Denk dat de grootste problemen, de "ingewikkelde" besturing van een dergelijke motor is...
Ook moet je maar eens proberen zo'n motor te vinden/kopen. Denk dat je van je stoel valt wat zo'n blokje kost...
- Login of registreer om te reageren
Denk dat de grootste problemen, de "ingewikkelde" besturing van een dergelijke motor is...
Ook moet je maar eens proberen zo'n motor te vinden/kopen. Denk dat je van je stoel valt wat zo'n blokje kost...
denk dat zo'n blok ook bijna niet voorin een mini te lepelen is..wij hebben hier dan een golf met een 1.4 tsi motor maar als je dan ziet hoe groot dat blok en het injectie gedeelte etc allemaal is krijg je die er volgens mij never nooit in..
een moderne motor met injectie ed.. dan zou ik toch es gaan kijken naar de swift motortjes.. niet zo nieuw als de TSI ed, maar hiervan is reeds bewezen dat ze makkelijk onder de neus gaan.
In Engeland begin nu je nu ook steeds meer Nissan Micra ed te zien.. Ook kleine zuinige blokjes..
Jaapio
jah? vond die groene Mini op het IMM met 1.6 16V VW blok toch wel gaaf hoor...
gelijk ruilen tegen m'n Spi'tje
Ik denk dat inderdaad de electronica het grootste struikelblok zal zijn. Bij mijn Suzuki was dat al flink puzzelen en dat is nog een relatief simpele kabelboom. Een motorblok is altijd wel pas te maken desnoods achterin...
Dennis
Zo'n fiat 2-cilinder multi-air blokje heeft ook al 80 pk, en weegt ook nog eens niets! dat lijkt me toch wel wat!
Saab 96 V4 blokje. Zal geen powerbeest zijn maar is wel geinig. Ook te tunen tot flink wat pk's met de 1700cc variant.
Nee, ik wacht liever op het moment dat de variable-compressie / variable-slag motor voldoende is ontwikkeld. Honda, Lotus en enkele anderen zijn er ook mee bezig. Ook de in Nederland uitgevonden variant is heel aardig. Superkleine blokjes met naar verhouding erg veel pk's en super efficient qua benzine verbruik.
Mini4Ever schreef:
Nee, ik wacht liever op het moment dat de variable-compressie / variable-slag motor voldoende is ontwikkeld. Honda, Lotus en enkele anderen zijn er ook mee bezig. Ook de in Nederland uitgevonden variant is heel aardig. Superkleine blokjes met naar verhouding erg veel pk's en super efficient qua benzine verbruik.
Is dat een dergelijk concept dat ook bij dat TV-programma 'Prautotype' toegepast werd? Een dergelijke innovatie is wel het summum ja.
Ikzelf zie nog altijd wel brood in een Charade-blokje. Japans, 1.3 16v, 5-bakje, makkelijk naar 1600cc (langere slag) te upgraden, en ook de prijs van de donor auto spreekt me aan..
Sjoerd24 schreef:
Is dat een dergelijk concept dat ook bij dat TV-programma 'Prautotype' toegepast werd? Een dergelijke innovatie is wel het summum ja.
Daar is inderdaad twee of drie jaar geleden het een en ander van op TV geweest, maar kan me het precieze programma niet meer herinneren...
Het is een project van school HAN arnhem, HTS autotechniek
Lijkt heel wat op tv, totdat je eens goed kijk
Prautotype 1 ging wel. Zag er allemaal redelijk goed uit.
P.2 was een oranje ding waarbij een mooie kleine turbo gemonteerd was met een siliconeslang die geknikt zat en vervolgens aan een stuk pvc buis gebeund.
P3 is de groene waarbij ze helemaal speciale ruiten hebben laten maken. Ze passen voor geen meter op de polybody en we raakte de deur aan en die viel er gewoon uit. Verder zaten er stoelen in die leken op enorm vergrote Brookszadel en een PCracestuur waarop ipv een airbag een grote SCHERPE punt zat die je hoofd splijt.
link
Doe mij maar de Go4dakar wagen
Heb hem nu teruggevonden. Het was inderdaad Prautotype 001 (seizoen 1) aflevering 4, te bekijken via http://www.rtl.nl/components/automotor/ ... _video.xml Het enige wat interessant was is het idee achter de motor. De rest van de auto vond ik niet bijster boeiend. Kijk er nu ook niet meer naar, het design van de Mini valt niet te verbeteren
Maar ondertussen is er wel het een en ander gebeurd op het gebied van dat motorconcept. Google maar eens op 'variable compression ratio' (VCR) engine of 'variable stroke engine':
Verhaaltje van Nissan: http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOL ... TAILS/VCR/
Plaatje van Honda's blokje: http://media.photobucket.com/image/vari ... C00376.jpg
Ander voorbeeld in film-vorm (ondanks dat het deels een mooi 'verkoopverhaal is' is het een aanrader): http://www.youtube.com/watch?v=DdM2VbbdtB4
Animatie filmpje met het concept achter de Lotus Omnivore (geen variabele slag maar wel variabele compressie: http://www.youtube.com/watch?v=fIG9pWld ... re=related
Let ook op de enorm hoge compressie verhoudingen, getallen van 1:40 of 1:50 komen aan bod. Normaal is het eerder maximaal 1:12 voor een moderne traditionele motor. Voor ons Mini blokje is dit 1:8.3 tot 1:10.3 afhankelijk van het bouwjaar.
jaapio1984 schreef:
In Engeland begin nu je nu ook steeds meer Nissan Micra ed te zien.. Ook kleine zuinige blokjes..
