Mini op LPG

RE: Mini op LPG

Hallo mensen,

Op de list ook al gepost en nu hier ook, Ik ben ff aan het brainstormen:

Hoe verstandig is het om een Mini op LPG te laten lopen?
Gaat dat problemen geven (bij uiteraard een loodvrije kop, dat besefte ik zelf al ;)), lopen Mini's er fatsoendelijk op? Van mensen met Renault Laguna's heb gehoord dat het bijv. bij die auto wel eens problemen geeft met de kleppen, die moet je heel vaak stellen. Heeft een 1000cc A+ stage 1 blokje met een hif.38 ook last van dergelijke problemen?

Ik zag ergens een LPG instalatie staan voor een leuke prijs en ik heb flink zitten rekenen met belastingcijfers en het komt er op neer dat ik met mijn huidig aantal km's per jaar (iets van 7000) ongeveer even duur uit ben op LPG. Het wordt dan aantrekkelijk om wat meer kilometers te gaan maken, lees: wat mer ritten e.d. te bezoeken ;) Of wat meer vermogen uit de Mini te halen omdat het verbruik dan niet meer zoveel boeit. Nu wel als student met de huidge benzine prijzen. Nu is een ritje naar Utrecht of Noordwijk e.d. een flinke aanslag op mijn maandelijks budget. Kun en mag je zoiets (eventueel gedeeltelijk) zelf inbouwen of moet je alles laten doen door een spcialist? En krijg je daar ook weer verdere jaarlijkse keuringen ofzo bij? Iemand ervaringen?

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken,

default

RE: Mini op LPG

hoe mini's het op gas doen weet ik niet, geen ervaring mee. kleppenstellen zal je toch regelmatiger moeten doen en het stellen komt toch wat nauwer aan, een 10 mm kan al flink schelen in het netjes lopen van de motor en het reageren op het gaspedaal (hierbij spreek ik uit ervaring want ik heb al bij 10tallen merken kleppen gesteld en dat merkte je direct)

autogas mag je naar ik meen niet zelf in bouwen maar dat moet je laten doen door een persoon die daarin gecertificeerd is. en er gelden ook strenge regels met betrekking tot de inbouw van autogas bijvoorbeeld de montage van de tank en de aansluiting van leidingen.

een autogasinstallatie hoeft niet apart elk jaar gekeurd te worden, dit is een onderdeel van de apk die je toch al jaarlijks uit laat voeren en daarbij wordt ondere andere gelet op lekkage en bevestiging van de gehele installatie.

mijn persoonlijke mening is: gas is om op te koken. ik heb zelf al zoveel verschillende auto's gehad die rot op gas lopen en niet goed te krijgen zijn en ook veel klasgenoten van mij die bij dealers werken hebben veel problemen met gas. tis dus niet zo dat alle auto's er per definitie slecht op lopen maar mijn ervaringen zijn iet bijster goed, zelfs niet met de nieuwste systemen zoals bijvoorbeeld lpi (vloeibare gasinjectie)

hoe mini's op gas lopen weet ik niet, hopelijk kan iemand anders je daar antwoord op geven.

RE: Mini op LPG

Van mijn garage mee gekregen onderstaande gegevens.

[color=red:iuijy65o]OPGELET:[/color:iuijy65o] Op 1 juli as moeten alle LPG-installaties, die vóór 01.07.2001 werden geplaatst, aan de overgangsbepalingen, meerbepaald een automatische vulbegrenzer en een elektrisch gestuurde dienstkraan, voldoen. De aanpassingen moeten door een erkend installateur uitgevoerd worden.

Deze hebben betrekking op de LPG-reservoirs. Om alle ontploffingsgevaar uit te sluiten moet elk reservoir voorzien zijn van een automatische vulbegrenzer zodat deze maximaal tot 80% gevuld kan worden. Eveneens dient elke LPG-installatie met een elektrisch gestuurde dienstkraan te worden uitgerust die, bij problemen, het gas automatisch afsluit.

Ingeschreven voertuigen waarop de LPG-installatie geplaatst werd vóór 01.07.2001 waarbij de installatie niet voldoet aan de overgangsbepalingen zoals hierboven beschreven krijgen tot 30.06.2002 de tijd om de aanpassingen te laten uitvoeren door een erkend installateur.
Indien op 01.07.2002 de LPG-installatie niet voldoet aan de overgangsbepalingen zal de installatie verwijderd moeten worden.

