Maximaal aantal toeren 1000cc

RE: Maximaal aantal toeren 1000cc

Wat is nou eigenlijk het maximaal aantal toeren wat een 1000cc blok kan draaien? En is dit te testen zonder schade aan het blok te veroorzaken?

En wat kan/moet je allemaal eraan doen om dit bereik omhoog te krijgen, nokkenas, vliegwiel afdraaien?

normaal gesproken kan een 1000 rond de 6000 a 6200 toeren aan? zal wel wat meer zijn maar daarboven heeft het geen enkele nut omdat hij daar toch geen power heeft.

en het verhogen van de toeren weet ik niet..

Technisch gezien ca 8000,(short strokes kunnen to ca 10K) echter heb je daar niets aan want je motor wil met een standaard nokkenas niet harder dan ca 6000 en heb je topvermogen rond 5500.

Een A series is niet erg geschikt om veel toeren te draaien vanwege een paar dingen:

lange slag (dwz vrij snel hoge zuiger snelheden en dus krak.., en relatief veel wrijvings verlies)

moeilijke kop:
Ademt niet erg best (al kan je daar wel aardig wat aan doen). Hoge toeren betekent dat je weinig tijd hebt om de cylinder vulling te doen.

dus idealiter probeer je zoveel mogelijk vermogen te krijgen onder 7000 toeren..daarna gaan dingen te snel kapot

op zandvoort is er een man die heeft een 1070 en een 970 cc short stroke motor en die draait inderdaad tegen de 10.000 toeren aan.. klinkt super en dat ding is gewoon nog in top conditie!.. ik wou dat ik een short stroke had.. :)

Maar kan het kwaad om je blok heel even tot het maximaal aantal toeren te laten lopen om te kijken hoeveel die er wil draaien?

Kijk uit, een aantal maanden gelden had een forummer hier dat ook gedaan door net even te lang te hoge toeren te draaien... MOTOR KAPOT!! Veel te duur geintje, dat wil je niet!

Een mini-motor met carb heeft geen toerenbegrenzer ofzo, alleen de fysieke limiet van onderdelen gaat bepalen hoeveel toeren je kunt draaien. Dan ben je al snel dingen aan het stuk maken...

waarom wil je het weten?

mijn 1000 word regelmatig flink in de toeren gejaagd (80 in z'n 2 )ik heb alleen nog geen toerenteller
hij houd het prima zonder olieverbruik en zonder andere rare dingen

als je meer toeren wil maken is het een kwestie van alles verlichten en balanceren
als je ook power uit die toeren wil hebben dan moet je een passende nokkenas monteren.

Tja waarom wil ik het weten, motortje loopt nogal makkelijk hoog in de toeren de laatste tijd. Net met gemak zo'n 6700rpm en vroeg me af of dat normaal was voor een standaard 1000tje :)

Wie weet heb je wel wat aan dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 7108#87108