Ah, een windage tray.
Geeft zeker een vermogenswinst door de lagere weerstand. Het schijnt ook beter te zijn voor de olie, omdat de olie niet kapot geslagen wordt door de krukas.
- Login of registreer om te reageren
Ah, een windage tray.
Geeft zeker een vermogenswinst door de lagere weerstand. Het schijnt ook beter te zijn voor de olie, omdat de olie niet kapot geslagen wordt door de krukas.
Opvang bak voor rotte,gebroken zuigerveren..voorkomt dat ze in de versnellingsbak vallen..
Lijkt me dikke bullshit, want als je krukas in de olie draait zitter gewoon veel te veul olie in je blok....
Wel eens van de 'beruchte' TX750 gehoord (aka de 'slagroomklopper'..)?
Zie dus het nut niet in van zo'n plaat..eigenlijk..
voor de gemiddelde autogebruiker totale onzin ja.
Onder race condities is het echter een ander verhaal.
Opspattende olie kan wel degelijk zorgen voor verhoogde interne weerstand van de motor. Rallymotoren welke ik van binnen heb gezien en echt fabrieks spul waren, hadden het allemaal.
in de racewereld wordt die plaat ook gebruikt om te voorkomen dat alle olie bij het nemen van een zeer scherpe naar een kant gaat waardoor de oliepomp een moment droog kan komen te staan en er lager of nokkenas schade optreed.
hij zorgt dus voor dat de olie iets beter onderin je blok blijft.
Vooral het voordeel van een kapotte versnellingsbak alleen het einde van je oliepomp betekent lijkt mij een groot voordeel. Verder is zo'n enorme fontein aan olie vanaf de tandwielen tegen krukas en zuigers niet echt positief te noemen. Verder zijn er ook zat A-blokjes gebruikt met een normale carterpan. Een nadeel van deze semi-carterpan zal moeilijk te verzinnen zijn.
splitmini schreef:
in de racewereld wordt die plaat ook gebruikt om te voorkomen dat alle olie bij het nemen van een zeer scherpe naar een kant gaat
Dat kan je ook verbeteren met een central oil pickup pipe...
Voor de openbare weg niet echt een must zo'n plaat... wel een leuk hebbedingetje
Ingediend door GeoffreyVanZ op do, 06-01-2011 02:07
Die plaat is het meest onzinnige, wat ik mij maar kan voorstellen in een Mini motor. Ik heb altijd Special Tuning fabrieksbakken gebruikt, 3 en 4 synchro en die hadden dus NOOIT zo'n plaat. Rond 1980 overgestapt op DOG-boxen en nooit zo'n plaat gezien tot 1993, toen ben ik gestopt met wedstrijdrijden.
Hier wat stof om over na te denken. Hoe worden jullie zuigers gesmeerd?
Mijn 1200 en 1300 steel bottom ends halen 9000rpm, mijn 1380, 8500 rpm, over wat voor weerstand praten jullie eigenlijk? Laat die olie maar lekker opspatten, goed tegen het vastlopen en het koelt je onderblok!!
Einde jaren 60, waren er al tuners die de EN40 krukassen gingen glad polijsten.
Ik vroeg ze naar de achtergrond gedachte. Het antwoord, om ervoor te zorgen dat de olie sneller naar beneden kwam. Volgende vraag: waarom moet die olie sneller naar beneden. Antwoord, om voldoende olie in de bak te houden.
Een groffe structuur bij krukaswangen en motorblok, hebben een groter oppervlak, dus meer koelcapaciteit en dat is de reden dat ik het hou, zoals het is.
Ruw oppervlakte is wel gevoelliger voor scheuren dan een gepolijst oppervlak!
Hoewel er met slijpen materiaal wordt weg gehaald wordt de kans op een scheur enorm verlaagd. Zo kan het dynamisch hogere balast worden.
Het andwoord die je gekregen hebt vind ik een beetje raar. Je krukas polijsten om meer olie in je bak te krijgen!? Denk dat er meer achtersteekt dan ze je verteld hebben!
De krukaslagers hebben een eigen olievoorziening. Het is dus niet nodig dat de krukas belast wordt door opspattende olie van de bak.
De zuigers en cilinderwanden moeten natuurlijk wel goed gesmeerd en gekoeld worden. Je zou dan weer een oliesproeier kunnen plaatsten die de zuigers van olie voorziet.
link
De vraag is nu wat meer vermogen kost, Extra olie verpompen en dat tegen de zuiger aan sproeien, of de bak lekker alles onder laten spetteren.
Krukas en drijfstangen polijsten is naar mijn mening een voordeel, maar dan niet voor een paar ml extra olie in de bak maar vanwegen mogelijke scheurvorming bij ruwe oppervlakte.
