Metro blok met injectie van Spi

default

RE: Metro blok met injectie van Spi

Hey,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om het injectie gedeelte van een Spi blok over te bouwen op een austin metro blok (A+ staat op het kleppendeksel).

Ik heb de beide blokken al eens vluchtig bekeken en ik heb al een aantal verschillen gezien: bv oliedruk sensor en een kanaaltje bovenaan links op blok, sensor op de versnellingsbak (vliegwiel).

Zijn de verschillen tussen die 2 blokken essentieel of kan ik het injectie gedeelte toch vrij gemakkelijk overbouwen mits enige aanpassingen ofzo??

Alvast bedankt!
Greetzz!

RE: Metro blok met injectie van Spi

De verschillen zijn niet essentieel, maar je moet *alle* injectiespullen dan overbouwen: vliegwiel met 'reluctor ring' en de tank met de benzinepomp en terugvoerleiding en ECU en bijbehorende electronica .. etc etc

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Metro blok met injectie van Spi

Theo van den Bogaard schreef:
De verschillen zijn niet essentieel, maar je moet *alle* injectiespullen dan overbouwen: vliegwiel met 'reluctor ring' en de tank met de benzinepomp en terugvoerleiding en ECU en bijbehorende electronica .. etc etc

HTH,
Theo van den Bogaard



Ok, bedankt. Dat had ik al wel verwacht, dat vormt uiteindelijk ook niet echt een probleem.

Maar ik had schrik dat die kleine verschillen tussen de 2 blokken misschien te groot gingen zijn, zodat de gehele injectie zooi niet zomaar "simpelweg" kon overgebouwd worden.
Maar dat kan volgens jou dus wel.

Die verschillen tussen het blok heb ik op op de foto op onderstaande link (foto van Spi blok) eens aageduid:

link

linksboven op het blok is er bij de metro motor een gat voorzien dat in het blok loopt (waarvoor het dient weet ik nog niet echt) en bij het Spi blok is dit gat gewoon nog dicht.
Die sensor van oliedruk(?) is bij de metro motor met een dun koperen leidingkje en bij de Spi motor elektrisch... enz...

RE: Metro blok met injectie van Spi

Het gat linksboven (op de cilinderkop) is voor koelwater/kachel. De oliedruk *sensor* is AFAIK altijd elektrisch, als je een leidinkje hebt hoort er aan het andere eind een meter te zitten.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Metro blok met injectie van Spi

Even een aansluitend vraagje :D Is dit ook mogelijk in een MPI? Dus injectie, electronica etc. in combinatie met een metro A+?

Thanks :D

RE: Metro blok met injectie van Spi

Vogie schreef:
Even een aansluitend vraagje :D Is dit ook mogelijk in een MPI? Dus injectie, electronica etc. in combinatie met een metro A+?



Een SPI is zover ik weet in de basis hetzelfde blok als andere A+ 1300 blokken, een MPI is dat niet. Die is in de basis al verschillend: grotere oliekanalen, hele andere verdeler en aansluiting daarvan, andere oliefilter aanlsuiting en vast nog wat andere verschillen. Een SPI moet wel lukken als je alle randapparatuur hebt (dus een spi hebt met bijv. een vasgelopen blok), een MPi wordt iig moeilijker. Maar of het echt onmogelijk is?

RE: Metro blok met injectie van Spi

AWS schreef:

linksboven op het blok is er bij de metro motor een gat voorzien dat in het blok loopt (waarvoor het dient weet ik nog niet echt) en bij het Spi blok is dit gat gewoon nog dicht.


Is dat echt zo en niet andersom? Normaal heeft namelijk een Metro dat gat voor de kachel dicht en een Mini dat open. In dat geval moet je dat gat gewoon open boren, dat moet sowieso gebeuren als je een Metro blok in een Mini wilt leggen.

default

RE: Metro blok met injectie van Spi

Hey, iedereen alvast bedankt voor de info !!

Zoals mini-philip al zei:

Ik heb dus inderdaad een Spi blok (uit cooper van '94) dat niet goed meer draait. Er moet ergens een probleem zijn met de smering, maar das nu effe ni zo belangrijk.

Ik heb dan ook nog een oudere mini staan, die ik gekocht heb van een liefhebber. Hij had er ooit een 1300 metro blok (carb) in gemonteerd. Hij was vorig jaar dan van plan van zijn mini te restaureren en had hem al compleet gedemonteerd, maar heeft alles uiteindelijk verkocht (aan mij hé).

En nu had ik dus graag het blok van die metro in de body van de Spi geplaatst (omdat ik voorlopig nog geen revisie van de originele motor kan betalen).

Alles overbouwen is dus zeker het probleem niet. Alle onderdelen zijn immers aanwezig en tenslotte is het gewoon allemaal overbouw-werk.

