Metro als donor. plus wat vragen...

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Omdat een Honda blok inbouwen te moeilijk voor mij is en teveel geld kost wil ik mijn clubman estate weer de weg op helpen met een ander "vers" Metro blok.

Ik heb daarom een Metro gekocht met weinig km's. prachtig allemaal. In de Metro loopt het motortje heerlijk, gaat niet spectaculair hard en door de betere isolatie en standaard spullen erop geloof je bijna niet dat het om een gelijk blokje gaat als in de mini te vinden is.

Ik wil alles wat enig nut heeft eruit slopen en de rest op laten halen door een sloop. De schijfremmen zijn wat knapper dan de mini remmen, maar werken met 2 remslangen. Is hier een soort splitter voor te krijgen? Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar kom weinig concreets tegen.

Het is een Metro magic uit '89 zijn die allemaal loodvrij?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

zie:
http://www.hotbricks.org.au/articles/metro_4_pot.html

op het 2e plaatje rechtsonder zie je de slangenconversieset daarbij vervang je de enkele mini-slang door een slang met een 'doorlus'-stukje zodat je de dubbele aansluiting op de metro-klauw gebruikt.

loodvrij hangt van het motornummer af:
http://www.mech.demon.nl/unleaded.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Aan Theo's antwoord heb ik niets toe te voegen.

Je kunt op de clubdag wel even op mijn witte Mini kijken hoe de slangen er in 't echt uitzien.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

het motornummer is: 12HD16 102596

staat niet in jouw lijst... loodvervanger tanken dus?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

nog even verder zoeken:

Unleaded petrol - general information and usage
- Models built up to October 1988 (as delivered from the factory) cannot use unleaded petrol, the valve seats fitted as standard will suffer serious premature wear without the protection of the petrol's lead content. Only four-star leaded petrol should be used, irrespective of the engine's compression ratio. Exceptions to this are those engines which have been modified as described in paragraph 145 below.
- From October 1988 onwards (ie during the 1989 model year), improved components were gradually introduced at the factory to enable engines to run on 95 RON unleaded petrol; these vehicles can be indentified by the green '95 RON unleaded' label attached to the bonnet lock platform. They can use either unleaded or leaded petrol without modification or risk of damage.
- If you own a 1989 model and suspect that the label has become detached, check first with a Rover dealer whether your vehicle can use unleaded petrol or not; the VIN will be required for positive identification. Note, however, that as a general rule 998 cc engines which can use unleaded petrol have serial number prefixes of 99HE while 1275 cc equivalents have prefixes of 12HE or 12HF.
- For owners of earlier models who wish to use unleaded petrol, conversion kits are available (consisting basically of an exchange cylinder head) as 'Green Packs' through Rover dealers only. Any vehicle which has had such a conversion will have the letter 'U' stamped between the engine number prefix and the start of the serial number and then can use either unleaded or leaded petrol without modification or risk of damage.
Note: Apart from any adjustments made during the fitting of a 'Green Pack' no alterations are required (or should be made) to the ignition timing or carburation.
- Do not attempt to use unleaded petrol in Turbo models; use only leaded four-star.
- Use only unleaded petrol in any model fitted with a catalytic converter (see below).

(uit de Metro-Haynes)
-- geen labeltje, dan loodvervanger tanken -- of dus even je VIN nummer noteren en Rover bellen ??

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

12HD16 is standaard niet geschikt voor loodvrij.
Check voor de zekerheid de popnagel en dit topic.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

ach, ik heb nog nooit een loodvrije mini gehad geloof ik! Of was die 1380 van raymond loodvrij?

Pas 1 keer mee getankt... :x

waar je op een normale mini de kachelkraan op je kop schroeft zit bij mijn metro wel het voorgewerkte kanaal en wel het schroefdraad voor de bevestiging, maar er zit geen kraan op... hoe wordt dat opgelost?

gewoon een zwevende kraan maken vanaf een andere slang?

plus net de compressie getest:

koud:

cil.1 ruim 12 bar warm 11 bar
cil.2 krappe 10 bar warm ruim 11 bar
cil.3 krappe 10 bar warm 12 bar
cil.4 ruime 10 bar warm 12 bar

Lijkt me wel okee toch>!?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Je kan het gat in de kop doorboren... Net waar je je kraan wilt hebben zitten!

Voor het ombouwen naar geventileerde schijven kijk ff hier!

