metrospruistuk of niet

default

RE: metrospruistuk of niet

ik heb een 1275 metroblok met het metrospruistuk erop. iemand zei dat ik dit beter kon vervangen door een mini spruistuk, dus met 1 uitgang van de uitlaat ipv de 2 bij het metrospruistuk. hij dacht dat er namelijk geen voorpijpen waren die op dat spruistuk kunnen als het blok in een mini zit gebouwd.

ik heb nog een gewoon mini 1000 spruistuk liggen dus ik kan het overbouwen maar wat is wijs, in pk zal het niet veel schelen, hoe zit het met de voorpijp, zijn die voor dat metrospruistuk wel te krijgen om onder je mini te bouwen?

RE: metrospruistuk of niet

Wat was de motivatie dat het beter zou zijn?

RE: metrospruistuk of niet

hoi.

dat metro spruitstuk is een soort van LCB met de bijbehorende pijp.

part number:CAEG367

het zal dus wel wat gaan schelen met een normaal mini spruitstuk

RE: metrospruistuk of niet

Wat ik mij herinner , is dat het Metro uitlaatspruitstuk verder naar achter steeekt dus msschien dat het niet gaat met je schutbord.

RE: metrospruistuk of niet

Het past wel (Johnmar had het op zijn Van), maar het vereist wat knutselen.
Als het je toch niet echt om het vermogen gaat, zou ik voor de makkelijke weg kiezen en het mini spruitstuk erop zetten.

Anders 'gewoon' een LCB monteren, dan wel van een beetje merk en geen sportex ofzo. Daarmee zit je nog te klieren om het pas te krijgen :)

Wouter

default

RE: metrospruistuk of niet

oke wat is een lcb? en zo te horen is het gemakkelijker om het mini spruistuk erop te schroeven dus ga ik dat maar doen denk. ik heb trouwens de voorpijp wel liggen die ik op het metro spruistuk aan kan sluiten, maar het schijnt dat je die niet lekker onder je mini gemonteerd krijg.

de motivatie om dus een mini spruistuk erop te zetten is voornamelijk dat de voorpijp slecht past of wat jullie volgens mij lcb noemen. het spruistuk zelf zit niet klem of in de weg aangezien het blok met het metrospruistuk al even in mijn mini heeft gezeten!

default

RE: metrospruistuk of niet

Met LCB (Long Centre Branch) wordt bedoeld een uitlaatspruitstuk zoals hij ook bij een stage1-set zit. Op het forum staat er ook ergens een plaatje van, moet je ff zoeken op stage 1. Een LCB zorgt voor een betere flow en snellere afvoer van de uitlaatgassen, waardoor je er meer vermogen mee uit je blok moet kunnen halen. Zoals Wouter al zei is het wel aan te raden om niet een sportex te nemen maar een betere, zoals Maniflow, dit past beter.

Ik heb overigens zelf het metro-spruitstuk erop zitten in combinatie met het voorste stuk van een metro-uitlaat. Het past perfect en het komt heel netjes uit onder de bodem (niet te hoog en niet te laag). De diameter van de metro-uitlaat is kleiner dan die van een LCB en het is ook niet zo op flow gericht als een LCB, als je meer vermogen wil kan je het best voor een LCB gaan. Een metro-spruitstuk is in principe wel iets stiller dan een LCB, omdat een metro-spruitstuk van gietijzer is en daarom minder herrie door zou moeten laten. Maar met een iets luidere uitlaat ben je dit voordeel ook weer snel kwijt ;)

Als ik mij trouwens niet vergis hebben de carb-coopers (Eelke??) ook standaard een metro-achtig spruitstuk erop zitten. Het voorste deel van die uitlaat is ongeveer gelijk aan die van een metro.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,
Erik

RE: metrospruistuk of niet

Wat ik weet is dat het inlaatspruitstuk hetzelfde is als van de MG Metro. Uitlaat weet ik niet precies.

default

RE: metrospruistuk of niet

he bedankt erik. het metrospruistuk zit al op mijn 1275 dus die laat ik lekker zitten, zeker nu ik weet dat het met die voorste pijp goed gaat passen. het aanpassen van de motor is voor mij voor latere zorg. eerst maar eens rijden na dik een jaar van restaureren.

bedankt allemaal