Hallo, Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik weet niet of er een voorstel topic is?
In ieder geval wel mijn eerste vraag; ik heb een cilinderkop van een Metro turbo. Deze blijkt al eens gerepareerd te zijn. De wand tussen 2 verbrandingskamers is opgelast. Op zich is dit voor nu geen probleem maar echt fraai is het natuurlijk niet.
Is de kop nu wel of niet anders dan van een standaard kop? Dus loont het om deze te sparen of is het beter om uit te kijken naar een andere kop en daar de rest in over te zetten?
Is niks bijzonders:
Gewoon een standaard kop (12G940) met standaard klepdiameters. Het bijzondere is alleen de sodium gekoelde uitlaatkleppen die er in zouden zitten.
Dus als de uitlaatkleppen nog goed zijn deze hergebruiken in je "nieuwe" kop.
Een stuk bijzonderder zijn bijvoorbeeld de cilinderkoppen van de Maestro 1.3: ook 12G940 maar dan met 35,6mm inlaatkleppen.
Dit is niet helemaal correct.
Uitlaatkleppen zijn idd sodium gevuld ten behoeve van koeling.
Echter is de klepsteeldiameter van uitlaatkleppen ook groter (ook ten behoeve van koeling)
Yo-Han schreef: Dit is niet helemaal correct.
Uitlaatkleppen zijn idd sodium gevuld ten behoeve van koeling.
Echter is de klepsteeldiameter van uitlaatkleppen ook groter (ook ten behoeve van koeling)
Dat wist ik niet, maar klinkt logisch dat een holle klepsteel tbv het sodium zout wat dikker kan zijn.
Dan komen er dus nog een paar nieuwe klepgeleiders bij... Niet echt een probleem...
Bedankt voor alle reacties, daar ging het mij eigelijk om. Kan ik van een standaard kop een kop maken die geschikt is voor turbo gebruik. Ik begrijp dat de klepgeleiders er uit moeten om plaats te maken voor de dikkere uitlaatklep stelen. Rest van de kop is hetzelfde begrijp ik nu.
Ik weet niet wat je budget is maar de originele turbo uitlaatkleppen zijn tamelijk gedateerd; ik zou overwegen een set nieuwe kleppen te bestellen in de UK.
(Denk je eraan dat je de kleppen, oud of nieuw, fatsoenlijk inslijpt)
Zitten er al geharde zetels in de kop?
Nogmaals, ik weet niet wat je budget is maar zeker in een drukvulling toepassing zou ik hier niet op besparen anders ben je binnen afzienbare tijd weer aan de beurt.
En als je dan toch bezig bent......... zorg ook dat álle kleppen voorzien zijn van goede kwaliteit klepsteel afdichtingen; helpt tegen roken uit de uitlaat.
Het verbouwen van een cilinderkop voor turbo spec is redelijk specialistisch werk. Naast grotere kleppen, klepgeleiders, bewerken in en uitlaatkanalen en blueprinten uit en inlaatpoorten wil je ook het kamervolume vergroten om de compressieverhouding naar beneden te brengen.
Ik sluit me geheel aan bij wat hierboven staat; bij bouwen van turbomotor zijn er een aantal dingen die wat extra aandacht nodig hebben, compressieratio en zuigers horen daar zeker bij.
Spendeer wat tijd op de Turbominis site; daar is erg veel info
Als je kop wil laten reviseren kan ik ook Miniminded in Stiens aanraden; zij doen ook koppen voor turbo en supercharger motoren.
De vraag van de TS was of de koppen het zelfde waren en dat is zo (afgezien van de uitlaatkleppen en daarmee blijkbaar de klepgeleiders). Ook de compressieverhouding is het zelfde als een een standaard 1.3 Metro: 1:9,4
Wat hierboven allemaal aangedragen wordt is nodig voor vermogens die veel hoger (150-200pk) liggen dan die van de originele MG Metro Turbo.
Zucht houd maar op. De carrosserie is zo goed als klaar, heel veel laswerk aan gehad. Dat ging me heel wat beter af dan die mini motoren. Ik heb inmiddels een hok vol motorblokken en ze mankeren allemaal wat. Gelast, gescheurd, en ingeperste bussen waar het revisie bedrijf niet mee durft te werken.
Heb nu zoveel ellende gezien dat ik besloten heb er een ander merk motor in te zetten maar nog geen idee welk.
Wat dat betreft mag dit topic wel dicht, ik geloof niet dat ik nog verder ga met mini blokjes.
Ja klopt, een micra blokje. Toch de keuze gemaakt voor modernere techniek. Hij moet er eerst maar eens in en daarna bekijken of het was sneller gemaakt kan worden. Maar dat erin krijgen wordt nog een hele uitdaging.
