mech. of elektrische benzinepomp

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Op dit moment ben ik mijn mini aan het restaureren en ben nu op het punt beland om mijn motorblok erin te gaan zetten. Alleen mijn vraag is zal ik een nieuwe mecanische benzinepomp monteren of gelijk maar naar een elektrische benzinepomp overgaan.

setup
1340 cc gereviseerd motorblok ex metro
45mm webercarburateur
286 kentcam nokkenas
maniflow uitlaat

wat zeggen jullie ervan gewoon bij het oude blijven (redelijk simpel) of naar elektrisch overgaan (moeilijk denk ik) :? :?

mvg wouter

RE: mech. of elektrische benzinepomp

hoi.

ik denk dat je met een electische pomp en een druk regulator met een weber het beste uit bent.

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Sterker nog, ik weet het we zeker. Drukregelaar hoef je weer niet perse te hebben, maar een pomp van 1 bar vind ie wel lekker....

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

bedankt voor deze reacties, maar waar kan ik deze onderdelen ergens halen. dus benzinepomp met drukregelaar.

wouter

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Gemiddelde automaterialenzaak heeft ze wel. Drukregelaar heb je niet nodig, omdat als ie 1 bar rondpompt je meer dan voldoende benziene krijgt. Faccet maakt wel goeie. Ik weet dat in de Mini Magazine nog een artikel staat met nr. Zal et wel eens opzoeken voor je. Geef ik je het bestelnr. wel. Is het een kwestie van bellen. Op zich heb je geen faccet nodig, een ander merk is ook goed. Maar hoeveel Pk schat je ongeveer dat je gaat krijgen (e.a. 90Pk, 120Pk, 150Pk, 180Pk, 200Pk?)????

RE: mech. of elektrische benzinepomp

1 bar (15 psi) lijkt mij rijkelijk veel.

normaal wil je 3-3.5- maximaal 4 PSi maar wel met genoeg flow. ( webers willen veel peut met lage druk)

je wilt dus een pomp die wat aan de grote kant is ( doet er niet echt toe als het er maar geen is van een injectie met een druk regulator of een pomp die gewoon veel benzine met ca 0.25 bar geeft van zichzelf

ergens tussen 0.2 en 0.28 bar dus maar wel met genoeg capaciteit (liter per minuut niet druk).

Facet heeft er wel een (kan je gewoon bij de brezan/ willekeurige auto toko krijgen )

overigens.. als je zo'n swanneck inlaat spruitstuk er op hebt zitten kan je mijns inziens (veel)beter een SU er op zetten (let wel: ik heb niets met webers en zie het punt niet echt).

echt goed passen doet het toch niet en als je toch een modificatie aan je shutbord moet doen zet er dan een langer exemplaar op want anders heb je alleen het verbruik van een weber zonder de PK's

ik zie geen vermelding van een andere kop? :?

RE: mech. of elektrische benzinepomp

SU en Weber zit een behoorlijk verschil tussen. Webers kunen gewoon tot 1,1 of 1,2 bar hebben (als enige europese carb, samen met Dellorto dan, maar dat zijn replica's, die ik persoonlijk nog iets beter vind). SU, Solex enz, kunnen veel minder druk aan. Daar is 0,5 echt wel de limiet volgens mij, maar misschien zelfs wel minder. Maar zo weinig druk vind een weber voor zover ik weet niet echt lekker. Jet's in die dingen horen echt te spuiten. Wat die inlaatspruistukstukken heb je zekerweten gelijk, en voor op straat is eigenlijk een SU altijd beter. Dellorto op plek nr. 2 (meer koppel als weber, zelfde vermogen) en dan pas de weber....

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Ik was even aan het twijfelen..

ik heb dus nog even gezocht. marre. ik vindt keer op keer tussen 2 en 4 psi.

onder andere bij de amerikaanse weber importeur


effe dit maar als voorbeeld:
http://www.johnmaherracing.co.uk (welliswaar VW's)

Fuel pressure regulator
The needles and seats in your Weber or Dellorto carbs are not designed to cope with more than 4psi fuel pressure, so when using a high output fuel pump, you'll need one of these to reduce pressure to the desired level. Adjustable between 1.5psi and 5psi.

als er te veel druk op staan loopt de vlotterkamer te vol:
even vertaald van een SSCA racer:



>kort gezegd: met motor uit vult de vlotterkamer tot een niveau wat gecontrollerd word door de vlotter hoogte.

