minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Als student is een setje 7,5 schijven voorlopig nog wel even een droom. Toch wil ik beter remmen. Overstappen van 10 naar 12 inch wekt bij mij "dat nooit!" gevoelens op.

Daarom zit ik te denken om superminifins (imitatie reeds verkrijgbaar voor +/- 100E) op de voorkant te plaatsen. Wanneer het geld er is voor een schijvensetje kan ik dan deze achter zetten en voor ombouwen naar de schijfjes.

Heeft iemand ervaring met deze minifins en helpen deze de "fading" echt te verminderen? Moet ik langere wheelstuds hebben voor minifins?

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

al gedacht aan de fiesta schijf conversie?
(ff zoeken vind je zo)

en overstappen op allu trommels lost maar een gedeelte van de trommelproblemen op(en de minst cruciale)

hoe vaak heb je bij normaal gebruik last van fading ?
ik heb er alleen op het circuit met meerdere noodstoppen(stuk of 6) achter elkaar last van gehad niet echt een realistische situatie.

de hogere onderhouds graad en de onvoorspelbaarheid (vooral bij vochtig)van welke kant pakt eerst?
dat vind ik de echte problemen van trommels.

ik ben alle spullen voor de fiesta setup aan het verzamelen want mij is duidelijk schijven is the way to go.

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Fiesta setup had ik gelezen inderdaad en zit ik ook al een tijdje aan te denken. Ben erg benieuwd of het zo makkelijk is als het lijkt. Als het zo makkelijk is, waarom rijdt dan nog niet half Engeland met deze setup rond en waarom zijn de Engelsen nog niet met complete kits gekomen...

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Die superfins zijn toch alleen te koop als brede trommel? Dan moet je iig langere studs en krijg je een grotere spoorbreedte. Evt hogere belasting van je lagers.

Als je trommels remmerij in goede conditie is en goed afgesteld is kan het net zo goed remmen als een 7.5" schijfsetje. Maar dan ben je wel elke week aan het stellen.

Ook vergeten veel mensen dat remolie veroudert, hoe ouder hoe meer water het opgenomen heeft waardoor je ook problemen krijgt. Dus een keer verversen kan geen kwaad

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Die alu-fins zijn leuke hebbedingetjes maar beter remmen doen ze niet. De gewichtsbesparing zou theoretisch een betere wegligging kunnen opleveren, maar verwacht er niet teveel van. Dat ze beter koelen is leuk, maar bij normaal gebruik is dat bij een mini geen issue.

Ze zijn ook niet echt goedkoop, beter even doorsparen voor een setje schijfremmen. Er zijn overigens ook smalle alu-fins verkocht.

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Je kunt trommels voor supergoed laten remmen door 2 leidingen ernaar toe te leggen ipv 1 leiding met 2 aftakkingen. Verder remmen die minifins idd. geen ene meter beter (bij niet racerijgebruik) Wat ik ook al eens gezien heb is dat die al-trommel helemaal vastgekankerd zat aan de stalen wielbouten en achterplaat. Nee, geef mij maar de originele brede remtrommels zonder die prachtige koelribben. En die fiesta setup klinkt mooier dan het in werkelijkheid is. Als het zo goed en eenvoudig was reed de halve club er al jaren mee rond. Ik heb er nog nooit iemand mee gezien.

suc-6-

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Dubbele leiding? Waar trek je die vandaan dan?, afhankelijk van je remsysteem heb je vanaf de HRC 1 of 2 (voor/achter gescheiden) leidingen dus er zal altijd een splitsing inzitten toch? Bedoel je dat het beter remt als je meteen na de HRC splitst zodat de leidingen korter zijn?

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Ik ben ook erg benieuwd naar de dubbele leiding. Heb je hier een duidelijkere beschrijving of iets dergelijks van?

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Die superfins zijn toch alleen te koop als brede trommel? Dan moet je iig langere studs en krijg je een grotere spoorbreedte. Evt hogere belasting van je lagers


maar 7,5" schijfrem systeem is ook breder dan std trommels... toch?
Je kan dan beter een setje 12" naar 10" conversie aanschaffen. Moet je alleen wel de assen en hubs van een 12"er hebben..
Ik ben een beetje huiverig met die fiesta remmen, kweenie, maar mijn gevoel zegt NEE! je bent toch met remmen bezig die niet op die auto horen, niet mee getest is.

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

ach ik heb net een gebruikte 12" setup binnen gekregen en ben hard opzoek naar fiesta klauwen
zelfs als je die nieuw koopt ben je nl vele 100den euro's goed koper uit dan met een hele mooie (dat wel) allu setup

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Waarom willen zoveel mensen toch op zoek naar de budget oplossing? Als die Fiesta set up zo eenvoudig en goed zou zijn dan zou half Engeland daarmee rijden zoals al gezegd en dat is niet zo.