12HD16 is ongeschikt voor ongelood!

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

doorboren... geeft dat eigenlijk nog een betere koeling? om hem te doorboren moet wel de kop eraf... dan laat ik hem denk ik maar zweven... Van de slang af die door het spruitstuk loopt naar de slang die naar binnen gaat ofzo. En dat lijkt me niet nodig aangezien de compressie nog wel okee is? Kan het eigenlijk kwaad om loodvervanger te tanken als dit niet nodig is?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

De kachelkraan op de kop zorgt alleen bij open kraan voor een beetje extra stroming van koelvloeistof langs die kant, maar of het echt helpt ? Metro's en latere Mini's hadden daar geen gat.
Doorboren lukt prima met de motor in de auto. Heb ik pas nog gedaan (zonder koelvloeistof erin), was geen 5 minuten werk: stofzuiger erbij om het gruis op te vangen, de evt. resten die in de kop vallen later met een dunner slangetje aan de stofzuiger opzuigen.

Loodvervanger tanken in een auto die het niet nodig heeft schaadt niet, als er geen katalysator onder zit.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

aha, dan ga ik denk ik toch maar voor het boren. Handig dat hier zoveel ervaring meeleest en reageert! :) Alvast bedankt! boor je hem net zo dik als de aansluiting van de kachelkraan is? (lijkt me logisch?)

Staat van de metro nu: alle slangen los en uit de motorruimte, accu eruit, luchtfilter en carb eraf. vacuum slangetjes eraf, ga morgenochtend de spruitstukken/uitlaat eraf halen. andere in de weg zittende dingen als koelvloeistof overloopbakje en ruitenwisser vloeistofbakje(met dure pomp erop) zijn er inmiddels ook af. vraag me af of ik niet deze radiateur kan gaan gebruiken en dan achter de grille... ruimte zat in de clubman lijkt me.

Ook nog een probleempje tegen gekomen: probleem is dat de metro een korte arm (verto?) koppeling heeft en de estate een lange arm, (non verto?)

of was het precies andersom? :)

Ik moet dus wel het een en ander aan gaan passen om de koppeling te kunnen bedienen. Heeft iemand dat toevallig liggen die hier meeleest? of is er een andere oplossing mogelijk?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

De Metro heeft een kabel bediende koppeling, waar de Mini een hydraulische bediende heeft. Jouw Estate heeft heeft de lange arm en is dus non-verto, de Metro een korte arm en dus Verto.

Om de koppeling goed te kunnen bedienen heb je een koppelingsdeksel en een koppelingscylinder van een Mini met Verto koppeling nodig. Is simpel over te schroeven. Heb er helaas geen liggen.

Dennis

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Metro-radiateur/fan en overlooptankje zijn goed te gebruiken in een Clubman. Dus lekker bewaren (en ook alle slangen enzo) !

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

taekeb schreef:
probleem is dat de metro een korte arm (verto?) koppeling heeft en de estate een lange arm, (non verto?)




Als je de lange arm van de Estate wilt gebruiken kan je het vliegwiel en de koppeling overzetten op het Metroblok.....
Simpel te doen d.m.v. een vliegwiel trekker....
Bijkomend voordeel(vind ik) is dat je dan de startmotorbedrading niet hoft te verlengen....ziet er wat netter uit....maar dat is misschien persoonlijk :D

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

aha,

Dus dat is allemaal wel op elkaar te passen! Vliegwieltrekker moet ik maar even kopen dan, en meteen ook maar een nieuwe koppelingsplaat en een licht vliegwiel.

De hulpcilinder van de estate is nog prima gelukkig. de slangen bewaar ik uiteraard, hoewel sommige klemmen vast zaten heb ik die af moeten snijden, maar dat komt vast wel goed allemaal... het zonnetje schijnt al, zodra de grond wat droger is ga ik erop liggen om de uitlaat los te halen!

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

de starterkrans op je non-verto vliegwiel heeft alleen wel een andere hoeveelheid tandjes (107 t.o.v. 129) dan je verto vliegwiel van de Metro .. dus dan zou je ook de startmotor moeten overzetten (inclusief relais)
zie ook: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1285#61285

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

oei, das wel jammer. De startmotor is minder goed dan die van de metro.

Maar kan de verto koppeling niet gewoon bediend worden op een of andere manier? Is het niet mogelijk om een hulpcilinder voor een verto koppeling te plaatsen? of?

