik wel tenminste)
- Login of registreer om te reageren
Patrick: MPi? Anyway, het is een stuk makkelijker om even het zekeringkastje lost te schroeven dan het hele dashboard eruit te halen, m.i.
- Login of registreer om te reageren
RE: Lichtverklikker in MPi
Ingediend door Mini Martin op ma, 16-12-2002 20:51
Eelke schreef:
Patrick: MPi? Anyway, het is een stuk makkelijker om even het zekeringkastje lost te schroeven dan het hele dashboard eruit te halen, m.i.
Je kan deze draad ook gewoon onder de dash oppikken, zonder je dash te de-monteren. (volgens mij bedoeld Patrick dit ook)
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
Heb een SPI, maar maakt dat veel uit dan? Je kunt idd proberen om ala Houdini op je rug in de Mini de betreffende draden te vinden zonder de dash te demonteren. Makkelijk is anders. Ik heb het gelijk gedaan bij het monteren van mijn houten dash. Zekeringkast zal ook vast wel willen. Voordeel van een MPI, daar zit ie in de auto ipv onder de motorkap.
- Login of registreer om te reageren
RE: Lichtverklikker in MPi
Ingediend door Jos (Inno) op di, 17-12-2002 10:05
Ik heb het lichtpiepertje op de zekeringkast aangesloten, de pieper zit op het schutbord geplakt. Ging vrij eenvoudig ('t is een Inno, dus geen airbag) je zoekt de zekering op waar je verlichting op zit, en dan zoek je (met lampen aan en contact uit) net zo lang een andere zekering tot hij piept, en uitgaat als je hem op contact zet. simpel
- Login of registreer om te reageren
Bij de MPi kun je het dashboard naar voren kantelen. Dan kun je er bij zonder het ding helemaal te verwijderen. Om zulks te bewerkstelligen verwijdere men de beide frisse-lucht inlaten, men schroeve vervolgens de zich daaronder bevindende moeren los (die de steun van het dashbord vastzetten), Dan schroef je de steun los die in het midden, onder de radio zit.
Het dash is nu los, en dan kun je hem naar voren kantelen. Bovenaan zitten twee getande plastieken lipjes, die het dash nog tegenhouden, maar met wat zachte dwang moet dat wel lukken.
en je weet het: "reassembly is the reverse of disassembly" (jaja )
- Login of registreer om te reageren
Patrick: Ja, MPi en SPi is een wereld van verschil. Niet alleen het injectie-systeem is anders, zoals de aanduiding suggerereert, maar er zijn nog veel meer verschillen. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af of je uberhaupt wel bij die draden kan die bij oudere Mini's gewoon onder het dashboard uit hangen.
- Login of registreer om te reageren
Nou, eerste kerstdag "misbruikt" om het lampenpiepertje in de Brooklands te bouwen.
Inderdaad maar via het zekeringenkastje aangesloten, op de zekering voor stads- en achterlicht en die voor de achterruitverwarming (die geschakeld wordt door het contact). Het eerste plan was om het op de zekering voor de ruitenwisser te doen, maar daar bleek de spanning relatief langzaam terug te lopen nadat het contact was uitgeschakeld (retehandig, zo'n multimeter ). Zou dus waarschijnlijk een beetje raar effect geven.
Omdat ik de contactjes niet loskreeg uit het plastic van het kastje heb ik de betreffende draadjes maar doorgeknipt en samen met de aansluitdraadjes van het piepertje weer vastgesoldeerd.
- Login of registreer om te reageren
Eelke,
wat je bedoelt is dus tussen zekeringen C2 of A2 (grootlichten Links en Rechts) en zekering C9 (achterruitverwarming)? of heb ik het mis? Dan maakt die mij weldegelijk geluid maar niet zoals het hoort! Dan zoemt die als het contact op staat en de lichten uit! en enkel dan!
Ik heb eerder al geprobeerd het aan de stuurkolom in te bouwen. Daar kan je makkelijk bij de schakelaar van het contact en van de lichten. Dit werkt effectief maar wanneer mijn lichten dan niet opstaan en de motor draait dan zoemt die heel stil (net hoorbaar) omdat beide klemmen dan op 12V staan maar er toch steeds een spanningsverschil van enkele millivolt is. Geeft wel een zenuwslopend geluidje want het spanningsverschil (dus ook toonhoogte van de zoemer) veranderd dan met de toeren van de motor omdat de alternator dan net iets meer spanning maakt en het verschil weer iets groter is. Dan dacht ik de oplossing gevonden te hebben door een klein condensatortje in serie te plaatsen. En ja hoor de zoem was verdwenen, maar de oorzaak niet! Nu gaf door de opgeladen condensator de zoemer een korte beep als ik mijn contact of mijn lichten opzette. Ik werd toen wel effe pisnijdig op dat ding.
Daarom denk ik dat ik maar een ander type zoemer ga proberen om alle ellende te vergeten.
- Login of registreer om te reageren
De zekeringen-codes weet ik zo niet. Ik neem aan dat die in het instructieboekje staan, en dat heb ik niet, dat ligt bij mijn ouders.