Jaapio
en heel toepasselijk ook met 998 en 1275 cc;)
G-force schreef:
Het is een project van school HAN arnhem, HTS autotechniek
Doe mij maar de Go4dakar wagen
Ik vond hem er erg gaaf uitzien toen ik bij de open dag was!
Handig om de trailer te trekken.
Ik reed een paar dagen met een Italiaan van 2 jaar oud met 1.4 met een bij gas geven heerlijk fluitende turbo die 120 Pk opbrengt en een permanente turbo, wat rijdt dat als de brandweer! (qua motor dan)
een moderne motor zoals de tsi van VW of de nieuwe multiair motor in een mini bouwen gaat nooit lukken. Deze besturings systemen werken via can-bus en alle computers in de auto zijn aan elkaar gelinkt. Oftewel je zou praktisch alle elektronica uit zon auto in een mini moeten bouwen. Dus ABS, airbag, ESP etc om het werkend te krijgen.
Mischien als je heel veel verstand van can bus en motormanagement systemen heb en zelf kan programmeren is het mogelijk te maken. Maar volgens mij kan je gewoon beter voor het beproefde concept gaan dus honda, opel, k-series, suzuki, daihatsu
Waar een wil is is een weg... Begin es met het meten van een blok (of maten opzoeken).. daarna beginnen met subframe
Jaapio
Spidey, je verhaal klopt van geen kanten. Om een motor te laten draaien heb je al die electronica helemaal niet nodig. Het enige down point is dat je motor magagement lampje blijft branden maar door een andere chip kun je deze bug eruit halen. Knip away maar weet wel waar me mee bezig bent. Goede draadschema's is natuurlijk een must.
Om het te bewijzen heb ik een Zcars mini in de garage staan en daar zit geen ABS, electrische ramen, schuifdak, stoelverwarming, centrale deurvergrendeling of een airbag in en rijden die ie. Daarom dus.
Daarom is het echt wel mogelijk. je zult een manier moeten vinden om alles erin te krijgen en rollend te maken daarna ga je alles op elkaar aanpassen. Net als elke ombouw....
René
mijn verhaal klopt wel hoor. Alles communiceert met elkaar. Ik neem aan dat je een motorfietsblok in je Z-cars mini bouwt. Dit is niet vergelijkbaar met een moderne motor uit een auto. Een motorfietsblok heeft alleen een besturing voor de motor zelf en dit zal niet via can-bus gaan. Dit is dus makkelijker en vergelijkbaar met een honda vtec blok bijvoorbeeld.
Is met B16A1 blok.... Maargoed ook die can bussen zijn te omzijlen.
Werk voor mijn werk ook veel met canbus, je kan daar best wel wat in veranderen.
Als je maar zorgt dat er een terminator in zit op het end en alle caneilanden een uniek adress hebben en dan de processor die alles aanstuurd is geprogrameerd..
Weet niet hoe dat bij een auto zit maar alles is te doen maar zal moeilijk wezen ben ik bang.
Wat makkelijker is denk ik om een ander motor managment er in te zetten DTA ofzo.
Kost ook wel wat maar moet werkend te krijgen..
Bij ons in de garage hebben we een keer een vraag gekregen om een motor van een BMW 7-serie aan de praat te krijgen. Probleem was dat het hele dashboard van de auto was gestolen. Het zou wel mogelijk zijn, maar er zit zoveel elektronica in zo'n ding die met elkaar moet communiceren dat het eigenlijk praktisch bijna onmogelijk was.
Dennis
hans1980 schreef:
Als je maar zorgt dat er een terminator in zit op het end en alle caneilanden een uniek adress hebben en dan de processor die alles aanstuurd is geprogrameerd..
Weet niet hoe dat bij een auto zit maar alles is te doen maar zal moeilijk wezen ben ik bang.
Een CAN-bus aanleggen is inderdaad niet zo moeilijk, maar het gaat om de berichten die het motormanagement "verwacht" en die er niet zijn, omdat je die andere controllers niet hebt (en ook niet wilt) Als je in het motormanagement kunt komen om daar het eea te wijzigen is het wel te doen, maar dat kunnen denk ik alleen de engineers van de betreffende fabrikant. (Dat was 10 jaar geleden al zo toen ik bij Donkervoort stage liep en ze daar een nieuw Audi blok gingen monteren) Dus dan kom je inderdaad hier op uit:
hans1980":2yn9v8j0]Wat makkelijker is denk ik om een ander motor managment er in te zetten DTA ofzo.
Kost ook wel wat maar moet werkend te krijgen..[/quote:2yn9v8j0]
RE: Moderne gedownsizede motor dan?
Ingediend door Bijou op ma, 27-09-2010 09:38
Heeft iemand al eens bijvoorbeeld een nieuwe 1.2 TSI (VW) geprobeerd in zijn mini? M.a.w. uit een nieuwste 1.0-1.2 gedownsizede motor komt makkelijk 100Pk, wat genoeg is voor mini toch? Of is dit onmogelijk / lastig of stuit dit op grote bezwaren? Tegelijkertijd rijdt je mini een stuk beter qua uitstoot en (als je 1.3 hebt) vast zuiniger?