metro automaat in een mini

RE: metro automaat in een mini

Hallo allemaal,

Er zal vast wel iemand zijn die ervaring heeft het het inbouwen van een 1300 metro automaat in een mini (ipv een 1000 automaat)

Waar moet ik opletten

Het is mij al een keer verteld, maar ik ben het helemaal vergeten.

Ik zoek namelijk iets waar het mooi stap voor stap wordt uitgelegd

Welke subframe moet ik gebruiken, welk uitlaatsysteem enz.

Wat is trouwens het vermogenswinst wat je met een 1300 automaat in verhouding met de 1000 automaat.

Alvast bedankt [/i]

RE: metro automaat in een mini

ik denk dat je alleen de motor over hoeft te zetten
want volgens mij is het subframe verder hetzelfde

RE: metro automaat in een mini

persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, zo sterk zijn de automaatbakjes niet, en zonder olieroerstaaf mis je toch iets, vind ik...

daarbij goede automaten zijn schaars, revisie is bijzonder duur...

RE: metro automaat in een mini

Bart schreef:
persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, zo sterk zijn de automaatbakjes niet, en zonder olieroerstaaf mis je toch iets, vind ik...

daarbij goede automaten zijn schaars, revisie is bijzonder duur...



Als ik mini wil blijven rijden dan heb ik 2 opties:

Gewone rijbewijs halen

of

andere motor + automaten bak

Ik heb namelijke alleen een rijbewijs om in een automaat te mogen rijden

RE: metro automaat in een mini



jk zou ik er niet aan beginnen, zo sterk zijn de automaatbakjes niet, en zonder olieroerstaaf mis je toch iets, vind ik... ben ik het persoonlijk niet mee ens mijn eigen automaat trekt met choke erop een 1100kg schamelwagen in drive weg zonder moeite dus automaat bak niet sterk :?

RE: metro automaat in een mini

als het even mee zit en het verhaal wat ik te horen kreeg klopt ( met gezond achterdochtig) ga ik binnenkort ook een tijdje in een automaat karren ( totdat ik dat 1310 blok eindelijk een een keer klaar heb..centjes heh :x ) .

ben benieuwd :P

RE: metro automaat in een mini

ombouwen: ik dacht dat het dezelfde aandachtspunten waren als bij een 'gewone' motor .. ik zal vanavond nog even mijn literatuur er op naslaan over de metro-automaat-overbouw (klein stukje in het boek van Tim Mundy)

Automaten in het algemeen: als ze zo belabberd waren, dan hadden ze het niet tot het eind van de productie volgehouden .. denk ik |:(

(Niks mis met een automaat, maar mijn ervaring daarmee beperkt zich tot Amerikanen; en de auto's die mijn moeder naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen :x )

.. was/is het niet zo dat je na een aantal jaren met een automaat-rijbewijs, je 'automatisch' naar een schakel-bak mag ?

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

dat lijkt me niet, want als je automaat rijbewijs hebt, dan heb je nooit leren schakelen
dus dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk

RE: metro automaat in een mini

Onderstaande tekst komt van Cbr vandaan!

Wat moet ik doen als ik van automaat B naar schakel B wil overstappen?

Wanneer u alsnog een rijbewijs B zonder het stempel 'automaat' wilt hebben, moet u opnieuw examen afleggen met een motorvoertuig zonder automatische versnelling of koppeling. Voor het begin van het examen moet u één van de onderstaande documenten aan de examinator kunnen tonen:

rijbewijs B 'automaat' of de Verklaring van rijvaardigheid B met stempel 'automaat'

of:

theoriecertificaat van de categorie B, niet langer dan een jaar voor de dag van het examen afgegeven.

RE: metro automaat in een mini

Ach ik ben gelukkig met mijn automatenrijbewijs, mijn dagelijkse auto (Mazda 323F) is ook automaat, en het rijdt super relaxed, icm cruisecontrole.

@Theo: heb jij een naslagwerk van het overbouwen van een metro-automaat in een Mini. dan heb ik er zeker belang bij.