Als het piepertje "verkeerd om" werkt betekent dat simpelweg dat je het verkeerd om hebt aangesloten. Het piepertje gaat piepen op het moment dat de min-pool (bij gebrek aan betere omschrijving, zijn eigenlijk geen polen, natuurlijk) geaard is en de plus-pool 12V spanning heeft. In alle andere gevallen is hij stil.
Je wil het dus zo aansluiten dat de min-pool op het contactslot zit en de plus-pool op de verlichting. Zet je je contact uit en je lichten staan aan, dan gaat hij dus piepen. Draai je het om, dan krijg je precies het gedrag zoals jij beschrijft: de lichtschakelaar telt nu als contactslot en vice versa, zodat het piepertje je nu gaat "waarschuwen" als je je contact aan hebt staan terwijl je je licht uit hebt. Eenvoudig de aansluitingen omdraaien zou dus de remedie moeten zijn.
- Login of registreer om te reageren
Mijn piepertje heeft geen polen en werkt daardoor in de 2 gevallen. Ik heb hem ondertussen toch maar ingebouwd aan het stuur maar heb het zoemertje afgeplakt met kleefband waardoor het geluid gedempt is en ik het lichte gezoem ook niet meer hoor! Toch bedankt voor alle info!
- Login of registreer om te reageren
Het woord "polen" gebruikte ik maar even voor het gemak, maar hij heeft toch zeker wel twee aansluitingen? Met min-pool en plus-pool bedoelde ik dus "de ene aansluiting" en "de andere aansluiting". Min en plus om duidelijk te maken dat ze allebei een andere functie hebben en ze niet uitwisselbaar zijn (en het dus uitmaakt hoe je e.e.a. aansluit).
- Login of registreer om te reageren
In een zoekactie kwam ik dit relatief oude topic tegen en zie dat ik jullie een update schuldig ben. Sindsdien is de lampenpieper namelijk anders aangesloten. Het aansluiten op een contactgeschakelde zekering gaf namelijk toch geen goed resultaat; pieper piepte heel zwakjes als hij dat moest doen.
Verder onderzoek leerde dat de gebruikte zekering in de MPi niet naar massa geschakeld wordt, wat bij mijn eigen 91-er Mini wil het geval is. Het is wel een vereiste dat de ene kant van de pieper naar massa geschakeld wordt als hij af moet gaan. Daarom is het sindsdien toch maar op het deurcontact aangesloten, en gaat de pieper nu pas af als je de deur opent bij brandende lampen.
- Login of registreer om te reageren
aangezien ik mijn hele dash er af heb liggen (lekkage achter dash) wou ik meteen een kabaaldingetje installeren.
Volgens voorgaande berichten is het nog wel een ramp bij een MPI.
De enige oplossing is dus op de deurschakelaar ?
Ik zat te denken aan radiospanning en dash verlichting.
Zou dit een mogelijkheid zijn ?
- Login of registreer om te reageren
Heb die van mij aangesloten op de dashboardverlichting en geschakelde +. Als je nu contact uitzet met lampen aan gaat ie herrie maken
- Login of registreer om te reageren
vandaag druk bezig geweest.
Dash moest er toch uit ivm lekkage (ben er al weer sjaggie van)
Bezig geweest maar kon zo gou niet een link in zekeringenkast vinden die een 12 volt konden leveren als contact uit stond en lampen aan.
Dus zal met relais moeten gaan werken. en die had ik niet voorradig meer (1 nog van 24 volt maar die deed het niet bij 12v )
Dus dat word een andere dag weer de spullen misbruiken.
Bah zo blijf je bezig
- Login of registreer om te reageren
Patrick: ook de problemen hierboven doorgelezen? Ik heb dat ook geprobeerd, maar de geschakelde plus maakt slecht tot geen aarde als hij uit staat. De verklikker deed wel iets, maar maakt bij lange na niet het kabaal wat hij zou moeten doen. Waar heb jij precies de geschakelde plus vandaan gehaald?
- Login of registreer om te reageren
hmmm weet ik eigenlijk niet meer. Hij doet iig prima en herken de problemen eigenlijk niet
- Login of registreer om te reageren
RE: Lichtverklikker in MPi
Ingediend door Eelke op di, 10-12-2002 15:04
In het topic http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=185 hebben we het al eens gehad over een lichtverklikker inbouwen. Heeft iemand specifiek ervaring met het inbouwen in een MPi? In mijn eigen Mini heb ik het al eens aangesloten, maar daar zit de lichtschakelaar in het middenconsoletje. Bij de MPi zit hij op de richtingaanwijzerhendel. En nu wil moeders ook een piepertje in de Brooklands
Waarschijnlijk ga ik gewoon eens de kap van de stuurkolom afhalen en kijken wat ik daar aan aanknopingspunten (letterlijk ) kan vinden. Op zich zou alles onder die kap voorhanden moeten zijn; contactspanning en lampenspanning. Kan het piepertje misschien zelfs wel onzichtbaar onder de kap worden gemonteerd.
Maar mocht iemand tips hebben, dan houd ik me warm aanbevolen.