Meer pk in 1100 clubman estate

default

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een mini clubman estate met een 1100 erin. Ik zou graag wat meer pk eruit willen halen, wat zou ik hiervoor moeten doen?

Groeten Gilliam

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

eerste stap: carburateur en ontsteking goed afstellen
Tweede stap: stage 1 kitje monteren ( andere uitlaat, beter uitlaat en inlaat spruitstuk, andere naald in carburateur)
Derde stap: stage nog meer ( geflowde kop, andere nokkenas )

De eerste vraag die je je echter moet stellen is: " wil ik het huidige blok houden?"
1100 tjes staan wel bekend als olieboten.
Als dat bij jou niet het geval is en je hebt geen race ambities, denk ik dat een stage 1 configuratie je een end brengt.

Bedenk je ook eens dat als je meer vermogen wilt, dat het dan handig is om de remmen te upgraden.

Groeten
Ed

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Je doet er goed aan om eerst eens de compressie van deze motor op te (laten) meten.
Wanneer die niet 'goed' is, is het weggegooid geld wanneer je nu zaken gaat kopen die je 'er aan' kunt schroeven om meer vermogen te krijgen. Want dat krijg je dan niet.
Praktijk is, dat de vierde cilinder een afwijkende compressie heeft.
Dat komt doordat deze cilinder in het koelsysteem 'het verste weg' zit.
Wanneer het koelsysteem al aardig gevuld is met ketelsteen en andere ongerechtigheden, dan kan bij de vierde cilinder de koeling zo tekort schieten, dat de zuigerveren in de cilinderwand beginnen te vreten.
Als de compressie tegenvalt, doe je er goed aan om eerst maar te sparen voor een complete motorrevisie en dan bij die gelegenheid ook de 'goodies' die je in je hoofd hebt er bij kopen.

Controleer dus heel precies de klepspeling, regel de ontsteking perfect af en stel de carburateur correct af, rijd de motor warm en doe een compressie test. Wanneer je de remmen goed afstelt, zodat ze maar minimaal aanlopen en je hebt de wielstanden correct afgesteld en de bandenspanning is in orde, zal je merken dat je auto al heel wat meer 'vermogen' heeft dan je aanvankelijk dacht.
Het helpt ook wanneer het koelsysteem eens 'ontkalkt' is. Betere koeling geeft een beter effect van de verbranding.

default

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Bedankt voor de snelle reacties, kzou de 1100 erin willen houden. We zullen eens een compressie test doen,nen de koeling nakijken
Mvg Gilliam

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

De 1100 is een leuk en goed motortje.
Hij heeft gewoon op tijd z'n onderhoud nodig (iets waar de 1000 veel minder gevoelig voor is).

Groet ron

default

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Dit is hem http://myalbum.com/album/31J6DUuh5tST , de bedoeling is de motor zuiver maken en de pakkingen vervangen, en dan de compressie enz... meten. En als deze goed zijn, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk en uitlaat veranderen

Groeten Gilliam

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Zó, dat is een leuk karretje. Ziet er goed uit.

default

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Zouden tip roller Rockers 1.5 ook veel helpen?

Groeten

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Ik dacht dat bang-for-buck een nokkenas wat beter was. Voor goeie roller rockers ben je al gauw 1000 euro kwijt terwijl een 'hetere'/snellere nokkenas een stuk goedkoper is en misschien iets meer geeft wat je zoekt.

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

In principe moet het motorblok uit de auto om een nokkenas te vervangen.

Misschien is het een idee om een bewerkte kop erop te zetten.

En hier wat leesvoer:
http://russellengineering.com.au/projec ... -bore-pt3/

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

DanielM schreef:
Ik dacht dat bang-for-buck een nokkenas wat beter was. Voor goeie roller rockers ben je al gauw 1000 euro kwijt terwijl een 'hetere'/snellere nokkenas een stuk goedkoper is en misschien iets meer geeft wat je zoekt.




Geen idee waar jij je roller rockers haalt, maar zo duur heb ik ze nog nooit gevonden ;)
Bij de webshops in Engeland heb je ze al vanaf 168 pond ((zeg € 250,-).

Meer pit uit je blok heeft ook te maken met de hoeveelheid lucht/benzine toevoer.
Ik heb volgens mij nog een setje dubbele carbs liggen speciaal voor een 1100 zelfs :P

Verder meer algemeen is het handig/verstandig om eerst even wat in te lezen en te onderzoeken voordat je allerlei upgrades uitvoert.

RE: Meer pk in 1100 clubman estate

Ach ja, een setje Titan rollers kost je al gauw 550 pond, wat een slordige 800 euro is. http://www.avonbar-racing.co.uk/689/Tit ... 75-Engines