Conversie van 12" schijfremmen naar 10" is rond de 600 euro en dan heb je alle benodigde onderdelen nieuw, goed voor jaren probleemloos rijplezier. Spaar gewoon ff door en koop iets goeds.

Dennis

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

link
ik kreeg deze link net van TS
hij is heel duidelijk
en een rede waarom niet iedereen het doet zijn een paar puntjes
-het boor en slijp werk
-de remslangen laten maken
-de toch niet zo supere verkrijgbaarheid van fiesta klauwen 2de hands
waardoorje nieuwe moet gaan kopen die €75 per stuk zijn
(een schijntje ivm allu)
als ik zo ff snel reken gaat het mij naast de 12"setup (die je zowiezo nodig hebt) een 300 euro kosten dat gaat dan uit van nieuwe klauwen en opmaat gemaakte slangen en klein geneuzel
voor mij een stuk berijkbaarder dan allu klauwen

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Okay, ik moet wel toegeven dat het er wel gelikt uitziet, maar toch......

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

ik hoop het eind maart klaar te hebben
waneer het werkt mag iedereen op een clubdag komen kijken en (mee)rijden

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Ik ben eruit. Ik ga ook voor de fiesta setup. Deze week leg ik de laatste hand aan mijn MG Metroblokje, maar alvorens deze erin kan wil ik ook mijn remmen voorelkaar hebben.

Zoals nonono al zegt, nieuwe fiesta remklauwen heb je al voor 75 euro p/s. Verder zijn dus nodig:
- metro hubs (drive flanges)
- schijfremset

De metrische aansluiting op de klauwen is een probleem, maar er zijn bedrijven die custom remslangen maken.
Misschien is het een idee met een aantal forumleden die ook naar de fiesta setup willen upgraden de remslangen te laten maken. Dat levert vast wel een leuke korting op. Ik zal deze week eens gaan informeren.

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Net toen ik een maand geleden besloten had niet met de fiesta 10inch setup te expirimenteren belde een Fiestafan mij met het heugdelijke feit dat hij een stel goede callipers had liggen voor weinig (bijna gratis).

Inmiddels heb ik alles op de metro driveflanges na binnen. Zodra ik deze heb gevonden kan ik de bewerkingen zoals aangegeven op linkuitvoeren.

De kosten raam ik op ongeveer 150 euro inclusief aanschaf >84 schijvensetup, afdraaien schijven, a-symetrische remslangen, nieuwe remblokken, nieuwe lagers, en nieuwe aandrijfashoezen. Een stuk goedkoper dan een 7,5 inch setup, maar natuurlijk niet zo waardevast.

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

cool dat het toch gaat lukken

het is dat ik een behoorlijke financiele meevaller heb gehad en dus maar voor de orginele 7.5" ben gegaan

maar het lijk mij heel cool als het werkt

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Vandaag even zitten spelen met de klauwen. Het zijn ruilklauwen van vorig jaar, dus reviseren is niet nodig. Zie foto:

link

Ford gebruikte soortgelijke klauwen tientallen jaren en nog steeds zijn er (uiterlijk) soortgelijke klauwen op sommige types, dus heel slecht kunnen ze niet zijn.

Ik ben erg benieuwd wat deze setup aan remkracht opleverd. Misschien kunnen we in de zomer op de clubdag eens uitproberen wat het verschil is met jouw cooper S setup nonono?

default

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Ik ga Guantia's voorbeeld volgen!

'n nieuwe 7.5" set-up past momenteel niet binnen te budget en 't toeval wilt dat ik nog zo 'n set fiesta-klauwen heb liggen :)

Wat ik wel niet goed kan opmaken uit de site is:
Heb je metro flenzen nodig of die van ne metro turbo?

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Volgens mij heeft Thimo ze er onder zitten 8)

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

Je hebt turboflenzen nodig omdat deze meer ruimte geven. Sander is ook al heel ver en heeft hier mooie vergelijkende foto's van gemaakt:

Turboflenzen:
link

Standaard Metroflenzen:
http://www.mini1300.nl/minis/remmenconv ... stand3.JPG
Het verschil is iets van 10 mm, maar dat is wel net de ruimte die je nodig hebt om de schijf mooi in het midden te krijgen.

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

ik hoop de komende clubdag ze er al onder te hebben

het zij zonder servo
die heb ik nl niet en het kan ook zonder dus dat gaan we eerst ff uitproberen

maar als het allemaal goed werkt kunnen we best ff wisselen hoor lijkt me gaaf

RE: minifins als budget brakeimprovement (voorremmen)

@ Guantia:

ik heb mijn schijven af laten draaien tot 20 cm:
7,9 x 2,54 = 20,066.

ik zal morgen eens informeren wat het kost
om de slangen te laten maken,
dan kan ik ook zeggen wat het mij totaal gekost heeft.