Over dat kanaaltje dan linksboven op het blok:

Ik ben er 100% zeker van dat het bij die metro WEL is uitgeboord en bij de Spi NIET (zie foto Spi motor).
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar die aanpassing dan al gemaakt vermits hij het metro blok dus al in zijn mini had gemonteerd.

Ik vind het dan toch raar dat er bij die Spi geen gat is uitgeboord voor een waterkanaal. Waarom is dit dan ???


Moet ik dus voor de rest geen aanpassingen meer maken aan het blok ?
De versnellingsbak zal ik wel overplaatsen want bij die Spi zit er een sensor voor het vliegwiel en dat is bij die metro niet.
Moet ik dat kanaaltje dan dichtmaken ofzo met een plaatje vermits het bij de Spi dicht is ???

Nogmaals heel hard bedankt !!

Greetzz!
:)

RE: Metro blok met injectie van Spi

Ow wacht, ik denk inderdaad dat de kachelslang bij een SPI niet uit de kop komt maar uit het spruitstuk of iets dergelijks. Ik kan dat thuis checken (heb een spi blok met alles er op in de garage staan, klaar om in de Mini gezet te worden) maar het duurt wel weer een weekje voor ik daar weer kom.
Als dat zo is zul je dat gat op de een of andere manier weer dicht moeten krijgen of de kop van de SPI overzetten (als die wel nog goed is).

Al met al een hele klus als ik dat zo hoor :| weet je zeker dat dat Metro blok wel goed is? Niet dat je straks al die moeite doet en je met een gaar metro blok in de Mini zit, misschien het Mini blok eens goed bekijken als je het zooitje toch uit elkaar getrokken hebt?

default

RE: Metro blok met injectie van Spi

mini-philip schreef:
Ow wacht, ik denk inderdaad dat de kachelslang bij een SPI niet uit de kop komt maar uit het spruitstuk of iets dergelijks.



De kachelslang kwam geloof ik ergens van een vertakking van de slangen van de radiator. Ik weet het niet zeker meer, ben het al een beetje vergeten. 't was alleszins ergens aan de rechterkant van de motor geloof ik.

Het Metro blok moet in principe nog goed zijn. Het staat nu wel al een serieus tijdje stil, maar als ik het eens goed inspuit met WD40 en de krukas al eens een paar keer goed ronddraai, moet dat in principe toch lukken zeker ?
Of kunnen die blokjes niet goed tegen stilstaan?
Soms nog tips iemand i.v.m. dat blok ?

Het Spi blok draait nog wel, maar krijgt niet genoeg smering meer (oliepomp zal ergens stuk moeten zijn). De vorige eigenaar had ook al eens TE lang gereden met het oliedruklampje aan (+ ook oververhit geweest), dus waarschijnlijk is er al wel schade aan de cilinderwanden, of krukaslagers ofzo...

Als er nog tips zijn, die zeer nuttig voor mij kunnen zijn, laat ze maar gerust weten !

Nogmaals bedankt !!!!

Greetzz!
:D

RE: Metro blok met injectie van Spi

Dit is een topic over starten na lang stilgestaan te hebben

Over dat gat in de kop kan je gewoon een plaatje zetten met een kachelkraan pakking. is zelfs te krijgen bij een mini center:

default

RE: Metro blok met injectie van Spi

Hey,

Ondertussen zijn we volop bezig met het overbouwen van de motor en had nu nog een vraagje:

Op het dekseltje dat over de distributie-ketting zit, zit zo'n cilindervormig ontluchtings-blokje.
Op deze foto zie je wat ik bedoel:

(dit is van op het Spi blok)
link

Nu is dit blokje bij de Spi motor iets platter (zie foto) dan bij het Metro blok. Datgene van het Metro blok is perfect rond (en dus niet "afgeplat")

Nu is mijn vraag of dit een reden heeft. Het blokje van de Metro steekt dus iets verder uit het blok omdat het niet "afgeplat" is. Kan dit kwaad ? Zal het in de weg zitten voor de ventilator ofzo ?

RE: Metro blok met injectie van Spi

Het is inderdaad om ruimte voor de ventilator te houden (bij een Metro zit de radiator achter de grille, en zit er dus geen ventilator op de waterpomp).

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Metro blok met injectie van Spi

Theo van den Bogaard schreef:
Het is inderdaad om ruimte voor de ventilator te houden (bij een Metro zit de radiator achter de grille, en zit er dus geen ventilator op de waterpomp).

groetjes,
Theo van den Bogaard



Thanx man !!
:)

RE: Metro blok met injectie van Spi

hallo

ik wil miss hetzelfde doen. metro blok met injectie erop :?

hoe staat jou project nu???