Wat ben je zelf aan het bouwen? Aan je avatar te zien heb je meer leuk spul ;-)
En iets heel anders , klopt het dat dit forum meer gericht is op verkoop items? Waar zijn de Nederlandse hobbyisten te vinden?
En iets heel anders , klopt het dat dit forum meer gericht is op verkoop items? Waar zijn de Nederlandse hobbyisten te vinden?
In principe klopt dat niet hoor, verkoop is er uiteraard ook, maar het idee is juist om de hobby te helpen, dus ook met technische vraagstukken.
Er zijn hier zeker een aantal anderen te vinden met 'exotische' oplossingen. Verder is er natuurlijk veel te vinden op verschillende groepen van Facebook, maar ook op de Engelse fora.
Volgens mij rijdt er al een Mini rond met een Micra blok, staat me zelfs bij dat dat in Breda was maar diegene (engelsman) heeft 'm volgens mij ook weer verkocht.
oké kijk aan!Ik lees inderdaad wel het nodige mee vanuit Engeland. Ik ben er alleen al wel achter dat juist door het stuur links/rechts er toch wel verschillen zijn. Stuurhuis en differentieel zit elkaar nu flink in de weg...
Ik heb hier wel het nodige gelezen over swift gti's ( inmiddels moeilijk/ veel in cross) en Honda vtec.
Je kunt in Engeland (fusionfabs)inlaat en uitlaatspruitstukken bestellen voor micra conversie.
Deze meneer maakt heel mooie onderdelen.
Ik zelf ben nog bezig om m'n klusruimte klaar te krijgen en daarna weer eens m'n langdurige project voort te zetten.
Succes ik ben benieuwd naar je micra conversie.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Seahawk op ma, 11-02-2019 22:10
Hallo, Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik weet niet of er een voorstel topic is?
In ieder geval wel mijn eerste vraag; ik heb een cilinderkop van een Metro turbo. Deze blijkt al eens gerepareerd te zijn. De wand tussen 2 verbrandingskamers is opgelast. Op zich is dit voor nu geen probleem maar echt fraai is het natuurlijk niet.
Is de kop nu wel of niet anders dan van een standaard kop? Dus loont het om deze te sparen of is het beter om uit te kijken naar een andere kop en daar de rest in over te zetten?
Groeten Arjen
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 12-02-2019 10:14
MG Metro Turbo
inlaat = 1 5/16″
33,33mm
uitlaat = 1 5/32″
29,53mm sodium cooled
compressie = 9.4:1
zie ook:
https://infomininl.org/?page_id=443
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Carlo op zo, 17-02-2019 11:30
Is niks bijzonders:
Gewoon een standaard kop (12G940) met standaard klepdiameters. Het bijzondere is alleen de sodium gekoelde uitlaatkleppen die er in zouden zitten.
Dus als de uitlaatkleppen nog goed zijn deze hergebruiken in je "nieuwe" kop.
Een stuk bijzonderder zijn bijvoorbeeld de cilinderkoppen van de Maestro 1.3: ook 12G940 maar dan met 35,6mm inlaatkleppen.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Yo-Han op do, 21-02-2019 12:18
Dit is niet helemaal correct.
Uitlaatkleppen zijn idd sodium gevuld ten behoeve van koeling.
Echter is de klepsteeldiameter van uitlaatkleppen ook groter (ook ten behoeve van koeling)
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Carlo op zo, 24-02-2019 12:14
Dat wist ik niet, maar klinkt logisch dat een holle klepsteel tbv het sodium zout wat dikker kan zijn.
Dan komen er dus nog een paar nieuwe klepgeleiders bij... Niet echt een probleem...
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Seahawk op zo, 24-02-2019 20:19
Bedankt voor alle reacties, daar ging het mij eigelijk om. Kan ik van een standaard kop een kop maken die geschikt is voor turbo gebruik. Ik begrijp dat de klepgeleiders er uit moeten om plaats te maken voor de dikkere uitlaatklep stelen. Rest van de kop is hetzelfde begrijp ik nu.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Yo-Han op di, 26-02-2019 12:18
Ik weet niet wat je budget is maar de originele turbo uitlaatkleppen zijn tamelijk gedateerd; ik zou overwegen een set nieuwe kleppen te bestellen in de UK.
(Denk je eraan dat je de kleppen, oud of nieuw, fatsoenlijk inslijpt)
Zitten er al geharde zetels in de kop?
Nogmaals, ik weet niet wat je budget is maar zeker in een drukvulling toepassing zou ik hier niet op besparen anders ben je binnen afzienbare tijd weer aan de beurt.
En als je dan toch bezig bent......... zorg ook dat álle kleppen voorzien zijn van goede kwaliteit klepsteel afdichtingen; helpt tegen roken uit de uitlaat.