Een dikke straal olie tegen onderdelen die bij 9000rpm 150x per sec. heen en weer gaan is volgens mij niet zo wenselijk, dus: Geweldig zo'n scherm!
De A-blokjes zijn hun leven begonnen zonder versnellingsbak onder de krukas => gewoon een carterpannetje en een versnellings bakkie erachter. Voor het laatst toegepast in de Morris Marina 1,3 en de Maestro/Montego 1,3. Maar bijv. ook in MG midget en daar werdt/wordt ook mee geraced. En dan heb je nog de dry-sump creaties...
Er is in vele, vele motor-typen geen apparte voorziening om de zuigers en small-ends te smeren: dit wordt verzorgt door de uit de big-ends wegslingerende olie (en in mindere mate olie uit de hoofdlagers). Er worden wel eens extra sproeiers toegepast voor extra koeling van de zuigers (in principe niet tbv extra smering). Dit gebeurt vaak bij turbo motoren.
Het polijsten van cilinderblok, krukas, drijfstangen en versnellingsbak is idd. gunstig tegen scheurvorming (kerfwerking). Geen nadelige invloed op de oliehuishouding.
Ingediend door GeoffreyVanZ op za, 08-01-2011 00:49
Het feit dat mijn motoren 8/9000 rpm halen, zegt al meer dan genoeg over de geringe weerstand van opspattende olie in de motor.
Groffe onderdelen hebben een betere warmtegeleiding dan gladde oppervlakken.
Gladde oppervlakken houden hun warmte dus langer vast.
Alleen het bovenste deel van je cylinderblok wordt gekoeld door water, het onderste deel dus niet.
Zoals eerder gesteld heeft olie niet alleen een smerende werking, maar ook een koelende. Lees maar het Turboverhaal van de boys hierboven.
Dus van mij mag de olie spetteren dat het een lieve lust is. De jarenlange ervaring heeft geleerd, dat daar niets mis mee is.
Door alles te polijsten wordt de motor temperatuur alleen maar hoger en in combinatie met die "plaat" mis je ook nog de koeling van de olie.
Je kan beter investeren in een oliekoeler.
Die gepolijste krukas had als doel, de olie snel naar beneden te krijgen.
Zo heeft ieder een verhaal waar hij in geloofd. Maar of het inderdaad nut heeft
valt moeilijk te bewijzen. Dus ieder voor zich.
Ingediend door GeoffreyVanZ op za, 08-01-2011 01:00
Ik vergat nog in te gaan op het polijsten tegen kerfwerking, wat dat ook zijn moge. Het verwijderen van materiaal kan verzwakkend zijn, zeker voor drijfstangen en het cylinderblok. Een krukas scheurt niet, die breekt in tweeen en altijd bij een drijfstangtap, dus niet bij de counter balance, het groffe materiaal.
Als je 4 drijfstangen in een kist SMIJT, dan is de kans groot dat er hier en daar een kleine beschadiging optreed(kerf of een deukje), als je dat niet bijwerkt, dan zou dat een zwakke plek kunnen worden.
8/9000rpm? Kan best, maar hoeveel vermogen heb je aan die oliestroom verloren?? Al die olie zal toch 150x per seconde weggeslagen moeten worden.... En nogmaals de mini-krukas is een van de weinige krukassen die deze onnodige oliestroom over zich heen krijgt.
Kerfweerking:
Een begrip uit de werktuigbouwkunde. Hiermee wordt bedoeld dat elke scherpe overgang in het materiaal scherpe binnenhoeken als gevolg van machinale bewerkingen en/of gietvorm/gietproces een startpunt kan zijn van een scheur.
Het is dus gewoon een feit, discussie is overbodig.
Een lichte beschadiging doordat je een drijfstang laat vallen (je moet er niet aan denken!) zal waarschijnlijk geen kerfwerking veroorzaken: het materiaal heeft door de koude vervorming juist betere eigenschappen gekregen. Wel eens van Shot Peening gehoord? Dit is een proces waarbij door met kracht stalen balentjes op een oppervlak te blazen. Hier wordt het oppervlak van het materiaal verdicht wat ook zorgt voor een grotere weerstand tegen scheurvorming.
Koeling:
De meeste warmte in het motorblok wordt ontwikkeld boven de zuiger en vooral in de cilinderkop. De zuigers worden natuurlijk ook warm door het verbrandingsproces en geven hun warmte af aan de watergekoelde cilinderwand. De krukaslagers genereren wrijvingswarmte en die wordt afgevoerd door de smering van die lagers. De olie lekt uit deze lagers weg en dit vliegt in het rond => zo worden de zuigers gesmeerd (en bij de Mini komt er dan nog de overbodige oliefontijn van de versnellingsbak bij...).
