Lucas 59D4 en Pertronix

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Forummers,

Hoe kan ik zien of mijn Lucas 59D4 ontsteking er een met of zonder "resistor" is?

In Haynes staat iets over "ballested ignition system" met een resistor en extra roze/wit bedrading tussen de bobine en het zekeringkastje.

Ik heb op het forum gezocht op dit onderwerp en ik kom twee setjes electrische ontsteking tegen van Pertronix. Een LU-144 blue points >'80 zonder resistor en een LU-243 blue points met resistor >'74.

Ik heb een LU-243 geleverd gekregen. Volgens naspeuring op het Internet is de LU-243 voor mijn Lucas 59D4 41907A de juiste. Volgens mij is er geen sprake van een "resistor". Wie weet meer hierover?

Alvast bedankt.

Erwin 8)

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Ik ben zelf alweer een stapje verder. Er is sprake van een wit/roze draad vanaf de bobine. Pertronix schrijft in dergelijk geval voor de rode draad aan te sluiten aan de contactschakelaarzijde van "resistor". Kennelijk niet direct op de "+" van de bobine bij plaatsen. Nu wordt de resistor schematisch voorgesteld als een onderdeel/item in de wit/roze lijn, via een zekering naar wit richting contact schakelaar. Er wordt gesproken over een "resistor wire"of een "ballast resistor". In schema 18 van Haynes wordt kennelijk een "resistor wire" bedoeld. Vraag is dan waar de rode draad van de Pertronix aan te sluiten????

Erwin 8)

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Het probleem is ook nog wat te doen met het zwarte aarde draadje tussen de basisplaat en de contactpunten montage plaat. Lijkt me toch een belangrijk onderdeel. Via het schroefgat van de condenser is deze niet meer te monteren. Dan ligt de Ignitor ring scheef.

Wie heeft er al een 59D4 omgebouwd met een Ignitor van Pertronix?

Erwin 8)

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Nou, het blijft stil met antwoorden rond dit onderwerp. Ik ploeter voort.

De wit/roze blijkt een weerstandsdraad te zijn die bij het starten de terugval van de accuspanning opvangt. De bobine is 9 Volt (gemeten 10,2 Volt op de +/- van de bobine met contact aan/contact punten gesloten/accu spanning 12,4 Volt) en door deze "resistor cable" blijft de startspanning optimaal. Typisch want er loopt nog een geheel witte draad dubbel van de bobine + naar dezelfde stroombron op zekering 1 van het zekeringhuis. Deze is niet afgebeeld in het schema van Haynes. De Ignitor wil kennelijk geen 9 Volt ontvangen.

Probleem met de uitwisseling kan nog de kleinere onstekingshoek zijn. Die van de 59D4 is 3 graden minder dan de Ducellier.

Iemand al enige ervaring op dit gebied te delen?

Erwin 8)

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Er zijn 12V en 9V bobines als ik het goed heb dus dit kan er een zijn die omgebouwd is? Is je auto bv omgebouwd van 1000cc naar 1275?
Ik weet niet of het bij jou kan maar waarom monteer je niet gewoon een electronische onsteking van een Metro?

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Yep, dat is juist. Mijne is dus 9 Volt in een gewone 998 cc. Een electronische ontsteking van de Metro ken ik niet. En na aanschaf van een 100 euri Ignitor wil je er wel wat mee. Bedankt voor je reactie trouwens. Ombouwen naar 12 Volt zou natuurijk ook een optie kunnen zijn. :D

Erwin 8)

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Kijk eens op dit topic. Bij mij was het aansluiten in ieder geval heel eenvoudig (achteraf :-) )

http://www.home.earthlink.net/~budkrueg ... to_TD.html
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=11504

[size=75:3eiuoqir][Edit: URL ingekort - Eelke][/size:3eiuoqir]

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Blissard,

Bedankt voor je inbreng. Dit was alle info die ik vooraf ook kon vinden. Een goede uiteenzetting bij de eerste link. Maar daar wordt ook niet gesproken over een resistor. Gewoon aansluiten op de + & - van de bobine voor de LU-164. Maar de mijne, de LU-243, begint wel over een resistor. Kennelijk in die distributor ook geen aarde draadje. Ik heb het aarde draadje nu geklemd tussen de eerste (volgens tekening 25D4) losse basisplaat en het aluminium plaatje van de Ignitor. Als het een vereiste is na ombouw dan moet er nu ieder geval aarde zijn tussen de platen en de distributor.

Erwin 8)

RE: Lucas 59D4 en Pertronix

Om dit onderwerp tot zover af te sluiten de mededeling dat de ingreep heeft plaatsgevonden en de electronische ontsteking werkt perfect. :D Dat had ik dus drie jaar eerder moeten doen.

Uiteindelijk bleek het hele 'ballested resistor' verhaal een hoax. De wit/roze draad is aanwezig en dubbel uitgezet in geheel wit. De bobine bleek gewoon 12V. |:( De boel op springen (TDC) gezet de Ducellier vervangen door de Lucas 59D4 met Pertronix Ignitor. Aansluiting met de aandrijfas naar de versnellingsbak bleek dezelfde te zijn. De bedrading van de Igitor aangesloten op de + en - van de bobine en... draaien als een tierelier. Echt een aanrader.

Erwin 8)