Succes!
Han
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Popeye op do, 28-02-2019 10:56
Het verbouwen van een cilinderkop voor turbo spec is redelijk specialistisch werk. Naast grotere kleppen, klepgeleiders, bewerken in en uitlaatkanalen en blueprinten uit en inlaatpoorten wil je ook het kamervolume vergroten om de compressieverhouding naar beneden te brengen.
Ik kan je Stuart aanraden van Vmaxscart (https://www.vmaxscart.co.uk/cylinder-head-work/). Daarnaast is er veel info op het engelse mini turboforum te vinden (http://www.turbominis.co.uk/).
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Yo-Han op vr, 01-03-2019 12:22
Ik sluit me geheel aan bij wat hierboven staat; bij bouwen van turbomotor zijn er een aantal dingen die wat extra aandacht nodig hebben, compressieratio en zuigers horen daar zeker bij.
Spendeer wat tijd op de Turbominis site; daar is erg veel info
Als je kop wil laten reviseren kan ik ook Miniminded in Stiens aanraden; zij doen ook koppen voor turbo en supercharger motoren.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Carlo op di, 12-03-2019 20:14
De vraag van de TS was of de koppen het zelfde waren en dat is zo (afgezien van de uitlaatkleppen en daarmee blijkbaar de klepgeleiders). Ook de compressieverhouding is het zelfde als een een standaard 1.3 Metro: 1:9,4
Wat hierboven allemaal aangedragen wordt is nodig voor vermogens die veel hoger (150-200pk) liggen dan die van de originele MG Metro Turbo.
Geen idee wat voor (wilde) plannen Seahawk heeft.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Seahawk op wo, 13-03-2019 21:55
Zucht houd maar op. De carrosserie is zo goed als klaar, heel veel laswerk aan gehad. Dat ging me heel wat beter af dan die mini motoren. Ik heb inmiddels een hok vol motorblokken en ze mankeren allemaal wat. Gelast, gescheurd, en ingeperste bussen waar het revisie bedrijf niet mee durft te werken.
Heb nu zoveel ellende gezien dat ik besloten heb er een ander merk motor in te zetten maar nog geen idee welk.
Wat dat betreft mag dit topic wel dicht, ik geloof niet dat ik nog verder ga met mini blokjes.
Maar toch bedankt voor de info!
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Seahawk op zo, 24-03-2019 20:37
Ik geloof dat ik een oplossing heb gevonden
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door bill op ma, 25-03-2019 20:12
Een nissanblokje? Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe digg gaat.
Ook zelf een subframe lassen. Goed bezig!
Mvg Bill
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Seahawk op di, 26-03-2019 10:09
Hoi Bill,
Ja klopt, een micra blokje. Toch de keuze gemaakt voor modernere techniek. Hij moet er eerst maar eens in en daarna bekijken of het was sneller gemaakt kan worden. Maar dat erin krijgen wordt nog een hele uitdaging.
Wat ben je zelf aan het bouwen? Aan je avatar te zien heb je meer leuk spul ;-)
En iets heel anders , klopt het dat dit forum meer gericht is op verkoop items? Waar zijn de Nederlandse hobbyisten te vinden?
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Arie B op di, 26-03-2019 14:28
In principe klopt dat niet hoor, verkoop is er uiteraard ook, maar het idee is juist om de hobby te helpen, dus ook met technische vraagstukken.
Er zijn hier zeker een aantal anderen te vinden met 'exotische' oplossingen. Verder is er natuurlijk veel te vinden op verschillende groepen van Facebook, maar ook op de Engelse fora.
Volgens mij rijdt er al een Mini rond met een Micra blok, staat me zelfs bij dat dat in Breda was maar diegene (engelsman) heeft 'm volgens mij ook weer verkocht.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door Seahawk op di, 26-03-2019 16:49
oké kijk aan!Ik lees inderdaad wel het nodige mee vanuit Engeland. Ik ben er alleen al wel achter dat juist door het stuur links/rechts er toch wel verschillen zijn. Stuurhuis en differentieel zit elkaar nu flink in de weg...
Ik heb hier wel het nodige gelezen over swift gti's ( inmiddels moeilijk/ veel in cross) en Honda vtec.
RE: Metro turbo kop / standaard kop gelijk?
Ingediend door bill op di, 26-03-2019 20:04
Je kunt in Engeland (fusionfabs)inlaat en uitlaatspruitstukken bestellen voor micra conversie.
Deze meneer maakt heel mooie onderdelen.
Ik zelf ben nog bezig om m'n klusruimte klaar te krijgen en daarna weer eens m'n langdurige project voort te zetten.
Succes ik ben benieuwd naar je micra conversie.
Mvg Bill