Looprichting dynamo

RE: Looprichting dynamo

Hoi allemaal,

Ik ben bezig de dynamo een plaats te geven (honda conversion).Bepalend voor de plaatsing van de dynamo is de looprichting. Nou vroeg ik me af of een dynamo ook werkt als je hem andersom laat draaien? de lamp van je fiets brand ook als je het wiel achteruit draaid.

heeft iemand een idee?, moer er aangepast worden??

friso

RE: Looprichting dynamo

Ik heb me nooit echt verdiept in de materie maar er is een belangrijk verschil tussen het el. cicuit van een fiets en een auto.

Dat van een fiets (twee lampjes in serie) is eenvoudig en het maakt voor een lampje (in principe niet meer dan een weerstand) niet uit welke kant de stroom op loopt.

Een auto is veel complexer (er zijn veel meer componenten in opgenomen dan lampjes). Ik vermoed dat het niet (eenvoudig) mogelijk is om de richting om te draaien.

Past de dynamo dan niet op de "normale" manier?

RE: Looprichting dynamo

Yep, een wisselstroom dynamo doet het ook als hij de "andere" kant omdraait.
Alleen is dan de koeling door de dynamo niet optimaal.
De schoepen op de poelie zitten dan verkeerd om.

Dus daarvoor ff poelie schijf vervangen, en klaar.

Suc6.

RE: Looprichting dynamo

Hmm,

Ik heb nu diverse foto's gezien van dynamo's die allemaal een andere kant opdraaien. Ik vraag me af of die gasten hun dyno aangepast hebben...R.S.D, kun je onderbouwen waarom het dit wel mogelijk is zonder ombouwen?

gr

friso

RE: Looprichting dynamo

misschien maakt dit e.e.a. duidelijk:
http://www.walburgcollege.nl/vakken/nat ... tor_nl.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Looprichting dynamo

De diode brug bij een dynamo zal een tegengestelde draairichting tegenwerken.
Je kan een dynamo dus niet andersom gebruiken zonder dat hij omgebouwd is.

RE: Looprichting dynamo

hmm,

vreemd ik kreeg deze reactie van iemand die er op deze manier al een tijdje mee rond rijdt...

From: MiniMike To: frisow Posted: Fri Oct 13, 2006 5:11 am Subject: Re: alternator

frisow, I have had no problems with the alternator mounted this way. The only difference the spinning direction makes on the alternator is that the cooling fan inside the alternator spins backwards, so provides less cooling, which may shorten the life of the alternator under heavy loads. If you are worried about that, you could have an auto electric shop replace the fan with one designed to spin the right way. I would not bother as after 3 years, there are no problems with the stock alternator. Mike

gr

friso

RE: Looprichting dynamo

Als het een wisselstroom dynamo is (wat het blijkt te zijn uit het antwoord van minimike) kun je dus idd de draairichting omdraaien. De diodebrug krijgt de wisselspanning hooguit met een faseverschuiving aangeboden t.o.v de andere draairichting.

De diodebrug zorgt voor de gelijkrichting van de wisselspanning naar gelijkstroom boordspanning (waardoor de faseverschuiving dus ook geëlimineerd wordt)....

RE: Looprichting dynamo

Ik zou denken dat dit wel uit zou maken, ivm het gebruik van diodes. Deze slaan immers door bij voldoende spanning tegen de richting in.
De spanning wordt dus wel doorgelaten.
Echter lijkt het mij niet bevordelijk voor de levensduur.

RE: Looprichting dynamo

Volgens mij zit het zo:

dynamo---AC----->diodebrug-------DC------>elec.circuit

De diodebrug (dus een schakeling met diodes) maakt van de wisselspanning die van de dynamo afkomt een gelijkspanning.

Nu gaan we kl*ten met de dynamo: we keren de draairichting om. Wat gebeurt er dan? (ff eerder besproken koeling buiten beschouwing gelaten)

Voor het effect kijk maar es op de site van Theo
http://www.walburgcollege.nl/vakken/nat ... tor_nl.htm (klikken op rode balk: 'draairichting omdraaien", en letten op de grafiek)

Het spanningsverloop en de amplitude (piekhoogte) blijft exact hetzelfde. Er treedt enkel een verschuiving op (tov de x-as, de tijd dus). Dit zal de diodebrug worst wezen...

ps. Als het een gelijkstroomdynamo zou zijn wordt het inderdaad een heel ander verhaal...

