meer vermogen

default

RE: meer vermogen

even een vraagje. hoe kan ik op een makkelijke manier wat meer pk-tjes krijgen uit mijn 1.3 mpi. het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk al zal dat niet helemaal gaan.
alvast bedankt voor de tips

RE: meer vermogen

hoi.

je bent in de praktijk beperkt tot ongeveer 85 PK max. daarna kan de injectie computer het niet echt meer bijhouden.
al is er een vent die kennelijk geluk had want hij kreeg er tegen de 95 pk uit :?

je kan eerst maar beginnen met een K&N vervangingsfilter en een RC40 eind demper.


maar wat ik er van hebt begrepen (nogal veel gelezen over de injectie modellen recentlijk) ben je eigelijk soort van veroordeelt om een 'full monty' conversie te doen om een beetje effect te hebben.
dwz.
uitlaat,inlaat,gemodificeerde kop,1.5 rockers

andere nokkenassen kan wel maar je kan eigelijk alleen exemplaren gebruiken als een 266i en SW5i.

wil je echt serieus inspuiten dan wordt het een hele andere injectie setup (keith calver is bezig aan een systeem dat is gebaseerd op een Webcon..dus dat is nogal prijzig) en/of een 7 poort of 8 poort kop (katsjiiinnnnnggggggggg, neem 2 a 3 credit cards mee)

RE: meer vermogen

om een mpi op te voeren is inderdaad kostbaar en ingrijpend, stage 3 kop 35/29 + rollertip tuimelas 1.5 + eindoverbrenging 3.105+ kn i kit stevige uitlaat 2e demper eraf.... rijd erg goed maar ik ben nog niet tevreden, vandaar mijn vtec project.

Eric (strinnie 8) )

RE: meer vermogen

tjah.. tegen een beetje Vtec valt niet op te tunen.

al zou je met een AKM 7 poorter ( vindt ik een mooi concept dat niet te veel van een A series afwijkt wel 4 inlaat poorten maar "gewoon" 3 uit) zonder veel moeite 125 pk moeten kunnen krijgen. er wordt geclaimed dat je met een standaard MG metro blok met alleen de kop en 1.5 rockers 100PK haalt. da's 30 pk winst!!

niet helemaal eerlijk want je kan op een 7 poort kop geen enkele carb zetten. meestal ziten daar twee weber 45's op

maarjah een type R doet standaard 190 pk's ..(eng lijkt mij dat in een mini)

RE: meer vermogen

Ik heb een 1.3 SPi en een maandje of twee geleden 1.5 rocker laten plaatsen.... scheeld redelijk wat. Ik had al een rc 40 demper, maar daar zit de tweede demper nog tussen. En dat laat ik zo denk ik gezien het nu al harde geluid binnenin.

Ik denk echter dat ik nog wel de kop laat vervangen door een andere, welke weet ik nog niet. :D

RE: meer vermogen

prutser schreef:
Ik heb een 1.3 SPi en een maandje of twee geleden 1.5 rocker laten plaatsen.... scheeld redelijk wat.



Prutser geeft het zelf al aan: de 1.5 tuimelaars hebben pas echt nut indien je deze koppelt aan een snellere kop (en omgekeerd). Het gaat erom dat de beademing verbeterd.

Voor normaal sportief gebruik op de openbare weg wordt een stageIII gevlakte kop geadviseerd.

In Miniworld wordt vaak gesproken over een 90 pk-kit met 1.7 tuimelaars. Na diverse meningen onder minicentra te hebben gepijld komen ze toch uit op de conversie met de 1.5 tuimelaars. In plaats van een sportieve luchtinlaat kun je er ook vooer kiezen om je luchtinlaat te modificeren. De scherpe randen worden afgevlakt waardoor er een betere luchtstroom ontstaat. Wil je boven de 85-87 pk uitkomen kun je het beste nog een Superchips Icon branstofcomputer aanschaffen. Deze helpt de ECU om een betere verbranding te realiseren. Scheelt ongeveer 5 tot 7 pk en een motor die beter op het gas reageert.

Verder nog de katalysator eronderuit (meningen zijn hierover over verdeeld en niet bewezen dat het vermogen oplevert).