De voertuigen met bestaande LPG-installaties die voldoen aan de huidige overgangsbepalingen zullen een geldig keuringsbewijs ontvangen. Deze voertuigen krijgen geen keuringsvignet, maar behouden wel de groene LPG-klever aan de achterzijde.

Indien de klant naast een geldig keuringsbewijs eveneens een geldig keuringsvignet wenst te bekomen, zal de installatie aan drie voorwaarden moeten voldoen. De onderdelen van de installatie zullen aan het internationaal reglement R67 moeten voldoen, de installatie zal conform het KB moeten geplaatst worden. Deze aanpassingen zullen door een erkend installateur uitgevoerd moeten worden en het voertuig zal vóór 30-06-2002 ter keuring voorgereden moeten worden.
De veiligheidsnormen gelden voor alle erkende instalateurs en landen van de EU.

Waarop word gekeurd.

het LPG-reservoir
de buigzame drukleidingen
de gasdichte doos
de LPG-vulleiding
de LPG-drukleiding
de benzine-afsluitklep
de LPG-afsluitklep
de ontspanner-verdamper
de lucht-LPG menger
de omschakelaar gas-benzine

Kortom een tweedehandse instalatie zal altijd afgekeurd worden als hieraan niet is voldaan.

default

RE: Mini op LPG

rij ook al een tijdje lpg,geen enkel probleem bij een carb versie, goede bougies ev.een elektronische ontsteking en goed afsluitende kleppen doen wonderen.laat wel asjeblief ff de installatie door een erkend installateur plaatsen, o ja hoe hard het ook is....regelmatig eens op benzine rijden 8)

RE: Mini op LPG

tja, ik zie er zelf toch vanaf, ook omdat ik te weinig ervoor rij en die instalatie die ik op het ook had uit '87 was en dus herkeurd moet worden bij het stoomwezen wat duur schijnt te zijn.
Logisch, wat wil je voor 100 euro.
Ook heb ik een kop die nog niet loodvrij is.
Volgens de huidige eigenaar was ie wel binnen een halve dag aan te sluiten :? ook omdat ie op een rek stond en het rekje moet je dan weer vastmaken op de kofferbak bodem.
Als iemand anders intersse heeft: staat ergens op markptplaats onder "Mini onderdelen"

default

RE: Mini op LPG

koen schreef:
rij ook al een tijdje lpg,geen enkel probleem bij een carb versie, goede bougies ev.een elektronische ontsteking en goed afsluitende kleppen doen wonderen.laat wel asjeblief ff de installatie door een erkend installateur plaatsen, o ja hoe hard het ook is....regelmatig eens op benzine rijden 8)


Dus met een carb is het mgoelijk om op LPG te rijden. O is het slimmer van een injectie op LPG te zetten.

Zijn er speciale geharde koppen voor LPG? En wat kosten die, of zijn die nuteloos?

RE: Mini op LPG

Je moet zowiezo een kop hebben die geschikt is voor ongelode benzine, met geharde zittingen dus. Harder dan dat komen ze niet dacht ik :D

Injectie of carb maakt in principe niet zoveel uit behalve als je een tweedehands systeem hebt wat wsch maar past op een van beide. Een erkende installateur zal wel een systeem kunnen leveren voor beide.

Let wel op dat je die tank nog ergens kwijt moet! Die twee kratjes bier krijg je dan niet meer in de achterbak

default

RE: Mini op LPG

Crispy schreef:


Let wel op dat je die tank nog ergens kwijt moet! Die twee kratjes bier krijg je dan niet meer in de achterbak



Je kunt als het goed is een tank kwijt op de plek van het reservewiel dan is de vraag waar laat je het reservewiel.

RE: Mini op LPG

Bij veel installaties wordt inderdaad de plek van het reservewiel opgeofferd voor de gastank. Dit ook bij de Honda Accord van m'n pa.
Ik denk alleen dat je niet veel tankinhoud over houd als je dit bij een mini doet. Bij m'n pa is de laadvloer namelijk ook al 6-7 cm opgehoogd om een acceptabele tankinhoud te krijgen. En zijn reservewielbak is gemaakt voor 15 inch wielen, niet voor 12 inch.

Waar je je reservewiel laat? Thuis in de schuur. En dan zo'n anti-lek spuitbusje meenemen, wat je in de lekke band spuit. Er zijn tegenwoordig auto's die standaard zonder reservewiel worden geleverd, maar met zo'n busje

default

RE: Mini op LPG

Een tankje rechts in de koffer, dan buiten een 2de vuldop plaatsen (lekker symmetrisch). Met een 50l moet je in een mini toch 50km vergeraken?