Opzich moest het toch al uit elkaar vanwege dat lichte vliegwiel, maar toch!

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Je kan de verto koppeling van de metro bedienen door zo'n plaatje te monteren waar de hulpkoppelingscilinder op komt te zitten net als bij de latere Mini's met Verto koppeling, maar als je het vliegwiel van de Estate wilt gebruiken zal je toch die bijbehorende startmotor moeten gebruiken of een andere goeie gebruikte aan moeten schaffen....let dan overigens wel op op het aantal tandjes....je hebt er nl met 9 en met 10 tandjes op het rondsel....

default

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Dus als ik het goed begrijp gebruik je dan de bediening van een mini (hulpkoppelingscilinder + de lange arm), en de koppeling van de metro?

Dat zou erg handig zijn, heb je ook geen gedonder met de startmotor en zo.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Via de FAQ kom je in dit topic waar al het een en ander over het combineren van de koppelingsonderdelen staat.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Oude metro's hebben ook hydraulische koppelingen... Maar die kom je niet vaak meer tegen. Daarom zit er zo'n rare lip aan de montageplaat van de koppelingshulpcilinder. (scrabble :)" title="Evil" /> ) Ik zaag deze lip altijd af omdat deze echt in de weg zit als je je uitlaat een keertje los moet halen.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Gruttepier schreef:
Dus als ik het goed begrijp gebruik je dan de bediening van een mini (hulpkoppelingscilinder + de lange arm), en de koppeling van de metro?





Het is misschien wat dubbel als het al in een ander topic staat...

Je kan de Verto koppeling van de Metro gebruiken met een kort armpje van de Mini maar als je de bedrading niet wilt aanpassen naar een nieuwer type startmotor
heb je het oude vliegwiel van de non verto nodig....
Op die manier kan je de oude startmotor (ook wel lang-staart genoemd) blijven gebruiken....
Om dat korte armpje te bedienen heb je dan een plaatje nodig waar je de hulp koppelingscilinder op monteerd.....


Kijk anders ff in de link die CMC geplaatst heeft...

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

hehe, om eerlijk te zijn vliegen de lange armpjes en de korte armpjes bijna net zo hard door dat topic heen als de verto en de non verto's. :)

Maar ik ben er al uit: lekker de koppeling en de startmotor die nu in de estate zitten gebruiken op het blok dat nu nog half in de metro zit... Maar eerst nieuwe plaat en lichter vliegwiel aanschaffen voor de lange arm!

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

vandaag goed bezig geweest al in de vroege morgen.

de motorruimte is nu helemaal los en klaar om eruit te kunnen. alleen de aandrijfassen nog. om de metro remmen te kunnen gebruiken moet ik dan de aandrijfassen van de metro pakken? of kan ik alleen de klauw gebruiken? of? Ik haal het als geheel los, dus dat maakt opzich niet uit, maar ik vroeg het me ineens af...

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Niet de metro assen pakken, die zijn anders. De fusee's moet je ook niet gebruiken die zijn ook een beetje anders, waardoor je geometri niet meer klopt.

Je hebt voldoende aan de klauwen, blokken, schijven en flenzen... Dan nog een nieuw setje slangen.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

okee, dan. Alles ging goed los. Nu nog een fatsoenlijke motortakel zien te vinden voor weinig...

Wat zal ik met de rest van de metro doen? Ik hoef opzich alleen een vrijwaring ervoor terug. Heeft iemand er wat aan?

de deuren zijn nog prima! :9

Nog wat anders: als ik een losse paravaan koop als stuk plaatwerk, hoelang loopt dat stuk dan omhoog? (als raamstijl zeg maar) bestaat er ook een stuk raamstijl als los plaatwerk?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

vandaag wat plaatwerk gekocht! stukje bij beetje komen we er wel...

Aandrijfassen zijn nu los, maar krijg de homokineten niet door het schutbord heen! Vaag dat ze daar geen rekening mee houden! of past het alleen met kogels eruit en rubber eraf?