Om het vermogen van de MPI beter op de weg te brengen en een betere acceleratie te krijgen in het hele toerenbereik kan ik adviseren om een andere eindoverbrenging te monteren. (Strinnie heeft het ook gedaan, wat zijn jouw ervaringen?) Ik heb een 3.2 A+ eindoverbrenging en dat gaat geweldig goed. Je rijdt alleen met meer toeren op de zelfde snelheid dan voorheen en dat merk je ook aan het brandstofverbruik.

WIl je doorgaan tot boven de 100 pk, kun je doorgaan met een andere nokkenas. Als je deze wilt gaan vervangen moet je ook de ECU vervangen door een herprogrammeerbaar exemplaar. Dan lopen de kosten ook direct weer op met ongeveer 1500 euro voor enkele pk's. Tevens wordt dan ook geadviseerd om de versnellingsbak te vervangen door een rechtgetand exemplaar die het vermogen beter en betrouwbaarder over langere termijn op de weg brengt (wel weer een toename van de DIN-pk's).

Dus mogelijkheden genoeg. Maar voor tuning heb je de meest complexe (in electrische zin) en daardoor duurste motoruitvoering gekozen voor het tunen.

RE: meer vermogen

Even tussendoor, word in het Tuning-boek van David Vizard, de SPI en de MPI trouwens behandeld?

RE: meer vermogen

prutser schreef:
Ik heb een 1.3 SPi en een maandje of twee geleden 1.5 rocker laten plaatsen.... scheeld redelijk wat.



Hoveel is "wat", kun je wat specifieker zijn!

RE: meer vermogen

worden afgevlakt waardoor er een betere luchtstroom ontstaat. Wil je boven de 85-87 pk uitkomen kun je het beste nog een Superchips Icon branstofcomputer aanschaffen. Deze helpt de ECU om een betere verbranding te realiseren. Scheelt ongeveer 5 tot 7 pk en een motor die beter op het gas reageert



nou dat lijkt mij nogal optimistisch. 5 a 7 pk is ongeveer wat je van een goede kop verwacht. die icon dingen doen volgens mij iets met de vervroeging waardoor je nog dichter bij het randje komt.

die 90 pk's worden zelden echt gehaald maar je moet er wel voor afrekenen !



het probeem zit em in het feit dat de buitenste cylinders armer zijn dan de binnenste (siamese poort in combi met de onstekings volgorde), je moet dus beoorlijk veel benzine er in gooien om te zorgen dat de buitenste cylinders niet arm gaan lopen en dus affikken. een injectie nozzle kan niet de hele tijd open blijven en dus moet je op hele grote monteren (die zijn nogal langzaam en geven dus slechte response op het gas) of kleine injectors die intelligent woren aangestuurd. dit kan wel maar dan moet je zeker 2 mille extra er tegenaan gooien voor een programeerbare sequenciele injectie ECU..want ook de programeerbare ECU's van DTI enzo blijken niet te werken op een a-serie.

overigens kan het probleem ook worden "opgelost" door de druk regulator van de brandstof te vervangen (op een MPI/SPI door een exemplaar met hogere rating..

dan rijdt hij echter wel 1 op 6

kan je beter een 7 of 8 poorter er op zetten das dan nog goedkoper..uuhm minder absurd duur.

of niet te vergeten..gewoon een carb :)

je kan voor dat geld een echt erg leuk doorgetunede 1380 bouwen inclusief bak

ik denk overigens dat mensen het vermogen dat de motor afgeeft vooral schatten aan de hand van de spullen die er zijn opgeschroeft..een blik op de cijfers van de dyno dag die ooit is gehouden leerde dat maar heel weinig mensen het vermogen haalden dat ze dachten te hebben.

als in: ik denk dat ik 85pk heb..denk nog steeds het gaat wat sloom (dat klopt want door suboptimale afstelling zjn het er eigelijk maar 63) dus ik moet 90 pk hebben.. hup andere nokkenas (die nog kritischer is qua afstelling).

je kan dus beter 250 eur uitgeven aan dyno tijd dan aan roller tip rockers als je het aan mij vraagt.

