Mini slart niet na restauratie

default

RE: Mini slart niet na restauratie

Allen,

Ik begin een nieuw onderwerp omdat ik niet kan vinden wat ik nodig heb.

Mijn Mini Sprite 1300 SPI met elektronische ontsteking wil na complete restauratie niet starten.
Motor is volledig nagekeken (lees uit elkaar gehaald door kenner :) ) en nu terug volledig gemonteerd.
Helaas krijgen we hem niet gestart.
We hebben hem net even geduwd en toen sloeg hij wel aan maar blijft niet draaien.
Kleppen zijn nagekeken ivm speling, ....

Wat kan ik nog meer doen, want ik wil er echt mee gaan rijden.

Is er misschien iemand uit de buurt van Turnhout die even wil komen kijken/helpen?

Alvast bedankt

Chrisje

RE: Mini slart niet na restauratie

Mmm, al duwend doet-ie wel wat?
BDP-sensor kaduuk?

default

RE: Mini slart niet na restauratie

al duwend doet hij het inderdaad. heel even.
wat is een BDP sensor??
(k ben nog een leek hé)

Chrisje

default

RE: Mini slart niet na restauratie

Hoi Christje,

Doet de benzine pomp het. Als je de contactsleutel in de 3e stand zet en je haalt het benzineslangetjes van de carborateur, komt er dan benzine uit. Ik heb dat namelijk ook gehad. Er zat lucht in de slang of de benzine motor. Ik heb de achterkant van de auto opgekrikt. Daarna deed hij het.

gegroet
Cor

RE: Mini slart niet na restauratie

csel schreef:
Doet de benzine pomp het.



Als de auto het eventjes doet na aanduwen kan je er vanuit gaan dat de pomp wel benzine doorgeeft, anders doet ie helemaal niets..

default

RE: Mini slart niet na restauratie

ER is geen carburator... (elektronische ontsteking)
en ja benzine krijgt hij, hebben we getest.

K weet het echt niet meer, k hoop dat er snel iemand kan helpen

RE: Mini slart niet na restauratie

ff doodsimpel..
heb je wel een goede massa?

restauratie..overal verf..geen contact meer maken..?

bij spi hoor je de pomp lopen als je de sleutel omdraait..
2x vlak achter elkaar hoor je hem de 2e keer proberen vaak niet omdat ie dan al op druk is.. ;)

haal je dan het lucht filter eraf en probeer je te starten..zie je de benzine verdampen..aanzuigen in het inj.systeem..
dus benzinetoevoer is dan goed..

of is het oude benzine?
lang stil gestaan met resto? kan benzine 'op"zijn..

default

RE: Mini slart niet na restauratie

Hallo Clubbie,
massa is in orde....
En benzine krijgt hij, dat van de luchtfilter hebben we gedaan en was in orde..

En we hebben er nieuwe benzine ingedaan 2 weken geleden.
Benzinetank was nl helemaal leeg gemaakt toen we hem uit elkaar gehaald hebben.

Pffff k krijg er horens van.
Toen we hem deze namiddag duwden en hij reed even, was ik dolgelukkig, nu helaas niet meer... :(

ik had de indruk dat toen hij eindelijk reed, ik niet verder zou kunnen rijden hebben, hij hield in.
Mss dat deze info ook helpt.

Chrisje

RE: Mini slart niet na restauratie

Een Bovenste Dode Punt sensor of krukassensor registreert de stand van de krukas.
Zodoende weet de CPU (de computer) wanneer er een vonk gegeven moet worden en wanneer het inspuitmoment komt.
Soms willen ze wanneer de auto geduwd wordt nog wel eens wat sjoege geven, maar meestal eindigt het in vervangen...

default

RE: Mini slart niet na restauratie

Hey Tweety,

Heb k die wel?
K heb een SPI...

Als je me kan zeggen waar ik die kan vinden, dan kan ik eens kijken..

Greetz

RE: Mini slart niet na restauratie

Elke mini vanaf '82 zeker heeft een BDP-sensor;

kruip onder de voorkant van je mini, en snij je kop niet open aan je nummerplaat...
Kijk eenmaal half onder de auto naar richting vliegwiel/koppeling: je ziet tegen het blok nèt boven de carterpan een zwarte stekker aan een zwart plastic dop zitten; dit is de bewuste sensor.

Werkingstest: draai een bougie eruit en plug hem in de bougiedop.
Laat een ander starten, vonk? -> BDP okee.

RE: Mini slart niet na restauratie

Tweety schreef:
Elke mini vanaf '82 zeker heeft een BDP-sensor;




Dat klopt niet helemaal..
Alleen de SPi en MPi modellen hebben een BDP sensor, de carburateurmodellen dus niet, maar aangezien de eerste post al de informatie bevat dat het om een SPi gaat, klopt het wel dat deze mini een BDP sensor heeft.

Behalve dat je kunt controleren of er een vonk is, kun je ook iemand laten luisteren/voelen of de brandstofpomp draait tijdens het starten.
Bij inschakelen van het contact wordt de benzinepomp even kort ingeschakeld om druk op te bouwen, waarna deze weer stopt. Pas als de ECU een BDP signaal ontvangt, wordt de benzinepomp opnieuw ingeschakeld.