Tja, de koffer verlies je eraan, maar die 50liter koffer extra zou je wel een hele slok benzine kunnen kosten.

Is het iegenlijk mogelijk om misschien een geheel nieuwe bodemplaat in de koffer te lassen, of is er onderin toch nergens plaats.

RE: Mini op LPG

Ja ik heb in mijn megane inderdaad ook zo'n gastank op de plek van mijn (15") reservewiel maar er ligt nu ook 5cm foam omheen om de bodem nog verder op te hogen. Maar een diepere bak maken achterin de mini moet wel mogelijk zijn, soort accubak maar dan groter

RE: Mini op LPG

Ik las dat een gastank in een benzineauto leidt tot vermogenverlies... Weet hier niet het fijne van, maar zou een reden kunnen zijn om het niet te doen.

RE: Mini op LPG

Yes dat klopt. heeft te maken met het verschil in energieinhoud van gas tov benzine per kg (als ik het me goed herinner)
Scheelt ongeveer 10%

RE: Mini op LPG

Ik hoorde dat het bij de oude gasinstallaties zelfs 30% scheelt en bij de nieuwere G3 10%...

default

RE: Mini op LPG

Vroeger waren de G1 en de G2 installatie's, nu is er de G3, de nieuwste systemen kennen bijna geen vermogens verlies meer. Het populairste is de LPi van Vialle, ook heeft Vialle zich daarin heel sterk verbeterd vergeleken tegenover de oude instalatie's van tig jaren geleden.

Stel dat er 10% vermogens verlies is op de motor dan is het de keuze of men dat wil accepteren ja of nee. Wanneer een uitlaat kapot is is er ook vermogens verlies, of er wordt een sportuitlaat ondergezet is ook vermogenverlies. Heb dat ook gehoord maar of het waar is weet ik niet.

RE: Mini op LPG

mini-philip schreef:
Van mensen met Renault Laguna's heb gehoord dat het bijv. bij die auto wel eens problemen geeft met de kleppen, die moet je heel vaak stellen.



Ligt ook aan de rijstijl hoor..
In de tijd dat ik bij Toyota werkte, reed mn pa ook een Corolla-gasbak, en hoefde weinig kleppen gesteld te worden tov van een andere klant(met exact dezelfde auto/type/bj ) die bij 60.000 km al een andere kop nodig had omdat hij er veel te ruw mee reed en zo de kleppen dusver ingeslagen waren dat de kleppen niet meer te stellen waren. Mn pa heeft bij 265.000 km pas de kop hoeven laten te vervangen..
Dit even om het verschil aan te geven...

RE: Mini op LPG

10% valt denk ik onder het kopje "bijna geen vermogensverlies" (=verkooppraat)

Eerder was er idd meer verschil, dat klopt wel. maar 30% lijkt me wel wat veel, meer in de richting van 20%.

Je maximum vermogen gebruik je niet zo vaak bij moderne autos. Topsnelheid gebruik je niet zo vaak in nederland. Bij mini's is dat natuurlijk anders want dan wordt je top ineens 130 ipv 145 om maar wat te noemen. Voor een stoplichtsprintje zet ik mijn auto nog wel eens op benzine, dat verschil merk je wel.

Doordat je max. vermogen wat lager ligt, rij je in een minder gunstig verbuiksgebied en zal je verbruik in l:km wat meer omhoog gaan bij een zelfde rijstijl. Mijn auto rijdt op gas 1:10 en op benzine 1 op 13 of 14 (doe ik niet zo vaak). Omdat benzine 3 tot 4 keer zo duur is kan het toch echt wel uit.

Voor een auto met G3 systeem (op kenteken) betaal je trouwens minder wegenbelasting dan met de oudere systemen (in NL)

RE: Mini op LPG

mocht je nu toch een ongeharde kop hebben en geen dure ingreep willen doen kun je altijd nog flash lube instaleren.

dit is een toevoeging om je kleppen te smeren die met motor vacuum word meegezogen. ideaal voor als je op gas rijd

default

RE: Mini op LPG

Wellicht zegt het halve forum nu. Jajaja dat wisten we al. Maar ik ontdekte gisteren wanneer je op een niet belasting vrije mini een G3 installatie bouwt je nog steeds de 25 euro per kwartaal betaald. Geen cent meer als de benzine uitvoering.
Ik zie dat er al meerdere LPG/Mini rijders zijn. Zijn er ook al enkele met een G3 installatie en zo ja wat zijn der ervaringen en met welk type installatie.
Ben zeer benieuwd

RE: Mini op LPG

Ik heb er wel eens naar geïnformeerd, maar een G3-goedgekeurde installatie voor een Mini bestaat zover ik weet (nog) niet.
In principe zou een MPi (en misschien een SPi ook wel) er voor in aanmerking moeten kunnen komen. Maar er is nog geen leverancier die brood ziet in het aanvragen van de benodigde G3-typegoedkeuring voor het inbouwen van een installatie in een Mini.