Het brandstof niveau moet iets onder de laagste emulsie buis gaatjes liggen, dit zodat lucht die door de venturi gaat een door een drukverschil de benzine door de gaatjes kan zuigen om zo de mix te maken.
als de druk te hoog is (en de vlotter naald dus door de druk van de pomp wordt open gedrukt tewijl hij eigelijk dicht had moeten zijn) stijgt het benzine niveau in de emulsie buis boven de gaatjes en heb je constante lek uit de hoofd spoeier.

dit zal ook verklaren waarom sommige mensen met een weber een verbruik hebben dat helemaal nergens over gaat

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Vergeet je niet iets? Die carb's die je net zoet hebben Downdraught carb's (IDA en dergelijke), maar DCOE is nogal wt anders. Die hebben die druk wel nodig, aangezien veel amerikanen bevoorbeeld sneller kunnen accelereren zodat ze de brandstof terug de carb in persen. Met valstroom heb je daar zowiezo geen last van....

RE: mech. of elektrische benzinepomp

dat laatste gaat overigens wel over een DCOE

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Vaag dan. Ik heb ze wel eens op een 205 GTi gezet (309GTi blokje erin, 2.0 176Pk standaard. Ruim 200 met 2 45m DCOE's) Maar die draaide op 13psi. Alles lager als dat liep die minder op en met 10Psi en minder sloeg die zelfs af....

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Men praat hier over ditjes en datjes en heeft men de klok horen luiden, maar wat jammer men weet niet meer waar de klepel hangt.

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

ik heb er een stage 3 kop op zitten met 1.5 tuimelaars. het is een swanneck inlaatspruitsuk die geflowd is.
uit jullie tekst wordt ik niet echt duidelijk. moet ik nu een pomp nemen met een lage druk veel vloeistof stroom naar carb of juist hoge druk en weinig vloeistofstroom. :?

wouter

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

@wouterwolfs?

Dat bedoel ik nu men heeft de klok horen luiden maar men weet niet waar de klepel hangt.
Men lult en verteld er maar op los de 1 heeft het van de ander horen zeggen, en verteld men maar rond om maar te zwijgen over praktijkervaring(en).

Je zegt het zelf uit jullie tekst wordt ik echt niet duidellijk??? Dat zijn de mensen met ervaring en hebben er geen benul van hoe het 1 en ander werkt, ze hebben het maar gehoord og ergens gelezen?? spijtig voor je! maar ik knoop er geen enkel touw meer aan vast met dat gelul.

RE: mech. of elektrische benzinepomp

@ Linkaard: Doen wij gelukkig al niet meer sinds je hier bent.

En wat die druk betreft: Is practijkervaring, maar zoals gezegt, niet met een mini. Je kan er de donder op zeggen dat een 309 blok die er meer als 200Pk uitperst ook wel even wat meer benzine nodig heeft....

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Juist en de waarheid is hard Kevski Style!!! helaas jammer voor je!!! GEEF DAN EEN DUIDELLIJK EN KLAAR ANTWOORD MAN EN ZEIK NIET ROND DE POT.

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Ik geef een duidelijk antwoord, maar zoals je waarschijnlijk zelf ook wel kan bedenken zijn er meerdere manieren om een kat te villen.... Daarvoor zijn er ook meningen. Maar wat me bij jouw telkens opvalt is dat je alleen maar de mening draagt anderen af te zeiken i.p.v. iets nuttigs neer te zetten. Ik bedoel, wat draagt jouw stukje nauw bij aan dit topic?

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

eum eum ben effe aan het denken,?? welke bijdrage ik heb in dit topic, jippieeee gevonden eureka en ja mijn bijdrage is afzeiken zoals jij het beaamt, waar ben je dan bij de andere topics???

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Een carb (onafhankelijk van het merk of type) heeft flow nodig, geen druk. Als je de leidingen te krap maakt heb je extra druk nodig om bij de carb te komen, maar niet voor de carb. Ga maar na, een carb heeft een vlotterkamer die afgesloten wordt als'tie vol is. Die wordt leeggezogen, dus de druk in die kamer is 1 bar absoluut of minder (+ eventuele turbodruk, maar die laat ik er even buiten). Ergo, als de vlotter zakt en de druk van de aanvoer hoger is dan de druk in de kamer vloei de benzine de kamer in. Makkelijk. Nemen we echter de standaard mini benzineleiding en een flink zuipende motor (1380 + 45DCOE) dan is die leiding eigenlijk wat te klein. Een hogere pompdruk is dan een remedie (lapmiddel). Mijn auto had een 10x1 buis als aanvoer en gebruikte de standaard (4x0,5??) leiding als retour. En om de vraag te beantwoorden: ik kies voor electrisch, omdat die efficienter is. De mechanische pomp belast de motor. De electrische ook, via de dynamo, maar doordat de electrische pomp over het algemeen efficienter is, is de motorbelasting netto minder. Peanuts, maar toch.

