Is geen probleem een andere motor volgens mij, anders zou het ook zo wezen dat een 1300 motor ipv een 1000 motor een probleem zou zijn.
- Login of registreer om te reageren
Is geen probleem een andere motor volgens mij, anders zou het ook zo wezen dat een 1300 motor ipv een 1000 motor een probleem zou zijn.
Dat is m.i. wat kort door de bocht.
Aan de buitenkant is niet te zien of een motor een 1275 of 998 is (jah wel aan het motornummer, maar dan moet je dat al weten)
Wel is te zien of het een turbo is of niet...
ik zou het dus niet zomaar zeggen dat het geen probleem is...
Als je een Mini met Daihatsu/Honda of whatever gekeurd kan krijgen mij een gewoon keurstation moet dat ook kunnen voor een turboblok.
Dennis
zie ook:
viewtopic.php?p=343716#p343716
behalve de RDW zal je verzekeraar er ook wel iets van willen weten/horen ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Het verschil met een 1000 naar 1300 conversie is dat je daarbij niet de grens van 30-33% vermogensverschil overschrijdt. Bij het plaatsen van een turbo blok zal je vermogen ten opzichte van een 1000cc blokje meer dan 30-33%(weet het zo even niet) toenemen, en herkeuring verplicht zijn.
Het zal echter geen probleem zijn gezien het een normaal blok is bevestigd op het normale (al eerder gekeurde) subframe.
Maar dat gekeurde frame, heeft nooit een turbo blok te slikken gehad.
En de metro frames zijn anders. Dus die theorie kan je vergeten....
Groet ron
Hoe "anders" is een Metro Turbo dan in vergelijking met een ERA Turbo?
Ik neem aan dat een ERA Turbo wel een gewoon Mini subframe had.
Goedenavond,
Ik heb laatst naar de RDW gebeld voor de "motorconversie" van 1000cc naar 1300cc. Dit moet bij een herkend RDW Keuringsstation gebeuren. Via de site kan je online afspraak maken bij één van de 10 a 12 keuringsstations ofzo.
Je moet alleen zorgen dat alles degelijk is bevestigd en apk keuringswaardig..
Pas wel op, het is geld klopperij.. €50 is niets (als het niet meer is:()
Succes ermee!
Ik ben geld aan het sparen ervoor, student hea.. dan krijg je dat:P..
Ciao
Ingediend door GeoffreyVanZ op vr, 22-04-2011 02:28
@dominick, waarom bel je niet gewoon de RDW op? Die kunnen jou wel vertellen welke weg te bewandelen.
Het heeft te maken met je typekeuring. Elke verandering aan je auto moet je officieel melden. Dat wordt in dit land trouwens heel erg licht opgevat.
Je standaard stuurwiel voor een sportstuur zou je al moeten melden. Dat doet geen hond.
Er is van buiten heel makkelijk te zien of je met een 850, 1000, 1100 of 1300 motor te doen hebt. Gewoon even in verdiepen.
Voor de kenner is dat heel makkelijk te zien, maar de gemiddelde garageboer zal dat niet zo snel zien hoor..
Het probleem is niet de garageboer of de Politie maar
de verzekering Als er iets gebeurd en de verzekering
moet uitbetalen en de Mini is niet conform de papieren
dan is de kans groot dat je schade aan jezelf en de tegenpartij
zelf moet betalen en dat kan aardig in de papieren lopen
Zeker als er spraken is van letsel
een apk keuring kost normaal bij de RDW ook € 50
Tefflar schreef:
Hoe "anders" is een Metro Turbo dan in vergelijking met een ERA Turbo?
Ik neem aan dat een ERA Turbo wel een gewoon Mini subframe had.
Maar die zijn nooit officieel geimporteerd geweest in Nederland.
Dus zal je toch op een andere manier aan documenten moeten komen.
En daarbij, het blok staat in een ERA-turbo verder naar voren als in een origineel subframe.....dus 100% hetzelfde is het ook niet.