Alvast bedankt dan :)

RE: metro automaat in een mini

Ik weet dat mijn moeder haar rijbewijs heeft gehaald in een automaat, en na een x aantal jaar mocht ze in een auto met schakelbak rijden

RE: metro automaat in een mini

FrostiE_999 schreef:
Ik weet dat mijn moeder haar rijbewijs heeft gehaald in een automaat, en na een x aantal jaar mocht ze in een auto met schakelbak rijden



maar dat is denk ik de laatste 10 jaar al niet meer zo, als ik ooit mijn normale rijbewijs zou willen (niet dat ik het wil) dan moet ik opnieuw examen doen (en daar heb ik geen zin in)

RE: metro automaat in een mini

Dat kan wel kloppen ;)

RE: metro automaat in een mini

@Theo: heb jij een naslagwerk van het overbouwen van een metro-automaat in een Mini. dan heb ik er zeker belang bij.



nee, helaas is het een klein stukje in het boek van Tim Mundy (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 63-3670864 ) .. en gezien het feit dat ik gister mijn mac na een harddiskcrash weer op de been moest helpen heb ik het nu nog even niet bij de hand .. ik neem aan dat je wel tot maandag kan wachten 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

Theo van den Bogaard schreef:
@Theo: heb jij een naslagwerk van het overbouwen van een metro-automaat in een Mini. dan heb ik er zeker belang bij.



nee, helaas is het een klein stukje in het boek van Tim Mundy (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 63-3670864 ) .. en gezien het feit dat ik gister mijn mac na een harddiskcrash weer op de been moest helpen heb ik het nu nog even niet bij de hand .. ik neem aan dat je wel tot maandag kan wachten 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard



Oja ik kan wel tot maandag wachten, de planning is toch pas dat ik eind maart de Metro ophaal, dus je hebt alle tijd, en ik heb voorlopig tijd om te bestuderen hoe het moet

In ieder geval alvast bedankt

RE: metro automaat in een mini

hier is het dan, even vlug overgetypt:

Automatics
Tuning automatics
The main problem when tuning an automatic is that the standard camshaft must be retained or the engine will not pull away from rest cleanly. Tuning in the form of a modified head, inlet and exhaust system is beneficial, but the improvement is not as marked as with a manual transmission car.
A way of gaining more power in a 998cc auto is to fit the 1275cc auto engine and box from either a later Mini or a Metro automatic. This can be increased in size to 1380cc, and given a modified head and a decent exhaust system. A number of mods need to be carried out when fitting a Metro auto unit into an earlier Mini. These are along similar lines to fitting an MG Metro engine, and involve changing the engine mountings and the torque convertor cover. The subframe also needs to be modified to clear the larger selector valve on the Metro engine.

(Tim Mundy; Mini performance manual pp 22-24.)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

Theo van den Bogaard schreef:
hier is het dan, even vlug overgetypt:

Automatics
Tuning automatics
The main problem when tuning an automatic is that the standard camshaft must be retained or the engine will not pull away from rest cleanly. Tuning in the form of a modified head, inlet and exhaust system is beneficial, but the improvement is not as marked as with a manual transmission car.
A way of gaining more power in a 998cc auto is to fit the 1275cc auto engine and box from either a later Mini or a Metro automatic. This can be increased in size to 1380cc, and given a modified head and a decent exhaust system. A number of mods need to be carried out when fitting a Metro auto unit into an earlier Mini. These are along similar lines to fitting an MG Metro engine, and involve changing the engine mountings and the torque convertor cover. The subframe also needs to be modified to clear the larger selector valve on the Metro engine.

(Tim Mundy; Mini performance manual pp 22-24.)

groetjes,
Theo van den Bogaard



Ok Theo bedankt voor deze tekst, en ik volg die tekst al een beetje op (het inbouwen van een zwaardere motor)

Heb je verder nog tips met hoe te werk te gaan, want ik heb ook ergens gelezen dat ik de aandrijfassen van de Mini moet gebruiken?

En na het lezen van deze tekst begrijp ik het even niet:

Mijn mini is van 1983, de motor die erin gaat is van een Metro van 1982, moet is dan de Torque covertor cover (is dat de kap van de koppelomvormer) omwisselen met die van mijn originele 1000 motor?

En hoe zit het met motor montage rubbers? kan ik die van een metro gebruiken of die van de mini

Tips blijven welkom, in ieder geval bedankt voor je zoekwerk en meedenk werk

RE: metro automaat in een mini

Geweldig!
Een automaat in de mini. ik heb mijn worshop manual van BL er nog es op nageslagen.
Volgens mij ben je er met een origineel mini(-automaat) subframe.
Verder zag ik op de tekeningetjes in de manual een heleboel ingewikkelde onderdeeltjes, die je niet tegenkomt in een schakelbak.
Maar volgens mij moet het gewoon goed kunne!

Overigens is er in mijn visie niks mis met een automaat! rijd veel lekkerder dan schakelbak!

Vroeger was een automaat voor sufferts, die tijd is echt voorbij!

Los daarvan is het lijkt me een mooi stukje techniek om in een mini onder een mooi opgebouwde 1275 te bouwen.