Even een vraagje, gewoon zonder op de theorie in te gaan, heeft hier iemand ervaring mee? Dan bedoel ik dus is er iemand die echt zo'n plaat in zijn blok heeft en er ook mee rijdt en dus zijn ervaring kan delen?
Ik ken zelf namelijk wel iemand die dit gehad heeft en slechte ervaring mee had.Die had namelijk overmatige slijtage aan zuigers en cilinderwand.
Groeten,
Carst
Ik ga meer van dit soort balletjes opgooien..dit wordt [is nu al] een leuke discussie.
Ik was nieuwsgierig naar ervaringen van mensen hiermee.
De reactie van Carst is er 1 die ik al vaker ben tegen gekomen over de plaat.
Echter is het een truukje uit de miglia racerij of iets dergelijks {wat ik begrepen heb van degene waarvan ik ook de foto heb}.
Racerij idd hoge toeren,max. opvoeren maar ook na een X tijd revisie van het complete blok..... Dus xtra slijtage over kortere tijd maken zij zich niet zo druk, in tegen stelling tot mezelf die een weg auto bouw [die wat xtra pit krijgt. ].
Echter zijn er ook veel mensen positief over de plaat en hebben geen klachten.
Ik heb er inmiddels ongeveer 15 mensen over gesproken die in de rondte rijden [of claimen te rijden] met zo'n plaat in de bak.
2 Daar van hadden dezelfde klachten als beschreven door Carst, de rest niet [of nog niet].
De 2 die er niet over tevreden waren hebben inmiddels olie injectoren in de plaat gefabriekt die olie op de drijfstang/onderkant zuiger spuit/nevelt.
Niet alleen voor koeling..ook voor xtra smering.
Maar waarom dan die plaat??? Denk ik dan..
Meer gewicht,veel geld en zelfde resultaat..
BELANGRIJK :
Bijna allemaal... turbo motoren die niet meer origineel zijn/waren!!!!!
Of pure racerij motoren.
De olie verstuivers heb ik ook al op een c20led motor {opel turbo} gezien.
O ja, ik heb wel ervaring met het niet hebben van de die oliespatplaat: een 1380 rijp voor de schroot omdat er een paar versnellingsbak onderdelen tussen de zuigers gekomen waren.....
De hoeveelheid vermogenswinst is denk ik maar minimaal, als je een snelle motor in elkaar zet zal alles aangepast moeten worden aan het extra vermogen. O.a. remmen moeten aangepast worden en de versnellingbak zal ook gewijzigd moeten worden, misschien wel een dogbox als je heel veel extra PK´s er uit haalt.
Voor de krukas: kompleet balanceren met vliegwiel en v riem poulie.
Even voor mijn info, wat kwam eer tussen de zuiger, hoofdas denneboom delen?
Op youtube staan filmpjes van David Vizard (tuning bl's a series engine)
In een stuk komen deze dingen ter sprake, en hij is er erg te spreken over, hij had het over een vermogens toename tot 4pk.
En deze man weet waar hij het over heeft.
@ 8609: het waren de naaldlagers en deeltjes van de secondaire as. Dat spul is een stuk harder dan alumium en gietijzer.... Alleen de cilinderkop en krukas kon hergebruikt worden, de rest was compleet naar de maan....
Ingediend door GeoffreyVanZ op za, 15-01-2011 02:59
Geen reacties meer? jammer.
Voor de mensen die alleen maar in motoren kijken, kijk voor de verandering eens in je versnellingsbak!
Dan zie je dat in 40% van de bak geen versnellingen zitten. Neem hierbij nog de positie van het hoofdlager, inderdaad boven de eerste versnelling, dan zou je toch tot de conclusie moeten komen dat slechts 2 cylinders last hebben van een OLIEGOLF. Even voorkauwen, dat zijn dus de derde en de vierde cylinder.
De praktijk heeft geleerd dat in 9 van de 10 keer het derde drijfstanglager het eerst uitloopt, wegens gebrek aan smering en hitte.
Dat deze 2 cylinders door spatsmering ook extra gekoeld worden is alleen maar een positieve bijkomstigheid.
De tandwielen in de bak veroorzaken geen oliegolf, je kan het meer vergelijken met motregen. Deze motregen wordt ook nog gemanipuleerd door de carterdruk.
Om een oliegolf te veroorzaken heb je geen tandwielen nodig. Trek hard op en je olie vliegt het differentieelhuis in. Rem keihard en je olie vliegt je peilstok in
Bocht naar rechts en je speedokabel wordt gesmeerd. Bocht naar links en je drop gears worden gesmeerd.
De nokkenas wordt niet gesmeerd door deze "oliegolf". Hij wordt gevoed via de bovensmering, dus via de stoterbussen. Bij het starten 3000 rpm raadt ik ten sterkste af. Er worden immers maar 4 nokken gesmeerd, inderdaad die van de derde en vierde cylinder. Beter je bougies verwijderen en eerst druk opbouwen.
