Mini velg vs Honda Dax

default

RE: Mini velg vs Honda Dax

Hey

Ten eerste, hopelijk zit ik in het juiste subforum, wist niet echt in welke mijn vraag paste.
Vermits er veel mensen na hun Honda Dax overstappen naar Mini's, hoop ik dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen.
Bij de Honda Daxen is het hedendaagse tunen te duur geworden (Takegawa, Over, G-Craft, Kitaco,...) voor een 17-jarige. Daarom zou ik hem liever wat old skool gaan tunen.
Ik heb me dus twee 10 inch classic mini wieltjes aangeschaft die ik zou willen aanpassen om op een Honda dax te plaatsen.
Éen iemand heeft me al de volgende tips gegeven:

-8 puntlassen uitboren, zodat het hart van de velg eruit valt.
-Stervormige naaf van een dax nemen en erop lassen.
-Uitlijnen (daar kan ik me zelf wel mee bezig houden).

Klinkt eenvoudig, maar ik heb geen enkele technische opleiding.


Het hart van een mini-velg loopt als het ware evenwijdig met de buitenrand, waardoor je die gemakkelijk kan puntlassen. De naaf van een dax daarentegen, staat loodrecht op die buitenrand waardoor je zeer weinig plaats hebt om te lassen.
Moet ik die dus erop puntlassen? Ander soort lassen? Of moet ik helemaal niet lassen en een andere manier proberen?




Grts

RE: Mini velg vs Honda Dax

Het profiel van zo'n mini band gaat niet lekker door de bocht op een Dax.
Lijkt mij dus geen slim idee ....

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Mini velg vs Honda Dax

Band wordt misschien daarom ook nog veranderd. Maar iemand raad over de technische kant van de zaak?

RE: Mini velg vs Honda Dax

Het lijkt mij dat de ster van een dax van lichtmetaal is, dus dat kan je niet aan staal lassen.
Waarom las je geen ring, of desnoods 4 stripjes aan de velg, waar je de ster aan bevestigt ?

RE: Mini velg vs Honda Dax

zo te zien:
http://www.daxdodo.com/catalog/images/DAXNTF9.jpg

zij het standaard "split rims" .. dus een ring op de goede plaats inlassen en op de goede plaatsen gaten boren zou moeten werken

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Mini velg vs Honda Dax

Klinkt goed, maar...
Als ik de naaf van een dax (die ster dus)in de mini velg leg, komt hij nogal ongelukkig uit. Hij is groter dan het hart van de velg, dus een ring erin lassen gaat niet (want als ik de ster wil inkorten, zijn de gaten voor de bouten dus ook weg.
Op de velgrand bevestigen lijkt ook geen optie, want de gaten van mijn naaf, waar ik mijn bouten moet doorsteken, komen voor maar voor de helft op de velgrand.
Ik zal nog eens heel goed moeten kijken, meten, nadenken,... maar ik zal toch al beginnen met het hart eruit te halen (8 puntlassen uitboren of gewoon eruit slijpen? En zijn die puntlassen met m10 of m12 uit te boren?)

Oja, nog één vraagje. Welke luchtfilter zat er std op zo'n classic mini (of moke mini, ik zie door het bos de bomen niet meer van al die soorten). Op het internet vind ik enkel imi k&n filtertjes.

Mvg (en alvast bedankt voor jullie hulp)
Jaan


edit: klopt het dat de ene kant van zo'n velg breder is dan de andere? Ik heb de band er nog niet van kunnen halen om na te meten, maar het lijkt me wel zo. Kan interessant zijn qua uitlijnen)

RE: Mini velg vs Honda Dax

Hey,

Volgens mij ga je het nu zelfs nog duurder maken voor jezelf dan gewoon hetgene te kopen wat er op de markt te vinden valt.

Wielhelften voor een DAX kosten nu toch niet zo astronomisch veel dat je ze voor VEEL minder zelf zou kunnen maken?

Ik zou alvast eens de bandjes van die velgen halen, en eens kijken of deze velg wel tussen je veerpoten past en tussen je achterbrug (incl. tandwiel).

mvg

wouter

default

RE: Mini velg vs Honda Dax

Het is hem niet echt om de prijs te doen, gewoon het idee om iets anders te doen. Iedereen koopt de dag van vandaag gewoon velghelften, mss een offsetje en op een half uur heb je ze erop. Niet echt veel voldoening heb je daarvan.
Als we dan toch prijzen vergelijken, moet het wel te doen zijn om het goedkoper te maken. Een kant-en-klare 3,5 dax velg kost 45 euro (90 voor 2 dus). Ik heb 2 zo'n mini wielen gekocht voor 15 euro, en lassen kan een vriend doen voor een bak Jupiler (=10 euro).
Het gaat hem gewoon om het idee, uniek zijn. Het [u:a330jhyw]moet[/u:a330jhyw] te doen zijn, in de jaren '80 en '90 deden ze niet anders met daxen. Alleen vind ik niemand die nog weet hoe hij het gedaan heeft.

Als het toch te moeilijk blijkt, neem ik een naaf van een honda monkey en laat ik er vier spaken voor lassen, maar dat is een gemakshalve oplossing.

Grts

Oja, wiel past, band niet. Ik zal een 110/80 band moeten zoeken. Voor tandwiel zal ik misschien een offset nodig hebben, valt te zien hoe ik mijn naaf laat lassen.

default

RE: Mini velg vs Honda Dax

Hallo,

Ik heb dit enkele jaren geleden ook eens geprobeerd.
Ik heb twee minis en twee Honda Daxen.
Het hart erin lassen lukt inderdaad niet.Met een ring is heel lastig uit te lijnen.
Grootste problemen zijn dat de naaf offset moet plaatsen omdat anders de ketting niet bij je tandwiel komt,maar dan ligt hij niet meer in lijn met het voortandwiel.
Verder past de brede band simpelweg niet in de orginele achterbrug.
Misschien dat het met zo'n moderne immitatiebrug wel past.

Je zegt dat het te doen moet wezen maar heb je ooit wel eens gezien?
Zo'n 20 jaar geleden ben ik lid geweest van de Belgische Dax club.
Wat daar een onzin verhalen vandaan kwamen,ongelooflijk!
Het feit dat iemand het vertelt wil nog niet zeggen dat het zo is.
Als je toch wilt proberen.....succes!

Groet,Arjan