Mini AWD Coversie / RWD Conversie

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Allen,

Binnenkort wil ik zelf een achtersubframe gaan bouwen. Ik ga dit doen met roise joints. Om de draagarmen onder de auto verstelbaar te houden heb ik adjusters nodig. Ik wil het idee nabouwen van de verstelbare onderste draagarmen waarbij de roise joint in een bus gedraaid zit die verstelbaar is.

Dit is de bus die ik bedoel:



De plaatjes heb ik van het internet maar ik kan helaas geen winkel vinden die deze verkoopt. Laten maken is altijd nog een optie.

Weet iemand waar ik deze in Nederland kan kopen?

Bedankt,

Sebastiaan

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Lastig om dergelijke halffabrikaten te vinden. Je zou wat kunnen rondvragen in het rally- en racewereldje. Mannen als Ad Verkuijlen bouwen ook ChroMo rolkooien op maat en het zou me niets verbazen als hij je verder kan helpen. Vaak is het wel zo dat ze dan een compleet systeem willen maken. Handel zou je denken, maar denk ook aan risico's: specialistisch lastwerk op juist gekozen materiaal. Je wil niet zomaar een draagarm door midden hebben .

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Ik woon in Maarssen, vlak bij industrie terrein Lage Weide en daar zijn een paar grote 'gereedschappen' zaken. Die zijn er vast ook wel in jouw woonomgeving. Ga daar een kijken -met je handen op je rug- (wegens het watertanden). Het zou kunnen zijn dat je vindt wat je zoekt.

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Hi,

Bedankt voor jullie info. Ik heb al bij een paar auto materialen zaken gevraagd maar die hebben niets.
In Engeland zijn er zat zaken die auto grass onderdelen/draagarmen verkopen met roise joint alleen maken gebruiken ze geen van allen van dit soort bussen zodat het onder de auto verstelbaar is. Ik wil dit wel!

Dit is een beetje het idee om te maken:
Bmw E30 achterbrug


Bmw E30 draagarmen met roisejoint

Einde van de maand kan ik een compleet E30 frame ophalen bij mij in de buurt. Ik ga proberen om deze armen te gebruiken met een zelf gemaakte beam. Ik wil dan de armen voorzien van roise joints. De armen / beam moeten natuurlijk aangepast worden. Zal een flinke klus worden omdat dit frame breder is.

Andere optie is een achter frame van een BMW e10 /1502/1602/1802/2002
Dit frame is smaller dus past beter. Ik kan er alleen geen een in de buurt vinden. Ik ben niet van plan om ver te gaan rijden.
Hier wat foto's



Andere optie is om het frame van Watson na te bouwen.
Dit zijn de watson achterarmen:

Deze zijn niet geschikt voor achterwiel aandrijvind maar wel zo te maken. De opstaande flens zou dan voorzien worden van een lagerschaal (volop te koop in Engeland)
Voorbeeld:

Zou ik dus zelf armen maken dat worden het armen ala Watson maar dan wil ik wel de bussen gebruiken zodat de armen onder de auto verstelbaar zijn.

Ideeen zat dus! Nu nog uitvoeren.

Sebastiaan

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Houd ons op de hoogte van je vorderingen Seb. We mogen dit graag volgen.

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Zal ik doen!
Gaat wel een langdurig traject worden. Heb er geen haast mee en is voor de uurtjes dat ik me verveel.

Bas

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Heeft het veel zin om een 'semi-trailing' arm op die punten verstelbaar te maken?

Want als je de sporing verandert dan gaat ook je wielbasis aan de wandel.

Die oplossing die Watson gebruikt zit ook op de Haynes Roadster. De bevesting op de arm is dan eenvoudiger, maar het kritieke onderdeel is de rubberen busbuis. Je moet dan een draadeind op die bus lassen en dat is niet de meest stevigste constructie.

Als je zoek op 'rosejoint adjuster' dan vind je wel een paar internetleveranciers. Anders kan je een technische groothandel (zoals Pehavo in Noord-brabant) proberen.

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Bedankt voor de tip ga weer even kijken op google.

Verstelbaar maken is altijd een pluspunt. Vooral omdat ik de beam en de armen qua maat ga aanpassen. Het afstellen zal coor de wielbasis niet veel uitmaken. Nu is ook alles verstelbaar op het achterframe van de mini en straks dus hopelijk ook weer.

Thanks,

Sebastiaan

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Achterbrug opgehaald en gelijk wat metingen gedaan.

Om de spoor breedte gelijk te krijgen moet de brug met 11cm versmald worden. Dit is geen probleem. Ik zeg er wel bij dat ik nu verbreede trommels heb en spacers om mijn 13inch 6j velgen gelijk te krijgen met mijn spatborden. Zou je die niet hebben dan zal er nog zo een 10 cm extra af moeten en dan wordt krap maar zelfs dan is het nog mogelijk.