Tot slot dit is mijn laatste reactie op technische problemen van anderen. Ik wens jullie veel sterkte met het samen verbeteren van dit forum.
[size=85:1ppv2q0v][topics samengevoegd - Crispy][/size:1ppv2q0v]
Zelf ben ik dit nog niet tegengekomen.
Iemand er ervaring mee of het echt nuttig is?
Is laatst al een discussie over geweest. Die is door de mods even apart gezet, omdat de meningen hierover uiteen liepen.
Voor zover ik uit de toenmalige discussie begrepen heb, heeft nog niemand hier ervaring met deze splash guard. Het meeste wat er gezegd werd was specifieke ervaring zonder een splash guard en de theoretische toepassing van deze plaat. En natuurlijk de mogelijke gevolgen voor een blok zonder of met de splash guard.
zijn er misschien engelse fora die er iets over te melden hebben?
Op youtube staan de filmpjes van Vizard die tuning cursus geeft. Hij noemt het een zeer goede aanpassing met aanzienlijke vermogens winst.
Waarom moeten dit soort dingen nou weer van het forum af? Dit is gemeen goed bij de Migla races...
Geen vage voodoo tuning methode...
Hte is de vorige keer verwijderd omdat men een beetje aan het moddeergooien was naar elkaar, om dingen die er geschreven zijn.
Waar men alleen nog steeds niet over uit was, is of het een goede of slechte toevoeging is aan je bak.
Het ging aan de ene zijde om de koeling van het blok doordat de olie zonder deze plaat overal goed bij kan komen. Aan de andere zijde natuurlijk het niet rondslingeren van de olie.
En natuurlijk ook de mogelijkheid tot smering van de verschillende onderdelen met of zonder plaat.
Een specifieke ervaring met de plaat is toen niet gegeven. Ook was er geen literatuur om bepaalde uitspraken te staven. Alleen persoonlijke ervaringen in het verleden over het niet gebruiken.
Ik weet niet hoe oud het principe is van de plaat. Misschien dat er vanaf die tijd toch wel wat literatuur over terug te vinden moet zijn.
http://www.starchak.ca/tech/pdfs/windage.pdf
http://www.minimania.com/web/Item/min500/invDetail.cfm
http://www.7ent.com/detail.cfm?pageid=459
.. te maak of te koop .. volgens zeggen goed voor een paar pk, vooral effect bij hogere toeren.
ikzelf heb er geen ervaring mee
FWIW,
Theo van den Bogaard
Zoals ik zei, David Vizard verteld erover in een van zijn filmpjes, en hij had het over een aanpassing die zeker aan te raden was.
De PK winst heeft Vizard het ook over, en hij kan het wel weten volgens mij...
Zoals ik zei, naar mijn weten wordt dit bij race mini's veelvuldig toegepast.
Leuk, gaan we nu toch weer dit onderwerp nieuw leven in blazen? Ik ken iemand die veel circuitdagen rijdt en hij heeft dit geprobeerd, maar dat leverde bij hem overmatige slijtage op aan zuigers en cilinderwanden.
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met dit soort dingen uit te gaan proberen, ik denk dat het te weinig winst op zal leveren ten opzichte van de eventuele grote onbekende nadelen.
Groeten,
Carst
Ik heb het nieuwe topic samengevoegd met het oude dat opgeschoond en teruggeplaatst is.
Voor de duidelijkheid:
Eelke schreef:
Graag verder in dit topic ingaan op de inhoud en niet op de persoon.
Is dit dan niet goed te gebruiken icm olie spoeiers die ook wel eens onder de zuigers geplaatst worden?
Lijkt mij dat je dan het beste van alles hebt of zie ik het verkeerd?
Dus Geen overmatig rondslingerende olie, kleiner risico bij defect versnl.bak dat onderdelen het onderblok slopen.
En toch goede smering/koeling zuigers door de sproeiers.
Gr. Vin
RE: Minder olieweerstand IN je blok?
Ingediend door clubbie op zo, 02-01-2011 15:59
Tijdens een zoek tocht naar iets anders kwam ik dit tegen..
Zou een schild zijn dat voorkomt / vermindert de olie hoeveelheid die tegen de krukas wordt geslingerd vanuit de versnellingsbak..
Daarbij zou het voordeel zijn dat de krukas minder weerstand heeft , en daarom dus eerder op toeren zou komen.
Hetzelfde geldt voor onderkant zuigers die minder olie voor hun kiezen krijgen en dus minder weerstand, [hopenlijk sneller op toeren]
Pure race theorie..
Ik denk dat de krukas en zuigers ook minder smering krijgen..
Iemand anders idee-en erover?