Mini spares inlaat spruitstuk

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Beste allen,

Voor zover ik nu zie heb ik een ander inlaat spruitstuk op mijn 1000tje dan standaard het geval is.
Het is zo'n Mini Spares Center spruitstuk met aansluiting voor het koelsysteem.
Ik vraag mij af hoe je dit aansluit en of dat aanbevolen wordt?
En zijn er ook mensen die het uitlaat spruitstuk intapen met van die hittebestendige tape? Daar zat ik namelijk eerder al aan te denken, maar bij Cooperworld werd mij duidelijk dat dit met een standaard gecombineerd spruitstuk niet werkt en er dus een los inlaat en uitlaat spruitstuk met al het werk van dien nodig is om hier een beetje voordeel uit te halen.
Dat zag ik niet zo zitten, maar nu ik zie dat ik dat al heb lijkt het mij wel wat om de boel in te tapen en als dat wordt aanbevolen ook de slangen van het koelsysteem aan te sluiten op het inlaat spruitstuk.

Kan iemand mij hierin adviseren.
Ik zal proberen even een plaatje van het spruitstuk te plaatsen.

Paul.

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Niemand die iets wil delen?

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

De meningen over het aansluiten van dit soort spruitstukken op het koelsysteem zijn verdeeld. Veel mensen sluiten hem niet aan op het koelsysteem.

De gedachtegang achter de aansluitingen is dat de lucht warmer wordt en daardoor dus ook meer brandstof op kan nemen.

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Dat klinkt logisch, maar koude lucht bevat meer zuurstof toch?, dus dat leek me dan ook wel weer interessant.
Zal eens kijken, lijkt me op zich wel leuk om de uitlaat tot onderaan het schutbord in te tapen met hitteband en daarnaast dan toch het inlaatspruitstuk op het koelsysteem aan te sluiten, aangezien ik toch al een cooper luchtfilterbox met verlengde luchtaanzuig erop heb zitten en hopelijk al wat koudere lucht aanzuig dan normaal gesproken.

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Warme lucht kan meer brandstof bevatten. De langere aanzuigbuis van het luchtfilterhuis is er voor bedoeld om meer zuivere en wat koelere lucht binnen te krijgen.

Een nadeel aan de koudere lucht, vooral in de winter, is dat deze de carb zo kan koelen, dan het mengsel bevriest en dus een vapor-lock zou kunnen veroorzaken. Dit zie je echter bijna niet voorkomen bij een standaard luchtfilter, maar bij een open luchtfilter.

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Spruistuk verwarming is niet omdat warme lucht meer brandstof kan bevatten...

Gaat erom dat het mengsel zo homogeen mogelijk is. Waarom: netter lopen van de motor, betere verbranding en dus lagere emissies.
Daarom ook bij veel andere merken een verwarmingspastille of "egel" of broodrooster in het inlaattraject bij laatste generatie carburateurmotoren.

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Een neveneffect is ook dat de carburateur en spruitstuk eerder opgewarmd worden, zodat de choke er eerder af kan ?

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Dan probeer ik het nu voor mijzelf even samen te vatten tot een plan van aanpak:

- intapen uitlaat spruitstuk is op zich best goed vanwege de algemene warmteontwikkeling onder de motorkap en betere afvoer van de hitte lijkt me
- aansluiten van het inlaat spruitstuk lijkt me ook prima om voor een beter mengsel te zorgen en dus betere verbranding
- de gemonteerde cooper filterbox met verlengstuk is dus ook geen probleem, deze zorgt in theorie voor koudere lucht naar de carburateur en dus meet zuurstof voor betere verbranding, zonder het risico op een vapor lock (oid)

Volgens mij heb ik dan met relatief weinig kosten en werk een leuk uitziend blok, wellicht een iets mooier lopend motortje en hierbij weer iets geleerd over mijn geliefde mini.

Bedankt voor de input en als ik iets verkeerd heb samengevat of als er echt reden is om iets niet uit te voeren, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Paul.

default

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Dag mede mini fans. Heb zelf een rvs inlaat en uitlaatspruitstuk gemaakt en loopt erg goed. Zelf heb ik er ook over nagedacht om een watergekoeld inlaatspruitstuk erop te zetten zodat de uitlaat deze niet meer zo lekker verwarmt, maar deze wordt dus ook verwarmt door het koelwater. Dit is goed in de koude winter maar niet in de zomer, denkt aan motor met turbo en intercooler om de lucht weer af te koelen. stukje van bengeltje klopt niet helemaal met warme lucht kan meer brandstof bevatten. Meer zuurstof=meer brandstof=grotere explosie daarom heeft een turbomotor een intercooler om de lucht weer af te koelen. Dat van de vaporlock klopt, daar moet ik nog wat op vinden want na langere tijd rijden wil ie haast niet meer stationair draaien. straks in de zomer zal het wel goed zijn. staat nu condens op het inlaatspruitstuk zo koud wordt ie.

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Vapor lock is a problem that mostly affects gasoline-fueled internal combustion engines. It occurs when the liquid fuel changes state from liquid to gas while still in the fuel delivery system.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

ronaldh schreef:
Dag mede mini fans. Heb zelf een rvs inlaat en uitlaatspruitstuk gemaakt en loopt erg goed. Zelf heb ik er ook over nagedacht om een watergekoeld inlaatspruitstuk erop te zetten zodat de uitlaat deze niet meer zo lekker verwarmt, maar deze wordt dus ook verwarmt door het koelwater. Dit is goed in de koude winter maar niet in de zomer, denkt aan motor met turbo en intercooler om de lucht weer af te koelen. stukje van bengeltje klopt niet helemaal met warme lucht kan meer brandstof bevatten. Meer zuurstof=meer brandstof=grotere explosie daarom heeft een turbomotor een intercooler om de lucht weer af te koelen. Dat van de vaporlock klopt, daar moet ik nog wat op vinden want na langere tijd rijden wil ie haast niet meer stationair draaien. straks in de zomer zal het wel goed zijn. staat nu condens op het inlaatspruitstuk zo koud wordt ie.




Watergekoeld... Eigenlijk beide: het zorgt voor een constantere temperatuur van het inlaatspruitstuk => voorkomt condenseren van brandstof in de inlaat (verwarmen) en het gaat extreme temperaturen tegen door warmte instraling door het uitlaatspruitstuk (koelen). ;)
De warmte inbreng dmv koelwater zal niet zo enorm zijn hoor, het zorgt er voor dat de brandstof niet condenseert in het spruitstuk waardoor de motor beter stationair blijft lopen. Bij vol gas stroomt er zoveel lucht doorheen dat het amper de kans krijgt om op te warmen. En bij deellast wordt de lucht meer verwarmd en zal de motor zuiniger lopen.

Gewoon aansluiten dus! :-)

Bij een turbo motor wordt de inlaat lucht veel heter door het comprimeren en is een intercooler idd hard nodig. Dan nog zal de lucht die daadwerkelijk de motor in gaat meestal warmer zijn dan bij een turboloze motor met verwarmt inlaatspruitstuk. ;-)

RE: Mini spares inlaat spruitstuk

Hoe sluit je dit aan. Als je de slang neemt van de kachel dan werkt het toch alleen maar als je kachel aan staat. Verder zie ik geen geschikte leiding.
IK heb er verscheidene topics over gelezen maar de een zegt aansluiten de ander niet doen. De methode van de kachelslang wordt ook genoemd maar hoe het nu echt moet kan ik niet vinden.