Maarre Minipower, wat versta jij onder flenzen? Wat ik nodig heb is toch gewoon de schijf als geheel, de klauwen en de blokken? De naaf waar alle fussee stukken ook aan zitten kan dus met aandrijfas en al weg!?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

wat versta jij onder flenzen?



op het 2e plaatje rechtsboven ..
http://www.hotbricks.org.au/articles/metro_4_pot.html

de flens is dat deel wat op de aandrijfas (spiebanen) wordt geschoven en meedraait.
(daar zit de schijf met 4 boutjes aan vast en steken de wielbouten uit. Op de metro-flenzen zitten in het midden 4 opstaande randen .. afhankelijk van de gebruikte wielen moeten die er af).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

ja, uiteraard... stom dat ik niet op het woord kon komen... Deze zijn er uiteraard al af. en liggen in de "to stay" doos. wel grappig dat ik net binnen kom lopen de tv aan zet en dat er dan op sbs6 TIJ is... :) wederom thanx Theo!

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

jaaa... weer een vraagje: |:( Hoe krijg ik de schakelstang los? deze lijkt met 2 pinnetjes vast te zitten. door te schakelen draait deze ( :o ) en zo kan ik er wel bij opzich. moet ik deze uitboren? Ik heb vanalles geprobeerd met torx, inbus, kruiskop noem maar op! :)" title="Evil" />

De flenzen gaan in geheel met de schijven zelf van de as af... sterker nog: ik krijg de flensen niet van de schijven af! deze zitten met vage slotbout achtige dingen vast. een soort kruiskoppen, maar dan niet diep. Maar deze hoef ik er toch alleen af te halen als die opstaande randjes eraf moeten?

Maar wat is de truuk van de schakelstang?
En dan nog een bonusvraag: wat voor diff heeft een 10H791AA? Het is dus een 1100 blok maar wat voor diff. heeft ie?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

taekeb schreef:
jaaa... weer een vraagje: |:( Hoe krijg ik de schakelstang los? deze lijkt met 2 pinnetjes vast te zitten. door te schakelen draait deze ( :o ) en zo kan ik er wel bij opzich. moet ik deze uitboren? Ik heb vanalles geprobeerd met torx, inbus, kruiskop noem maar op! :)" title="Evil" />



Til je pook op en duw hem naar rechts. Vervolgens tik je het pennetje er uit met een drijver...

taekeb":272l9rm7]De flenzen gaan in geheel met de schijven zelf van de as af... sterker nog: ik krijg de flensen niet van de schijven af! deze zitten met vage slotbout achtige dingen vast. een soort kruiskoppen, maar dan niet diep. Maar deze hoef ik er toch alleen af te halen als die opstaande randjes eraf moeten?[/quote:272l9rm7]

Jep, je kunt er ook een dop op zetten en los draaien... ;)

taekeb":272l9rm7]En dan nog een bonusvraag: wat voor diff heeft een 10H791AA? Het is dus een 1100 blok maar wat voor diff. heeft ie?[/quote:272l9rm7]

Alle 1100 mini-blokken hebben hetzelfde motornummer dus daar schiet je niet meej op. Wellicht met het nummer op de bak?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Til je pook op en duw hem naar rechts. Vervolgens tik je het pennetje er uit met een drijver...



Maakt het nog uit vanaf welke kant dit gebeurt? Of zijn beide kanten even dik? haha, ik had een 1000 blok en een 1100 blok, maar heb blijkbaar de verkeerde weg gegooid. wilde een wat truttigere diff gebruiken voor de metro, maarja de kans dat er een 3,44 in dit 1100 blok is is vrij groot. Ik zal eens gaan zoeken naar andere nummers op dit blok.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

791 mechanical petrol pump - lucas 16ac alternator with negative earth - 1974 requirements - std ratio remote control gearbox, offset sphere joint, single rod change
AA carburetter crankcase ventilation and air temperature control
Ratio 3.444:1 (18/62) 3.647:1 (17/62) 3.765:1 (17/64)
Ik verwacht de laatste = 3.765:1
(uit wat voor Mini komt het blok?)

pennetjes (beide kanten even dik - beide pennetjes hetzelfde) zijn het beste te verwijderen met een passende drevel = 5 mm (naar je diff toe slaan en versnelling in 4 of achteruit; dat laatste ben ik effe kwijt) het zijn holle pennetjes dus als je met een kruiskopschrovedraaier gaat slaan druk je ze alleen vaster ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Theo van den Bogaard schreef:
naar je diff toe slaan en versnelling in 4 of achteruit


In z'n 1 werkt het beter, omdat dan de as verder uit de bak zit en je meer ruimte hebt.
(en dan vanaf linksonder slaan)

Een (Nederlandse) 1100 uit de jaren '70 heeft vrijwel zeker een 3,44 diff.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

het is niet het blok wat in kim haar mini zit, maar een blok dat ik ooit van Dean (toenmalig mailinglister) heb gekocht. heb dus ook geen idee uit wat voor mini het komt.