RE: Looprichting dynamo

De diodebrug (dus een schakeling met diodes) maakt van de wisselspanning die van de dynamo afkomt een gelijkspanning.



zie het plaatje bij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter

ingaande (wissel) stroom aangegeven door ~
de draairichring van de dynamo die de wisselstroom opwekt maakt niet uit, en zoals Daan al in de quote zegt: de diodebrug zorgt er juist voor dat er gelijkstroom uitkomt ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Looprichting dynamo

Hi Daan,

ik kan die site niet openen.... ik weet ook niet zoveel van electra e.d.... maar je zegt dus ondanks de draairichting verandering, blijft het amperage het zlefde. proberen waar lijkt mij... mocht het fout gaan, wat zou dan stuk gaan? een zekering of zou er blijfende schade aan ecu e.d. kunnen ontstaan..?

RE: Looprichting dynamo

Jammer dat je de site niet kan openen. Misschien kun je je nog iets voorstellen bij de sinus en cosinus functie.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:TrigF ... s_Graf.png (rode lijn is sinus, blauwe is cosinus). Ze zijn qua amplitude (maximale en minimale spanning)identiek maar de een is verschoven tov de ander.

Dat is wat er gebeurt als een wisselstroom dynamo de andere kant opdraait. Nogmaals, de diodebrug maakt het niets uit en er komt uiteindelijk precies hetzelfde voltage uit....

RE: Looprichting dynamo

bji mij werkt t prima hoor, gewoon omdraaien dat ding, idd alleen de koeling werkt minder.

RE: Looprichting dynamo

Oke... alles bijelkaar opgeteld kom ik tot de conclusie dat het zou moeten werken... alleen de de koeling verdiend aandacht.

Allen dank voor jullie inbreng!!

friso

RE: Looprichting dynamo

sorry dat ik het zeg maar een auto doet niks met wisselspanning... als jij je dynamo de verkeerde kant op laat draaien zullen de diodes (bedoeld voor gelijkrichten) de stroom tegehouden is ook maar goed ook anders gaat je accu er aan onder door... elke vorm van batterijen is gelijkspanning. dus de accu in de auto ook. ik raad het je dan ook streng af het op deze manier te doen.. er zijn toch ook wel gewoon dynamos te vinden die de andere kant op behoren te draaien.. dat scheelt aanpassingen, tijd en waarschijnlijk geld.

succes ermee

RE: Looprichting dynamo

hmm, ik begrijp je inbreng. Maar hoe verklaar je dan dat dit bij Daan geen probleem geeft en zo al een tijdje zo rond rijd?

RE: Looprichting dynamo

bekijk (nog eens):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter

.. diodes laten de stroom 'in 1 richting' door, de wisselstroom die wordt opgewekt wordt zo tot gelijkstroom gemaakt; het feit dat de dynamo links- of rechtsom draait maakt niet uit. En je accu blijft dus heel 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Looprichting dynamo

Thanks Theo!! ik ga het gewoon zo proberen! er is genoeg geschreven en bewijs geleverd om het gewoon te probberen.... thanks allen!!

RE: Looprichting dynamo

stungun schreef:
sorry dat ik het zeg maar een auto doet niks met wisselspanning... als jij je dynamo de verkeerde kant op laat draaien zullen de diodes (bedoeld voor gelijkrichten) de stroom tegehouden is



De besproken dynamo is een WISSELspanningsdynamo. De diodes houden dus pakweg de helft van de stroom tegen om er gelijkspanning van te maken. Hoe (op welk moment) die wisselstroom in de diodes aankomt (draairichting dynamo) maakt niet uit!

It's proven by sience

RE: Looprichting dynamo

Daan schreef:
De besproken dynamo is een WISSELspanningsdynamo. De diodes houden dus pakweg de helft van de stroom tegen om er gelijkspanning van te maken. Hoe (op welk moment) die wisselstroom in de diodes aankomt (draairichting dynamo) maakt niet uit!



Juist, ik was bezig het onder woorden te brengen, maar Daan verteld het helemaal juist.

Suc6, gaat lukken.