metro 1300 kabelboom

RE: metro 1300 kabelboom

Hey,

Ik ben al bijna een jaar bezig met mijn mini op te maken (red flame 1989). Nu stootte ik op het volgende probleem.

De vorige eigenaar had er een metro 1300 motor ingestoken en heeft vele kabels op slordige wijze doorgeknipt en er andere bijgehangen. Ik heb al naar de vele schemas gekeken die ik gevonden heb, maar vind geen die een bij een 1300 metro past. Kan iemand mij misschien uitleggen waar welke kleur moet? Ik heb al de kabels aangesloten zoals die hoort bij een 1000 maar de motor start niet. Je hoort de relais enkele keren klikken en de startmotor werkt maar daarna niets meer...

Ik heb al op verschillend plaatsen gezocht naar een schema maar ik kan er nergens een vinden. ( behalve die van de originele 1000)

Dus als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou ik heel blij zijn. Ik zou graag mijn mini is horen werken na 9 maand eraan werken.

Mini groetjes,

Tom

Hallo Bateel,

Kijk even of je bobine wel spanning krijgt, en zo nee waarom niet.
bij de bedrading blijft het toch meten is weten, je hoort ook wel is dat de kleuren ook niet helemaal kloppen met wat er op het schema staat.

Misschien heb je hier nog wel wat aan :

link

Mvg Jasper

mischien heb je hier iets aan

link

Hoi,

Alvast bedankt voor de tips en de schema's.
Maar na lang zoeken is een kameraad (die elektricien is) met de oplossing gekomen. Er was dus nadat al de kabels goed waren aangesloten een heel slechte massa van de batterij.
Als oplossing ga ik een extra massakabel leggen van de batterij rechtstreeks naar de motor, normaal wordt dit ook bij andere merken gedaan waar de batterij bij de motor staat dus vind ik dit ook één van de betere oplossingen om slechte massa in de toekomst te vermijden...

Toch bedankt voor reacties

Groetjes...
Tom

Erg onzinnig om een kabel naar voor te leggen als je de carrosserie ervoor kan gebruiken...
Als je het contact-vlak goed schoonschuurt en insmeert met zuurvrije vaseline is er niks aan de hand.

of goed kaal schuren en kopervet er tussen dan heb je altijd goede massa en het scheelt een hoop werk want een kabel naar voren leggen ben je nog altijd langer bezig terwijl je het zelfde effect bereikt.

Ja, het kan wel zijn dat dit een goede oplossing is maar een kas kan toch nooit zo een goede geleiding geven als een redelijk dikke kabel, dit is dan toch ook meer een permantente oplossing.

Ik heb een stuk kabel gelegd van achter naar voor en de mini start direct.
Ik denk nie dat ik nu nog ooit probleme ga hebben met slechte massa.

groetjes

bateel schreef:
een kas kan toch nooit zo een goede geleiding geven als een redelijk dikke kabel

Zou je denken?

De carrosserie wordt al jaren als massa gebruikt. (Uitzonderingen daargelaten)

Tuurlijk het werkt...snap ik... maar is werk voor niks.

Rene schreef:
Erg onzinnig om een kabel naar voor te leggen als je de carrosserie ervoor kan gebruiken...

## wie zegt dat de verbinding tussen de accuplaats (achter) en de motor (voor) bij OP's mini uit metaal bestaat en niet uit metaaloxide??
kortom: misschien is zijn mini zo roestig dat een extra kabel nodig is?! :)" title="Evil" />

bateel schreef:

Ik heb een stuk kabel gelegd van achter naar voor en de mini start direct.

## vingerdikke koperkabel?
pas maar op voor koperdieven dan, die nemen de kabel en laten je mini staan! :D

Rene schreef:

## voor zover ik weet alleen bij kunststof-koetswerken niet..
(daar is dan ook altijd gezeur over slecht werkende elektriek).

@Metrodriver: daarom heb ik dit er al bij gezet ...