"mini" vragen

default

RE: "mini" vragen

aloha ik ben dus van plan om een mini te gaan aanschaffen en deze blijven nu niet bepaald standaad dus daarom de volgende vragen


1:staan er ergens op internet foto reportages/uitleg over het swappen van een mini motor naar een honda/vaxaul ect
zo ja waar?

3: als ik een zwaardere motor in de mini zouw gooien zouw een rolkooi en veerpootbrugen dan volstaan voor de nodige extra stevighijd


4; als ik een mini wil gaan tunen puur op pk's en axeleratie welke kan ik dan het beste nemen (met een zwaardere motor)

5: hoe kan je ervoor zorgen dat de mini geen onderstuur krijgt met een zwaardere motor (in gewicht)


nou ik hoor het wel alvast bedankt voor het lezen :D

RE: "mini" vragen

1: www.markos.net was het toch? Da's een fotoreportage (geen stap voor stap instructies). [Nee dus, http://home.zonnet.nl/minimonster/]

3: Waar is 2 gebleven? :) Heb ik niet zoveel verstand van. Een Mini is al redelijk stijf van zichzelf, volgens mij. Een rolkooi kan zeker geen kwaad, natuurlijk. Veerpootbruggen zou ik niet eens weten of die er zijn, voegt denk ik ook niet zoveel toe om dat de eventuele bevestigingspunten te laag zitten.

4: Bijna elke Mini is leuk te tunen, eigenlijk. Als je het bij carburatie houdt blijft het iets betaalbaarder. Voor echte topvermogens moet je naar 1380 cc, wat volgens mij maximale overbore is met de lange slag van een 1275. Maar er zijn heel andere leuke dingen mogelijk. Wat te denken van een korte slag 1000cc die 10.000 rpm haalt >:)

5: hou je het bij de originele A-series, dan is dat natuurlijk geen probleem. De reden dat de Honda motoren zo populair zijn is dat ze niet zo gek zwaar zijn. Ik weet niet precies hoe het zich tot elkaar verhoud, maar veel scheelt het niet, volgens mij. Met een Opel-motor zal dat misschien een groter probleem zijn.

RE: "mini" vragen

welkom Enamer, hoe ben je hier verzeild geraakt?
begin is bij www.mini.pagina.nl

black76mini

RE: "mini" vragen

Volgens mij heeft een mini uit zichzelf al een veerpoot brug, aangezien er waar de veerbollen (en subframe) aan de carrosorie bevestigd zijn er een doos constructie is. Welke uit zichzelf al erg sterk is.

RE: "mini" vragen

Da's ook nog een goeie, ja. Ik denk inderdaad dat een veerpootbrug weinig zal toevoegen aan de stijfheid van het voorsubframe.

RE: "mini" vragen

RE: "mini" vragen

Lezen is ook een kunst :P

RE: "mini" vragen

ff een paar losse opmerkingen..eerst maar eens in een mini met een 1380 van een pk of 100 a 110 zitten voordat je een 160pk Vtec erin klust.. ik denk dat je dan de "oh shit handles" (die er in een mini niet in zitten) behoorlijk mist.


alle voorwiel aangedeven autos zijn onderstuurd (en 99% van de 4 wielaandrijvers ook) een Vtec of Suzuki blok is zeer waarschijnlijk lichter dan het gietijzeren mini blok. dus als je de boel een beetje intact houd gaat het nog steeds als een speer door de bocht. en het is een stuk vergevings gezinder..te hard er in: gil gil..ff van het gas af en je gaat weer de bocht om :)


ik denk dat er niet veel productie autos zijn die zo stijf zijn als een mini: je kan met een beetje krikken op een punt bijna drie wielen los krijgen..


Hugo schijnt nog isotov (1950 pk's) turbines in de aanbieding te hebben..wellicht is dat een idee.
:)

RE: "mini" vragen

Wat je ook nog kan doen is een metro turbo blokje erin hangen. Gaat ook als de brandweer :o

RE: "mini" vragen

SirYun schreef:
ff een paar losse opmerkingen..eerst maar eens in een mini met een 1380 van een pk of 100 a 110 zitten voordat je een 160pk Vtec erin klust.. ik denk dat je dan de "oh shit handles" (die er in een mini niet in zitten) behoorlijk mist.


hmm een 1380 met 110 pk lijkt me errug jammie

echt zoiets van look mum no wheels on the tarmac :D

RE: "mini" vragen

Ik dacht eerder aan 150pk 1400cc voor mijn sprint/slalom project.
Bij minisport te verkrijgen als kit?
Of is dit nogal optimistisch van hun kant.
Heb catalogus nu efkes uitgeleend maar dacht stage 4 of meer...

RE: "mini" vragen

off-topic

Eelke schreef:
Lezen is ook een kunst :P




ik zie wat je bedoel, ik sliep nog
off-topic

RE: "mini" vragen

RE: "mini" vragen

5: hou je het bij de originele A-series, dan is dat natuurlijk geen probleem. De reden dat de Honda motoren zo populair zijn is dat ze niet zo gek zwaar zijn. Ik weet niet precies hoe het zich tot elkaar verhoud, maar veel scheelt het niet, volgens mij. Met een Opel-motor zal dat misschien een groter probleem zijn.




Opel motoren zijn inderdaad een stuk zwaarder, een honda-blok is ongeveer net zo zwaar als een 1 series, maar als je een kit koopt, moet je je mini 10 cm verlengen, niet mooi naar mijn mening.

Het past wel onder een std. neus, maar dan zal je heel inventief moeten zijn.
Als je met zoiets op de weg wil, zal je hem toch naar de RDW moeten brengen voor keuring.

Een rolkooi is zeker aan te raden, de (extra)stijfheid (en veiligheid) is heel erg merkbaar tijdens het rijden.

Wouter

RE: "mini" vragen

140 Pk..klinkt allemaal wel leuk. eerst zien dan geloven. is wel 100pk per liter en dat is heel stevig zonder turbo of 16 klepper.

ik zou dan liever iets bij Swiftune of Keith Calver laten bouwen. om 140 pk te halen moet je echt serieuze tijd op een dyno doorbrengen.


kost echt serieus geld

RE: "mini" vragen

@robbemans
ja deze.

@SirYun
als full race uitvoering lukt dat wel die 100pk per liter

Desnoods met throttlebody erop. :D

Is wel niet meer voor straatgebruik. 8)

RE: "mini" vragen

HH_Jack schreef:
Wat je ook nog kan doen is een metro turbo blokje erin hangen. Gaat ook als de brandweer :o




Nou nee, da's 90pk. Een beetje nette 1310 met leuke kop en nokkenas gaat harder. Of zelf een nette turbo bouwen, van ongeveer 200pk (waarvan dan de kop door de polyester motorkap naar buiten komt als er iets fout gaat, maar tot dat moment was het wel leuk.....)

Bedenk wel dat als je 140 pk uit een A-serie perst, dat de boel niet echt lekker rijdt buiten de vermogensband en slijtage een belangrijk punt wordt. Voor bruikbaar vermogen is een ander blok wel aan te raden. Nog een leuk linkje:
http://www.spagweb.com/v8mini/
Humor voor gevorderden...
Hugo

default

RE: "mini" vragen

Ik hoop dat ik binnenkort wat meer gegevens heb over een 1380 met +/-140pk..zijn we op dit moment net mee bezig. Is wel een 16V..

En dit heeft bij echt de voorkeur...ok het is een wat scherpere motor maar alsnog gebaseerd op een A of A+ blok. Vind ik perssonlijk iets aantrekkelijker dan een Vtec of andere motoren....