Maar het klinkt als heel hoogtoerig als het echt die 3.765:1 is... of begrijp ik het dan verkeerd?

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

klinkt als heel hoogtoerig



meer toeren dan een 3.44 bij dezelfde snelheid, ja ..
maar ook sneller weg bij het stoplicht;
als je de bak toch los hebt kun je gewoon de tandjes tellen (verhouding en aantallen zie boven) dan weet je het zeker ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Ha, de Metro is nu leeg en kaal. Ruitenwissermotor er ook af gehaald, maar deze is aardig anders dan die van een mini, dus of ik er iets mee ga doen moet ik nog maar zien.

Benzine eruit. Das ook mooi in deze dure tijden! vrijdag komt de takel, zondag heb ik tijd... et voila! Eerst netjes schoonmaken, dan spullen kopen en dan komen de motorische vragen :)

Iedereen alvast bedankt voor het on line coachen! ;)

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

yeehaa! de motor er vanochtend uit getakeld.

De takel is toch een handig stukje gereedschap! Iemand super handige tips hoe ik hem brandschoon krijg? 8)

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Het aangekoekte vet krab je eraf met een schroevedraaier/beitel/plamuurmes etc., dan kun je remmenreiniger [size=75:1z3tlodf](is vaak per doos van 12 goedkoper dan losse bussen)[/size:1z3tlodf] gebruiken om alles vetvrij te krijgen voordat je het blok gaat lakken. Leg er wel kranten/doeken onder om het vuil op te vangen.
Oh ja, let voor het schoonmaken even op of er duidelijke lekplekken zijn. Dan kun je waar nodig eerst pakkingen/keerringen vervangen. En voel ook even aan de uitgaande assen (zonder de pot joints) of er vreemde speling zit op het differentieel voordat je verder gaat. Ik dacht een paar jaar geleden ook een goed Metroblok zo over te zetten, maar het diff bleek totaal versleten/ingelopen te zijn.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Ha! bedankt voor de tip. Ik hoorde hier van een buurman ook de tip om het met een stoomreiniger te doen. Ik ken iemand die in zo'n tellsell reclame is getrapt... misschien probeer ik dat ook eens uit! :)

door de verhuizing is het dikke nederlandse mini werkplaatshandboek kwijt!!! dat is wel jammer... goed zoeken dan maar!

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

(is vaak per doos van 12 goedkoper dan losse bussen)



hehe, inderdaad! 50% korting! En het komt toch wel op! ook een stuk m14 draad gehaald en wat moeren en plaatjes om de hi-lo's te monteren.

Blok schoonmaken gaat goed met een staalborstel setje en wat remreiniger en daarna afstomen met dat prachtige tell sell produkt. :+)

de metro blokbevestiging is eraf, de non verto koppelingsplaat plus drukgroep is besteld... zondag bij de stv maar verder op zoek naar goede dealZ.

Iemand nog tips om roest tegen te gaan als voorbehandeling?

default

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

CMC schreef:
12HD16 is standaard niet geschikt voor loodvrij.
Check voor de zekerheid de popnagel en dit topic.

Mini Power":2lofcsp7]12HD16 is ongeschikt voor ongelood![/quote:2lofcsp7]
Hier een 12HD16, hij heeft jarenlang op ongelode benzine rondgereden. Ik mis soms wat pk's onderin. Waarschijnlijk beschadigde klepzittingen.

Tijd voor een nieuwe kop dan maar? :|

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Of deze naar een revisiebedrijf brengen.

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

eerst even de compressie (laten) meten .. als die goed is dan hoeft het met de klepzitting niet verkeerd te zijn, als je toch de kop er af haalt kan je eerst even kijken hoe de situatie is en dan alsnog besluiten ermee naar een revisiebedrijf te gaan (kan je er gelijk geharde zittingen in laten zetten en kan je voortaan wel ongelood tanken .. )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Metro als donor. plus wat vragen...

Topic verplaatst uit Standaard Techniek, discussie over gelood/ongelood, popnagels etc graag verder in dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ?p=473#473