Ik vrees dat er weinig zijn die je bijhouden met schakelen. dussss......

Groetjes,
En succes,
Lex

RE: metro automaat in een mini

Heb je verder nog tips met hoe te werk te gaan, want ik heb ook ergens gelezen dat ik de aandrijfassen van de Mini moet gebruiken?



Je moet inderdaad de aandrijfassen van je mini gebruiken (even kijken naar het model van de binnenste homokineten) als dat 'pot joints' zijn
(http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... uniout.gif nr 18 op dit plaatje) dan zijn ze waarschijnlijk hetzelfde als in de Metro (maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een Metro automaat zo dichtbij bekeken)

En na het lezen van deze tekst begrijp ik het even niet:
Mijn mini is van 1983, de motor die erin gaat is van een Metro van 1982, moet is dan de Torque covertor cover (is dat de kap van de koppelomvormer) omwisselen met die van mijn originele 1000 motor?



klopt, want daar zit je motorsteun aan (http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... tcvrof.gif ); de ophanging in de Metro is heel anders.

En hoe zit het met motor montage rubbers? kan ik die van een metro gebruiken of die van de mini



zoals hierboven gezegd is de manier van ophangen anders in de Metro en je moet voor de motorsteunen aan beide kanten e.e.a. van je Mini overzetten.
(zie ook: http://www.ime.org.uk/ime/m/metro_info.html metro engine upgrade )

Als je mini nog trommelremmen heeft moet je misschien ook even gaan denken aan een upgrade naar schijven ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

Theo,

BEdankt maar weer.

Ik heb al schijfremmen voor dus dat probleem is er al gelukkig niet.

Hoe zit het met de draadboom van een Metro, kan ik deze ook in de mini verwerken, of is dat niet aan te raden

en even over die homokineten, de oude serie werkte toch nog met kruisstukken?

RE: metro automaat in een mini

Hoi Frans,

(draadboom) het makkelijkst is het om de draadboom van de Mini te gebruiken, maar als je veel tijd hebt ....

(homokineet) bij de oude automaten werd: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/12.htm
deze 'Hardy Spicer' blijkbaar veel gebruikt.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

Theo van den Bogaard schreef:
Hoi Frans,

(draadboom) het makkelijkst is het om de draadboom van de Mini te gebruiken, maar als je veel tijd hebt ....

(homokineet) bij de oude automaten werd: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/12.htm
deze 'Hardy Spicer' blijkbaar veel gebruikt.

groetjes,
Theo van den Bogaard



Ik weet dat bij mijn automaat, al die moderne versie erop zit

RE: metro automaat in een mini

Nou zaterdag is het zover, dan ga ik de metro ophalen

het is al wel een A+ blok.

Dus met overbouwen moet ik mijn originele kap (die om de koppelomvormer zit) gebruiken, en dus niet die van de metro.

Zijn de motorrubbers van de metro het zelfde als van een mini?

Aandrijfassen van de mini gebruiken

Zijn er verder nog punten waar ik op moet letten met ombouwen?

En kan die oliekoeler ook geplaatst worden in de mini

Hebben A+ blokken al electrische ontsteking of nog met contactpunten (de metro is uit 1982)

RE: metro automaat in een mini

Ik heb even de (bevestigings)plaatsen van de motorsteunen aangegeven op:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/autcvr.gif
de bovenste 2 zijn van de Metro; de onderste is van de Mini.
Je zult zelf even moeten kijken of die covers hetzelfde zijn, dan hoef je alleen het mini-rubber over te zetten ..

uit de Haynes van de Metro:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/hang1.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/hang2.gif
laat duidelijk zien dat de rubbers en de beugels van de Metro anders (en dus niet bruikbaar) zijn.

geen idee of een Metro automaat een oliekoeler heeft ?

en in 1982 werd waarschijnlijk nog geen electronische ontsteking gebruikt.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

Ok Theo,

Bedankt maar weer de afbeeldingen zijn duidelijk

RE: metro automaat in een mini

Hoi Frans,

ik reageer even hier, omdat Eelke het andere onderwerp (terecht) op slot heeft gezet:

je hoeft in de cilinderkop alleen een doorvoer open te maken; of je daarna de ene of de andere kachelkraan gebruikt maakt weinig uit, het gaat om het bevestigingspunt van de slang (of kraan) op de cilinderkop zelf.
De radiateur zou je inderdaad het best van een 1300 (Mini) kunnen gebruiken (nieuw of verbeterd type of gebruikt) je kan ook eerst kijken wat 'ie doet met je huidige radiateur, en eventueel later ombouwen.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