Groet ron
Minimaatje schreef:
Het probleem is niet de garageboer of de Politie maar
de verzekering Als er iets gebeurd en de verzekering
moet uitbetalen en de Mini is niet conform de papieren
Knappe verzekering die ziet of het blok een 1000 of 1300 is...
Een turbo valt dan weer een stuk meer op.
Maar goed, ben het wel mee eens dat die 50 euro op een conversie nou ook niet de kosten zijn...
Onderschat de verzekeringen niet als ze een rede vinden
om vooral grote schades kunnen verhalen Vooral als er letsel is
halen ze alle kennis bij elkaar
Kleine schades zullen minder last hebben
Maar bij verwijtbaar letsel schade bij de tegenpartij
Gaat een verzekering toch wat verder zoeken
Met dit soort dingen kun je gwn beter geen risico nemen. Voor dat geld hoef je het niet te laten. Zul je net zien dat je m netjes laat keuren en dan gebeurt er noot iets. Maar andersom is nog veel minder prettig.. ik zou het wel weten, al kostte het me €300, ben rather safe than sorry;)
ayla schreef:
Tefflar":25x5s9nz]
En daarbij, het blok staat in een ERA-turbo verder naar voren als in een origineel subframe.....dus 100% hetzelfde is het ook niet.
Groet ron
[/quote:25x5s9nz]
het blok staat bij alle mini's vanaf spi iets naar voren wegens exra ruimte voor het injectieverhaal, dus da's makkelijk te omzeilen door er gewoon een laat model subfrae onder te hangen (iig als je mini van na '76 (enkele torenbout) is).
Het is vwb de RDW allemaal wat makkelijker als je auto van voor 1971 is, want officieel hebben ze daar zelfs niet van op papier hoeveel cylinders het ding zou moeten hebben (bring on the V8:)
Omkeuren bij de RDW is noodzakelijk, maar tegenwoordig niet meer moeilijk. Mits alles uiteraard netjes gebouwd is.
Zelfs als je van 1000cc naar standaard 1300cc bent gegaan is omkeuren officiëel nodig. Immers een 1000cc heeft volgens opgave 41 PK, een standaard 1275cc metro blokje ruim 60 pk. Vermogenstoename van 50% dus MEER dan de 30% die maximaal is toegestaan zonder keuring.
Mijn Estate is nu ook netjes een 1275cc op kenteken. Kosten waren slechts €53 ofzo.
De keuring houdt in dat er eerst onder de motorkap gekeken wordt of alles netjes gemonteerd is. Ook kijken ze even of er niet met het chassisnummer gerommeld is. Vervolgens kijken ze of de remmen voldoen, de verlichting juist is afgesteld en of de auto aan de uitstooteisen voor het betreffende bouwjaar voldoet. Wanneer de uitlaat naar het oordeel van de keurmeester veel herrie maakt, kan ook een dB test worden gedaan.
Tot slot wordt de auto nog even op de weegbrug gezet om het nieuwe gewicht vast te stellen.
Zorg ook dat je weet hoeveel vermogen jouw blokje heeft. Bijvoorbeeld door de gegevens van de donorauto (of een willekeurige andere Metro Turbo) mee te nemen. Wanneer de donorauto in NL geregistreerd stond, volstaat het al als je het kenteken van de donor zo weet op te noemen. Ook als de donor al lang gesloopt is. Dan nemen ze wat betreft de motorinhoud en het vermogen gewoon de gegevens van de donor over.
Een uitdraai van een vermogenstestbank voldoet ook.
RE: Mini turbo RDW gekeurd
Ingediend door Dominick op do, 21-04-2011 15:07
Hallo,
Ik was benieuwd of dat er een Mini rijder is met een Metro Turbo blok en deze opnieuw heeft laten keuren bij het RDW? En of het dan de simpele keuring is bij een lokaal RDW station of de uitgebreide in Lelystad (rijgedrag en geluidmeting etc…)
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Dominick