RE: Mini op LPG

Bunt schreef:

Ik zie dat er al meerdere LPG/Mini rijders zijn.



Ik neem aan dat je een New MINI bedoelt???

RE: Mini op LPG

Ik denk niet ;)

Carolien heeft ook LPG in haar blauwe pickup

Jaapio

RE: Mini op LPG

Mijn coopertje van 91 reed op LPG en liep daar op een gegeven moment beter op dan benzine.
1 keer het probleem gehad met goed doortrappen op de snelweg ik bij de afrit kwam en hij dus afsloeg, verdamper en carb waren bevroren, laten ontdooien en starten en lopen.
Heb toch 2 en half jaar rond gereden op LPG zonder kleppen stellen.

RE: Mini op LPG

Uhm, waarom zou je uberhaupt gas in een mini inbouwen?

RE: Mini op LPG

Als ik me niet vergis stond er deze week eentje op marktplaats die omgebouwd was, kan em nu niet meer vinden tho

RE: Mini op LPG

zooo oud topic hee :)

Ik rij de afgelopen 4 jaar alleen maar op gas(niet in mini dan), en bevalt me best :)

RE: Mini op LPG

[size=85:o00ouau2][topics samengevoegd - Crispy][/size:o00ouau2]
Misschien een hele rare vraag maar:

is het mogelijk om een gasinstallatie in een mini te bouwen?
en nog een vraagje: is het mogelijk om dit zelf te doen?
niet dat ik het ga doen(tenminste nog niet want mijn mini gaat weg) maar ik wilde weten of het mogelijk is.

RE: Mini op LPG

In mijn Van is een gasinstallatie gebouwd. Ook op kenteken gezet.
Zelf doen gaat volgens mij, maar het is (meen ik) toch best gespecialseerd werk. Daarbij als het op kenteken komt moet het ook gedaan zijn door een gecertificeerde monteur meen ik.
dus ja, alles kan!

RE: Mini op LPG

Zeker geen rare vraag, als je de zoekfunctie gebruikt had, had je gezien dat hij zelfs al eerder gesteld is.
Ik heb m even aan het bestaande topic gehangen, lees het eens door.

RE: Mini op LPG

Ik heb even het forum doorgelezen en ze hebben het er ook over dat je vermogens verlies kan krijgen. Dit ligt deels ook aan je vervroegingscurve van je ontsteking. Deze is anders dan wanneer een motor op benzine loopt.

Volgens mij moet je het laten inbouwen door een "expert".. Anders inbouwen en voor de APK terug bouwen naar benzine, beetje illigaal, maar het kan wel.

Succes ermee!

Ciao

RE: Mini op LPG

ik heb de zoekfunctie wel degelijk gebruikt maar kon niets vinden.
Maar ik weet ook hoe dat komt.
Ik had namelijk gezocht op gas. En dan kom je toch uit bij gas geven en dergelijke.
Sorry

RE: Mini op LPG

akoot schreef:
Volgens mij moet je het laten inbouwen door een "expert".. Anders inbouwen en voor de APK terug bouwen naar benzine, beetje illigaal, maar het kan wel.

Succes ermee!

Ciao



Hahaha... klees je opmerking over expert... doet me even denken aan een studiemaat van me in de jaren 90.
Had een mini en reed dagelijks op en neer tussen Heerlen en Eindhoven. Wilde goedkoper rijden Dus op lpg.
Van een sloop OPel Ascona het systeem in z'n mini gebouwd. NIks omgekeurd ofzo... illegaal op gas rijden.
Afijn, gaat een jaartje goed, maar toen toch betrapt door de politie.
Mini mee naar buro etc.
LPG systeem moest verwijderd worden.
Kregen ze niet voor elkaar, want de tank pasete niet door het gat van de kofferdeksel.
Wat bleek: de "expert" had effe de puntlassen van de achterbankleuning doorboord en via het intereur de grote ascone tank geplaatst... Daarna keurig dicht gelast en rugleuning bekleding er weer voor... :D :D :D :D :D

RE: Mini op LPG

Haha, dat is een mooi verhaal! Een echte studenten methode:P.
Goed bezig geweest(Y)!

Ciao