Dus tja, controleren of er een vonk is, of de brandstofpomp draait, of de injector werkt, alle elektrische verbindingen controleren (altijd een probleem bij SPi motoren), en als het blok uit elkaar geweest is, dubbelcheck dan ook even of de ontsteking er op de juiste manier inzit. De verdeler van een SPi moet namelijk op onder een andere hoek gemonteerd worden dan die van een carburateurmodel (been there, checked with the wrong drawing in Haynes manual..).

RE: Mini slart niet na restauratie

Je hebt gelijk Erik, tikvaudje.... ik bedoelde dan ook alles vanaf '92 (dikke vingers |:( )...

Als de motor niet draait (aka je zet de auto alleen op contact), dan ontvangt de ECU natuurlijk nooit een BDP-sensor signaal...
Een vonkende bougie geeft uitsluitsel -> BDP in orde of niet.

RE: Mini slart niet na restauratie

Daarom schreef ik ook "tijdens het starten" controleren of de benzinepomp draait :)

Uiteraard komt er geen signaal zolang het vliegwiel stil staat, maar tijdens het starten zou de ECU wel een signaal moeten krijgen van de BDP sensor, waardoor ook de benzinepomp wordt ingeschakeld.

Maargoed, zoals bij alle "niet starten" problemen zul je een aantal zaken moeten gaan uitsluiten. Alleen zijn dat er bij een injectie wat meer dan bij een carburateur. Aangezien mijn ervaring met SPi's is dat er vaak problemen zijn met stekkerverbindingen, zwevende zekeringen en relaisvoetjes, zou ik daar beginnen met controleren, nadat er is geconstateerd of er vonk is, en of er brandstof wordt aangevoerd.

default

RE: Mini slart niet na restauratie

beste,

We zijn nog steeds aan het "sukkelen", hebben er een mini specialist bijgehaald en die zei dat de as van de onsteking fout in de motor zat.
We hebben die er nu uitgehaald en terug juist gemonteerd.
maar hij start nog steeds niet.

Volgende denkpiste (lees angst van mijn man) is dat ons vliegwiel verkeerd gemonteerd is en dat we daardoor een verkeerd ontstekingsmoment krijgen.
Is dit mogelijk???

Groetjes

Chrisje

RE: Mini slart niet na restauratie

Volgens mij kan dat niet :o . Onstekings moment word bepaald door de onstekings as die aangedreven word door je nokken as. Deze kun je dan naar links of rechts verdraaien om hem zo op het juiste ontekings punt te zetten.

Ik heb met mijn MPI ook wel eens problemen gehad dat ie even liep en gelijk weer afsloeg. Was toen een stekker die aan een sensor zat ergens onder het lucht filter. 1 van de draadjes maakte geen contact. |:(

RE: Mini slart niet na restauratie

hmmmm,klinkt bekend..
het verhaal over de koppeling:
Ik heb ooit een verto drukgroep en koppelingsplaat vervangen van een spi..
Echter had de leverancier niet gemeld dat deze niet voor spi's is..
Ik had er 1 inzitten die voor metro's en mini's was,maar niet voor spi's..terwijl het wel een verto systeem is op de spi..

Het gaat erom dat de sensor die bij je vliegwiel zit..
De drukgroep van een spi is net een haartje anders dan de drukgroep van een NIET spi..terwijl ze allebei verto princiepe zijn..
Je kan ze allebei niet verkeerd monteren op je vliegwiel..

Echter kun je niet de spi verto drukgroep gebruiken in een spi koppeling..

Als je ze bovenop elkaar ligt zie je het verschil..gaten zijn ietsje verdraaid ten opzichte van elkaar..
En daarom pakt/registreert de vliegwiel sensor niet de juiste waardes..
BEEN THERE,DONE THAT..
Hoop frustratie en een auto die niet rijdt en zeker niet of heel slecht de koppeling kan bedienen..

Ik hoop dat je de juiste drukgroep hebt.. :? 8)

default

RE: Mini slart niet na restauratie

Allen,

SCHITTEREND NIEUWS

Ons minitje doet het !!!!! \\:)/

Oplossing: blijkbaar stond in eerste instantie de as van de "delco" verkeerd in de motor...
Na die correct geplaastst te hebben, heeft mijn man toch de moed gehad om het vliegwiel te gaan bekijken en wat bleek, stond 90° fout.

Dit hebben we correct gezet en na 1 x proberen starte ze.
Dus het is blijkbaar wel mogelijk om op een SPI het vliegwiel verkeerd te monteren..

We zijn zo blij.
We gaan nu eindelijk de laatste rechte lijn in om er "eindelijk" mee rond te snorren.

\\:)/ JIHAAAAA \\:)/

Toch bedankt aan jullie allen voor de reacties.

Een heel gelukkig Chrisje

Voor mij kan dit op SLOT !!!

RE: Mini slart niet na restauratie

Gelukkig dat hij het weer doet d:)b . Weer wat geleerd over Vliegwielen :D

default

RE: Mini slart niet na restauratie

Draait de startmotor wel rond?

RE: Mini slart niet na restauratie

BruteSound schreef:
Draait de startmotor wel rond?



Eerst lezen voor je een bericht post...