Mijn huidige radiator is denk ik niet zo veel meer, want die kan amper de 1000 motor goed koelen

Maar wat betreft de kachelkraan, staat er een markering op het blok waar je moet boren? en dan zullen er zeker ook gaten gemaakt moeten worden voor de schroeven waarmee de kachelkraan vast zit

RE: metro automaat in een mini

als je de Metro hebt/bekijkt zal dit wel duidelijk zijn hoop ik ;-) inderdaad zit het gat er eigenlijk al, alleen is het niet opengemaakt .. er zit nog een dun stuk gietijzer in, de gaten voor de bevestiging zitten er ook en zijn al voorzien van draad .. tenminste bij mijn Metro-blok en alle andere die ik gezien heb (daar was alleen geen automaat bij).
Ik zal vanavond een foto maken van mijn Metro kop.

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: metro automaat in een mini

awel
ik heb zojuist een metroblokje in mijn mini gestoken
en heb hier en daar een paar aanpassingen gedaan
vb water slang en iets voor de verwarming
en dan nog de ophanging van de moter overgezet
a en ook nog aan de versnellingsbak een asje veranderd
maar hoeveel pk dak nu heb weet ik ni

RE: metro automaat in een mini

kemie schreef:
awel
ik heb zojuist een metroblokje in mijn mini gestoken
en heb hier en daar een paar aanpassingen gedaan
vb water slang en iets voor de verwarming
en dan nog de ophanging van de moter overgezet
a en ook nog aan de versnellingsbak een asje veranderd
maar hoeveel pk dak nu heb weet ik ni



Ik heb op het kenteken van de Metro staan 52 kW dat is omgerekend ongeveer 70 pk

op deze site kan je berekeningen omzetten

link

RE: metro automaat in een mini

snarfvz schreef:
Theo van den Bogaard":6xc9ji26]

Automatics
Tuning automatics
Tuning in the form of a modified head, inlet and exhaust system is beneficial, but the improvement is not as marked as with a manual transmission car.


[/quote:6xc9ji26]



hmm ik heb ook een automaatje maar dat opvoeren werkt dus niet zo goed als bij handgeschakeld
wrom is dat dan? :?
meer pk is meer pk lijkt me

RE: metro automaat in een mini

effe de rest van de quote lezen:

The main problem when tuning an automatic is that the standard camshaft must be retained or the engine will not pull away from rest cleanly

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

@ theo

ja dat had ik gelezen, maar ik dacht niet aan om dat te doen
meer een dikke kop met stage 1 etc... :x

of zit die torqueconvertor de boel te stangen?
weet er iemand wel eigenlijk hoe t werkt zo'n torque-convertor?
mijn haynes zegt alleen dat als ie kapot is dat je em weg moet brengen |:(

RE: metro automaat in een mini

je kan de 'normale' winst verwachten van een stage 1 kit e.d., maar bij een handbak krijg je pas echt winst als je de nokkenas gaat aanpassen .. en dat gaat dus blijkbaar niet goed bij een automaat.

hoe het werkt:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/jargon-nl.htm#v
scrollen tot 'viscose-koppeling' met bijbehorend plaatje ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: metro automaat in een mini

ah ok, daar zit t em dus |:(

blijft een raar vehaal dat de versnelingsbak zo afhankelijk is van een motor :x

nou ja me 1310 krijgt toch een dam 2886 handschakel, in 1 keer van alle automatenellende af :)

RE: metro automaat in een mini

hanz schreef:
ah ok, daar zit t em dus |:(

blijft een raar vehaal dat de versnelingsbak zo afhankelijk is van een motor :x

nou ja me 1310 krijgt toch een dam 2886 handschakel, in 1 keer van alle automatenellende af :)



AutomatenEllende? ik heb al 6 jaar een automaat mini en ben de bak weinig tot geen problemen alleen een keer een koppelomvormer, maar die had ik nog

RE: metro automaat in een mini

sja ellende is mss wat overdreven.. :)
tis wel lol in de file enzo

maarja, hij zit bij de 40 al in de 4 e en daarna trek ie dus niet meer op :x
verder 'vergeet" ie wel eens te schakelen en glipt ie door, dus lijk je een halfmongool die niet weet te schakelen.. :+)

voor de rest is t vol te houden ;)

RE: metro automaat in een mini

Ik schakel vaak met de automaat (ik gebruik hem als semi automaat) en dat gaat altijd wel goed

RE: metro automaat in een mini

Vraag zealot gesplit en gemerged aan topic over slippen automaat.