De diepte van de draagarmen moet ook aangepast worden. Daar moet 9cm vanaf. Deze ruimte is er ook.

Wel besloten om een eigen beam te maken omdat ik dan direct een verstellingsmogelijkheid voor de armen kan maken op de beam. Tevens ga ik roisejoints gebruiken.

Mijn 13inch velg past mooi op de schijf. loopt vrij van de remklauw. Wiel gaat er nu net niet op omdat de centreer ring op de bmw schijf net iets te groot is. Die moet dus even afgedraaid worden en dan past het wiel erop.

Spoorbreedte opgemeten. 11cm te breed


Draagarmen 9 cm inkorten


Schijf met klauw


Velg op de schijf. Past bijna.


Updates volgen.

Sebastiaan

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

smakelijke klus! :9
suc7 !

.

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Weer een stukje verder.
Helaas is mijn bouw idee iets gewijzigd. Doordat de "poten" van de draagarm niet op de zelfde hoogte zit moet ik een oplossing vinden met het plaatsen van de roise joints.

Dit is hoe ik uitkom:

Als ik de roise joints zo aan de draagarm monteer dan kantelt de draagarm tijdens het inveren.

Nu heb ik het dus zo gemaakt:

dit was even om te passen maar een andere oplossing is er niet. Of ik moet de roisejoint bij deze poot eronder plaatsen of bij de andere erboven. Beide niet fraai maar het werkt. Nu kantelt de draagarm niet.

Aankomende week misschien in de avonduurtjes weer verder.

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Was deze foto's nog vergeten:

Hierop is de U profiel te zien die uiteindelijk als beam gaat dienen.Deze heeft nog wat overlengte. Ik heb aan beide zeide 2 kokers erop gelast met daarin gaten met de bmw steek.


Dan ziet het er zo uit met de armen erin:

Spoorbreedte en diepte van de armen zijn zo gelijk goed.

Gr Sebastiaan

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Zo langzamerhand weer verder gegaan.
Halve mini kunnen regelen waar ik nu bijna alles op pas kan maken.

Draagarmen zijn op maat en netjes gemaakt. Hopelijk aankomende week het differentieel ophalen en dan kunnen we het frame zo goed als afmaken.

Zit te wachten op een set coilovers uit Engeland. Dan moet ik een bevestigingspunt maken op de draagarmen. Ook zal ik bij mijn mini de bevestigingsgaten in de spatborden moeten aanpassen maar dat is niet anders.





Gr Sebas

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Waar een aandrijfflens al niet goed voor is ;)

Dennis

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

d:)b ga vooral doooooor!

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Leuk.. maar wat is eigenlijk het doel hiervan? :|

Achterwiel aandrijving? Ander is het met standaard Mini delen gecombineerd met wat aftermarket spul ook te bereiken.

Hoopte op iets dat lichter is dan die lompe Mini draagarmen... maar draagarmen van een auto van 1200kg zullen ook niet echt licht zijn.. :x

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Carlo,

Zeker leuk als het onder de mini komt. Ik ben dit niet aan het bouwen omdat ik schijfremmen achter wil..

Ik heb de bmw e30 draagarmen gekozen omdat ze niet duur zijn en bruikbaar zijn voor deze conversie. Tevens zijn deze draagarmen geschikt voor 4wd dus dat is ook de bedoeling.

Uiteindelijk zijn er mooiere sets / betere sets te koop van bijvoorbeeld z-cars of minitech maar dat is mij te duur. Bij de draagarmen van z0.-cars zou ik ook nog zelf een beam moeten maken wat die passen alleen op hun buizenframe van de auto. Bij Minitech moet de gehele bodemplaat eruit en dat probeer ik zo veel als mogelijk te voorkomen. De reserve wiel bak moet er natuurlijk wel uit maar ik hoop dat het geheel niet in de auto te zien is wat bij de conversie van miitech of een mx5 frame wel het geval is.

Dit is een zoveel als mogelijke low budget build en als dit werkt zal er in de toekomst wel een versie 2.0 komen.

Het is dus de bedoeling om met een swift gti blok te rijden (die zit er al in) daar een Subaru Justy 4wd versnellingsbak op te monteren en dan ook de justy differentieel te gebruiken in combinatie met de bmw e30 draagarmen.

Uiteindelijk kan het allemaal beter en met minder gewicht maar dan wordt mijn portemonnee ook een stuk lichter. 20-50 kilo zwaarder als voorheen zal mij een zorg zijn. De grootste zorg is alles rijdend krijgen.

Duidelijk zo toch?

Gr Sebastiaan

RE: Mini AWD Coversie / RWD Conversie

Differentieel hangt ook in het frame.

Diverse rubbers toegepast zodat het dif niet teveel heen en weer kan schudden.


Rubber aan de voorzijde gemaakt waardoor het dif op hoogte blijft hangen.


Zal later nog even een foto maken waarop de setup duidelijk is te zien.

Sebas