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Jongens jongens... Kan dat ook op een normale manier? Linkaard, je kunt ook wat vriendelijker reageren.

Bij voorbaat dank. ;)

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Daar zeg je trouwens wel wat Hugo: Leidingdikte. ik denk dat al het verschil maakt tussen de hogere druk en de lagere druk. Dikte van de aan en afvoerleidingen. Nooit over nagedacht, maar dat zal het wel zijn. Voor een dunnere leiding gebruik je meer druk. Voor een dikkere leiding gebruik je minder druk, maar meer pompvolume. Daar zal het wel aan liggen kwa hoge of lage druk. 205 Was standaard een 1.3, dus zullen daar de leidingen ook wel niet te dik zijn geweest. Moet haast wel. In ieder geval een helder idee!!!! :D

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Volgens het boek 'how to build en powertune Weber en Dellorto DCOE,& DHLA Carburettors': Webers and Dellortos require high fuel volume not high fuel pressure. 1.5 to 2.5 pounds per square inch is the requirement. (2.5psi = 0.17bar)

Ik zou voor een electrische pomp gaan en deze via een losse schakelaar op je dash inschakelen. Flinke aanvoer en retour leidingen om voldoende volume te leveren (bv. 10mm) en een druk regulator om de druk goed in te kunnen stellen. 8)

Succes!!

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Net zoals dat geadviseerd wordt voor een turbo: aanvoer 8mm retour 10mm en een drukregelaar ertussen. Ik had in mijn auto een elektrische pomp van een Renault 21 werkte uitstekend,maar de druk was relatief laag, kan een HIF 44 ook niet aan trouwens.

Dennis

RE: mech. of elektrische benzinepomp

[size=85:1eaqr43p][topics samengevoegd - Crispy][/size:1eaqr43p]
Na lang twijfelen, heb ik toch maar besloten van een weber op men mini te zetten.
Wat ik al heb:

-Gereviseerde Weber dcoe 45
-4,5 inch rechte inlaat
-Luchtfilter met 2 ramstacks
-Inox weber box

Wat ik weet dat ik nog nodig heb:

-Gaskabelmechanisme

Waar ik over twijfel en dus hulp bij nodig heb :

-Elektrische benzinepomp tot 130 pk ( nodig of niet? Ik heb nu de gezone mechanische steken, dit is wel een nieuwe)
-Regulator voor de benzinedruk
-Grotere benzineleidingen???

Kortom ff raad nodig over de laatste 3 of dingen die ik ben vergeten.

Al bedankt en Groeten

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Hallo,

Ik heb een hiff44 en een 1300 cc motor met andere nokkenas. Ben vanmiddag bij de plaatselijke onderdelenboer geweest voor een universele benzinepomp. Ik gebruik de mechanische niet want ik ben bang dat ik dan niet weg kom met mijn LCB. En anders komen de brandstofslangen ook wel erg dicht langs mijn uitlaat.

Bij de onderdelenboer op hier in de buurt hadden ze er geen op voorraad maar kon wel besteld worden. De pomp zou 89 euro EX BTW kosten. Ik vind dit erg duur vergeleken met wat ik op internet vind. Op internet heb ik een nieuwe pomp gevonden voor 35 euro. Er is zelfs een site die voor Facet 13,50 dollar aanbiedt. (incl verzendkosten nog 50 euro)

Dit topic vond ik vooral info over een weber carb. Kan ik gewoon elke willekeurige pomp kopen voor mijn hiff44? Wat zijn zo ongeveer de prijzen bij de diverse onderdelenboeren?

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Waarom voor een elektronische benzinepomp gaan? Een standaard 1275 met een Hiff44 kan met een mechanische ook gewoon gevoed worden. Ik heb met een zwaarder blok ook gewoon met een mechanische gewerkt, nooit problemen gehad.

default

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Ik dacht dat een mechanische niet past bij gebruik van een lcb spruitstuk....

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Dat hoort gewoon te passen. Dat is met het ontwerp allemaal meegenomen.

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Even ongeacht de setup en of het wel of niet noodzakelijk is om een andere pomp te plaatsen maar als ik bij een 1275cc carb van mechanisch over wil stappen naar electrisch moet ik dan altijd een retourleiding leggen of is dit helemaal niet nodig??

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Afhankelijk van de pomp die er gebruikt wordt. De meeste facetpompen hebben geen retourleiding.

RE: mech. of elektrische benzinepomp

Bij een lage druk elektrische pomp heb je geen retourleiding nodig.

Dennis