Blauwe/zwarte rook duidt vaak op olie bij je verbranding. Kan diverse oorzaken hebben maar vaak lekt je koppakking dan.
Gebruik voor de roest even de zoekfunctie of inderdaad de aankooptips.
Er gaat een oliekanaal (5bar) naar boven voor de smering van de tuimelaars.
En die olie gaat via de gaten van de stoterstangen weer naar beneden. Maar het lijkt me stug dat die naar de cilinders lekken. Het kan wel, maar het is niet erg waarschijnlijk.
RE: mini1988
Ingediend door mini1988 op zo, 04-11-2012 14:46
ik heb pas een mini van het jaar 1988 aangekocht
nu is dit een renovatie projectje voor als aan kado voor men lief :p
nu had ik een poaar vragen?
hy blaast blauwe damp en verbruikt olie
aan wat kan dit liggen?
en waar moet ik op lette waar er zich geheme roest zou zijn?
dat ik niet voor verrassinge kom te staan
alvast bedankt
RE: mini1988
Ingediend door Willy1 op zo, 04-11-2012 21:07
Als je het hoofdstukje "Aankooptips Classic Mini" leest voordat je een aankoop doet kun je een hoop onaangename verassingen voorkomen.
RE: mini1988
Ingediend door Snackey op zo, 04-11-2012 21:45
Daar heeft ts nu niet meer zoveel aan..
Blauwe/zwarte rook duidt vaak op olie bij je verbranding. Kan diverse oorzaken hebben maar vaak lekt je koppakking dan.
Gebruik voor de roest even de zoekfunctie of inderdaad de aankooptips.
RE: mini1988
Ingediend door Carlo op zo, 04-11-2012 22:31
Heeft meestal juist niets met de koppaking te maken. Wel met versleten klepgeleiders/afdichtingen en/of versleten cilinder/zuigerveren.
Witte rook en zoetige geur uit de uitlaat duidt op waterverlies en dus een kapotte koppakking.
Dit is trouwens iets voor onder het kopje "standaard techniek"
RE: mini1988
Ingediend door Snackey op zo, 04-11-2012 23:07
Dan hoop ik voor ts dat het z'n koppakking is ipv de rest
RE: mini1988
Ingediend door Carlo op zo, 04-11-2012 23:27
Blauwe rook/olie verbruik wijst niet echt richting koppaking, maar dat schreef ik al...
RE: mini1988
Ingediend door Snackey op ma, 05-11-2012 22:54
Dat zag ik maar er lopen naast koelvloeistof- toch ook oliekanalen langs de pakking?
RE: mini1988
Ingediend door Carlo op di, 06-11-2012 19:21
Er gaat een oliekanaal (5bar) naar boven voor de smering van de tuimelaars.
En die olie gaat via de gaten van de stoterstangen weer naar beneden. Maar het lijkt me stug dat die naar de cilinders lekken. Het kan wel, maar het is niet erg waarschijnlijk.