RE: meer vermogen

Altijd schrikken tijdens een dyno sessie. ;)

RE: meer vermogen

Met name in de lage toeren scheeld het veel, meer trek vermogen. In de hoge toeren is het verschil nihil. Vandaar de plannen voor een andere kop.

RE: meer vermogen

dit kan wel maar dan moet je zeker 2 mille extra er tegenaan gooien voor een programeerbare sequenciele injectie ECU..want ook de programeerbare ECU's van DTI enzo blijken niet te werken op een a-serie.




Je bedoelt denk ik DTA. Ik wel even zeggen dat dat wel werkt, want ik heb het op mijn mpi mini. Alleen nu is het inlaatspruitstuk weer de bottleneck.

Marc

RE: meer vermogen

ik bedoelde inderdaad DTA.

doet hij het bij jouw wel ??

mooi!..theoretisch niet mogelijk :+) maar daar heb ik nog wel een paar andere staaljes van.. :P .

wat doet hij op een dyno ??

edit:

overigens voor techno nerds O:) :

http://www.planet.eon.net/~chichm/efi/efi.htm
deze had minder geluk.

http://www.planet.eon.net/%7Echichm/efi/siamese.htm

RE: meer vermogen

Als ik het bovenstaande goed begrepen heb is voor een injectiemini de beste optie voor meer vermogen een (aangepaste) metro kop of een carb-conversie?

RE: meer vermogen

Als je er genoeg voor betaald is er van alles mogelijk. Ik ken die site van Marcel. Ik heb al eens met hem gemailed. Ik heb iets van 90 pk nu aan het vliegwiel (72 pk aan de wielen). Waar Marcel problemen mee heeft is voornamelijk het inlaatspruitstuk en de inspuiting. Dat is bij mij ook de reden waarom ik niet veel hoger kom. Mijn motor is 1330 cc met een 276 nokkenas met de zogenaamde GSi kit. Ik wacht daarom ook met spannning op Keith Calver zijn ontwikkelingen. Tot die tijd is het het geld nog niet waard denk ik.

Terug gaan naar een carberateur is voor mij geen optie. Dat is wel makkelijker en goedkoper, maar dat is geen uitdaging.

RE: meer vermogen

Volgens mij is het uiteindelijke doel meer pk's. Wat dan de uitdaging is om dat te bereiken door ingewikkelde en dure aanpassingen aan een injectie mini ontgaat mij even.

Misschien is het toepassen van een carburateur misschien een platgetreden route, feit is wel dat de kosten goed zijn in te schatten en de resultaten van elke verandering ook.

Dennis

Die dus gewoon een 1380 opbouwt met carburateurs :)

RE: meer vermogen

Klinkt dus niet echt als een uitdaging. Volgens mij zijn jullie het wel eens, maar gaat de een liever voor de uitdaging en de ander liever op zeker.

RE: meer vermogen

tjah..
ik zou ook niet snel naar een injectie setup gaan.

overigens heb je een DTA ECU en een GSI kit??
hoe staat het met het verbuik nu ??

is hier niet gemakkelijker om een AKM 7 poorter kop te gebruiken met de DTA??
niet goedkoop (ik begreep iets van 1500 eur) maar dat lost het probleem van de siamese poorten op de meest zinnige manier op, en je kan normale nokkenassen gebruiken en mucho veel pk's.


ik ben benieuwd waar Calver mee komt..alleen is de test setup op basis van een Webcon en ik geloof niet dat ik daar centjes voor heb.

(hmm..injecte met akm turbo en NoX :)" title="Evil" /> of toch een sidewinder op de achterkant :P )

RE: meer vermogen

Een injectie motor is veel beter af te stellen dan een carberateur. Als alles goed werkt haal je dus ook meer pk's en koppel eruit en hij is zuiniger. Je sluit je laptop erop aan en je kunt alles precies electronisch afstellen.
Het probleem bij de mini is alleen dat er heel weinig mensen zijn die er verstand van hebben, laat staan iets dergelijks gebouwd hebben.
Laten we wel wezen, de carberateur is iets uit de prehistorie (net als de mini). Niet dat daar iets mis mee is, want anders had ik geen mini gekocht.

Veel pk's is trouwens ook betrekkelijk. Het verloop van je koppel is veel interessanter, tenzij je alleen vol gas over een racebaan rijdt.

RE: meer vermogen

Ja, ik heb een DTA ECU en een GSi kit. Zuinig rijdt hij niet. Gemiddeld 1:10.
Ik heb mijn motor al 2X opgeblazen, vandaar dat hij nu 1330 cc is. Dat is ook een van de redenen waarom ik de ecu vervangen heb.
Die mini heeft me tot nu toe al 60.000 gulden gekost met 24.000 km op de teller, dus dat vindt ik voorlopig even genoeg. Maar toegegeven een 7 of 8 poorter klinkt mij ook als muziek in de oren.

RE: meer vermogen

Je kunt je computer ook zelf maken....
:x
Ik heb vorige week iemand gesproken die zelf multipoint injectie op zijn 1275 heeft gebouwd.
Hij is er nog mee bezig en nog (lang) niet klaar...

RE: meer vermogen

de vraag van die topic was. voor niet al teveel geld wat meer pk'tjes. Dit kan dus met wat aanpassingen. ik begrijp er uit tot dus ver.
-K&n filter( is dit vervangings element of een open?)
-RC40 einddemper? (is mijn maniflow uitlaat in dit geval ook goed? hoop van wel)
-een stage III kop er op
- en 1.5 tuimelaars.

nou wil ik eens weten op hoeveel pk je dan uit komt? en wat doet dit met het koppel?
en hoeveel dit je gaat kosten en van welk merk / waar je het moet kopen.

bijvoorbaad dank!! Groetjes Maarten

RE: meer vermogen

EDIT - Eigen topic van gemaakt :)

RE: meer vermogen

hoe kan ik op een makkelijke manier wat meer pk-tjes krijgen uit mijn 1.3 mpi.

dit was de opzet van dit onderwerp. over een spi hebben we het hier niet echt. of het dan ook vergelijkbaar is weet ik niet... op een aantal engelse sites staan wel hele stage 3 kits aangeboden. voor rond de 2000 pond dan zit er dus stage 3 kop bij nieuw spruitstuk, uitlaat en nog wat dinge.

maar dit is dus niet echt een optie (relatief gezien duur) en ik heb dus al onderdelen zoals een uitlaat en openluchtfilter.

de vraag van die topic was. voor niet al teveel geld wat meer pk'tjes. Dit kan dus met wat aanpassingen. ik begrijp er uit tot dus ver.
-K&n filter( is dit vervangings element of een open?)
-RC40 einddemper? (is mijn maniflow uitlaat in dit geval ook goed? hoop van wel)
-een stage III kop er op
- en 1.5 tuimelaars.

nou wil ik eens weten op hoeveel pk je dan uit komt? en wat doet dit met het koppel?
en hoeveel dit je gaat kosten en van welk merk / waar je het moet kopen.



dat is dan nog steeds mijn vraag

RE: meer vermogen

Hey, misschien is dit een gek idee hoor, maar voor zover ik weet zijn er meerdere settings mogelijk in een DTA 4 in totaal dacht ik. Alleen is hetniet mogelijk om er 2 tegeljk te laten lopen. Dus dat zou betekenen als je er 2 zou hebben dat de ene de cilinders 2 en 3 regeld. En de andere de cilinders 1 en 4. Maar omdat ze ook te programmeren zijn met een laptop, zou het in theorie ook mogelijk moeten zijn om ze te scheiden. Als je maar erg handig bent met een comp. Nu weet ik dat Speedcentre ook aan chiptunen doet, dus misschien kan je daar eens vragen of het een mogelijkheid is....

RE: meer vermogen

ja heb ik ook wel eens aan gedacht.. twee mega squirts..maar dat is mij even een brug te ver.

volgens mij hebben ze bij MBE net zolang gepielt met de nozzle positie totdat ze de verdeling goed hadden.

overigens in het begin van deze thread staan linkje die aardig vertellen wat je moet hebben voor een MPI